Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-2104

van Christine Defraigne (MR) d.d. 13 april 2011

aan de minister van Binnenlandse Zaken

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) -Treinbegeleiders - Geweld - Stijging - Redenen - Maatregelen

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
vervoerspersoneel
lichamelijk geweld
openbare veiligheid
geweld

Chronologie

13/4/2011Verzending vraag
26/5/2011Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2102
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2103

Vraag nr. 5-2104 d.d. 13 april 2011 : (Vraag gesteld in het Frans)

Woensdag 23 maart 2011 las ik in een artikel in Le Soir dat het geweld tegen treinbegeleiders in 2010 met 16% is toegenomen en de slagen en verwondingen met 22%.

Zuiver statistisch zou dit ten dele te maken hebben met de toename van de treinreizigers (ongeveer 215 miljoen reizigers op het nationale spoorwegnet).

Een werkgroep van de NMBS-Holding en van de NMBS moet onderzoeken of er een oorzakelijk verband is tussen het toenemende geweld en het bedroevende gebrek aan stiptheid van de treinen. Louter op basis van de cijfers kan niet bevestigd worden of er een verband bestaat tussen beide tendensen.

Volgens de statistische gegevens voor 2010, neemt elke vorm van geweld toe (beledigingen: + 32 % ; bedreigingen: + 7 % ; kleine geweldplegingen: + 22 % ; slagen en verwondingen + 15 %). Daarbij wordt vooral het veiligheidspersoneel getroffen (+ 62,6 %) en het treinpersoneel (+ 10 % voor alle feiten en + 22 % voor slagen en verwondingen). De voornaamste redenen waarom treinbegeleiders zouden worden aangevallen zijn het ontbreken van een geldig vervoerbewijs en pogingen om nog op de trein te stappen langs de enige deur die nog open is voor de treinbegeleider.

De geweldplegingen tegen treinbegeleiders piekten in april (twee maanden na Buizingen), in september (aanvang schooljaar) en bereikten een hoogtepunt in december (116 geweldplegingen).

In het jaar 2010 werd ook een recordaantal koperdiefstallen gepleegd (702 tijdens de eerste elf maanden van het jaar, hetzij + 266 %), wat ook een verstoring van het treinverkeer tot gevolg heeft gehad.

De NMBS- Holding heeft maatregelen getroffen om deze toename van geweld tegen te gaan door meer Securail-personeel in te zetten (+ 52 % tussen 2006 en 2011) en door meer camera's te plaatsen in 85 stations (2 724 eind 2010 in vergelijking met 77 in 2009).

1) Bent u op de hoogte van de toestand? Kloppen deze gegevens?

2) Stelt u oplossingen voor? Welke?

3) Kan de NMBS-Holding ertoe gebracht worden om op doeltreffende wijze de veiligheid van het boordpersoneel te garanderen?

4) Kan de NMBS-Holding ertoe gebracht worden de jobomschrijving van het boordpersoneel te herbekijken, zodat het niet moet gebruikt worden als ambulante loketbediende?

5) Kan een campagne worden overwogen om de reizigers aan te zetten tot meer hoffelijkheid?

6) Is een campagne inzake het opleggen van sancties aan ordeverstoorders mogelijk?

7) Kan de NMBS-Holding gedwongen worden tot stiptheid in de uitvoering van het beheerscontract?

8) Kan een echte beveiliging van de openbare ruimte in en om stations gevraagd worden van de personeelsleden die daarmee belast zijn?

9) Kan de bewaking en de beveiliging van het spoorwegnet worden verzekerd? Als vandaag ongestraft koperdraad wordt gestolen, is men er morgen immers misschien met de rails vandoor.

Antwoord ontvangen op 26 mei 2011 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op haar vragen.

Deze vragen behoren tot de bevoegdheid van mijn collega van Overheidsbedrijven.