SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2014-2015 Zitting 2014-2015
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19 aôut 2015 19 augustus 2015
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Question écrite n° 6-706 Schriftelijke vraag nr. 6-706

de Lode Vereeck (Open Vld)

van Lode Vereeck (Open Vld)

à la secrétaire d'État à la Lutte contre la pauvreté, à l'Égalité des chances, aux Personnes handicapées, et à la Politique scientifique, chargée des Grandes Villes, adjointe au Ministre des Finances

aan de staatssecretaris voor Armoedebestrijding, Gelijke Kansen, Personen met een beperking, en Wetenschapsbeleid, belast met Grote Steden, toegevoegd aan de Minister van Financiën
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Recherche et développement (R&D) dans les entreprises en Belgique - Deuxième évaluation de l'aide publique, réalisée par le Bureau fédéral du Plan - Résultats - Actions politiques Onderzoek en ontwikkeling (O&O) van ondernemingen in België - Tweede evaluatie van de overheidssteun door het Federaal Planbureau - Resultaten - Beleidsacties 
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recherche et développement
stimulant fiscal
politique de l'entreprise
déduction fiscale
onderzoek en ontwikkeling
fiscale stimulans
ondernemingsbeleid
belastingaftrek
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19/8/2015Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 17/9/2015)
17/9/2015Antwoord
19/8/2015Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 17/9/2015)
17/9/2015Antwoord
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Question n° 6-706 du 19 aôut 2015 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 6-706 d.d. 19 augustus 2015 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Au cours de la période 2005-2012, on a enregistré une forte augmentation de l'intensité en R&D en Belgique. En 2012, les dépenses totales en R&D ont atteint le pic provisoire de 2,24 % du PIB. Pour répondre à l'objectif poursuivi, à savoir porter ces dépenses à 3 % du PIB pour 2020, l'autorité fédérale a instauré un certain nombre d'avantages fiscaux visant à inciter les entreprises à augmenter leurs dépenses en R&D. Les avantages fiscaux en question sont les suivants:

- dispense partielle de versement du précompte professionnel sur les salaires des travailleurs de la connaissance dans les entreprises;

- dispense partielle de versement du précompte professionnel pour les Jeunes entreprises innovantes (JEI);

- dispense partielle de versement du précompte professionnel pour les travailleurs de la connaissance titulaires d'un diplôme de docteur en sciences exactes ou appliquées, en médecine (vétérinaire) ou d'ingénieur civil;

- dispense partielle de versement du précompte professionnel pour les « travailleurs de la connaissance » titulaires d'un master, à l'exclusion des masters en sciences humaines et sociales;

- depuis 2007, les entreprises peuvent choisir entre la déduction fiscale des investissements en matière de R&D et un crédit d'impôt;

- depuis l'exercice d'imposition 2008, les entreprises peuvent bénéficier, sous certaines conditions, d'une exonération fiscale de 80 % des revenus générés par des brevets.

En 2012, les avantages fiscaux destinés à encourager la R&D représentaient 0,17 % du PIB. La Belgique occupait ainsi la troisième place au classement de l'OCDE. Conscient du coût budgétaire important que représentent les incitants fiscaux, le Bureau fédéral du Plan a examiné, dans le cadre de sa deuxième évaluation, si la hausse récente de l'intensité en R&D dans notre pays était imputable aux avantages fiscaux octroyés aux entreprises et le cas échéant dans quelle mesure.

En Belgique, les compétences en matière de sciences et d'innovation sont en grande partie régionalisées. Dans le cadre de leurs compétences, les autorités régionales accordent dès lors aux entreprises, d'importantes aides directes (subventions) en faveur de la R&D et de l'innovation. Étant donné qu'il existe aussi, outre les avantages fiscaux fédéraux octroyés en faveur de la R&D des aides régionales en matière de recherche et d'innovation, l'intensité totale en R&D pour la Belgique est déterminée par une combinaison de ces aides. Il s'agit dès lors, en l'occurrence, clairement d'une matière transversale.

