Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-6063

van Anke Van dermeersch (Vlaams Belang) d.d. 7 december 2009

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste Minister

Voertuigen bestemd voor de export - Technische controle - Verplichting - Praktische uitvoering

automobiel
duurzame ontwikkeling
technische keuring
uitvoer

Chronologie

7/12/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/1/2010)
6/1/2010Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 4-4910

Vraag nr. 4-6063 d.d. 7 december 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Het Federaal Plan inzake duurzame ontwikkeling 2004-2008 vermeldt in punten 33009 en 33014 dat voertuigen bestemd voor ontwikkelingslanden vóór hun export onderworpen zouden worden aan een technische controle. Hiervoor moet een nieuwe wet goedgekeurd worden en er moeten autokeuringsmechanismen aangeduid worden om het systeem operationeel te maken. De Interdepartementale Commissie duurzame ontwikkeling zou de uitvoering hiervan in de periode van 2009 tot 2012 opvolgen. Dit zou " bij voorkeur " binnen een Europees kader gebeuren. Maar zelfs als de wetgeving volledig Europees zou zijn, dan nog zullen de technische controles in praktijk in de Lidstaten uitgevoerd moeten worden.

1. Betekent dit dat er op Belgisch niveau geen wetgevend initiatief nodig is?

2. Heeft de geachte staatssecretaris op Belgisch niveau al de nodige autokeuringsmechanismen aangeduid?

3. Werden reeds voorbereidende maatregelen genomen om dit keuringssysteem in België operationeel te maken? Hebben de huidige centra voor autokeuring de nodige capaciteit om deze extra taken op zich te nemen?

Antwoord ontvangen op 6 januari 2010 :

1. Op dit ogenblik bestaat er reeds een technische keuring voor voertuigen die met een Belgische transitplaat naar het buitenland worden uitgevoerd.

Dergelijke technische keuring bestaat niet voor voertuigen die naar het buitenland worden vervoerd (bijvoorbeeld met een vrachtwagen of boot). Deze voertuigen kunnen echter wel aan de periodieke keuring onderworpen zijn geweest in functie van de leeftijd of de aard van het voertuig.

Het is inderdaad wenselijk dat een verplichte autokeuring voor geëxporteerde voertuigen op Europees niveau wordt bekeken zodat de invoering van dergelijke maatregel op nationaal vlak geen concurrentienadeel zou betekenen.

2. en 3. Afgezien van de noodzakelijke reglementaire aanpassingen, stelt de toepassing van bepaalde autokeuringsmechanismen in het kader van de reeds bestaande periodieke autokeuring geen onoverkomelijke problemen met betrekking tot de voertuigen die voor de export bestemd.

Men moet er echter wel rekening mee houden dat oudere voertuigen dienen te worden gekeurd volgens de normen die van toepassing waren in het bouwjaar van dat voertuig.

Verificatie zal kunnen gebeuren door de douane aan de hand van het chassisnummer of het te exporteren voertuig wel degelijk vergezeld is van een geldig bewijs van technische keuring.