Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-6075

van Franco Seminara (PS) d.d. 7 december 2009

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste Minister

Technische controle - Fiat 500 - Problemen - Controlecriteria - Betrouwbaarheid - Evaluatie - Uniformiteit op Europees niveau

technische keuring

Chronologie

7/12/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/1/2010)
15/12/2009Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 4-5069

Vraag nr. 4-6075 d.d. 7 december 2009 : (Vraag gesteld in het Frans)

Meer dan twee jaar nadat de Fiat 500 op de Belgische markt werd gebracht, blijkt thans dat er problemen zouden zijn bij de ophangingstest die elk voertuig tijdens de verplichte technische controle moet ondergaan.

Volgens recente persartikelen zou de Fiat 500 bij die technische controle systematisch een rode kaart krijgen omdat de schokdemping op de achteras ontoereikend is.

Die situatie is onbegrijpelijk omdat de organisatie Touring onderstreept dat de Fiat 500 getest werd door European New Car Assessment Programme (EuroNCAP) en het voertuig daarbij 35 punten scoorde, wat overeenstemt met vijf sterren op het vlak van de bescherming van volwassenen in de wagen.

De organisatie Touring en de Italiaanse constructeur zeggen dus dat ze “verrast” zijn door die situatie en onderstrepen dat het probleem zich uitsluitend in België voordoet.

Bijgevolg wordt er getwijfeld aan de betrouwbaarheid van de techische controle in ons land omdat de wagen tijdens de crashtests uitstekende punten behaald heeft op het vlak van veiligheid van de passagiers.

Het is misschien nuttig, zoals verschillende waarnemers in de automobielsector onderstrepen, het systeem of de bij de technische controle gehanteerde criteria te verbeteren omdat er steeds meer kleinere en veiliger wagens op de markt komen.

1. Wat is de mening van de staatssecretaris? Zijn onze criteria voor de technische controle echt betrouwbaar of hebben we een achterstand ten opzichte van onze buren?

2. Wordt er gedacht aan een evaluatie van de situatie? Zou het niet opportuun zijn onze criteria voor de technische controle op Europees niveau gelijk te schakelen?

Antwoord ontvangen op 15 december 2009 :

Ik verwijs het geachte lid naar het antwoord op de samengevoegde vragen van mevrouw Kattrin Jadin over "de homologatie bij de technische keuring van auto's van het type 'Fiat 500'" (nr. 16076), de heer Xavier Baeselen over "de problemen met de technische keuring van recente tweedehandsvoertuigen" (nr. 16109), mevrouw Magda Raemaekers over "de werking van de keuringsstations" (nr. 16111), mevrouw Isabelle Tasiaux-De Neys over "de problemen voor de Fiat 500 om de technische keuring te doorstaan" (nr. 16116), de heer Philippe Blanchart over "de problemen betreffende de technische keuring van de Fiat 500" (nr. 16121), de heer Paul Vanhie over "de Fiat 500" (nr. 16160), de heer Bruno Stevenheydens over "het afkeuren van de Fiat 500 bij de autokeuring" (nr. 16239), gepubliceerd in het Integraal verslag van de Commissie Infrastructuur, het Verkeer en de Overheidsbedrijven van 16 november 2009 (CRIV 52 COM 695 - voorlopige versie - p. 16-22).