Je souhaiterais poser les questions suivantes à la secrétaire d'État:

1. À combien s'élevaient les avantages fiscaux octroyés en 2013 et en 2014 en vue de soutenir la R&D dans les entreprises? Je souhaiterais obtenir un aperçu annuel, exprimé en chiffres nominaux et en pourcentage du PIB.

2. À combien s'élevaient les avantages fiscaux fédéraux octroyés en 2013 et 2014 en vue de soutenir la R&D dans les institutions publiques de la connaissance (universités, hautes écoles, centres de recherche,...)? Je souhaiterais obtenir un aperçu annuel, exprimé en chiffres nominaux et en pourcentage du PIB.

3. Un des résultats les plus importants du deuxième rapport d'évaluation du Bureau fédéral du Plan sur l'intensité en R&D dans notre pays concerne la dispense partielle de versement du précompte professionnel sur les salaires des « travailleurs de la connaissance » titulaires d'un master: cette dispense augmente certes la proportion de personnel titulaire d'un diplôme universitaire dans le domaine de la R&D, mais a également un effet négatif sur la proportion de personnel porteur d'un diplôme moins élevé.

Cette conséquence s'avère non négligeable, comme le souligne le Bureau fédéral du Plan, étant donné que la mesure en question n'a pas d'effet significatif sur le total de membres du personnel en R&D (bien qu'il y ait un effet significatif sur les dépenses en R&D, compte tenu des barèmes plus élevés applicables aux masters).

À la lumière de ce constat, la secrétaire d'État juge-t-elle nécessaire de procéder à une adaptation?

a. Dans l'affirmative, quelle mesure politique prendra-t-elle en réaction à ce constat?

b. Dans la négative, pourquoi?

4. Il ressort du rapport d'évaluation du Bureau fédéral du Plan que l'efficacité de l'aide publique diminue lorsque les entreprises cumulent divers avantages, qu'il s'agisse du cumul d'une aide régionale et d'une dispense partielle de versement du précompte professionnel sur les salaires des chercheurs titulaires d'un master ou du cumul de divers avantages fiscaux fédéraux. L'efficacité diminue encore plus pour les entreprises qui cumulent plus de deux avantages.

a. Quelle mesure politique la secrétaire d'État prendra-t-elle en réaction à ce constat?

b. Étant donné ce constat, la secrétaire d'État juge-t-elle opportun de se concerter avec les ministres compétents au niveau régional, afin d'inverser la tendance à la baisse de l'efficacité de l'aide publique lorsque des mesures d'aide sont cumulées?

5. Comme indiqué dans la question 4, il ressort du rapport d'évaluation du Bureau fédéral du Plan que l'efficacité des mesures d'aide diminue en cas de cumul de divers avantages.

a. Ce constat s'applique-t-il également aux institutions de la connaissance (universités, hautes écoles, centres de recherche,...)?

b. Quelle mesure politique la secrétaire d'État prendra-t-elle en réaction à ce constat?

c. Étant donné ce constat, la secrétaire d'État juge-t-elle opportun de se concerter avec les ministres compétents au niveau régional afin d'inverser la tendance à la baisse de l'efficacité de l'aide publique lorsque des mesures d'aide sont cumulées?

6. Un autre constat issu du rapport du Bureau fédéral du Plan est que l'efficacité des subventions et avantages fiscaux octroyés dans le cadre de la R&D varie en fonction du taux de subventionnement (proportion de subventions par rapport aux dépenses R&D). Des estimations réalisées par le Bureau fédéral du Plan laissent supposer que l'efficacité diminue en fonction de l'augmentation des aides publiques ( taux de dépenses R&D)

La secrétaire d'État juge-t-elle opportun de procéder à une adaptation?

a. Dans l'affirmative, fera-t-elle estimer le maximum que les avantages fiscaux peuvent atteindre en matière de R&D?

b. Dans la négative, pourquoi?

