SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2020-2021 Zitting 2020-2021
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2 avril 2021 2 april 2021
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Question écrite n° 7-1188 Schriftelijke vraag nr. 7-1188

de Guy D'haeseleer (Vlaams Belang)

van Guy D'haeseleer (Vlaams Belang)

à la vice-première ministre et ministre des Affaires étrangères, des Affaires européennes et du Commerce extérieur, et des Institutions culturelles fédérales

aan de vice-eersteminister en minister van Buitenlandse Zaken, Europese Zaken en Buitenlandse Handel, en de Federale Culturele Instellingen
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Institutions culturelles fédérales - Conseils d'administration - Composition - Mandats à pourvoir - Appel aux candidats - Critères - Nominations Federale culturele instellingen - Raden van bestuur - Samenstelling - Invulling van de mandaten - Oproep van de kandidaten - Criteria - Benoemingen 
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organisation culturelle
conseil d'administration
beaux-arts
arts du spectacle
musique
administration du personnel
emploi des langues
établissements scientifiques et culturels fédéraux
culturele organisatie
raad van bestuur
schone kunsten
dramatische kunst
muziek
personeelsbeheer
taalgebruik
federale wetenschappelijke en culturele instellingen
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2/4/2021 Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 6/5/2021 )
4/6/2021 Antwoord
2/4/2021 Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 6/5/2021 )
4/6/2021 Antwoord
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Question n° 7-1188 du 2 avril 2021 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 7-1188 d.d. 2 april 2021 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Les matières culturelles sont par essence une compétence communautaire.

Jusqu'à présent, les conseils d'administration des institutions culturelles fédérales étaient constitués sur la base du système de la représentation proportionnelle des partis politiques. Avec la victoire électorale du Vlaams Belang en 2019, cette valse de nominations politiques directes a aujourd'hui pris fin.

Pour la première fois, en effet, un appel aux candidats pour des mandats de membres des conseils d'administration respectivement du Palais des Beaux-Arts (PBA), du Théâtre royal de la Monnaie et de l'Orchestre national de Belgique (ONB) a été publié au Moniteur belge du 1er février 2021. Les candidatures devaient être introduites pour le 15 février 2021 au plus tard. Les candidats doivent justifier de leurs connaissances en matière culturelle et seront «désignés sur base de leur qualité de spécialistes en culture ou en gestion ou d'utilisateurs. Ils doivent en effet pouvoir démontrer une large expérience dans le domaine de la gestion ou de la culture, […]. Les membres démontrent un intérêt pour l'institution, ses particularités et peuvent attester de leur plus-value au sein du conseil d'administration de ladite institution. Ils sont également désignés sur base de leur indépendance et de leur autorité morale. Ils sont notamment issus du monde académique et de la société civile.»

1) Pourriez-vous, pour chacune des trois institutions précitées, me dire :

a) qui s'est porté candidat ;

b) quelle est l'appartenance linguistique des candidats ;

c) en quoi ils ont la «qualité de spécialistes en culture ou en gestion ou d'utilisateurs» ;

d) de quelle «large expérience dans le domaine de la gestion ou de la culture» ils peuvent se prévaloir ;

e) quelle est leur «plus-value au sein du conseil d'administration» ;

f) de quelles «indépendance et autorité morale» ils peuvent justifier ;

g) dans quelle mesure ils sont «issus du monde académique et de la société civile» ?

2) Quels candidats ont finalement été retenus et nommés et sur la base de quels critères ?

 

Culturele aangelegenheden zijn in essentie een gemeenschapsbevoegdheid.

De samenstelling van de raden van bestuur van de federale culturele instellingen gebeurde tot op heden op basis van de evenredige vertegenwoordiging van de politieke partijen. Dank zij de verkiezingsoverwinning van het Vlaams Belang in 2019, is nu een einde gemaakt aan deze rechtstreekse politieke benoemingscarrousel.

