Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-1072

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 31 januari 2011

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste Minister

Luchtvaart - Vliegtuigen die in België landen - Veiligheidsincidenten op landingsbanen

luchtverkeer
luchtverkeersleiding
veiligheid van het luchtverkeer
luchthaven

Chronologie

31/1/2011Verzending vraag
21/3/2011Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1071

Vraag nr. 5-1072 d.d. 31 januari 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De veiligheidsvoorschriften aangaande het bepalen van de vliegroutes houden uitdrukkelijk rekening met landende toestellen die wegens een of ander probleem bij het landen op het laatste ogenblik opnieuw dienen op te stijgen. Dergelijke manœuvres komen regelmatig voor.

Kan u me het volgende overzicht geven van de incidenten die zich voorgedaan hebben bij het landen van een vliegtuig op een van de luchthavens in België in de jaren 2007, 2008, 2009 en 2010 en voor elke luchthaven apart?

1) Op welke landingsbanen deden deze incidenten zich voor en wat is de lengte van deze landingsbanen?

2) Wie beoordeelt deze vliegincidenten bij landingen? Bestaat er hiervoor een onafhankelijke inspectiedienst?

3) Welke waren de oorzaken?

4) Hoeveel van deze landingsproblemen werden veroorzaakt omdat er gevlogen werd met rugwind?

5) Hoe vaak gebeurde een doorstart of go-around en welke waren de juiste oorzaken van deze go-around?

6) Wanneer betrof het een mechanisch probleem?

7) Wanneer was er sprake van een fout van de piloot?

8) Wanneer was er sprake van een reëel gevaar voor de passagiers en / of de omwonenden van de luchthaven?

9) Welke straffen volgden er op deze incidenten en voor wie?

10) Stelden de luchthavenuitbaters of de vliegtuigmaatschappijen zich ooit burgerlijke partij voor de schade veroorzaakt door deze incidenten? Is er ooit schadevergoeding toegekend aan passagiers? Worden voor deze incidenten processen-verbaal opgesteld door de politiediensten? Werden verantwoordelijken ooit voor de rechtbank gedaagd?

11) Welk beleid ontwikkelden of ontwikkelen u en de betrokken actoren om deze landingsincidenten te voorkomen?

Antwoord ontvangen op 21 maart 2011 :

De onderstaande tabellen geven het aantal incidenten tijdens de landing van een vliegtuig weer die in de periode 2007 – 2010 op Belgische luchthavens plaatsvonden, evenals de landingsbanen en hun lengte.


2007

2008

2009

2010

Tota(a)l

Zaventem

22

25

24

19

90

Antwerpen

1

5

1

2

2

Charleroi

1

0

1

1

3

Liège

1

1

1

1

4

Oostende

0

1

0

1

2



Landingsbanen / Pistes d’atterrissage

Zaventem

07L/25R

07R/25L

02/20

3 638 m

3 211 m

2 984 m

Antwerpen

11

29

1 366 m

1 510 m

Charleroi

07/25

2 550 m

Liège

05L/23R

05R/23L

2 339 m

3 287 m

Oostende

08/26

3 200 m

In al deze gevallen betrof het een go-around. Dit type incidenten wordt onderzocht door het Directoraat-generaal Luchtvaart.

Deze go-arounds waren te wijten aan verschillende factoren:

- de weersomstandigheden (turbulentie, rugwind, windshear, enz.) in 34 gevallen,

- de luchtverkeersleiding (defecte apparatuur, verlies van communicatie, versperde landingsbaan, enz.) in 46 gevallen,

- de vluchtuitvoering (te hoog of te snel aanvliegen) in 11 gevallen,

- technische defecten aan het vliegtuig (landingsgestel, stuurinstrumenten, elektrische systemen) in 14 gevallen,

- in 2 gevallen lagen dieren aan boord aan de oorsprong van de doorstart,

- en het specifieke geval van rugwind was de oorzaak van 9 go-arounds.

In geen van deze gevallen is de veiligheid van passagiers of omwonenden van de luchthavens reëel in gevaar geweest. Uit de gevoerde onderzoeken bleek evenmin dat er sprake was van grove menselijke fouten of nalatigheid. Specifieke maatregelen werden dan ook niet genomen. Wat betreft eventuele gerechtelijke procedures nodig ik het geachte Lid uit om mijn collega, de minister van Justitie te contacteren.

Op basis van de incidentonderzoeken en risico-analyse stelt de Directie Inspectie van het DGLV, in nauwe samenwerking met de luchtvaartindustrie, jaarlijks een actieplan op met het oog op de verbetering van de luchtverkeersveiligheid.