Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-11088

van Nele Lijnen (Open Vld) d.d. 7 februari 2014

aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden

E-ticket - Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen - SMS en smartphone - Mobiele website - Apps

internetsite
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
plaatsbewijs
mobiele telefoon
mobiele communicatie

Chronologie

7/2/2014Verzending vraag
28/4/2014Einde zittingsperiode

Vraag nr. 5-11088 d.d. 7 februari 2014 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Naar aanleiding van mijn eerdere schriftelijke vraag nr. 5-8123, had ik graag een gedetailleerde update ontvangen over het aangehaalde onderwerp.

1) Hoe evalueert de minister de werking van de mobiele website "m.nmbs.be" en de apps voor iPhone, Androïd en Windows Phone, sinds zijn lancering? Heeft hij cijfers over het aantal gebruikers/downloads van de apps en kan hij die meedelen?

2) Wat is het kostenplaatje van de ontwikkeling van zowel "m.nmbs.be" als de bijhorende apps? Staat dat volgens de minister in verhouding tot het gebruik van die nieuwe toepassingen?

3) In antwoord op mijn schriftelijke vraag nr. 5-8123, meldde de minister dat er toen enkel sprake was van directe ritten, maar dat het in de toekomst ook mogelijk zou zijn om biljetten te kopen voor reizen met aansluitingen. Is die verrichting ondertussen mogelijk? Zo ja, hoe wordt die geëvalueerd?

4) Op het moment dat schriftelijke vraag nr. 5-8123 werd beantwoord, was de ervaring met de mobiele toepassingen nog te recent om al een impact te kunnen hebben op de verdeel- en andere kosten. Kan de minister ondertussen aangeven of hij voorstander is van een papierloos ticket en dit zowel vanuit het standpunt van vereenvoudiging van de dienstverlening, het milieu en de administratieve kost? Beschikt hij over cijfers rond het besparingspotentieel en zo ja, kan hij die meedelen?

5) In schriftelijke vraag nr.5-8123, vermeldde de minister dat de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) had opgemerkt dat er voor het binnenverkeer bij de consument toch nog een soort drempelvrees bestond voor het aankopen van producten via een mobiel toestel, maar dat de NMBS verwachtte dat dit aantal sterk zou stijgen na de lancering van de sms-tickets in de iPhone- (en andere) applicaties, die wijd verspreid zijn. Kan dit worden bevestigd? Zo ja, bestaan er cijfers om de evolutie in het gebruik van de mobiele toepassingen te illustreren en kan de minister die meedelen?

6) Kan de minister nog andere evoluties of ontwikkelingen inzake dit onderwerp meedelen?