Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-2352

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 18 mei 2011

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste Minister

Car-Pass vzw - Werking - Begroting

automobiel
technische keuring
bescherming van de consument
meetapparaat
tweedehandsgoederen

Chronologie

18/5/2011Verzending vraag
28/6/2011Antwoord

Vraag nr. 5-2352 d.d. 18 mei 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De vereniging zonder winstoogmerk (VZW) Car-Pass bestaat uit een conglomeraat van enerzijds de Belgische Federatie van de auto- en tweewielerindustrie (FEBIAC), Federauto en de Groepering van erkende ondernemingen voor autokeuring en rijbewijs (GOCA) en anderzijds de Federale Overheidsdienst (FOD) Economie, KMO en Middenstand en de FOD Mobiliteit en Vervoer. Onlangs berichtte de VZW dat er in 2010, 1 393 gevallen van fraude met de kilometerstand van voertuigen werden vastgesteld. Dit bleek heel laag en dus een succes voor de Car-Pass.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Wie zetelt in de algemene vergadering en de raad van bestuur van de VZW Car-Pass en wie vertegenwoordigt daar welke belanghebbende? Worden de bestuurders of leden van de algemene vergadering vergoed of ontvangen ze kostenvergoedingen? Zo ja, hoeveel en / of welke?

2) Geniet deze VZW van subsidies? Zo ja hoeveel, vanuit welke FOD en met welke doelstellingen? Hoe evolueerden deze subsidies dan de voorbije jaren?

3) Hoeveel mensen (voltijds equivalenten) zijn er binnen de VZW tewerkgesteld en in welk organogram? Volgens welke barema's worden deze personeelsleden vergoed?

4) Hoe is de begroting van de VZW opgebouwd: welke inkomsten, welke uitgaven, welke reserves? Wie houdt toezicht op de financiën en de werking? Zijn er hierover jaarlijkse verslagen aan de toezichthoudende ministers beschikbaar?

5) Hoe evalueert de geachte staatssecretaris de werking van de VZW Car-Pass, welke sterkte-zwakteanalyse maakt hij? Waar liggen uitdagingen en bedreigingen?

6) Hoe worden de 1 393 gevallen van fraude die de VZW vaststelde opgevolgd? Stelt de VZW zich burgerlijke partij, wordt parket geïnformeerd, lopen er rechtszaken, …?

7) De vzw Car-Pass evalueert de 1 393 fraudegevallen als bijzonder laag. Op welke basis, binnen welke referenties en met welke argumenten doet de VZW deze uitspraak?

Antwoord ontvangen op 28 juni 2011 :

Ik heb de eer het geachte lid het volgende te antwoorden:

1. De statuten van de vereniging zonder winstoogmerk (VZW) Car-Pass die worden bekendgemaakt en dus openbaar zijn, geven een overzicht van de leden van de algemene vergadering en van de raad van bestuur. Deze leden zijn:

voor de algemene vergadering:

Stichtende leden

Aangesloten leden

Waarnemers

City Atrium, Vooruitgangstraat 56, 1210 Brussel

voor de raad van bestuur:

Voorzitter

Voorzitter GOCA vzw

Président du Comité de Direction

Vice-voorzitters

Schatbewaarder FEBIAC vzw

Bestuurder Beherman European nv

Afgevaardigd bestuurder

FEDERAUTO vzw

Gedelegeerd bestuurder

Bestuurders

Secretaris-generaal FEBIAC vzw

Directeur Studiediensten

FEDERAUTO vzw

Vice-voorzitter GOCA vzw

Afgevaardigd Bestuurder SBAT nv

Waarnemers

Adviseur-generaal FOD Economie, K.M.O., Middenstand en Energie

Directeur-generaal FOD Mobiliteit en Vervoer

Vertegenwoordigers aangesloten leden

Manager Legal and Public Affairs

VAB nv

Afgevaardigd bestuurder

De samenstelling van de algemene vergadering en de raad van bestuur worden jaarlijks vermeld in het activiteitenverslag van de vzw Car-Pass dat uitvoering geeft aan artikel 2 §2 van het koninklijk besluit (KB) van 21 februari 2005 betreffende de erkenning van en de controle op de vereniging die is belast met registratie van de kilometerstand van voertuigen. Dit verslag wordt gepubliceerd op de website van de vzw. De namen van de bestuurders worden tevens vermeld in de jaarrekening die de vzw jaarlijks neerlegt bij de Nationale Bank van België (ondernemingsnummer 0880.498.395).

Het koninklijk besluit van 21 februari 2005 betreffende de erkenning van en de controle op de vereniging die is belast met registratie van de kilometerstand van voertuigen schrijft in zijn artikel 1, 1°, l), dat het mandaat van bestuurder niet vergoed wordt.

Er zijn geen onkostenvergoedingen voorzien, voor bestuurders die geen uitvoerend mandaat uitoefenen. Alleen de gedelegeerd bestuurder, die voltijds als bediende voor Car Pass werkt, is vergoed.

2. De vereniging ontvangt geen enkele subsidie van overheidswege en heeft deze ook nooit ontvangen, ook niet bij de opstart. Een van de beoordelingscriteria bij de erkenning van de vereniging was het financieel plan. Daaruit moest blijken dat de vereniging zelfbedruipend kan zijn met een beperkte prijs voor de aflevering van de kilometerattesten (de zogenaamde Car-Pass’en).

3. De vzw Car-Pass heeft op datum van 31 mei2011 6,8 VTE in dienst.

Organogram: 1 gedelegeerd bestuurder,1 IT manager, 4,8 administratief bedienden.

Voor de vergoeding van de werknemers hanteert de vzw CAR-PASS de loonvoorwaarden van het PC 218 (Aanvullend Nationaal Paritair Comité voor de bedienden).

4. Zoals elke rechtspersoon maakt de vereniging jaarlijks een begroting op die wordt voorgelegd aan de algemene vergadering. Dit is ook zo voor de jaarrekeningen die gemakkelijk en voor iedereen toegankelijk zijn via de Kruispuntbank voor Ondernemingen. Van overheidswege zijn er twee waarnemers (een van de FOD Mobiliteit en een van de FOD Economie) die kunnen beschikken over alle documenten die worden voorgelegd op de raden van bestuur en de algemene vergadering.

De vzw Car-Pass heeft sinds haar oprichting in 2006 telkens haar jaarrekening neergelegd bij de Nationale Bank van België.

5. Ik kan niet zeggen dat ik – sedert dat de vzw Car Pass operationeel is – al enig ernstige tekortkoming heb moeten vaststellen. Door de intense samenwerking met de beroepsactoren bij de opstelling van de wetgeving, is een coherent en sluitend regelgevend kader uitgewerkt. In de praktische toepassing ervan – ongetwijfeld ook mede dankzij de sectorkennis van de stichtende leden van de vzw – is ook een performant en consistent geheel opgebouwd dat zeer toegankelijk is zowel voor de gebruiker die een car-pass wil aanvragen als voor de professioneel die kilometergegevens aan de vzw moet overmaken.

Dankzij de inspanningen van de vereniging en van de betrokken beroepsorganisaties leiden tot een stabiele omgeving, die in mijn ogen niet direct bedreigingen kan genereren. De naleving van de regels wordt eveneens ondersteund door de algemene onderzoeken die de FOD Economie, meer bepaald de algemene directie Controle en Bemiddeling heeft gevoerd.

6. Het ganse systeem werd door de wetgever ontworpen om de koper van een tweedehandswagen te behoeden voor bedrog bij zijn aankoop. Het doel van de Car-Pass is hem voorafgaandelijk te informeren over de kilometerhistoriek van een tweedehandsvoertuig dat hij overweegt aan te kopen, zodat hij zich een beeld kan vormen over de juistheid van de kilometerstand die de teller aangeeft. De vzw Car-Pass heeft enkel tot opdracht de kilometergegevens te verzamelen en op basis hiervan kilometerattesten af te leveren. Zij kan dus rechtstreeks geen schade ondergaan bij een vervalsing van een kilometerstand en kan zich dus moeilijk burgerlijke partij stellen. Dit is anders, wanneer vaklui nalaten kilometergegevens door te geven aan de vzw.

7. 1 393 fraudegevallen vertegenwoordigt 0,20 % van alle ingeschreven tweedehands auto’s en lichte bestelwagens (import niet meegerekend). Voor de invoering van het Car-Pass systeem schat men op basis van kilometerregistraties door de technische keuring, het aantal fraudegevallen op minstens 60 000 gevallen per jaar.

De Belgische fraudecijfers zijn bovendien ook erg gunstig in vergelijking met het buitenland.

In het Verenigd Koninkrijk schat het Office for Fair Trading dat bij 5 tot 12,5 % van alle verkochte tweedehands voertuigen de teller werd teruggedraaid. Voor Nederland bedraagt dit cijfer volgens de stichting Nationale AutoPas 5 %. In Duitsland heeft de politie van Munchen onlangs het cijfer van 30 % geopperd. Het aandeel teruggedraaide kilometertellers ligt vermoedelijk nog veel hoger wanneer het internationale transactie betreft. Insiders gaan uit van 30 tot 40 % fraude (Car-Pass studie 2010).