Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-2064

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 12 april 2011

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste Minister

Motorrijders - Ongevallen - Motor Cycle Accidents (MOTAC)-project - Onderzoek

wegverkeer
tweewielig voertuig
verkeersveiligheid
ongeval bij het vervoer

Chronologie

12/4/2011Verzending vraag
14/6/2011Antwoord

Vraag nr. 5-2064 d.d. 12 april 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Statistieken uit 2008 geven aan dat 11,4 % van het aantal verkeersdoden en 11,5 % van het aantal zwaargewonden in het verkeer op rekening van motorrijders komen. Deze percentages klinken oorverdovend als men ze relateert aan het aandeel in het totaal aantal gereden kilometers. Slechts 1 % van alle verreden kilometers door motorvoertuigen wordt door motorrijders gepresteerd. De Europese context wijst op anomalieën voor België, onder andere op een significant verschil voor motorongevallen in de bebouwde kom (minder in België), maar duidelijk veel meer jonge slachtoffers. De geachte staatssecretaris gaf opdracht voor een onderzoek hierover, binnen het Motor Cycle Accidents (MOTAC)-project, dat start in juni 2011 en loopt tot einde 2012.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Kan de geachte staatssecretaris de inhoud, de aanpak en de financiering van het MOTAC-project verduidelijken en toelichten? Wie regisseert? Wie voert uit? Wanneer worden er welke effecten en resultaten verwacht? Welke impact beoogt dit project? Met welke actoren werkt dit project samen? Welke elementen (wetenschappelijke, communicatieve, campagnematige, …) bevat het MOTAC-project?

2) Welke onderzoeksvragen werden geformuleerd? Voor welke onderzoeksmethode koos men? Aan wie werd een offerte gevraagd? Wanneer zal dit onderzoek worden toegewezen? Welke experts zullen dit onderzoek aansturen en evalueren? Binnen welke budgetgrenzen wordt dit onderzoek uitgevoerd?

Antwoord ontvangen op 14 juni 2011 :

Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid voert, in opdracht van de Federale Overheidsdienst (FOD) Mobiliteit en Vervoer, een diepte-onderzoek uit over de dodelijke en zware ongevallen, waarin een motorrijder is betrokken, onder de titel MOTAC (Motorcycle Accidents).

Doel van het onderzoek is om diepgaande kennis te verwerven over de oorzaken en factoren die een rol hebben gespeeld bij zich voordoen van motorongevallen.

Er wordt gebruik gemaakt van wetenschappelijke onderzoeksmethodes inzake accidentologie zoals die in Europa worden toegepast. Daarvoor baseert men zich op een gedetailleerde analyse van een representatief staal van de processen-verbaal van de ongevallen en/of de gerechtelijke dossiers, waarbij een gerechtelijk expert werd aangesteld in de periode 2009-2010. De uiteindelijke steekproef wordt geschat op ongeveer 200 motorongevallen.

De gebruikte methodologie laat toe om meer specifieke informatie bloot te leggen betreffende gedrags-, voertuig- en infrastructuurgerelateerde factoren die bij het ontstaan en het verloop van het ongeval een rol hebben gespeeld.

Binnen het Belgisch Instituut Voor de Verkeersveiligheid (BIVV) werd een multidiscplinair team samengesteld, waarvan eveneens eigen onderzoekers betreffende voertuigtechniek en infrastructuur deel uitmaken. Zo zullen bij relevante type-ongevallen ook de motor en de plaats van het ongeval worden onderzocht.

Uiteindelijk zullen volgens de toegepaste methodologie, de ongevalsfactoren worden geïnventariseerd, gewogen en gekwantificeerd, zodat men praktische resultaten zal kunnen voorleggen met betrekking tot. bepaalde typologieën van ongevallen en men aandachtpunten zal kunnen formuleren om dergelijke ongevallen te vermijden, bijvoorbeeld m.b.t. de staat van het voertuig of infrastructuur.

Met het onderzoek is een budget gemoeid van 109 299 euro (belasting over de toegevoegde waarde (BTW) inbegrepen) dat volledig wordt gefinancierd door de FOD Mobiliteit en Vervoer. Het einde van het onderzoek is gepland voor eind 2012.