SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2014-2015 Zitting 2014-2015
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27 novembre 2014 27 november 2014
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Question écrite n° 6-248 Schriftelijke vraag nr. 6-248

de Lode Vereeck (Open Vld)

van Lode Vereeck (Open Vld)

à la secrétaire d'État à la Lutte contre la pauvreté, à l'Égalité des chances, aux Personnes handicapées, et à la Politique scientifique, chargée des Grandes Villes, adjointe au Ministre des Finances

aan de staatssecretaris voor Armoedebestrijding, Gelijke Kansen, Personen met een beperking, en Wetenschapsbeleid, belast met Grote Steden, toegevoegd aan de Minister van Financiën
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Innovation - Dépenses d'innovation - Plan interfédéral de recherche et d'innovation - Norme de Barcelone Innovatie - Innovatieve bestedingen - Interfederaal Plan voor Onderzoek en Innovatie - Barcelona-norm 
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innovation
politique de la recherche
recherche et développement
budget de la recherche
vernieuwing
onderzoeksbeleid
onderzoek en ontwikkeling
onderzoeksbegroting
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27/11/2014Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 1/1/2015)
4/2/2015Rappel
10/4/2015Antwoord
27/11/2014Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 1/1/2015)
4/2/2015Rappel
10/4/2015Antwoord
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Question n° 6-248 du 27 novembre 2014 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 6-248 d.d. 27 november 2014 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Dans l'« Innovation Union Scoreboard (2014) », la Belgique occupe la septième place du classement européen. Notre pays est dès lors qualifié d'« innovation follower », se plaçant après les « innovation leaders » que sont la Finlande, l'Allemagne, le Danemark et la Suède.

L'un des fers de lance de la stratégie 2020 de l'UE est que les États membres doivent viser à investir 3 % du produit intérieur brut total dans la recherche et le développement. Cette norme de Barcelone est scindée en une composante privée (2 %) et en une composante publique (1 %). Le gouvernement fédéral a explicitement souscrit à cette norme. La capacité de la Belgique d'atteindre la norme de Barcelone dépend toutefois en partie des efforts fournis au niveau des Régions. Chaque niveau de pouvoir est responsable de la politique scientifique pour ce qui relève de ses propres compétences. Comme vis-à-vis de l'Europe, la Belgique intervient comme une autorité unique, il importe que l'autorité fédérale ait connaissance des efforts que fournissent les gouvernements régionaux pour atteindre la norme de Barcelone. Il s'agit donc clairement d'une matière transversale.

Au début de l'année dernière, le ministre de l'Économie a déclaré qu'en vue de l'élaboration d'un Plan interfédéral de recherche et d'innovation, « une concertation entre toutes les autorités est organisée au sein des organes de concertation appropriés, à savoir la commission Coopération fédérale au niveau administratif et la Conférence interministérielle de Politique scientifique au niveau ministériel ». Selon le ministre, les discussions doivent mieux faire concorder la politique de recherche et d'innovation des différentes autorités, et plus précisément ouvrir l'accès à leurs propres programmes aux chercheurs de toutes les régions du pays.

Mi-2013, l'intention était toujours d'élaborer un Plan interfédéral de recherche et d'innovation mais aucune proposition concrète n'avait encore été formulée.

1) Au cours de la période 2010-2014, à combien les efforts de recherche et développement fournis respectivement par l'État fédéral, la Région flamande, la Région wallonne et la Région de Bruxelles-Capitale, se sont-ils montés ? Je souhaiterais obtenir un aperçu annuel des efforts consentis, exprimés tant en valeur absolue qu'en pourcentage du PIB.

2) Où en est l'élaboration du Plan interfédéral de recherche et d'innovation ? Des discussions sont-elles toujours en cours dans la commission Coopération fédérale et dans la Conférence interministérielle de Politique scientifique ?

