Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-4702

van Hugo Vandenberghe (CD&V) d.d. 7 oktober 2009

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste minister

Blusapparaten in de wagen - Verplichting - Aantal controles - Blusopleiding

automobiel
brandbestrijding
automobieluitrusting
verkeersveiligheid

Chronologie

7/10/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 5/11/2009)
12/11/2009Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-4701

Vraag nr. 4-4702 d.d. 7 oktober 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Volgens de directeur van de Provinciale Brandweerschool Oost-Vlaanderen zijn kleine blusapparaten in onze wagens, bij een brand compleet nutteloos. Enkel wie echt een blusopleiding heeft gevolgd, zou volgens hem een beginnende brand onder controle kunnen krijgen met die toestellen. Daarom pleit hij voor een herziening van de wet waarbij men de verplichting afschaft ofwel ervoor zorgt dat de chauffeurs een blusopleiding krijgen.

Graag had ik een antwoord gekregen op de volgende vragen:

1.Welke conclusies trekt u uit de opmerkingen van de directeur van de Provinciale Brandweerschool Oost-Vlaanderen?

2.Acht u het aangewezen de wetgeving aan te passen?

3.Hoeveel wagens werden de voorbije tien jaar gecontroleerd op het al dan niet aanwezig zijn van een brandblusapparaat? Graag had ik een uitsplitsing per jaartal bekomen. Hoeveel van de gecontroleerde voertuigen was niet in orde?

Antwoord ontvangen op 12 november 2009 :

1. en 2. De problematiek van de brandblussers in voertuigen was mij reeds gekend. De voorgestelde oplossingen van de directeur van de Provinciale Brandweerschool Oost-Vlaanderen lijken mij twee uiterste oplossingen te zijn.

Indien in de voertuigen geen blustoestel meer aanwezig is, is er helemaal geen mogelijkheid meer om een beginnende brand te kunnen beperken of volledig te blussen. Bij een voertuigbrand kan er ook steeds hulp beschikbaar zijn van omstaanders voor het correcter hanteren van het blustoestel.

Indien iedereen een blusopleiding zou volgen is er allicht een grotere zekerheid dat het blustoestel correct wordt gehanteerd. Doch deze maatregel roept bedenkingen op, zowel qua haalbaarheid en reactie van de bestuurders als qua kosten en baten.

Het feit dat men er niet in slaagt een beginnende voertuigbrand te blussen kan ook gelegen zijn in feit dat het een brand is van vaste stoffen en men geen type A blusser beschikbaar heeft. Momenteel is er de keuze tussen een brandblusser van het type BC voor gas- en vloeistofbranden of van het type ABC met ook de mogelijkheid voor het blussen van branden van vaste stoffen. Het prijsverschil tussen beide types zou erg beperkt zijn. Indien we de verplichting van een brandblusser wensen te behouden, is de verplichting dat enkel nog het type ABC aanwezig mag zijn in voertuigen het overwegen waard.

3. De aanwezigheid van een brandblusser is een te controleren element bij personenwagens, maar wordt om praktische redenen (gemakkelijk verwisselbaar) niet expliciet gecontroleerd. De controle gebeurt wel bij andere types van voertuigen.