Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-2346

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 18 mei 2011

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste Minister

Luchthaven van Zaventem - Noodzakelijke investeringen - Instrument landing system (ILS) en radars

luchthaven
Skeyes
luchtverkeer
luchtverkeersleiding
veiligheid van het luchtverkeer

Chronologie

18/5/2011Verzending vraag
25/8/2011Antwoord

Vraag nr. 5-2346 d.d. 18 mei 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Om een veilig en rechtvaardig vliegschema te kunnen uitwerken, zouden alle banen van de luchthaven op gelijke wijze moeten beschikken over het instrument landing system (ILS) en radars. Reeds in 2004 werd een haalbaarheidsstudie uitgevoerd voor het installeren van een ILS op banen 07R en 07L en 20. Tot op heden zwijgt de geachte staatssecretaris over deze investeringen.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Wat ondernam de geachte staatssecretaris om een ILS te plaatsen op alle landingsbanen van de luchthaven van Zaventem?

2) Wat is de kostprijs voor de installatie van de ILS-systemen op de resterende banen?

3) Is hij het met me eens dat een ILS op elke landingsbaan een veel grotere spreiding van de landingen kan realiseren?

4) Hoeveel landingen op banen 07 R en 07L werden er uitgevoerd in 2010 en in 2011 tot op heden? Vroeger stelde Belgocontrol steeds dat landen zonder ILS gevaarlijk was. Vandaag stel ik vast dat dit wel wordt gerealiseerd. Hoe valt dit te verklaren?

5) Hoeveel tijd vraagt het om deze ILS-systemen te plaatsen op de resterende landingsbanen?

6) Is hij het met me eens dat op deze wijze een grotere verlichting van de druk op baan 02 gerealiseerd wordt, zeker bij Noordoostenwind?

7) Zijn er plannen om een verlenging van baan 02/20 te realiseren of is dit voor de veiligheid van het vliegwezen niet noodzakelijk?

8) Zijn er plannen om een nieuwe landingsbaan aan te leggen?

9) Zijn er andere investeringen voorzien in verband met de luchthaven van Zaventem?

Antwoord ontvangen op 25 augustus 2011 :

1) Er werd aan Belgocontrol gevraagd om een haalbaarheidsstudie uit te voeren over Instrument Landing System (ILS) voor de banen 07. Baan 20 beschikt reeds over een ILS. De resultaten van deze studie wijzen erop dat de implementatie ervan, onder bepaalde operationele beperkingen, realistisch is.

Zoals ik reeds heb uitgelegd in mijn antwoord op de samengevoegde vragen 4315-4451-4521 tijdens de zitting van 31 mei laatstleden van de Commissie Infrastructuur, is het gebruik van een ILS op baan 07 van de luchthaven Brussel-Nationaal onderworpen aan de beperkingen opgelegd door de haalbaarheidsstudie die door Belgocontrol uitgevoerd werd.

Een dergelijke verandering betekent voor Belgocontrol echter ook de invoering van belangrijke wijzigingen aan de procedures voor luchtverkeerscontrole alsmede het bestuderen van de veiligheid met betrekking tot de instrumentnaderingsprocedure, de aanpassing van de vluchtroutes (mogelijkheid van nieuwe overvlogen zones) en secundaire wijzigingen (bijvoorbeeld de markeringen op de grond, invoegen in de procedures inzake operaties bij lage zichtbaarheid, enz.). Dergelijke wijzigingen noodzaken een coördinatie van de handelingen van talrijke betrokkenen (Belgocontrol, uitbater luchthaven, Directoraat-generaal Luchtvaart, leveranciers).

2) Het installeren van een ILS op de baan 07L werd in 2010 begroot op 1,5 miljoen euro, zonder de kosten voor bijkomende bebakening uit te voeren door de luchthavenuitbater mee te rekenen.

3) Het gebruik van een ILS op de banen 07 op de luchthaven Brussel-Nationaal heeft als voordeel de verhoging van de capaciteit van de luchthaven bij oostenwind, een verhoging van de veiligheid inzake windvereisten, en het vermijden van starts en landingen met kruisende banen.

4) In 2010 vonden 670 landingen plaats op baan 07L en 20 op baan 07R. In de periode januari tot en met mei 2011 waren er 158 landingen op baan 07L en geen op baan 07R.

De banen 07L/R worden in toepassing van de bepalingen opgenomen in de AIP slechts gebruikt voor landingen wanneer het gebruik van een andere baan op dat moment een groter risico inhoudt dan het gebruik van de banen 07.

5) Het uitwerken van dit dossier noodzaakt naast de veiligheidsstudies en de wijzigingen die eerder vernoemd werden, budgettaire investeringen. Hoe dan ook heeft Belgocontrol minstens anderhalf jaar nodig voor de uitvoering, zonder rekening te houden met de tijd benodigd door de luchthavenuitbater om de bijkomende bebakening te plaatsen.

6) Het gebruik van een ILS op de banen 07 op de luchthaven Brussel-Nationaal heeft als voordeel de verhoging van de capaciteit van de luchthaven bij oostenwind, een verhoging van de veiligheid inzake windvereisten, en het vermijden van starts en landingen met kruisende banen.

De mogelijke vermindering van het gebruik van baan 02 is theoretisch juist maar dient bevestigd te worden door een veiligheidsstudie om zich er van te gewissen dat er geen beperkende factoren zijn die aan deze analyse afbreuk doen.

7) Er bestaan geen plannen voor de verlenging van baan 02/20 zelf. Er bestaat wel een niet-verplichte aanbeveling van de International Civil Aviation Organization (ICAO) om de RESA te verlengen (de veiligheidszone aan het einde van de baan).

8) Er bestaan op dit ogenblik geen plannen om een bijkomende landingsbaan aan te leggen op de luchthaven Brussel-Nationaal.

9) Zoals reeds in de pers werd aangekondigd, heeft The Brussels Airport Company de uitbouw van de infrastructuur van Brucargo en de bouw van Pier A West, de Connector en de Gateway gepland.