3) De quelle manière la secrétaire d'État tente-t-elle de mieux faire concorder la politique scientifique et la politique de recherche et d'innovation des différentes autorités du pays en vue de la réalisation de la norme de Barcelone et compte tenu de la sixième réforme de l'État ? Quelles initiatives prendra-t-elle à cet effet à court terme ?

 

Op de Innovation Union Scoreboard (2014) bezet België de zevende plaats in de Europese rangschikking. Ons land krijgt hierdoor de kwalificatie van innovation follower na de innovation leaders Finland, Duitsland, Denemarken en Zweden.

Een van de vijf speerpunten van de EU 2020-strategie is dat de lidstaten ernaar moeten streven om 3 % van het totale bruto binnenlands product te investeren in onderzoek en ontwikkeling. Deze Barcelona-norm wordt opgesplitst in een private (2 %) en een publieke component (1 %). De federale regering heeft deze norm expliciet onderschreven. Of België de Barcelona-norm haalt, is echter mee afhankelijk van de inspanningen die op het niveau van de gewesten worden geleverd. Elke overheid is verantwoordelijk voor het wetenschapsbeleid met betrekking tot haar eigen bevoegdheden. Omdat België naar Europa toe als één overheid aantreedt, is het belangrijk dat de federale overheid kennis heeft van de inspanningen die de gewestregeringen leveren om de Barcelona-norm te halen. Het betreft hier dus een duidelijk transversale aangelegenheid.

Begin vorig jaar stelde de toenmalige minister van Economie dat er met het oog op de opmaak van een Interfederaal Plan voor onderzoek en innovatie overleg werd gevoerd "binnen de geëigende overlegorganen, met name de Commissie federale samenwerking op ambtelijk niveau en de Interministeriële Commissie voor wetenschapsbeleid op ministerieel niveau". De gesprekken binnen deze organen moesten, aldus de minister, leiden tot een betere afstemming tussen het eigen onderzoeks- en innovatiebeleid van elke overheid en tot de openstelling van de toegang tot de eigen programma's voor onderzoekers uit alle Belgische landsdelen.

Medio 2013 bestond nog steeds de intentie tot de opmaak van een Interfederaal Plan voor onderzoek en innovatie, maar was er nog geen concreet voorstel geformuleerd.

1) Hoeveel bedragen over de periode 2010-2014 de inspanningen in onderzoek & ontwikkeling die genomen werden door respectievelijk de federale staat, het Vlaams Gewest, het Waals Gewest en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest? Graag een overzicht per jaar van de inspanningen zowel uitgedrukt in absolute bedragen als in percentage van het bbp.

2) Wat is de stand van zaken met betrekking tot de opmaak van een Interfederaal Plan voor onderzoek en innovatie? Zijn er thans nog gesprekken lopende in de Commissie federale samenwerking en in de Interministeriële Commissie voor wetenschapsbeleid?

3) Op welke manier tracht de staatssecretaris, met het oog op het behalen van de Barcelona-norm en gegeven de zesde staatshervorming, het wetenschaps-, innovatie- en onderzoeksbeleid van de verschillende overheden beter op elkaar af te stemmen? Welke initiatieven zal hij hiervoor op korte termijn nemen?

 
Réponse reçue le 10 avril 2015 : Antwoord ontvangen op 10 april 2015 :

L’honorable membre voudra bien trouver ci-joint la réponse à sa question. 

1. Dans le tableau ci-dessous portant sur les efforts publics de R&D sont repris les crédits budgétaires publics de R&D (CBPRD) et les dépenses fiscales fédérales, à savoir la dispense partielle de versement du précompte professionnel pour les chercheurs et les crédits d'impôt pour la R&D, de même que les déductions pour revenus de brevets. Les chiffres de 2014 ne sont pas encore disponibles. Les données 2013 des CPBRD sont provisoires. 

