Autokeuring - Aantallen - Ongevallen ingevolge de slechte staat van voertuigen
technische keuring
automobiel
bedrijfsvoertuig
ongeval bij het vervoer
officiële statistiek
7/12/2009 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/1/2010) |
13/1/2010 | Antwoord |
Herindiening van : schriftelijke vraag 4-4976
1.Kan u meedelen hoeveel auto’s en vrachtwagens er sinds 2002 per jaar in de keuringsstations werden gekeurd?
2.Hoeveel voertuigen moesten terugkomen voor een tweede keuring?
3.Hoeveel keuringen gebeurden ruimschoots te laat? Hoeveel voertuigen werden niet aangeboden?
4.Voertuigen die niet gekeurd zijn, mogen zich niet in het verkeer begeven. Hoeveel eigenaars van een in België ingeschreven voertuig werden sinds 2002 per jaar geverbaliseerd wegens het verstrijken van de geldigheidsduur van het keuringsbewijs van het voertuig?
5.Welk percentage van het aantal verkeersongevallen met doden en gewonden was sinds 2002 (mede) te wijten aan de gebrekkige staat van het voertuig?
1. & 2.
Het geachte lid vindt in onderstaande tabel de gevraagde cijfers.
2002 |
personenwagens |
vrachtwagens |
Volledige keuring Technische herkeuring |
2 645 689 596 203 |
154 904 43 819 |
2003 |
|
|
Volledige keuring Technische herkeuring |
2 738 873 602 147 |
152 516 46 711 |
2004 |
|
|
Volledige keuring Technische herkeuring |
2 812 818 689 712 |
152 398 40 851 |
2005 |
|
|
Volledige keuring Technische herkeuring |
2 859 800 674 766 |
150 929 43 210 |
2006 |
|
|
Volledige keuring Technische herkeuring |
2 844 769 650 918 |
153 212 50 163 |
2007 |
|
|
Volledige keuring Technische herkeuring |
2 799 121 628 270 |
155 062 47 331 |
2008 |
|
|
Volledige keuring Technische herkeuring |
2 617 627 590 055 |
155 449 41 669 |
3. Op de vraag hoeveel keuringsplichtige voertuigen in België niet naar de keuring komen, is niet eenvoudig in cijfers te beantwoorden. Het laatste uitgebreid onderzoek (in 2008) en de analyse toonden aan dat ongeveer 5% van de voertuigen nooit gekeurd worden of een vervallen keuringsbewijs hebben. Dit betekent niet dat 5% van de voertuigen zich onwettig op de openbare weg begeven. Er zijn verscheidene gevallen die hier ook onder vallen, zoals indien het voertuig definitief is uitgevoerd en de Belgische nummerplaat is (nog) niet teruggestuurd naar de DIV (Dienst Inschrijving Voertuigen) of in het geval het voertuig nog ingeschreven is en niet meer op de openbare weg wordt gebruikt of wanneer het voertuig zich in het buitenland bevindt.
Eenvoudiger te vergelijken zijn voertuigen die wel gekeurd worden, maar te laat aangeboden worden. Bekijken we de cijfers van de laatste jaren in de onderstaande tabel, dan is het aantal voertuigen dat te laat aangeboden wordt ongeveer 755 000 en dus vrij constant.
Jaar |
Totaal voertuigen |
Te laat |
% |
2006 |
4 468 078 |
753 596 |
16,86 |
2007 |
4 459 613 |
758 142 |
17,00 |
2008 |
4 301 295 |
757 064 |
17,60 |
4. De politie heeft in 2007 bijna 55 000 overtredingen vastgesteld wegens het niet in orde zijn met de autokeuring; voor 2008 gaat het over bijna 62 500 vastgestelde overtredingen (nog onvolledig). Er zijn geen gegevens beschikbaar voor de voorgaande jaren.
5. Uit de verkeersongevallenregistratieformulieren, die door de politie worden opgesteld, blijkt dat voor de periode 2002-2007 in 1,1% tot 1,5% van de ongevallen het voertuig minstens één visueel gebrek vertoonde, zoals de staat van de banden, de verlichting, de belading, de staat van de aanhangwagen, enz.
Uit buitenlands onderzoek blijkt dat ernstige technische gebreken bij 6% van de ongevallen als (hoofd)oorzaak wordt gezien. Bijna de helft van de ongevallen met technische gebreken als oorzaak, werd veroorzaakt door mankementen aan de remmen (3% van het totaal aantal ongevallen) en ongeveer een kwart door mankementen aan banden (1,5% van het totaal aantal ongevallen).