SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2016-2017 Zitting 2016-2017
________________
13 juin 2017 13 juni 2017
________________
Question écrite n° 6-1489 Schriftelijke vraag nr. 6-1489

de Martine Taelman (Open Vld)

van Martine Taelman (Open Vld)

au ministre de la Justice

aan de minister van Justitie
________________
Prisons - Collaborateurs de l'administration pénitentiaire - Contrebande - Lutte - Mesures préventives Gevangenissen - Medewerkers van het gevangeniswezen - Smokkel - Bestrijding - Preventieve maatregelen 
________________
établissement pénitentiaire
administration pénitentiaire
trafic illicite
trafic de stupéfiants
Pays-Bas
personnel pénitentiaire
strafgevangenis
gevangeniswezen
zwarte handel
handel in verdovende middelen
Nederland
gevangenispersoneel
________ ________
13/6/2017Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 13/7/2017)
6/12/2017Rappel
22/12/2017Antwoord
13/6/2017Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 13/7/2017)
6/12/2017Rappel
22/12/2017Antwoord
________ ________
Question n° 6-1489 du 13 juin 2017 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 6-1489 d.d. 13 juni 2017 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Je me réfère au rapport d'évaluation néerlandais « Binnen de muren niet toegestaan » qui dresse l'état du maintien de l'ordre et de la sécurité dans les établissements pénitentiaires.

Je citerai quelques recommandations intéressantes du rapport et je voudrais savoir si et comment elles sont appliquées dans notre pays.

Élément transversal : la sixième réforme de l'État a conféré à la Flandre un paquet de nouvelles compétences. Depuis le 1er janvier, le transfert des compétences des maisons de justice vers les trois Communautés est un fait. Les maisons de justice assurent l'accompagnement et le suivi entre autres des détenus libérés sous condition, des personnes condamnées à une peine de travail, des personnes bénéficiant d'un bracelet électronique et des personnes en probation. Je me réfère également au décret flamand concernant l'organisation de la prestation d'aide et de services au profit des détenus. Cette question concerne une matière transversale communautaire.

Je souhaiterais dès lors poser les questions suivantes au ministre :

1) Le ministre peut-il indiquer comment sont combattus les comportements non intègres des collaborateurs de l'administration pénitentiaire et peut-il fournir une liste détaillée des mesures spécifiques ?

2) Procède-t-on régulièrement à une révision du screening des collaborateurs de l'administration pénitentiaire ? Pouvez-vous fournir des explications concrètes ? Quels en sont les résultats ?

3) Y a-t-il dans chaque prison, comme aux Pays-Bas, une personne de confiance à qui signaler les comportements non intègres ?

4) Quelles formations a-t-on prévues pour prévenir les comportements non intègres des collaborateurs de l'administration pénitentiaire ? Pouvez-vous expliquer le contenu et les mises à jour périodiques ?

5) Effectue-t-on régulièrement des contrôles en matière de contrebande sur le personnel à l'entrée de l'établissement, et recourt-on dans ce cadre, comme aux Pays-Bas, à des scanners de bagages, à des appareils de détection et à des chiens détecteurs de drogue ? Dans l'affirmative, combien de contrôles sont-ils exécutés ? Dans la négative, pourquoi ?

6) Les lieux sensibles tels que les entrées destinées à la livraison de marchandises dans les magasins font-ils l'objet de contrôles de sécurité et de surveillance par caméra comme aux Pays-Bas ? Dans la négative, pourquoi ?

7) Pouvez-vous indiquer combien de collaborateurs de l'administration pénitentiaire ont été surpris avec des marchandises introduites en fraude pour les détenus ? Pouvez-vous, le cas échéant, préciser votre réponse ?

 

Graag verwijs ik naar het Nederlandse evaluatierapport « Binnen de muren niet toegestaan » waarin wordt ingegaan op de toetsing van de handhaving van orde en veiligheid in de penitentiaire inrichting.

Ik neem enkele interessante aanbevelingen uit dit rapport over en had graag vernomen hoe deze in ons land al of niet worden toegepast.

Transversaal element: met de uitvoering van de zesde staatshervorming krijgt Vlaanderen een pak nieuwe bevoegdheden. Sinds 1 januari is aldus de overheveling van de bevoegdheden van de justitiehuizen naar de drie gemeenschappen een feit. De justitiehuizen staan in voor de begeleiding en opvolging van onder andere voorwaardelijk in vrijheid gestelde gevangenen, veroordeelden tot een werkstraf, mensen met een enkelband en « probanten ». Ik verwijs tevens naar het Vlaamse decreet betreffende de organisatie van hulp- en dienstverlening aan gedetineerden. Deze vraag betreft een transversale aangelegenheid van de gemeenschappen.

Ik had dan ook volgende vragen voor de minister :

1) Kan de geachte minister aangeven hoe niet-integer gedrag van medewerkers in het gevangeniswezen wordt tegengegaan en kan hij de specifieke maatregelen gedetailleerd oplijsten ?

2) Is er regelmatig een periodieke herziening van de screening van medewerkers in het gevangeniswezen en kan dit concreet worden toegelicht ? Wat zijn hiervan de cijfermatige resultaten ?

3) Is er in elke gevangenis net zoals in Nederland een vertrouwenspersoon inzake het melden van niet-integer gedrag ?

4) In welke opleidingen wordt er voorzien om niet-integer gedrag van de medewerkers in het gevangeniswezen te voorkomen ? Kunt u de inhoud en de periodieke updates toelichten ?

5) Geschieden er regelmatig controles bij het personeel op contrabande bij de toegang van de inrichting en wordt daarbij net zoals in Nederland gebruikgemaakt van bagagedoorlichting, detectie en drugshonden ? Zo ja, hoeveel controles worden er uitgevoerd? Zo neen, waarom niet ?