7. Quelles suites, actions ou mesures la secrétaire d'État prévoit-elle en ce qui concerne le rapport d'évaluation de l'aide publique octroyée aux entreprises belges en matière de R&D? Quelles adaptations introduira-t-elle à court, moyen et/ou long terme? Dans quelle mesure et comment les ministres régionaux compétents seront-ils associés à ces décisions?

8. Quelles suites, actions ou mesures la secrétaire d'État prévoit-elle en ce qui concerne le rapport d'évaluation de l'aide publique octroyée aux institutions publiques belges de la connaissance en matière de R&D (universités, hautes écoles, centres de recherche,...) Quelles adaptations la secrétaire d'État introduira-t-elle à court, moyen et/ou long terme? Dans quelles mesure et comment les ministres régionaux compétents seront-ils associés à ces décisions?

9. La politique scientifique est-elle une compétence régionale?

Dans la négative, sur quel fondement juridique l'intervention publique fédérale sur le plan de la politique scientifique repose-t-elle?

Dans l'affirmative, la secrétaire d'État réduira-t-elle ses activités en ce qui concerne la politique scientifique et/ou les transférera-t-elle au niveau régional?

 

In de periode 2005-2012 wordt er een sterke stijging van de O&O-intensiteit in België opgetekend. In 2012 bereikten de totale O&O-uitgaven met 2,24% van het BBP een voorlopig hoogtepunt. Om aan de doelstelling, namelijk de O&O-uitgaven tegen 2020 optrekken naar 3% van het BBP, tegemoet te komen, riep de federale overheid een aantal fiscale voordelen in het leven teneinde bijkomende O&O-uitgaven door ondernemingen te stimuleren. De belastingvoordelen die werden geïntroduceerd zijn:

- gedeeltelijke vrijstelling van doorstorting van bedrijfsvoorheffing voor kenniswerkers in ondernemingen;

- gedeeltelijke vrijstelling van doorstorting van bedrijfsvoorheffing voor Jonge Innoverende Ondernemingen (JIO);

- gedeeltelijke vrijstelling van doorstorting van bedrijfsvoorheffing voor kenniswerkers met een diploma van doctor in de exacte of toegepaste wetenschappen, dokter in de (dier)geneeskunde of burgerlijk ingenieur;

- gedeeltelijke vrijstelling van doorstorting van bedrijfsvoorheffing voor kenniswerkers met een masterdiploma, met uitzondering van masters in de sociale en humane wetenschappen;

- vanaf 2007 kunnen ondernemingen kiezen tussen de bestaande belastingaftrek voor O&O-investeringen of een belastingkrediet;

- vanaf het aanslagjaar 2008 kunnen ondernemingen, onder bepaalde voorwaarden, genieten van een belastingaftrek van 80 % van hun inkomsten uit octrooien.

De belastingvoordelen op het vlak van fiscale steun voor O&O bedroegen in 2012 0,17 % van het BBP. Hiermee bezette België een derde plaats op de OESO-ranking. Met de aanzienlijke budgettaire kost van de belastingvoordelen voor O&O in het achterhoofd, onderzocht het Federaal Planbureau met haar tweede evaluatie of en in welke mate de recente stijging van de O&O-intensiteit in België toe te schrijven is aan de belastingvoordelen voor ondernemingen.

De bevoegdheden inzake wetenschap en innovatie zijn in België grotendeels geregionaliseerd. De gewestelijke overheden verlenen in het kader van hun bevoegdheden dan ook aanzienlijke directe steun (subsidies) aan ondernemingen voor O&O en innovatie. Door het feit dat er naast de federale belastingvoordelen voor O&O ook gewestelijke steunmaatregelen op het vlak van onderzoek en innovatie bestaan, wordt de totale O&O-intensiteit voor België bepaald door een combinatie van deze steunmaatregelen. Het betreft hier bijgevolg duidelijk een transversale aangelegenheid.

