Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-1370

van Karl Vanlouwe (N-VA) d.d. 15 februari 2011

aan de staatssecretaris voor Begroting, Migratie- en asielbeleid, Gezinsbeleid en Federale Culturele Instellingen

Illegale immigratie - Luchthaven van Zaventem - Gebrek aan antenne van de Dienst vreemdelingenzaken (DVZ)

illegale migratie
luchthaven
Dienst Vreemdelingenzaken
controle van de migraties

Chronologie

15/2/2011Verzending vraag
10/5/2011Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1369

Vraag nr. 5-1370 d.d. 15 februari 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Brussels Airlines vervoert het grootste aantal passagiers naar ons land, en wordt dus ook het vaakst geconfronteerd met de zogenaamde inadmissibles (INADS). Om de activiteiten van de Dienst vreemdelingenzaken (DVZ), Brussels Airlines en de federale politie op elkaar af te stemmen wordt het INAD-forum georganiseerd. Bij deze driemaandelijkse bijeenkomsten vertrekt men steeds vanuit een objectieve analyse, gevolgd door de voorstellen van initiatieven om tot een maximale slaagkans te komen met betrekking tot de terugdrijvingen die door Brussels Airlines uitgevoerd moeten worden in uitvoering van de Conventie van Chicago betreffende de internationale burgerlijke luchtvaart van 7 december 1944 en artikel 74/4 van de wet van 15 december 1980.

Op de luchthaven van Zaventem worden 85 % van de illegale immigranten die proberen het land binnen te komen onderschept (1 175 in 2009). De luchthaven beschikt echter niet over een eigen afdeling van de DVZ.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Hoeveel INADS werden in 2010 onderschept op de luchthaven van Zaventem en de andere luchthavens, aan de zeegrenzen en landgrenzen?

2) Waarom beschikt de luchthaven van Zaventem niet over een afgevaardigde van de DVZ die er permanent verblijft?

3) Hoe verlopen de contacten tussen DVZ en de immigratieambtenaren op de luchthaven? Bij welke punt van de identiteitscontrole wordt beslist er de DVZ bij te halen?

4) Wanneer vond het recentste INAD-forum plaats? Hoeveel keer vond dit in 2010 plaats?

5) Waar zijn de ambtenaren van de DVZ gestationeerd die de luchthaven van Zaventem als hun werkterrein hebben?

6) Hoeveel keer werd de DVZ opgeroepen om illegale immigranten te komen ondervragen op de luchthaven van Zaventem, en op de andere nationale luchthavens, in 2010?

7) Hoeveel controlebezoeken aan de luchthaven van Zaventem heeft DVZ gedaan in 2010? Hoeveel aan de andere luchthavens? Door hoeveel ambtenaren van DVZ werd dit gedaan?

Antwoord ontvangen op 10 mei 2011 :

1) In het jaar 2010 werden in totaal 1 880 personen teruggedreven waarvan 1 790 aan de luchtgrenzen (onder meer 1 554 in Brussel-Nationaal Luchthaven) en 90 aan de zeegrenzen.

Aan de landgrenzen werden geen personen teruggedreven. Op basis van het Tripartite-akkoord tussen Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en België doet België enkel nog de uitreiscontroles.

2) De dienst Grenscontrole van de Dienst Vreemdelingenzaken (DVZ) is bevoegd voor de controle van alle personenverkeer aan de Belgische buitengrensdoorlaatposten.

De ambtenaren van de Dienst Grenscontrole bezoeken regelmatig de grensposten en nemen er soms actief deel aan de controle binnen een bepaalde tijdspanne.

Echter, de noodzaak van een permanente aanwezigheid op een Belgische grenspost dringt zich niet op. De ambtenaren zijn op zending steeds verplicht de centrale diensten van de DVZ te contacteren om na te gaan of de vreemdeling gekend staat in de DVZ-dossiers en wat eventueel de administratieve toestand is. Een beslissing kan pas genomen worden op basis van de volledige kennis van een eventueel bestaand dossier. De aanwezigheid in de centrale diensten is dus vereist.

Tot op heden heeft de dienst Grenscontrole steeds (in samenspraak met de hiërarchie en met de grenspolitie) naar aanleiding van evenementen of noodwendigheden beslist om ambtenaren ter plaatse te sturen rekening houdend met de goede werking van de dienst Grenscontrole zowel aan de grens als op de administratieve hoofdzetel.

3) De contacten tussen de DVZ en de immigratieambtenaren op de luchthaven verlopen vlot. Immers, een goede samenwerking is vereist voor de afhandelingen van de dossiers. Nadat een administratief verslag werd opgesteld door de Federale Politie inzake de binnenkomstvoorwaarden, neemt de DVZ een administratieve beslissing en stuurt deze beslissing naar de Federale Politie. Laatstgenoemde betekent de beslissing en voert ze uit.

4) Het meest recente inadmissible passenger (INAD)-forum vond plaats op 9 februari 2011. In het jaar 2010 vond in totaal 3 keer een INAD-forum plaats.

5) De ambtenaren van de DVZ die de luchthaven van Brussel-Nationaal als hun werkterrein hebben zijn gestationeerd in de centrale diensten van de DVZ, meer bepaald in het WTC II-gebouw in Brussel.

6) Ondervragingen van illegale immigranten op de verscheidene luchthavens te lande gebeuren door de Federale Politie.

7) In totaal werden door de DVZ 33 controlebezoeken uitgevoerd aan de Belgische grensposten. Deze controlebezoeken werden telkens uitgevoerd door minstens 2 personen van de dienst Grenscontrole van de DVZ.