Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-145

van Patrik Vankrunkelsven (Open Vld) d.d. 14 januari 2008

aan de vice-eersteminister en minister van Begroting, Mobiliteit en Institutionele Hervormingen

Verkeersovertredingen - GSM - Los schoeisel - Lezen achter het stuur

ongeval bij het vervoer
overtreding van het verkeersreglement
mobiele telefoon
verkeersveiligheid
wegverkeer
politiecontrole
verkeerscontrole
mobiele communicatie

Chronologie

14/1/2008Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 14/2/2008)
13/2/2008Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 4-2

Vraag nr. 4-145 d.d. 14 januari 2008 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Volgens het koninklijk besluitvan 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer moet een bestuurder "steeds in staat zijn alle nodige rijbewegingen uit voeren en voortdurend zijn voertuig of zijn dieren goed in de hand hebben".

Hoewel dit in principe ook van toepassing is op het gebruik van een GSM in de wagen, besliste de minister die Mobiliteit in zijn bevoegdheden had in 2000 toch om een apart punt onder artikel 8 in te voegen dat de bestuurder verbiedt "om gebruik te maken van een draagbare telefoon die hij in de hand houdt".

Nochtans is dit niet de enige handeling die de bestuurder kan beletten om alle nodige rijbewegingen uit te voeren en voortdurend zijn voertuig goed in de hand te hebben.

Graag had ik van de geachte minister een antwoord gekregen op volgende vragen:

1. Hoeveel overtredingen werden jaarlijks vastgesteld waarbij de bestuurder de GSM gebruikte in de wagen van 1995 tot 2000 ? Bij hoeveel verkeersongevallen werd het gebruik van de GSM als oorzaak beschouwd van 1995 tot 2000 ?

2. Hoeveel overtredingen werden jaarlijks vastgesteld waarbij de bestuurder de GSM gebruikte in de wagen van 2000 tot 2005 ? Bij hoeveel verkeersongevallen werd het gebruik van de GSM als oorzaak beschouwd van 2000 tot 2005 ?

3. Hoeveel overtredingen werden jaarlijks, van 2000 tot 2005, vastgesteld waarbij de bestuurder van een voertuig los schoeisel droeg, en dat dus onder de bepaling van artikel 8.3 valt ? Bij hoeveel verkeersongevallen werd los schoeisel als oorzaak beschouwd van 2000 tot 2005 ?

4. Hoeveel overtredingen werden jaarlijks vastgesteld waarbij de bestuurder achter het stuur aan het lezen was van 2000 tot 2005 ? Bij hoeveel verkeersongevallen werd lezen achter het stuur beschouwd als oorzaak van 2000 tot 2005 ?

5. Acht hij het opportuun om de artikelen 8.3 en 8.4 van de wegcode verder te specificeren ?

Antwoord ontvangen op 13 februari 2008 :

1 tot 4. De cijfergegevens betreffende de overtredingen en de eventueel daaraan gerelateerde verkeersongevallen zijn in principe beschikbaar bij mijn collega minister van Justitie.

De noodzaak om over accuratere en meer gedetailleerde cijfergegevens te beschikken staat buiten kijf en met deze behoefte zal rekening moeten worden gehouden bij de realisatie van het diepteonderzoek van de oorzaken van verkeersongevallen in België.

5. Ik acht het niet opportuun om artikel 8.3 en 8.4 van de Wegcode nader te specificeren.

Artikel 8.3 van de Wegcode omvat in feite een algemene gedragsregel, die vele ladingen kan dekken (zoals in de concrete door u aangehaalde overtredingen). Het is nuttig dat de politie en de rechterlijke macht kunnen terugvallen op een artikel dat ruim voldoende is om verschillende specifieke overtredingen te dekken.

Artikel 8.4 van de Wegcode is een artikel dat specifiek in het leven werd geroepen om het toenemende probleem van het rijden met de GSM in de hand een halt toe te roepen, of alleszins om die de visu veelvuldig voorkomende overtreding accuraat te kunnen bestraffen. Dat artikel zal voorlopig ongewijzigd blijven.