Asielzoekers - Verwijderingen door middel van beveiligde vluchten - Samenwerking met andere landen - Samenstelling van de groep begeleiders
politiek asiel
illegale migratie
remigratie
verwijdering
asielzoeker
3/2/2011 | Verzending vraag |
17/3/2011 | Antwoord |
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1172
Een beveiligde vlucht houdt in dat moeilijk te verwijderen vreemdelingen met een gecharterd militair of burgervliegtuig worden geëscorteerd. Soms gebeurt dat samen met andere Europese landen, de zogenaamde joint removal flights.
In 2010 vonden dertien beveiligde vluchten plaats. In totaal gaat het om drieënzeventig verwijderde personen. Dat komt neer op een gemiddelde van vijf tot zes personen per vlucht.
Doorgaans wordt een legervliegtuig van het type Embraer ERJ 145 gebruikt. De capaciteit van dit toestel laat toe negenenveertig mensen te vervoeren. Voor elke te verwijderen persoon zijn er ook twee assistenten aan boord, net als een psychologisch en/of maatschappelijk assistent, een interventiepersoon, een redactieteam, een arts, leden van de algemene inspectie en een vertegenwoordiger van de Dienst vreemdelingenzaken (DVZ).
Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:
1) Hoe verklaart u de samenstelling van een beveiligde vlucht? Door hoeveel personen worden de verwijderde personen begeleid?
2) Is er voor dergelijke beveiligde vluchten samenwerking met andere landen? Met welke andere landen werden in 2010 gezamenlijke vluchten georganiseerd, met welk toestel, voor hoeveel personen en met welke bestemming?
1) De omkadering tijdens beveiligde vluchten is vastgelegd door de Commissie Vermeersch; Ze bestaat uit: twee personen van de Algemene Inspectie, één dokter, één immigratieambtenaar, één persoon van het Maatschappelijk en Psychologisch Ondersteuningsteam van de Federale Politie, twee personen van het redactieteam, twee officieren, vier reserves van de politie waaronder één middenkader en frie van het basiskader. Verder worden per te verwijderen persoon telkens twee escorteurs voorzien.
Tot slot is het niet onbelangrijk om te vermelden dat de samenstelling van de Embraer (dus het aantal stoelen) kan gewijzigd worden naargelang de operationele behoeften.
2) België tracht op regelmatige wijze samen te werken met andere landen hierbij rekening houdend met een aantal factoren. Zo is de bestemming uiteraard belangrijk, net als het organiserend land (in functie van eventuele connectievluchten voor België). Onderstaande tabel geeft de bestemming, het aantal verwijderde personen voor België, de organisator en eventuele deelname van andere landen aan. Wanneer België de beveiligde vlucht organiseerde werd telkens gebruik gemaakt van het militair toestel type Embraer 145.
|
Bestemming |
Organisator |
Deelname andere landen |
Aantal verwijderde personen voor België |
1 |
Griekenland (Athene) |
België |
/ |
8 |
2 |
Griekenland (Athene) |
België |
/ |
6 |
3 |
Nigeria (Lagos) |
België |
Bulgarije |
3 |
4 |
Griekenland (Athene) |
België |
/ |
7 |
5 |
RD Congo (Kinshasa) |
België |
/ |
5 |
6 |
Polen (Warschau) |
België |
/ |
8 |
7 |
Griekenland (Athene) en Hongarije (Boedapest) |
België |
/ |
6 |
8 |
Nigeria (Lagos) |
Nederland (met Frontex) |
/ |
4 |
9 |
Griekenland (Athene) |
België |
/ |
8 |
10 |
Griekenland (Athene) |
België |
/ |
7 |
11 |
Griekenland (Athene) |
België |
/ |
6 |
12 |
Nigeria (Lagos) en Kameroen (Douala) |
Nederland (met Frontex) |
/ |
1 |
13 |
RD Congo (Kinshasa) |
België |
Engeland, Ierland en Nederland (als observator) |
4 |
TOTAAL : |
73 |