Ik heb volgende vragen voor de staatssecretaris:

1. Hoeveel bedroegen de federale belastingvoordelen op het vlak van fiscale steun inzake O&O voor ondernemingen in 2013 en 2014? Graag kreeg ik een jaarlijks overzicht, uitgedrukt in nominale termen alsook in het percentage van het BBP.

2. Hoeveel bedroegen de federale belastingvoordelen op het vlak van fiscale steun op het vlak van O&O voor publieke kennisinstellingen (universiteiten, hogescholen, onderzoekscentra, …) in 2013 en 2014? Graag ontving ik een jaarlijks overzicht, uitgedrukt in nominale termen alsook in percentage van het BBP.

3. Eén van de belangrijkste resultaten uit het tweede evaluatierapport naar de Belgische O&O-intensiteit van het Federaal Planbureau betreft het feit dat de gedeeltelijke vrijstelling van doorstorting van de bedrijfsvoorheffing op de lonen van kenniswerkers met een masterdiploma weliswaar het aandeel O&O-personeel met een universitair diploma verhoogt, maar tegelijkertijd een negatieve impact heeft op het aandeel O&O-personeel met een lager diploma.

Deze substitutie blijkt aanzienlijk te zijn, zo stelt het Federaal Planbureau vast, aangezien de impact van de desbetreffende maatregel geen statistisch significant effect heeft op het totaal aantal O&O-personeelsleden (hoewel er wel een significante impact is op de O&O-uitgaven ten gevolge van de hogere barema's voor masters).

Acht de staatssecretaris een bijsturing nodig in het licht van bovenstaande vaststelling?

a. Zo ja, welke beleidsactie of -maatregel zal de staatssecretaris nemen in reactie op deze vaststelling?

b. Zo nee, waarom niet?

4. Uit het evaluatierapport van het Federaal Planbureau blijkt dat de effectiviteit van overheidssteun afneemt als ondernemingen verschillende voordelen combineren; zowel de combinatie van gewestelijke steun met een gedeeltelijke vrijstelling van doorstorting van bedrijfsvoorheffing op de lonen van onderzoekers met een masterdiploma alsook de combinatie van verschillende federale fiscale voordelen. Daarenboven is de daling van de effectiviteit aanzienlijk voor ondernemingen die meer dan twee voordelen combineren.

a. Welke beleidsactie of -maatregel zal de staatssecretaris nemen in reactie op deze vaststelling?

b. Acht de staatssecretaris het opportuun om, gelet op bovenstaande bevinding, overleg te plegen met de bevoegde ministers op regionaal niveau, om zodoende de trend van een afnemende effectiviteit bij combinatie van steunmaatregelen te keren?

5. Zoals werd aangegeven in vraag 4, blijkt uit het evaluatierapport van het Federaal Planbureau dat de effectiviteit van overheidssteun afneemt als ondernemingen verschillende voordelen combineren.

a. Geldt deze vaststelling ook voor publieke kennisinstellingen (universiteiten, hogescholen, onderzoekscentra, …)?

b. Welke beleidsactie of -maatregel zal de staatssecretaris nemen in reactie op deze vaststelling?

c. Acht de staatssecretaris het opportuun om, gelet op bovenstaande bevinding, overleg te plegen met de bevoegde ministers op regionaal niveau, om zodoende de trend van een afnemende effectiviteit bij combinatie van steunmaatregelen te keren?

6. Een andere belangrijke bevinding uit het rapport van het Federaal Planbureau is de vaststelling dat de effectiviteit van subsidies en fiscale voordelen voor O&O varieert volgens het subsidiëringspercentage (verhouding van ontvangen steun tot de O&O-uitgaven). Schattingen van het Federaal Planbureau doen vermoeden dat de effectiviteit afneemt naarmate de generositeit van de overheidssteun toeneemt (als percentage van de O&O-uitgaven).