Aperçu des crédits en R&D provenant de l'Autorité fédérale, des Communautés et des Régions

en millions d'euros

 

2008

2009

2010

2011

2012

 

2013

Autorité fédérale

1038

1412

1620

1606

1787

 

-          CBPRD

593

515

563

569

591

597

-           dépenses fiscales dont

445

897

1057

1037

1196

696

-         précompte professionnel des chercheurs

297

488

529

576

651

696

-         crédits d'impôt pour la R&D

135

226

309

347

352

n.b.

-         déductions pour revenus de brevet

13

183

219

114

193

n.b.

Communauté flamande (CBPRD)

1121

1130

1224

1228

1236

1271

Communauté française (CBPRD)

273

288

290

305

313

311

Région wallonne (CBPRD)

332

327

264

262

312

321

Région de Bruxelles-Capitale (CBPRD)

25

29

34

31

37

37

TOTAL

 

2789

3186

3432

3432

3685

 

Source : Service public fédéral (SPF) Finances (Dépenses fiscales) et Belspo.

n.d. = non disponible 

Aperçu des crédits en R&D provenant de l'Autorité fédérale, des Communautés et des Régions

en % du produit intérieur brut (PIB)

 

2008

2009

2010

2011

2012

2013

Autorité fédérale

0,29 %

0,40 %

0,44 %

0,42 %

0,46 %

 

-          CBPRD

0,17 %

0,15 %

0,15 %

0,15 %

0,15 %

0,15 %

-           dépenses fiscales dont

0,13 %

0,26 %

0,29 %

0,27 %

0,31 %

0,25 %

-         précompte professionnel des chercheurs

0,08 %

0,14 %

0,14 %

0,15 %

0,17 %

0,25 %

-         crédits d'impôt pour la R&D

0,04 %

0,06 %

0,08 %

0,09 %

0,09 %

n.b.

-         déductions pour revenus de brevet

0,00 %

0,05 %

0,06 %

0,03 %

0,05 %

n.b.

Communauté flamande (CBPRD)

0,32 %

0,32 %

0,33 %

0,32 %

0,32 %

0,32 %

Communauté française (CBPRD)

0,08 %

0,08 %

0,08 %

0,08 %

0,08 %

0,08 %

Région wallonne (CBPRD)

0,09 %

0,09 %

0,07 %

0,07 %

0,08 %

0,08 %

Région de Bruxelles-Capitale (CBPRD)

0,01 %

0,01 %

0,01 %

0,01 %

0,01 %

0,01 %

TOTAL

 

0,79 %

0,91 %

0,94 %

0,90 %

0,95 %

 

Source : SPF Finances (Dépenses fiscales) et Belspo.

n.d. = non disponible 

2. Le Plan interfédéral de recherche et d'innovation était une initiative du Gouvernement Di Rupo qui n'a jamais vraiment vu le jour. Cependant, un certain nombre d'initiatives ont été prises au niveau administratif (au niveau des commissions « Coopération fédérale » (CFS) et « Coopération internationale » (CIS)) et approuvées au niveau politique par la CIMPS (Conférence interministérielle de la Politique scientifique) afin de pouvoir coordonner plus efficacement les efforts des différentes autorités en matière de politique scientifique. Ces initiatives administratives ont été implémentées et mises en œuvre par la Politique scientifique fédérale (Belspo). La politique en matière de recherche et d'innovation relève essentiellement des compétences régionales (ou communautaires). 

Le dernier examen de la Belgique par les pairs (effectué par des collègues fonctionnaires d'autres Etats membres européens), avait en effet indiqué que la Belgique était classée dans la catégorie des « suiveurs de l’innovation » (en anglais « innovation followers ») au même niveau que les Pays-Bas et la GB (voir figure 1 ci-dessous), tous loin devant la moyenne UE. En outre, la Belgique compte parmi les top-performers dans « Liens et entrepreneuriat » (en anglais « Linkages & Entrepreneurship »). Par ailleurs, plusieurs lacunes sont soulignées dans le paysage de la recherche belge, dont le d'initiatives de collaboration entre les différentes entités du pays. Des groupes de travail composés de représentants des différentes régions ont été créés dans le giron de la CFS. Ils ont été chargés de formuler et de soumettre des propositions de collaboration de ce type à la CIMPS. Ce processus est encore en cours. 

