Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-6060

van Paul Wille (Open Vld) d.d. 7 december 2009

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste Minister

Belgische luchtvaartmaartschappijen - Incidenten veroorzaakt door dronken passagiers - Aantallen - Controle

luchtvervoer
veiligheid van het luchtverkeer
geweld
alcoholisme
reizigersvervoer

Chronologie

7/12/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/1/2010)
15/12/2009Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 4-4804

Vraag nr. 4-6060 d.d. 7 december 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Recent zorgde een dronken passagier aan boord van een vlucht van Schotland naar Turkije voor zoveel heibel dat de piloot besliste om rechtsomkeer te maken. De dronken man joeg iedereen schrik aan en viel roekeloos andere passagiers lastig. Volgens de politie zorgde hij voor zoveel overlast dat het boordpersoneel besloot om de piloot in te lichten.

De piloot koos het zekere voor het onzekere en maakte rechtsomkeer. Hij vond dat de passagiers in gevaar waren en vloog terug naar Glasgow.

Ook de Belgische luchtvaartmaatschappijen maken dergelijke incidenten die een piloot verplichten ingrijpende maatregelen te nemen. Het gaat daarbij niet altijd over dronken passagiers, ook zijn er vaak incidenten met illegalen die het land worden uitgezet. Vaak roeren andere passagiers zich rond de wijze waarop de illegalen het land worden gezet, of de illegaal tracht de terugkeer te bemoeilijken. Ook botsingen met vogels en verdachte pakjes zorgen voor dergelijke terugvluchten.

Gezien het korte voorgaande kader, volgende vragen:

1. Hoeveel incidenten waren er in 2007, 2008 en voorlopig in 2009 op vluchten van Belgische luchtvaartmaatschappijen?

2. Kan de geachte staatssecretaris ook duiden welke type incidenten dit waren in 2007, 2008 en voorlopig voor 2009 en het aantal per type geven volgens jaartal?

3. Welke maatregelen nemen de Belgische luchtvaartmaatschappijen om dronkenschap te vermijden? Is hij akkoord dat de controle op dronkenschap op vluchten van Belgisch luchtvaartmaatschappijen te wensen overlaat? Welke beleidsmaatregelen stelt hij hier tegenover?

4. Welke maatregelen nemen de Belgische luchtvaartmaatschappijen om de uitwijzing van illegalen zo vlot mogelijk te maken?

5. Hoe zwaar gaan de straffen voor Belgen die dergelijke incidenten veroorzaken?

Antwoord ontvangen op 15 december 2009 :

1 + 2. De incidenten waarnaar het geachte lid verwijst, vallen onder de categorie “Difficult/Unruly Passengers”. Het aantal gerapporteerde incidenten en de verdeling ervan in de jaren 2007, 2008 en 2009 wordt weergegeven in onderstaande tabel. De cijfers voor 2009 hebben betrekking op de periode tot en met 25 oktober.


2007

2008

2009

Agressie

26

34

11

Rookverbod

70

84

64

Dronkenschap

7

10

7

Andere

7

3

11

Totaal

110

131

93

3. Luchtvaartmaatschappijen zijn verplicht om in hun Operations Manual richtlijnen op te nemen met betrekking tot het omgaan met lastige passagiers. Passagiers die zich bij het aanmelden voor de vlucht in duidelijke staat van dronkenschap bevinden, wordt de toegang tot het vliegtuig geweigerd. Indien een passagier tijdens de vlucht als gevolg van alcoholgebruik hinder veroorzaakt voor passagiers en/of bemanning, zal hem geen alcohol meer geserveerd worden, en wordt tevens de gezagvoerder op de hoogte gebracht. Deze kan beslissen om grondpersoneel en politiediensten op de luchthaven van bestemming in te lichten, en, in het uiterste geval, een tussenlanding uitvoeren om de dronken passagier door de politiediensten van het vliegtuig te laten verwijderen.

Gelet op het beperkt aantal incidenten, lijken bovenstaande maatregelen mij voldoende te zijn.

4. Wanneer illegalen gerepatrieerd worden, worden zij gedurende de volledige vlucht altijd begeleid door politieagenten. Om confrontaties met andere passagiers zoveel mogelijk te beperken, worden zij altijd aan boord gebracht vóór alle andere passagiers, en verlaten het vliegtuig als laatste. Ze krijgen ook een plaats achteraan in het vliegtuig, en het cabinepersoneel serveert hen geen alcoholische dranken.

5. In toepassing van artikel 27 van de wet van 27 juni 1937 betreffende de regeling der luchtvaart, kunnen “unruly passengers” bestraft worden met een geldboete van 26 tot 1000 euro en/of een gevangenisstraf van acht dagen tot één jaar. Ook kunnen administratieve sancties opgelegd worden.