Acht de staatssecretaris een bijsturing van de huidige fiscale voordelen voor O&O opportuun?

a. Zo ja, zal de staatssecretaris nader onderzoek laten uitvoeren naar de optimale hoogte van de fiscale voordelen voor O&O?

b. Zo nee, waarom niet?

7. Welke gevolgen, acties of maatregelen, voorziet de staatssecretaris aan het evaluatierapport van overheidssteun voor O&O van ondernemingen in België te geven? Welke bijsturingen zal de staatssecretaris op korte, middellange en/of lange termijn doorvoeren? In welke mate en hoe zullen de regionaal bevoegde ministers hierbij worden betrokken?

8. Welke gevolgen, acties of maatregelen, voorziet de staatssecretaris aan het evaluatierapport van overheidssteun voor O&O in België te geven m.b.t. publieke kennisinstellingen (universiteiten, hogescholen, onderzoekscentra, …)? Welke bijsturingen zal de staatssecretaris op korte, middellange en/of lange termijn doorvoeren? In welke mate en hoe zullen de regionaal bevoegde ministers hierbij worden betrokken?

9. Is wetenschapsbeleid een regionale bevoegdheid?

Zo neen, op welke rechtsgrond is het federale overheidsoptreden op het vlak van wetenschapsbeleid gebaseerd?

Zo ja, zal de staatssecretaris haar activiteiten op vlak van wetenschapsbeleid inperken en/of overdragen aan het regionale niveau?

 
Réponse reçue le 17 septembre 2015 : Antwoord ontvangen op 17 september 2015 :

1) En ce qui concerne les dépenses fiscales (exonérations, abattements et réductions qui influencent les recettes de l'État), les chiffres les plus récents portent sur l'année 2013.

Via l'exonération partielle du versement du précompte professionnel, l'aide de l'État pour les entreprises se montait à 447,23 millions d'euros (0,11 % du PIB) pour 2013.

Il est à noter que l’investissement réel pour les activités de recherche et développement (R&D) (par rapport à la norme européenne de 3 % du PIB ) a été déterminé plus tard , au plus tôt en 2014.

2) L'aide pour les universités, fonds de recherche, hautes écoles et autres institutions de la connaissance s’est élevée à 248,61 millions d'euros (0,06 % du PIB) en 2013.

3) Selon la réglementation européenne (règlement et recommandation afférente), les données statistiques sur les catégories professionnelles doivent se baser sur la « Classification internationale type des professions » (CITP-08) de l'Organisation internationale du travail.

Cette classification distingue les professions intellectuelles scientifiques et des professions techniques spécialisées. Les scientifiques et les ingénieurs, chargés des tâches conceptuelles en R&D relèvent du premier groupe cité ; les catégories de personnel opérationnel appartiennent au second groupe. C'est un fait inhérent à la R&D que les tâches conceptuelles soient toujours effectuées par un personnel hautement qualifié tant dans les universités que dans les entreprises. Il est donc peu probable que la mesure puisse avoir un effet statistiquement significatif sur la capacité de recrutement de travailleurs hautement qualifiés, à savoir de scientifiques et d'ingénieurs.

Il convient également de noter qu'au sein de jeunes entreprises innovantes, l'exonération ne se limite pas seulement aux chercheurs, mais qu'elle peut également s'appliquer aux techniciens et autre personnel d'appui.

Une action politique complémentaire a déjà été prise au sein de ce gouvernement par la réduction des cotisations patronales sur les salaires des travailleurs. Cette réduction visant à stimuler l'emploi en général peut s'appliquer à n'importe quelle catégorie professionnelle.

4) L’augmentation de l'intensité en R&D est parallèle à l’extension de l'exonération de précompte professionnel.

La mesure fiscale fédérale constitue un soutien aux entreprises, tandis que le soutien des Régions (via IWT, DGO6, Innoviris) se concentre sur des projets limités dans le temps. Les aides fédérales et régionales sont donc complémentaires.