3. En créant l’instrument fiscal en soutien à la recherche, le gouvernement fédéral a fourni une contribution importante à la réalisation de l'objectif de Barcelone. Par l'exonération partielle du versement du précompte professionnel, plus de 600 millions d'euros sont mis chaque année à la disposition des entreprises et des institutions publiques de recherche. 

Il me semble important à l'heure actuelle d'aligner au maximum cet instrument fiscal (comme également d'autres instruments fédéraux qui ne relèvent pas de mes compétences) sur les instruments des Communautés et des Régions. Ma note de politique générale le mentionne explicitement. Elle prévoit de répertorier toutes les mesures fédérales de soutien en faveur de la recherche. Je tenterai ensuite, en concertation avec la CIMPS, de mieux adapter ces instruments à la politique (et aux besoins) des autorités régionales. Pour cela, je souhaite également solliciter l'aide de chercheurs universitaires et/ou d'autres consultants. Ce processus devrait s'achever dans le courant de l’année 2015.

Uittreksel uit:

 “Innovation Union Scoreboard 2014; The Innovation Union’s performance scoreboard for Research and Innovation

(http://ec.europa.eu/enterprise/policies/innovation/files/ius/ius-2014-summary_en.pdf )

Het geachte lid gelieve hierna het antwoord op zijn vraag te vinden 

1. In de onderstaande tabel met betrekking tot de openbare initiatieven in O&O worden gegeven: de budgettaire overheidskredieten voor O&O (BOKOO) en de federale fiscale uitgaven, te weten de gedeeltelijke vrijstelling van de bedrijfsvoorheffing op de bezoldigingen van wetenschappelijke onderzoekers, de belastingskredieten voor O&O, evenals het aftrekken voor octrooi-inkomsten. De 2014 cijfers zijn nog niet beschikbaar. De 2013 data voor BOKOO zijn voorlopig. 

Overzicht van de kredieten voor O&O vanwege de Federale Overheid, de Gemeenschappen en Gewesten in miljoenen euro

 

2008

2009

2010

2011

2012

 

2013

Federale Overheid

1038

1412

1620

1606

1787

 

-          BOKOO

593

515

563

569

591

597

-           fiscale uitgaven waarvan

445

897

1057

1037

1196

696

-         bedrijfsvoorheffing voor onderzoekers

297

488

529

576

651

696

-         belastingskredieten voor O&O

135

226

309

347

352

n.b.

-         aftrek voor octrooi-inkomsten

13

183

219

114

193

n.b.

Vlaamse Gemeenschap (BOKOO)

1121

1130

1224

1228

1236

1271

Franse Gemeenschap (BOKOO)

273

288

290

305

313

311

Waals Gewest (BOKOO)

332

327

264

262

312

321

Brussels Hoofdstedelijk Gewest (BOKOO)

25

29

34

31

37

37

TOTAAL

 

2789

3186

3432

3432

3685

 

Bron: Federale Overheidsdienst (FOD) Financiën (Fiscale uitgaven) en Belspo.

n.b. = niet beschikbaar 

Overzicht van de kredieten voor O&O vanwege de Federale Overheid en de Gemeenschappen en Gewesten in % van het bruto binnenlands product (BBP)

 

2008

2009

2010

2011

2012

2013

Federale Overheid

0,29 %

0,40 %

0,44 %

0,42 %

0,46 %

 

-          BOKOO

0,17 %

0,15 %

0,15 %

0,15 %

0,15 %

0,15 %

-           fiscale uitgaven waarvan

0,13 %

0,26 %

0,29 %

0,27 %

0,31 %

0,25 %

-         bedrijfsvoorheffing voor onderzoekers

0,08 %

0,14 %

0,14 %

0,15 %

0,17 %

0,25 %

-         belastingskredieten voor O&O

0,04 %

0,06 %

0,08 %

0,09 %

0,09 %

n.b.

