Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-3767

van Nele Lijnen (Open Vld) d.d. 9 juli 2009

aan de vice-eersteminister en minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Avondtrein van Brussel naar Hasselt - Frequente spoorwijzigingen - Maatregelen en communicatie

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
pendel
consumentenvoorlichting
spoorwegstation

Chronologie

9/7/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 14/8/2009)
4/9/2009Antwoord

Vraag nr. 4-3767 d.d. 9 juli 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De reizigers in Brussel-Centraal die 's avonds de rechtstreekse piekuurtrein van 17 u 09 naar Hasselt nemen worden zeer regelmatig geconfronteerd met een spoorwijziging van perron 1 naar perron 3. Gezien de grote drukte van het treinverkeer op dat ogenblik is dat enerzijds niet verwonderlijk, maar anderzijds stelt zich wel de vraag of die regelmatige spoorwissels niet moeten aanleiding geven tot een structurele oplossing. Daarenboven stelt zich vooral een probleem van communicatie. De reizigers worden vaak zeer laattijdig op de hoogte gebracht van de spoorwijziging. Zij die aan de uiteinden van de perrons staan hebben daarenboven het nadeel dat de hoorbaarheid van de speakers onvoldoende is.

Theoretisch is het zich begeven van spoor 1 naar spoor 3 niet meteen een moeilijke opgave, maar in de praktijk kan dat lelijk tegenvallen. In Brussel-Centraal moeten de reizigers zich via de trap of roltrap eerst weer naar boven begeven en nadien weer afdalen naar het perron. Het probleem is dat gezien de grote mensenstroom op dat ogenblik de mobiliteit alles behalve evident is. Zeker als de reizigers erg laat op de hoogte worden gebracht. Op die manier worden vertragingen van de trein in de hand gewerkt of - zoals ook al is voorgevallen - komen mensen op perron 3 aan wanneer de deuren van de trein reeds gesloten zijn.

1) Wat is de oorzaak van de frequente spoorverandering van de P-trein van 17 u 09 van spoor 1 naar spoor 3?

2) Waarom wordt er niet gezocht naar een structurele oplossing die deze herhaaldelijke spoorwissels optimaal kan vermijden?

3) Welke structurele oplossingen zijn er mogelijk en welke van deze oplossingen zal de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) toepassen om het probleem te verhelpen?

4) Kan de NMBS er in de toekomst op letten om de reizigers sneller te informeren zodat deze meer tijd hebben om zich naar het juiste perron te begeven?

5) Welke maatregelen worden genomen om de hoorbaarheid van de speakers op het verlengde perron 1 van Brussel-Centraal over de ganse lengte van het perron te verbeteren?

Antwoord ontvangen op 4 september 2009 :

1. Op 11 en 17 juni ll. is de P-trein 8306 in Brussel-Centraal vertrokken van spoor drie in plaats van spoor een als gevolg van een vertraging van de voorgaande trein op spoor een. De interventie was gerechtvaardigd om de vertraging van de volgende treinen op spoor 1 te beperken, waaronder die van trein 8 306.

2. De Brusselse Noord-zuidverbinding is op dit ogenblik van de dag verzadigd waardoor elke vertraging zich onmiddellijk overzet op de volgende treinen, zelfs op andere lijnen, wat ten stelligste moet worden voorkomen. Dit kan ondermeer door een trein te richten naar een spoor waar wat meer ruimte is.

De verkeersleiding weet dat de verplaatsing van een massa reizigers in Brussel-Centraal op dat tijdstip van de dag niet evident is en onvermijdelijk ongemak voor de klanten veroorzaakt. Een versporing in Brussel-Centraal in de avondspits wordt slechts in uitzonderlijke gevallen toegepast.

3. De overzichtsschermen, waarop de eerste treinen bij vertrek te zien zijn, hangen in sommige grote stations, waaronder Brussel-Centraal, niet meer op de perrons. Ze zijn doelbewust enkel aanwezig in de onderdoorgang, de stationshal of de tussenverdieping. Hierdoor wachten de reizigers langer vooraleer zich naar het perron te begeven om de aankomst van hun trein af te wachten. Dit verhoogt ook het comfort van de reiziger, want de aankondigingen worden er niet verstoord door het geluid van andere treinen.

Bovendien moeten de reizigers in geval van onvoorziene spoorwijziging van een trein dan niet tegen de stroom in naar een ander perron.

4. De beslissing om een trein over een ander spoor door de Noord-zuidverbinding te laten rijden, wordt genomen te Brussel-Noord of te Brussel-Zuid. Heel dikwijls gebeurt dit net voor het vertrek omwille van onvoorziene omstandigheden en om vertraging te vermijden.

De klanten blijven in Brussel-Centraal daarom best op het tussenplatform staan tot hun trein daadwerkelijk wordt aangekondigd. Het geluid van de treinen is hier minder hinderlijk en bovendien hangen er op dit platform schermen met de eerste treinen bij vertrek. Deze schermen vermelden spoorwijzigingen automatisch (registratie van de treinen bij doorrit aan meetpunten in het spoor). Het cijfer staat in een geel rechthoekje zodat het beter opvalt. Ook de vertraging van de treinen is er aangekondigd.

5. De sonorisatie op de perrons in Brussel-Centraal werd vernieuwd in april 2009. Om de 4 meter is er een luidspreker. Geen enkele geluidsinstallatie is echter in staat om het geluid van een voorbijrijdende trein te overstemmen.