Des contacts ont été établis entre le service public fédéral de programmation (SPP) Politique scientifique et le niveau régional dans le but de synchroniser les deux formes d'aide de façon optimale. Des propositions concrètes sont attendues pour l'automne.

5) Les établissements de recherche à but non lucratif, publics ou privés, sont tenus par leurs missions statutaires dont les principales sont la recherche et la diffusion de connaissance. Le financement ne peut donc se faire qu'à ces fins.

6) Depuis le 1er janvier 2014 (avec une phase transitoire jusqu'au 31 décembre 2014), les entreprises doivent déclarer au SPP Politique scientifique leurs activités en R&D et le nombre de chercheurs pouvant prétendre à une diminution du précompte professionnel. Par conséquent, ce n'est que récemment qu'un contrôle sur l'application de la mesure est possible sur la base de données réelles et non de données obtenues via des enquêtes par l'extrapolation de règles statistiques. Les conclusions du rapport du Bureau du Plan se réfèrent d'ailleurs explicitement aux « difficultés d'établir, par le biais de méthodes d'estimation économétrique, un lien de cause à effet entre l’aide publique à la R&D et les dépenses de R&D des entreprises privées ».

7) Le gouvernement fédéral et les entités fédérées contribuent, chacun dans les limites de ses compétences, à la réalisation de la norme européenne Horizon 2020 de 3 % des dépenses R&D par rapport au PIB. La diminution du précompte professionnel constitue une aide fiscale indirecte s'additionnant à l'aide directe accordée par les Régions et les Communautés. Cette additionalité est prise en compte dans la conclusion du rapport du Bureau du Plan établissant que l’intensité en R&D en Belgique a atteint son point culminant en 2012 avec 2,24 % du PIB. Cette augmentation coïncide avec une forte progression de l'utilisation des incitations fiscales à la R&D par les entreprises privées. Les montants mis à disposition des entreprises (et des organismes de recherche), via la réduction du précompte professionnel, sont en fait largement investis en R&D, en personnel ou dans les moyens, et ne sont pas détournées à d'autres fins.

8) Il s'agit d'une compétence fédérale (le précompte professionnel est une avance sur l’impôt des personnes) partagée avec les Communautés et les Régions.

9) La répartition des compétences en matière de politique scientifique entre pouvoirs fédéraux et fédérés est définie à l'article 6bis de la loi spéciale du 8 août 1980 de réformes institutionnelles.

1) Wat betreft de fiscale uitgaven (vrijstellingen, aftrekken en verminderingen die de ontvangsten van de Staat beïnvloeden) hebben de meest recente cijfers betrekking op 2013.

Voor ondernemingen bedroeg de overheidssteun via de gedeeltelijke vrijstelling van doorstorting van bedrijfsvoorheffing in 2013 447,23 miljoen euro (0,11 % BBP).

Het weze opgemerkt dat de daadwerkelijke investering in onderzoek en ontwikkeling (O&O)-activiteiten (naar de Europese 3 %-norm van het BBP toe) pas later – op zijn vroegst in 2014 – vastgesteld werd.

2) In 2013 bedroeg de steun voor de universiteiten, onderzoeksfondsen, hogescholen en andere kennisinstellingen 248,61 miljoen euro (0,06 % BBP).

3) Via Europese regelgeving (verordening en aanbeveling dienaangaande) dienen statistische gegevens inzake beroepscategorieën gebaseerd te zijn op de « International Standard Classification of Occupations »(ISCO-08) van de Internationale Arbeidsorganisatie.

Deze classificatie onderscheidt enerzijds de intellectuele, wetenschappelijke beroepen, en anderzijds gespecialiseerde technische beroepen. Tot de eerst geciteerde groep behoren wetenschappers en ingenieurs die met conceptuele O&O-taken belast zijn; tot de tweede groep behoren uitvoerende personeelscategorieën. Het is inherent aan O&O, zowel in academia als in bedrijven, dat conceptuele taken altijd uitgevoerd worden door hooggekwalificeerd personeel. Het ligt bijgevolg enigszins voor de hand dat de maatregel een statistisch significant effect op de wervingscapaciteit van hooggekwalificeerden – namelijk wetenschappers en ingenieurs kan hebben.