-         aftrek voor octrooi-inkomsten

0,00 %

0,05 %

0,06 %

0,03 %

0,05 %

n.b.

Vlaamse Gemeenschap (BOKOO)

0,32 %

0,32 %

0,33 %

0,32 %

0,32 %

0,32 %

Franse Gemeenschap (BOKOO)

0,08 %

0,08 %

0,08 %

0,08 %

0,08 %

0,08 %

Waals Gewest (BOKOO)

0,09 %

0,09 %

0,07 %

0,07 %

0,08 %

0,08 %

Brussels Hoofdstedelijk Gewest (BOKOO)

0,01 %

0,01 %

0,01 %

0,01 %

0,01 %

0,01 %

TOTAAL

 

0,79 %

0,91 %

0,94 %

0,90 %

0,95 %

 

Bron: FOD Financiën (Fiscale uitgaven) en Belspo.

n.b. = niet beschikbaar 

2. Het Interfederaal Plan voor Onderzoek en Innovatie was een initiatief van de regering Di Rupo dat nooit echt van de grond gekomen is. Wel zijn er een aantal initiatieven genomen op administratief niveau (op niveau van de commissies "Federale Samenwerking" (CFS) en "Internationale Samenwerking" (CIS)) bekrachtigd op het politieke niveau via de IMCWB (Interministeriële Conferentie voor Wetenschapsbeleid), om de inspanningen van de verschillende overheden inzake wetenschapsbeleid efficiënter te kunnen coördineren. Het onderzoeks- en innovatiebeleid zijn overwegend een regionale (of gemeenschaps-) aangelegenheid. 

De laatste peer review van België (uitgevoerd door collega ambtenaren uit andere Europese Lidstaten) had immers gewezen dat België geklasseerd wordt als ‘innovation follower’, op nagenoeg gelijke hoogte met Nederland en voor de UK (zie Figuur 1 hieronder), allen ver boven het EU-gemiddelde. Bovendien behoort België tot de top-performers in ‘Linkages & Entrepreneurship’. Daarnaast wordt gewezen op een aantal lacunes in het Belgische onderzoekslandschap, zoals het beperkt aantal samenwerkingsinitiatieven tussen de verschillende onderzoeksentiteiten in dit land.  Werkgroepen met vertegenwoordigers uit de verschillende gewesten werden opgericht in de schoot van de CFS om voorstellen tot dergelijke samenwerkingen te formuleren en voor te leggen aan de IMCWB. Dit proces is nog bezig.  

3. De federale overheid heeft via het creëren van het fiscale instrument ter ondersteuning van het onderzoek een belangrijke bijdrage geleverd tot het behalen van de Barcelona-norm. Meer dan 600 miljoen euro per jaar wordt via de gedeeltelijke vrijstelling van de doorstorting van de bedrijfsvoorheffing ter beschikking gesteld van bedrijven en publieke onderzoeksinstellingen. 

Mijns insziens komt het er nu op aan ervoor te zorgen dat dit fiscale instrument (alsook andere federale instrumenten die niet onder mijn bevoegdheid staan) maximaal afgestemd worden op de instrumenten van de gewesten en gemeenschappen. Dit staat expliciet in mijn beleidsnota. Deze voorziet in het inventariseren van alle federale steunmaatregelen ten voordele van het onderzoek. Vervolgens wil ik deze instrumenten via het overleg in de IMCWB beter proberen af te stemmen op het beleid (en de behoeften) van de regionale overheden. Ik wil daarvoor ook de hulp inroepen van universitaire onderzoekers en/of andere consultants. Dit is een proces dat in de loop van het jaar 2015 wordt gepland.

Uittreksel uit:

 “Innovation Union Scoreboard 2014; The Innovation Union’s performance scoreboard for Research and Innovation

(http://ec.europa.eu/enterprise/policies/innovation/files/ius/ius-2014-summary_en.pdf )