Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-3768

van Nele Lijnen (Open Vld) d.d. 9 juli 2009

aan de vice-eersteminister en minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Gebruik van piekuurtreinen voor schoolreizen - Aanmoedigen van reservaties

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
pendel
reizigersvervoer
groepsreis
consumentenvoorlichting

Chronologie

9/7/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 14/8/2009)
4/9/2009Antwoord

Vraag nr. 4-3768 d.d. 9 juli 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Tijdens de maand juni maken heel wat scholen hun traditionele jaarlijkse schoolreis. Sommigen maken hiervoor gebruik van de trein. Reizigers die de trein nemen voor het woon-werk-verkeer merken echter op dat de scholen vaak de trein nemen tijdens de spitsuren om te vertrekken en / of naar huis terug te keren. Hierdoor worden de piekuurtreinen, die in ieder geval al kampen met een zeer hoge bezettingsgraad nog extra belast en wordt voor de werknemers de kans om een zitplaats te bemachtigen nog kleiner. Vermits het rollend materieel tijdens de spitsuren al maximaal wordt ingezet, lijkt een simpele verlenging van de treinen geen evidente optie. Sommigen stellen zich dan ook terecht de vraag waarom de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) reservaties van ganse klassen of grote groepen toestaat op piekuurtreinen of andere reguliere treinen die rijden tijdens de spitsuren. Bovendien wordt er weinig of niet gecommuniceerd over de treinen waarop plaatsen voor groepen zijn gereserveerd. Het zou voor de wachtende reizigers op de perrons al een stap vooruit zijn, mochten ze op voorhand te horen krijgen in welke wagon er in een aankomende trein groepen zitten (of later zullen opstappen) voor wie plaatsen gereserveerd zijn. Op die manier krijgen de reizigers de kans om zich naar een andere plaats op het perron te begeven en op zijn minst nog enige kans op een zitplaats te verwerven. De meeste woon-werk-treinreizigers hebben immers de gewoonte om op een vaste plaats op te stappen.

1) Overweegt de geachte minister om maatregelen te nemen die reservaties voor grote groepen op piekuurtreinen of op treinen die in normale omstandigheden reeds kampen met een overbezetting tijdens de spitsuren te ontmoedigen?

2) Zal er bij de NMBS worden op aangedrongen om scholen of andere grote groepen te wijzen op de wenselijkheid om piekuurtreinen te vermijden tijdens verplaatsingen in het kader van schoolreizen en eventueel alternatieve treinen aan te bevelen?

3) Zal hij er bij de NMBS op aandringen om ook beter te communiceren naar de wachtende reizigers toe op de perrons zodat duidelijk wordt aangegeven wanneer en zo ja, in welke wagons, er geserveerde plaatsen zijn?

4) Kan de NMBS ondanks de reeds grote inzet van rollend materieel toch een verlenging van treinen overwegen wanneer er groepsreservaties zijn?

Antwoord ontvangen op 4 september 2009 :

1. De Nationale maatschappij der Belgische spoorwegen (NMBS) probeert groepen aan te moedigen zoveel mogelijk buiten piekuren te reizen. Gereserveerde plaatsen voor groepen worden tijdens de piekuren niet toegestaan in treinen met een hoge bezettingsgraad.

De NMBS kan echter vermijden noch verbieden dat een groep zonder reservering alsnog reist met deze trein.

2. Dit wordt nu al gedaan.

Zie NMBSwebsite: http://www.b-rail.be/nat/N/tarifs/formulas/reservation/index.php

Een aantal treinen is wegens hoge bezetting niet toegankelijk voor groepen. In dit geval zoekt de Cel groepsreizen samen met jou naar het beste alternatief.”

3. De plaats in de trein van een groepsreis wordt nu al omgeroepen in het vertrekstation en het overstapstation.

4. De tijdelijke verlenging van een trein of de uitbreiding van het treinaanbod op een bepaalde lijn worden, indien nodig, uitgevoerd.

Een voorbeeld: de extra treinen tijdens de maand juni richting de kust.