Het dient overigens te worden opgemerkt dat bij jonge innovatieve ondernemingen de vrijstellingsmaatregel niet enkel beperkt is tot onderzoekers, maar ook kan toegepast worden op technici en ander ondersteunend personeel.

Aanvullende beleidsactie werd in de schoot van deze regering reeds ondernomen via de vermindering van de patronale bijdragen op lonen van werknemers. Deze vermindering die een algemene stimulans voor de tewerkstelling beoogt, kan op om het even welke beroepscategorie worden toegepast.

4) De stijging van de O&O-intensiteit loopt parallel met de uitbreiding van de vrijstelling van bedrijfsvoorheffing.

De federale fiscale maatregel vormt een steun aan bedrijven, terwijl de steun uit de Gewesten (via IWT, DGO6, Innoviris) vaak tijdsgebonden projecten betreft. De federale en regionale steunmaatregelen zijn dus aanvullend.

Tussen de programmatorische federale overheidsdienst (POD) Wetenschapsbeleid en het regionale niveau werden contacten gelegd met de bedoeling beide steunvormen optimaal te synchroniseren. Concrete voorstellen hiervoor mogen in het najaar worden verwacht.

5) Publieke of private non-profit-kennisinstellingen zijn gebonden door hun statutaire opdrachten, dit zijn in hoofdzaak onderzoek en kennisverspreiding. Financiering kan dus enkel voor deze doelstellingen worden ingezet.

6) Sedert 1 januari 2014 (met een overgangsfase tot 31 december 2014) dienen bedrijven hun O&O-activiteiten te melden aan de POD Wetenschapsbeleid, samen met het aantal onderzoekers waarop de verminderde bedrijfsvoorheffing kan worden toegepast. Het is bijgevolg pas zeer recent dat een monitoring van de toepassing van de maatregel mogelijk wordt en dit op basis van reële gegevens en niet op basis van via enquêtes verworven data die met statistische methoden geëxtrapoleerd worden. De conclusies van het rapport van het Planbureau verwijzen trouwens expliciet naar « de moeilijkheden die gepaard gaan met econometrische schattingen om een oorzakelijk verband vast te stellen tussen overheidssteun voor O&O en de eigen O&O-uitgaven van particuliere ondernemingen ».

7) De federale overheid en de gefedereerde entiteiten dragen elk binnen hun bevoegdheden bij tot het bereiken van de Europese Horizon 2020 norm van 3 %-O&O-uitgaven ten opzichte van het BBP. De verminderde bedrijfsvoorheffing is een indirecte fiscale steunmaatregel additioneel aan de directe steun die verleend wordt door de Gewesten en Gemeenschappen. Dat additioneel karakter laat zich vaststellen uit de conclusie van het rapport van het Planbureau dat poneert dat de Belgische O&O-intensiteit in 2012 de « recordhoogte » van 2,24 % van het BBP behaalde. Die stijging valt samen met een sterk toegenomen gebruik van de fiscale voordelen voor O&O door particuliere ondernemingen. De bedragen die via de verminderde bedrijfsvoorheffing aan ondernemingen (en onderzoeksorganisaties) ter beschikking worden gesteld, worden grotendeels in O&O- personeel of middelen geïnvesteerd en worden niet afgewend naar andere doelen.

8) Het is een federale bevoegdheid (de bedrijfsvoorheffing op zich is een voorschot op de personenbelasting) die gedeeld wordt met de Gemeenschappen en de Gewesten.

9) De verdeling van de federale en gefedereerde bevoegdheden inzake wetenschapsbeleid liggen vervat in artikel 6bis van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming van de instellingen.