Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-6376

van Franco Seminara (PS) d.d. 29 december 2009

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste Minister

Centra voor technische automobielinspectie - Wachttijden - Personeel - Tekort - Maatregelen

technische keuring

Chronologie

29/12/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 29/1/2010)
26/1/2010Antwoord

Vraag nr. 4-6376 d.d. 29 december 2009 : (Vraag gesteld in het Frans)

Blijkbaar is geduld voortaan één van de onontbeerlijke kwaliteiten van eigenaars van voertuigen die dat voertuig moeten laten controleren in een centrum voor technische automobielinspectie.

Hoewel de klant kan kiezen uit 77 centra voor automobielinspectie in België, worden de wachttijden en de lijst van onverwachte moeilijkheden in die centra almaar langer.

Ik som enkele verklaringen op van bestuurders bij het binnengaan en het buitenkomen van die inspectiecentra :

- de niet-naleving van de aangekondigde openingsuren (vervroegde sluiting) in sommige centra omdat er te weinig personeel is voor het hoge aantal nog te controleren voertuigen;

- de opstapeling van vertragingen wegens technische defecten;

- wachttijden van gemiddeld anderhalf uur;

- de moeilijkheden ten gevolge van de niet-naleving van het afsprakensysteem of de bijkomende telefoonkosten die daaruit kunnen voortvloeien.

In het licht van die vaststellingen en aangezien het beheer van de centra voor technische automobielinspectie toevertrouwd is aan de Groepering van erkende Ondernemingen voor Autokeuring en Rijbewijs (GOCA), die rechtstreeks afhangt van de Federale Overheidsdienst (FOD) Mobiliteit en Transport, is het belangrijk dat uw diensten die centra op hun verantwoordelijkheid wijzen.

Ik heb dan ook volgende vragen :

1. Bevestigen de gegevens waarover u beschikt de overdreven wachttijden waarmee de eigenaars van de te inspecteren voertuigen worden geconfronteerd?

2. Welk antwoord geeft u de beheerders van de centra voor automobielinspectie die van oordeel zijn dat ze te weinig personeel hebben om snel aan de vraag te kunnen voldoen?

3. Overweegt uw administratie nieuwe maatregelen om het probleem op te lossen en om elke eigenaar van een voertuig een kwaliteitsvolle openbare dienst te bieden?

Antwoord ontvangen op 26 januari 2010 :

1. Het betreft hier niet al de stations voor de technische keuring. Het is inderdaad een feit dat de klanten in bepaalde stations geconfronteerd worden met vrij lange wachttermijnen.

De wachttijden zijn zeer veranderlijk in functie van de regio waarin het station gelegen is, de periode van het jaar waarin de keuring wordt verricht en het aankomstuur van de bestuurder.

Telkens als de inspecteurs van de Directie Certificatie en Inspectie van de Federale Overheidsdienst (FOD) Mobiliteit en Vervoer deze feiten vaststellen, worden brieven verstuurd naar de directie van de betrokken instelling voor de technische controle opdat zij maatregelen treffen om deze situatie te verbeteren.

Gedurende het jaar 2009 werden 1 347 controles uitgevoerd in de stations voor de technische keuring. Gedurende de controles wordt telkens de totale keuringstijd, bestaande uit de tijd van aankomst van het voertuig op de parking tot het moment van uitreiking van het keuringsbewijs, geregistreerd. Deze tijd bedraagt gemiddeld 58 minuten.

2. Het personeelsaantal van de instellingen voor de technische controle, zowel administratief als technisch personeel, wordt door het koninklijk besluit van 23 december 1994 gereglementeerd. Dit aantal wordt elk jaar verzonden naar het Directoraat-generaal Mobiliteit en Verkeersveiligheid en het wordt door de instellingen voor de technische controle geëerbiedigd.

In het kader van een collectieve arbeidsovereenkomst tussen de erkende instellingen voor de technische keuring, de syndicale organisaties en de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer werd een bijkomend engagement genomen voor een toename van de personeelscriteria met 5 %, ten gevolge van de actualisering van de technische tijden, die werden verhoogd.

3. Om de wachttijden voor de automobilist te beperken, is de keuring op afspraak mogelijk sinds 2006.

Deze mogelijkheid voor een keuring op afspraak is sinds 1 januari 2010 eveneens veralgemeend.

Zo is er één nationaal telefoonnummer voor het maken van een afspraak in om het even welk station voor de technische controle in België. De website van de verschillende instellingen werd aangepast opdat het maken van een afspraak direct in enkele klikken gemaakt kan worden en dit zonder kosten. Een nieuw oproepnummer (02/481.07.07) werd in gebruik genomen sinds 1 januari 2010 zodoende dat de gebruiker een afspraak kan maken zonder bijkomende kosten.

Informatiecampagnes zijn lopende om deze mogelijkheid aan de gebruikers beter bekend te maken.

Bovendien zijn de verschillende stations uitgerust met een webcam-systeem dat de parkingsituatie simultaan op het internet ter beschikking stelt van de gebruiker zodat hij een beter idee krijgt van de wachttijd alvorens zich aan te bieden ter keuring.

Ten slotte zijn de openingsuren van de stations voor de technische controle recent uitgebreid op maandag- en donderdagavond (tot 19 uur). Informatiecampagnes zijn tevens lopende.