Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-1042

van Hugo Vandenberghe (CD&V N-VA) d.d. 3 juni 2008

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste minister

Wagens - Verplichte uitrusting - Maatregelen

automobiel
automobieluitrusting
verkeersveiligheid
voertuigdocumenten
officiële statistiek
politiecontrole

Chronologie

3/6/2008Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 3/7/2008)
1/7/2008Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1041

Vraag nr. 4-1042 d.d. 3 juni 2008 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Vanaf 2012 moeten alle nieuwe auto’s in Europa verplicht met een ESP-antislipsysteem zijn uitgerust en automobilisten moeten een bandenspanningsmeter aan boord hebben. In ons land is het onder meer verplicht een brandblusapparaat, een gevarendriehoek, het originele inschrijvingsbewijs van de auto, het originele gelijkvormigheidsattest, de groene kaart (origineel) en een origineel bewijs van technische keuring in de wagen te hebben.

Graag had ik een antwoord gekregen op de volgende vragen:

1. Hoeveel wagens beschikten de voorbije 10 jaar bij een controle niet over bovengenoemde apparaten en attesten? Graag had ik een uitsplitsing per jaartal bekomen.

2. Hoeveel wagens werden de voorbije tien jaar gecontroleerd?

3. Welke gevolgen werden gegeven aan het niet aanwezig zijn van de bovengenoemde apparaten en attesten?

4. Acht de geachte minister het wenselijk maatregelen te nemen opdat alle chauffeurs met alle verplichtingen in de toekomst in orde zijn?

Antwoord ontvangen op 1 juli 2008 :

In eerste instantie wil ik de aandacht van het geachte lid vestigen op het feit dat de cijfergegevens slechts beschikbaar zijn vanaf het jaar 2000.

Op uw specifieke vragen kan ik het volgende antwoorden :

1. Het aantal voertuigen waarvoor een sanctie werd toegepast voor de rubriek 601 « inschrijvingsbewijs » bedroeg in het jaar :

— 2000 : 9 260;

— 2001 : 9 282;

— 2002 : 8 967;

— 2003 : 8 709;

— 2004 : 9 337;

— 2005 : 9 486;

— 2006 : 10 609;

— 2007 : 11 075;

— tot en met april 2008 : 3 669.

Het aantal voertuigen waarvoor een sanctie werd toegepast voor de rubriek 608 « gelijkvormigheidsattest » bedroeg in :

— 2000 : 19 575;

— 2001 : 21 115;

— 2002 : 24 701;

— 2003 : 27 031;

— 2004 : 29 917;

— 2005 : 29 593;

— 2006 : 32 512;

— 2007 : 29 066;

— tot en met april 2008 : 10 849.

Het aantal voertuigen waarvoor een sanctie werd toegepast voor de rubriek 616 « gevarendriehoek » bedroeg in :

— 2000 : 3;

— 2001 : 2;

— 2002 : -;

— 2003 : 5;

— 2004 : 2;

— 2005 : 12;

— 2006 : 15;

— 2007 : 24;

— tot en met april 2008 : 12.

2. Vanaf het jaar 2000 tot en met april 2008 werden er 35 573 598 voertuigen gecontroleerd.

3. Naar aanleiding van de keuring van een voertuig en voor zover het voertuig van deze documenten moet voorzien zijn, overhandigt diegene die het voertuig ter keuring aanbiedt het laatste keuringsbewijs en het bijhorende keuringsvignet aan de erkende instelling en legt hij volgende documenten voor : het inschrijvingsbewijs, het gelijkvormigheidsattest of het Europees gelijkvormigheidsbewijs en het identificatieverslag of technische fiche.

Wanneer het keuringsbewijs ontbreekt, zal de aanbieder zich eerst een duplicaat dienen aan te schaffen alvorens er wordt overgegaan tot de controle van het voertuig.

Het ontbreken van het inschrijvingsbewijs het gelijkvormigheidsattest of Europees gelijkvormigheidsattest geeft aanleiding tot een beperkte geldigheid van het keuringsbewijs, in casu drie maanden. Het voertuig moet opnieuw gekeurd worden voor de vervaldag van het keuringsbewijs.

Zo aan één van de vereisten betreffende de regelgeving van de blustoestellen niet voldaan wordt zal code 4 (gebrek nauwlettend in het oog te houden) toegepast worden voor de rubriek brandblustoestel. De geldigheid van het keuringsbewijs is de normale geldigheid voorzien volgens de reglementering.

Het ontbreken van de gevarendriehoek geeft aanleiding tot het toepassen van de code 3 voor de desbetreffende rubriek op het keuringsbewijs. Het uitgereikte keuringsbewijs heeft een geldigheid van drie maanden en het voertuig moet opnieuw ter keuring worden voorgereden voor de vervaldag van het keuringsbewijs.

4. Wat de keuring betreft lijkt het mij aangewezen om de huidige werkwijze te behouden.

De controle op de openbare weg, om toe te zien of de vigerende reglementering wordt nageleefd is in hoofdzaak de taak van de lokale en federale politie. Het toezicht hierop valt evenwel onder de bevoegdheid van de heer minister van Binnenlandse Zaken.