Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-4945

van Franco Seminara (PS) d.d. 6 november 2009

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste minister

Luchthaven Brussel-Nationaal - Bereikbaarheid Diaboloproject - Financiering - Passagiersbijdrage - Wijze van inning - Sancties - Informatiecampagne

luchthaven
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
grootschalige projecten
spoorwegnet
heffingen op vervoersinfrastructuur
consumentenvoorlichting
reizigerstarief
spoorwegtarief

Chronologie

6/11/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 10/12/2009)
16/11/2009Antwoord
25/11/2009Valt buiten de bevoegdheid

Heringediend als : schriftelijke vraag 4-5106

Vraag nr. 4-4945 d.d. 6 november 2009 : (Vraag gesteld in het Frans)

Er zijn op dit ogenblik grote werken aan de gang om de bereikbaarheid van de luchthaven van Brussel per trein te verbeteren. Die werken moeten Zaventem, Mechelen, Antwerpen en Leuven tegen einde 2012 met elkaar verbinden via het Diaboloproject.

Om dat project te financieren, zou de firma Northern Diabolo nv haar inkomsten genereren door middel van een bijdrage die elke reiziger zou moeten betalen bij vertrek of aankomst in Brussel-Nationaal-Luchthaven.

Die heffing van 2,05 euro , de “bijdrage infrastructuur Diabolo”, zou vanaf 1 november 2009 worden geïnd door de treinbegeleiders, conform de wet van 30 april 2007 houdende dringende spoorwegbepalingen.

Die bijdrage zou bovenop de kostprijs komen van een normaal treinticket, een Go Pass of Rail Pass-traject, en zou ook moeten worden betaald door degenen die gratis reizen of houder zijn van een ticket voor Eurostar, Thalys, enzovoorts.

In dat verband wens ik u enkele vragen te stellen :

1.Vindt u het normaal dat de betrokken reizigers een bijkomende heffing wordt aangerekend, ondanks het koninklijk besluit dat daartoe is uitgevaardigd? Is het denkbaar dat de burger in deze economische en sociale crisis opnieuw een zoveelste bijdrage moet betalen?

2.Hoe zal die bijdrage in de praktijk worden geïnd? Welke sanctie riskeert de treinreiziger als hij niet betaalt?

3.Zou het niet nuttig zijn om in de media nu al een informatiecampagne te starten aangezien die bijdrage vanaf 1 november 2009 zal worden geïnd? Op die manier zal de reiziger niet verrast zijn wanneer de treinbegeleider hem vraagt om dat bedrag te betalen.

4.Volstaan het uitdelen van brochures en de oproepen in de trein om de reiziger op de hoogte te brengen van uw intenties?

Antwoord ontvangen op 16 november 2009 :

Ik heb de eer het geachte lid te melden dat deze vraag tot de bevoegdheid van de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven.