Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-3766

van Nele Lijnen (Open Vld) d.d. 9 juli 2009

aan de vice-eersteminister en minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Trein tussen Hasselt en Brussel - Vertragingen - Communicatie met de reizigers

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
pendel
consumentenvoorlichting

Chronologie

9/7/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 14/8/2009)
4/9/2009Antwoord

Vraag nr. 4-3766 d.d. 9 juli 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De trein met rechtstreekse verbinding van Hasselt (vertrek 7 u 17) over Diest en Aarschot naar Brussel, slaagt er zelden in om tijdig (8 u 18) aan te komen in Brussel. Steevast loopt de trein vertragingen op tussen Aarschot en Brussel-Noord of Brussel-Centraal. Ondanks het feit dat deze problematiek al meerdere keren is aangeklaagd, lijkt er geen beterschap te komen in de stiptheid van de bewuste trein. Uiteraard rijdt deze trein op een drukbezette lijn tijdens de ochtendspits, maar het lijkt vreemd dat men geen oplossing schijnt te vinden voor het probleem van de structurele vertraging. Bovendien merken gebruikers van deze trein op dat er zelden of nooit wordt gecommuniceerd over de vertragingen. Dat staat dan weer haaks op de beloftes van de geachte minister en de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) om hun communicatie te verbeteren naar de reizigers toe.

1) Hoeveel keer kwam de P-trein met aankomst om 8 u 18 in Brussel-Centraal daar in de periode van 1 januari tot 1 juni 2009:

a) stipt op tijd aan;

b) aan met een vertraging tot vijf minuten;

c) aan met een vertraging tussen vijf en tien minuten;

d) aan met een vertraging van meer dan tien minuten?

2) Waaraan zijn de frequente vertragingen van deze trein te wijten?

3) Wat zal de NMBS hieraan doen om de stiptheid van deze trein te verbeteren?

4) Waarom worden de reizigers zelden of nooit op de hoogte gesteld van vertragingen en krijgen zij geen uitleg over de reden van de vertragingen?

5) Welke actie wordt ondernomen om de communicatie naar de reizigers effectief te verbeteren?

6) Zijn de frequente vertragingen een verklaring voor de vaststelling van heel wat reizigers dat de conducteur veelal niet langskomt om de vervoersbewijzen te controleren?

Antwoord ontvangen op 4 september 2009 :

1. De P-trein 7307, voorziene aankomst 8.16 uur in Brussel-Centraal, was tussen 1 januari 2009 en 1 juni 2009 geen enkele keer stipt op tijd, maar kwam

- 41 maal met minder dan 6 minuten vertraging aan;

- 54 maal met een vertraging tussen 6 en 10 minuten;

- 28 maal met 11 minuten of meer vertraging.

2. In de piekuren is de vraag naar zitplaatsen zeer groot, zodat een maximaal aantal treinen wordt ingelegd. Zodra een trein beperkte vertraging oploopt, zet de vertraging zich in de piekuren onmiddellijk over op andere treinen.

De minder goede stiptheid van de P-trein 7307 heeft onder meer te maken met de voorgaande IC-trein 1529 (Tongeren – Knokke/Blankenberge). Deze trein is samengesteld uit twee locomotieven en M6 – dubbeldekrijtuigen. Trein IC 1529 rijdt als stoptrein tussen Hasselt en Leuven. Door het gebruikte rollend materieel trekt deze trein trager op, na een stop. Sinds 14 juni 2009 werd daarom de dienstregeling van trein 1529 lichtjes aangepast.

De stiptheid van trein 7307 zou sinds de aanpassing beter moeten. Toch liep deze trein tussen 15 juni en 25 juni 2009 nog enkele grotere vertragingen op, waarvan de oorzaken zeer divers waren:

- 18 juni : 12 minuten door het instappen van een groep (gereserveerde groepsreis naar Knokke in het 3e rijtuig van trein 1529);

- 22 juni : 11 minuten door een storing van de 1 000 Volt-voeding in Leuven en een defect rijtuig van een voorgaande trein;

- 23 juni : 12 minuten doordat in Brussel-Noord een grote groep scholieren moest overstappen in de trein 7307 (gereserveerde groepsreis);

- 24 juni : 35 minuten door wisselstoringen in Hasselt;

- 25 juni : 34 minuten door een storing van de seininrichting tussen Diest en Testelt, een storing van een assenteller in Leuven en een vergissing in de planning van de treinbestuurders.

3. Om de stiptheid te verbeteren heeft Infrabel een uitgebreid actieplan uitgewerkt. Het telt in totaal 133 acties. Eind februari 2009 waren er hiervan 23 volledig afgewerkt en 110 nog bezig of van continue aard.

De acties hebben onder meer betrekking op het beter regelen van het treinverkeer, maatregelen om de betrouwbaarheid van de infrastructuur te verhogen (onder meer de vernieuwing en het onderhoud van bovenleidingen, vermindering van het aantal en de impact van storingen aan overwegen), snellere tussenkomsten bij defecten aan de infrastructuur en een voortdurende verbetering van de communicatie bij verstoord treinverkeer.

De NMBS investeert ook op vlak van stiptheid zoals het uitvoeren van technische analyses van het rollend materieel, het uitvoeren van verbeteringswerken aan de voertuigen, beter monitoren van de bevoorrading van de onderdelen, opvolgen van de incidenten bij het opstarten van het treinverkeer en de permanente opleiding van het personeel.

Bovendien heeft de NMBS een belangrijk investeringsprogramma dat voorziet in de aankoop van nieuw rollend materieel en in moderniseringsprogramma’s voor het bestaande reizigersmaterieel.

Een speciale werkgroep houdt zich bovendien bezig met het verbeteren van de stiptheid op lijn 36 (Brussel – Leuven – Liège-Guillemins). Een aantal maatregelen werden ondertussen reeds genomen (o.m. enkele aanpassingen aan de dienstregeling sinds 14 juni 2009).

3 en 5. Informatie aan de reizigers is een prioriteit voor Infrabel en de NMBS.

Begin oktober 2008 werd een nieuwe dienst opgericht binnen Infrabel die een aantal projecten heeft uitgewerkt om de informatie te verbeteren :

- nieuw automatisch visueel en auditief aankondigingssysteem;

- herziening van de kwaliteit van de aankondigingen. Controle op het terrein door een privéfirma vanaf 2010 (mystery shopping);

- Aangepaste opleiding van de speakers met onder meer gebruik van twee digitale taallabo’s en coaching.

De NMBS heeft in het handboek van de treinbegeleider meerdere richtlijnen opgenomen die de treinbegeleiders uiteraard dienen te respecteren.

De treinbegeleider is verantwoordelijk voor de aankondigingen via de omroepinstallatie.

Telkens een incident, ongeval of vertraging de normale rit van een trein verstoort, moeten de reizigers zo snel mogelijk ingelicht en op de hoogte gehouden worden over de aard, de gevolgen en de vooruitzichten.

Het begeleidingspersoneel wordt via de periodieke dienstconferenties en via coaching op regelmatige basis bijgeschoold in het optimaal verstrekken van info aan de klanten.

6. Treinbegeleiders hebben de opdracht om bij vertragingen of incidenten zoveel mogelijk in alle rijtuigen langs te komen en de reizigers antwoord te geven op hun eventuele vragen.