Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-1369

van Karl Vanlouwe (N-VA) d.d. 15 februari 2011

aan de minister van Binnenlandse Zaken

Illegale immigratie - Luchthaven van Zaventem - Gebrek aan antenne van de Dienst vreemdelingenzaken (DVZ)

illegale migratie
luchthaven
Dienst Vreemdelingenzaken
controle van de migraties

Chronologie

15/2/2011Verzending vraag
21/3/2011Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1370

Vraag nr. 5-1369 d.d. 15 februari 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Brussels Airlines vervoert het grootste aantal passagiers naar ons land, en wordt dus ook het vaakst geconfronteerd met de zogenaamde inadmissibles (INADS). Om de activiteiten van de Dienst vreemdelingenzaken (DVZ), Brussels Airlines en de federale politie op elkaar af te stemmen wordt het INAD-forum georganiseerd. Bij deze driemaandelijkse bijeenkomsten vertrekt men steeds vanuit een objectieve analyse, gevolgd door de voorstellen van initiatieven om tot een maximale slaagkans te komen met betrekking tot de terugdrijvingen die door Brussels Airlines uitgevoerd moeten worden in uitvoering van de Conventie van Chicago betreffende de internationale burgerlijke luchtvaart van 7 december 1944 en artikel 74/4 van de wet van 15 december 1980.

Op de luchthaven van Zaventem worden 85 % van de illegale immigranten die proberen het land binnen te komen onderschept (1 175 in 2009). De luchthaven beschikt echter niet over een eigen afdeling van de DVZ.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Hoeveel INADS werden in 2010 onderschept op de luchthaven van Zaventem en de andere luchthavens, aan de zeegrenzen en landgrenzen?

2) Waarom beschikt de luchthaven van Zaventem niet over een afgevaardigde van de DVZ die er permanent verblijft?

3) Hoe verlopen de contacten tussen DVZ en de immigratieambtenaren op de luchthaven? Bij welke punt van de identiteitscontrole wordt beslist er de DVZ bij te halen?

4) Wanneer vond het recentste INAD-forum plaats? Hoeveel keer vond dit in 2010 plaats?

5) Waar zijn de ambtenaren van de DVZ gestationeerd die de luchthaven van Zaventem als hun werkterrein hebben?

6) Hoeveel keer werd de DVZ opgeroepen om illegale immigranten te komen ondervragen op de luchthaven van Zaventem, en op de andere nationale luchthavens, in 2010?

7) Hoeveel controlebezoeken aan de luchthaven van Zaventem heeft DVZ gedaan in 2010? Hoeveel aan de andere luchthavens? Door hoeveel ambtenaren van DVZ werd dit gedaan?

Antwoord ontvangen op 21 maart 2011 :

De aangehaalde problematiek behoort tot de bevoegdheid van de staatssecretaris bevoegd voor het Migratie- en Asielbeleid.