In het Belgisch Staatsblad van 1 februari 2021 verscheen inderdaad, voor het eerst, een oproep tot kandidaten voor de invulling van de mandaten van de raden van bestuur van het Paleis voor Schone Kunsten (PSK), de Munt en het Nationaal Orkest van België (NOB). De kandidaturen moesten binnen zijn op 15 februari 2021. De kandidaten moeten daarbij hun culturele adelbrieven kunnen voorleggen en zullen «worden aangesteld op grond van hun hoedanigheid van specialist inzake culturele zaken of beheer of van gebruiker. Zij moeten kunnen aantonen dat zij een ruime ervaring hebben opgedaan op het gebied van beheer of cultuur, […]. De leden tonen belangstelling voor de instelling en haar bijzonderheden en kunnen hun toegevoegde waarde in de raad van bestuur van de instelling aantonen. Zij worden ook benoemd op basis van hun onafhankelijkheid en hun morele autoriteit. Zij zijn onder meer afkomstig uit de academische wereld en het maatschappelijk middenveld».

1) Kan u mij voor elk van de drie vernoemde instellingen meedelen:

a) wie zich kandidaat heeft gesteld;

b) wat de taalaanhorigheid is van de kandidaten;

c) wat hun «hoedanigheid van specialist inzake culturele zaken of beheer of van gebruiker» is;

d) wat hun «ruime ervaring is opgedaan op het gebied van beheer of cultuur»;

e) wat hun «toegevoegde waarde in de raad van bestuur van de instelling» is;

f) wat hun «onafhankelijkheid en hun morele autoriteit» is;

g) in hoeverre zij «uit de academische wereld en het maatschappelijk middenveld» komen?

2) Welke kandidaten werden uiteindelijk weerhouden en benoemd en op grond van welke criteria?

 
Réponse reçue le 4 juin 2021 : Antwoord ontvangen op 4 juni 2021 :

Il y a eu 126 candidatures au conseil d’administration du Théâtre royal de la Monnaie, 270 candidatures pour BOZAR et 73 candidatures pour l’Orchestre national de Belgique.

Nous sommes approximativement à un pourcentage de 51% de candidatures francophones et 49% de candidatures néerlandophones.

Étant donné le devoir général de discrétion, le nombre de candidatures, le fait que les candidatures répondent généralement à plusieurs critères et que les parcours sont hétérogènes, vous comprendrez qu’il n’est pas possible d’établir la liste demandée.

Je peux néanmoins indiquer que le très grand nombre de candidatures répondent à des profils et des parcours très variés.

Concernant la question de l’indépendance, je vous invite à consulter l’appel à candidats publié au Moniteur belge le 28 janvier 2021 qui liste l’ensemble des incompatibilités.

La composition des conseils d’administration a été approuvée en Conseil des ministres le 21 mai dernier.

Au Palais des Beaux-Arts, les candidats finalement retenus sont les suivants :

Mme Christina Claus ;

M. Jan Cornillie ;

M. Jos Geysels ;

Mme Hilde Laga ;

Mme Dominique Savelkoul ;

Mme Els-Silvrants Barclay ;

M. Thierry Bouckaert ;

Mme Hakima Darmouch ;

M. Jean Eylenbosch ;

Mme Isabelle Mazzara ;

M. Mohamed Ouachen ;

Mme Zehra Sahin.

Au Théâtre royal de la Monnaie, les candidats retenus sont les suivants :

M.Jean-Edouard Carbonnelle ;

Mme Virginie Cordier ;

M. Roland Cracco ;

M. Philippe Delusinne ;

Mme Laurette Onkelinx ;

M.Sébastien Van Bellegem ;

Mme Hadewig De Corte ;

Mme Lutgart De Poorter ;

M. Francis Maes ;

Mme Jutte Van Der Werff Ten Bosch ;

M. Luc Van Gorp;

M. Yves Kreins.

Enfin, à l’Orchestre national de Belgique, il s’agit de :

M. Luc Haegemans ;

Mme Claire Tillekaerts ;

M. Clair Ysebaert ;

M. Francis Burstin ;

Mme Laurence Christians ;

Mme Paméla Malempré ;

M. Gust Vriens.

Concernant les critères de sélection, je vous renvoie à l’appel à candidats publié au Moniteur belge le 28 janvier dernier :

« Les membres du Conseil d’administration sont désignés sur base de leur qualité de spécialistes en culture ou en gestion ou d’utilisateurs.

Ils doivent en effet pouvoir démontrer une large expérience dans le domaine de la gestion ou de la culture, entendue comme une des disciplines couvertes par l’institution. Les membres démontrent un intérêt pour l’institution, ses particularités et peuvent attester de leur plus-value au sein du conseil d’administration de ladite institution. Ils sont également désignés sur base de leur indépendance et de leur autorité morale. Ils sont notamment issus du monde académique et de la société civile ».

