Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-1995

van Patrik Vankrunkelsven (Open Vld) d.d. 17 november 2008

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste minister

Verkeersdoorstroming - Aanpassing van de oranjeverkeerslichten - Aanpassing ten gevolge van de invoering van een "auto-start-stop-functie"

wegverkeer
bebakening

Chronologie

17/11/2008Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 18/12/2008)
27/11/2008Antwoord

Herkwalificatie van : vraag om uitleg 4-508

Vraag nr. 4-1995 d.d. 17 november 2008 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

U bent waarschijnlijk net als ik al in de meeste Europese Lidstaten geweest en misschien is het u als Staatssecretaris van Mobiliteit nog meer opgevallen dan mezelf : het oranje verkeerslicht wordt niet enkel gebruikt als overgang van groen naar rood, maar tevens om de overgang van een rood naar een groen licht aan te kondigen.

De reden waarom men dit in deze landen doet is om verkeersgebruikers die voor een rood licht staan te wachten, tijdig te verwittigen dat het verkeerslicht op groen zal springen. Door het gebruik van het oranje licht tussen de overgang van rood naar groen, wordt de verkeersdoorstroming aanzienlijk verbeterd.

In het verleden stelde ik hieromtrent reeds een vraag aan uw voorganger (schriftelijke vraag nr. 3-4273, Vragen en Antwoorden nr. 3-70, blz. 7298). Hij beloofde toen om de suggestie mee te nemen naar verkeerswerkgroepen.

Door de laatste seconden, van de tijd dat normaal het rode licht brandt, tevens het oranje licht te laten branden, wordt de weggebruiker tijdig verwittigd en kan hij zich klaar houden om bij groen onmiddellijk te vertrekken. De reactie, na het op groen springen, laat nu soms wel lang op zich wachten omdat veel weggebruikers vaak niet aandachtig zijn en maar om de zoveel seconden naar het verkeerslicht kijken.

Bij vroegtijdig vertrekken terwijl het nog oranje is, hoeft onze wetgeving alvast niet aangepast te worden omdat dit al als overtreding bepaald is.

Een nieuw en bijkomend argument is een evolutie in de autotechnologie. Vele wagens zijn ondertussen uitgerust met een "auto-start-stop-functie". Om het hoge verbruik bij stilstand te vermijden, slaat de motor bij nieuwe automodellen automatisch uit wanneer ze stilstaan voor een rood licht. Wanneer vervolgens de koppeling terug wordt ingeduwd, start de auto automatisch en kan er verder gereden worden. Dit is in de meeste Europese landen geen probleem qua doorstroming omdat de automobilist juist door het oranje verkeerslicht erop attent wordt gemaakt dat het snel groen zal worden. In België is dit niet het geval waardoor de doorstroming van het verkeer door de "auto-start-stop-functie" zelfs nog verder dreigt te vertragen.

Graag had ik van de geachte Staatssecretaris een antwoord gekregen op volgende vragen :

1. Zijn er al eenvormige adviezen hierover van de verschillende werkgroepen ?

2. Is hij bereid om ook in ons land, mede gelet op de invoering van de "auto-start-stop-functie", de verkeerslichten aan te passen ?

Antwoord ontvangen op 27 november 2008 :

1. Bij mijn weten werd de vraag die het geachte lid in het verleden over hetzelfde onderwerp reeds heeft gesteld, nog niet behandeld door de Federale Commissie voor de verkeersveiligheid of haar werkgroep over de Vereenvoudiging van het verkeersreglement. Ik zal daarover een apart advies vragen aan deze commissie.

2. Aangezien ik nog niet beschik over dit advies, zal ik mij beperken tot een aantal kanttekeningen bij het gebruik van het oranjelicht als aankondiging dat het groen licht gaat branden.

- Om te beginnen vraag ik mij af in welke Europese landen dit systeem van toepassing is. Wat heeft hen daartoe geleid? En hoe hebben ze dit geëvalueerd? Ik heb soms eerder de indruk dat dit te maken heeft met een historisch gegroeide situatie, waarbij het starten en het in de juiste versnelling zetten van een voertuig, niet zo evident was als nu het geval is.

- Ik zou zelfs durven beweren dat deze praktijk voor gevolg kan hebben dat men al bij het oranje licht geneigd zal zijn om te vertrekken en niet meer zal wachten op het groene licht. De eventuele tijdswinst en toename van de vlotheid is daarbij zeer relatief. Men moet eerder kijken naar de effecten op de verkeersveiligheid, als men te vroeg vertrekt.

- De start-stop-functie is voor mij geen reden om het “oranje voor groen”-verkeerslicht in te voeren. Dergelijk systeem werkt zo vlot en snel dat daardoor helemaal geen vertraging bij het starten optreedt. De start-stop-functie werkt trouwens ook buiten de verkeerslichten, als men stilstaat.