Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-1863

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 25 maart 2011

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste Minister

Zaventem - Uitbreiding van de luchthaven - Woonzones

luchthaven

Chronologie

25/3/2011Verzending vraag
7/12/2011Dossier gesloten

Vraag nr. 5-1863 d.d. 25 maart 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De media melden dat de exploitant van de luchthaven van Zaventem ernstige investeringen overweegt om de capaciteit van de luchthaven te verhogen. Blijkbaar laat de regering dit zomaar gebeuren, hoewel er hieromtrent tal van tegenindicaties spelen. Zo ligt de luchthaven van Zaventem ten noordoosten van de hoofdstad, op amper enkele kilometers van het centrum van Brussel. Deze ligging, gekoppeld aan overheersende zuidwestenwinden, betekent eigenlijk dat de luchthaven op een totaal foute plek werd ingebed. Dit gebeurde lang voor men tot deze inzichten kwam, maar ondertussen weet ongeveer iedereen dat de luchthaven van Zaventem op een fundamenteel foute plaats ligt.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Met welke argumenten laat de regering bijkomende investeringen toe die deze bijzonder storende activiteit in een der drukst bewoonde zones van Europa nog verder laten toenemen? Over welke investeringen gaat het hier concreet? Werden hiervoor de nodige vergunningen afgeleverd? Heeft de Vlaamse overheid hiervoor haar akkoord gegeven?

2) Hoeveel passagiers wil men extra aantrekken met deze uitbreiding? Hoeveel extra vliegtuigen betekent dit?

3) Wijst deze investering er niet op dat de exploitant veel winst maakt en dus de Belgische Staat te slim af is geweest? Wat is de bijkomende meerwaarde die deze extra capaciteit met zich zal dragen? Wie wordt hier beter van?

4) Meent de geachte staatssecretaris dat het milieu hier de vruchten van zal plukken? Meent hij dat de kwaliteit van de volksgezondheid hierdoor zal verhogen? Baseert deze beslissing tot uitbreiding van de vliegcapaciteit zich op een voorafgaand, ernstig gezondheidsonderzoek? Meent hij dat de omwonenden van deze investeringen zullen genieten?

5) Leiden deze ingrepen tot veel bijkomende tewerkstelling? Zo ja, in welke omvang? Of mogen we besluiten dat deze investeringen zich beperkten tot een verhoopte verhoging van de winst van de exploitanten ten koste van alle andere betrokkenen, niet het minst de direct omwonenden, dus miljoenen mensen?