Par ailleurs, il a été veillé à ce que ces conseils d’administration  incluent notamment un critère de parité et en veillant à disposer de compétences et de profils complémentaires entre les diverses personnalités, et aussi à ce que différentes catégories d’âge soient représentées, par exemple.

Er werden 126 kandidaturen ingediend voor de raad van bestuur van de Koninklijke Muntschouwburg, 270 voor BOZAR en 73 voor het Nationaal Orkest van België.

Er waren ongeveer 51 % Franstalige en 49 % Nederlandstalige kandidaturen.

Gelet op de algemene verplichting tot geheimhouding, het grote aantal kandidaturen, het feit dat de kandidaturen meestal aan verschillende criteria voldoen en dat de achtergronden heterogeen zijn, zult u begrijpen dat het niet mogelijk is om de gevraagde lijst op te maken.

Ik kan evenwel bevestigen dat de zeer talrijke kandidaturen met zeer uiteenlopende profielen en achtergronden overeenstemmen.

Wat de vraag over de onafhankelijkheid betreft, nodig ik u uit de oproep tot kandidaten te lezen die op 28 januari 2021 in het Belgisch Staatsblad is verschenen en waarin alle onverenigbaarheden worden opgesomd.

De samenstelling van de raden van bestuur werd op 21 mei laatstleden in de ministerraad goedgekeurd.

Voor het Paleis voor Schone Kunsten werden uiteindelijk de volgende kandidaten gekozen:

– Mevr. Christina Claus;

– Dhr Jan Cornillie;

– Dhr Jos Geysels;

– Mevr. Hilde Laga;

– Mevr. Dominique Savelkoul;

– Mevr. Els-Silvrants Barclay;

– Dhr Thierry Bouckaert;

– Mevr. Hakima Darmouch; 

– Dhr Jean Eylenbosch;

– Mevr. Isabelle Mazzara;

– Dhr. Mohamed Ouachen;

– Mevr. Zehra Sahin.

Voor de Koninklijke Muntschouwburg werden de volgende kandidaten gekozen:

– Dhr Jean-Edouard Carbonnelle;

– Mevr. Virginie Cordier;

– Dhr Roland Cracco;

– Dhr Philippe Delusinne;

– Mevr. Laurette Onkelinx;

– Dhr Sébastien Van Bellegem;

– Mevr. Hadewig De Corte;

– Mevr. Lutgart De Poorter;

– Dhr Francis Maes;

– Mevr. Jutte Van Der Werff Ten Bosch;

– Dhr Luc Van Gorp;

– Dhr Yves Kreins.

Tot slot gaat het, voor het Nationaal Orkest van België, om:

– Dhr Luc Haegemans;

– Mevr. Claire Tillekaerts;

– Dhr Clair Ysebaert;

– Dhr Francis Burstin;

– Mevr. Laurence Christians;

– Mevr. Paméla Malempré;

– Dhr Gust Vriens.

Wat de selectiecriteria betreft, verwijs ik naar de oproep tot kandidaten die op 28 januari laatstleden in het Belgisch Staatsblad is verschenen:

“De leden van de raad van bestuur worden aangesteld op grond van hun hoedanigheid van specialist inzake culturele zaken of beheer of van gebruiker.

Zij moeten kunnen aantonen dat zij een ruime ervaring hebben opgedaan op het gebied van beheer of cultuur, opgevat als hoofdzakelijk klassieke muziek en de werking van een orkest. De leden tonen belangstelling voor de instelling en haar bijzonderheden en kunnen hun toegevoegde waarde in de raad van bestuur van de instelling aantonen. Zij worden ook benoemd op basis van hun onafhankelijkheid en hun morele autoriteit. Zij zijn onder meer afkomstig uit de academische wereld en het maatschappelijk middenveld.”.

Bovendien werd ervoor gezorgd dat in deze raden van bestuureen pariteitscriterium werd opgenomen en,de competenties en profielen van de verschillende persoonlijkheden complementair waren, en ook dat verschillende leeftijdscategorieën vertegenwoordigd waren, bijvoorbeeld.