6) Worden gevoelige locaties zoals de toegang voor de levering van goederen in de magazijnen gecontroleerd op veiligheidsrisico's en worden deze geobserveerd met camera's zoals in Nederland ? Zo neen, waarom niet ?

7) Kunt u meedelen hoeveel medewerkers in het gevangeniswezen respectievelijk de laatste drie jaar werden betrapt met smokkelwaar voor gedetineerden ? Kunt u dit desgevallend toelichten ?

 
Réponse reçue le 22 décembre 2017 : Antwoord ontvangen op 22 december 2017 :

1) Les règles déontologiques des agents de l’État sont déterminées dans plusieurs sources. Il existe avant tout :

– le statut des agents de l'État (arrêté royal du 2 octobre 1937) ;

– le cadre déontologique des agents de la fonction publique administrative fédérale (circulaire 573 du 17 août 2006, Moniteur belge du 27 août 2007).

À cela s’ajoute un certain nombre de règles qui s’appliquent en particulier au personnel pénitentiaire. Ces règles sont consignées dans les Instructions spéciales applicables aux agents des services extérieurs de l’administration des Établissements pénitentiaires (arrêté royal du 14 mai 1971).

Le service public fédéral (SPF) Justice a également porté une attention à ce phénomène et a élaboré en 2006 une charte des valeurs.

Le SPF Justice dispose en outre d’un Conseil d’éthique et de déontologie, un organe permanent qui assure le suivi de projets et d’initiatives sur le plan de l'intégrité et veille à une politique d’intégrité cohérente. Ce Conseil se compose de volontaires issus de toutes les entités du SPF Justice.

Les missions du Conseil sont les suivantes : élaborer une politique d’intégrité à part entière, établir un plan d'action, formuler des propositions d'instruments stratégiques au comité de direction et sensibiliser les collaborateurs. Le Conseil travaille actuellement à une action de sensibilisation sur l’utilisation des médias sociaux.

La direction générale Établissements pénitentiaires (DG EPI) est un partenaire actif dans le développement de la politique d'intégrité pour le SPF Justice, et en particulier pour les prisons. En 2016, un conseil partiel d'éthique et de déontologie, spécifique à EPI, a été mis en place pour les régions Nord et Sud, ce sous le Conseil central d'éthique et de déontologie du SPF Justice. Les conseils partiels s'investissent dans une culture organisationnelle au sein des prisons, où la confiance et l’intégrité sont des aspects essentiels de la réalité du travail quotidien. Pour ce faire, ils sensibilisent tous les collaborateurs de la DG EPI au thème de l’intégrité, et, en collaboration avec le coordinateur d'intégrité du SPF Justice, encouragent et suivent des initiatives locales au sein des établissements francophones et néerlandophones. En 2016 et 2017, ces conseils partiels ont organisé un séminaire spécifique sur la déontologie, l’éthique et l’intégrité pour les directeurs de prison, les responsables du personnel et d'autres collaborateurs des prisons. En 2017, le conseil partiel Sud a organisé un séminaire qui s’adressait spécifiquement au groupe cible composé des équipes de soins et des psychologues. Conjointement avec les partenaires externes, ces derniers travaillent actuellement à l’élaboration d’une méthodologie permettant de traiter les questions éthiques.

Outre les instruments d'intégrité préventifs, il existe également divers instruments répressifs :

– les évaluations ;

– l'interpellation du membre du personnel et la demande d’explications (oralement ou par écrit) ;

– les mesures d'ordre : ces mesures ne visent pas l’imposition d’une sanction, mais sont prises dans l’intérêt du service, comme :

- l’interdiction de pénétrer dans l’établissement ;

- la suspension dans l’intérêt du service ;

- le déplacement dans l’intérêt du service ;

– les sanctions disciplinaires : celles-ci ont pour but de sanctionner tout comportement fautif et impliquent une réelle sanction pour le membre du personnel concerné. Une procédure disciplinaire représente une situation exceptionnelle qui est toujours envisagée avec sérieux. Il est évident qu’une communication et un accompagnement de qualité après un incident sont susceptibles de donner des résultats bons et rapides, alors qu'une procédure disciplinaire est plutôt longue.

Les cinq peines disciplinaires possibles sont :

- le rappel à l’ordre ;

- la retenue de traitement (minimum un mois – maximum trente-six mois) ;

- le déplacement disciplinaire ;

- la démission d’office ;

- la révocation.

Enfin, il existe une procédure de dénonciation officielle pour dénoncer les atteintes à l’intégrité ou les comportements non intègres (qui s'applique à tous les services publics fédéraux). Grâce à cette procédure, les membres du personnel peuvent dénoncer, en toute discrétion et avec la protection et le soutien nécessaires, un comportement non intègre ou une atteinte à l'intégrité, voire une présomption de comportement non intègre ou d'atteinte à l'intégrité. De cette manière, il est possible d’infliger des sanctions et d’éviter d’autres atteintes à l’intégrité. Les personnes de confiance d'intégrité sont des personnes de contact centrales et jouent un rôle crucial à cet égard.

2) Une attention est accordée à la fiabilité et à l’intégrité lors du screening de personnel pénitentiaire. Tous les membres du personnel doivent fournir un extrait de casier judiciaire et lors des épreuves de sélection préliminaires et du stage (pour le personnel de surveillance), la compétence « faire preuve de fiabilité et montrer un comportement intègre » est testée et fait l’objet d'un suivi. Il n'y a pas de révision périodique du screening du personnel pénitentiaire mais un suivi est toutefois assuré par le biais des entretiens d’évaluation et de fonctionnement.

En cas de suite disciplinaire éventuelle, le parquet prévient effectivement la DG EPI des infractions commises par les membres du personnel qui relèvent de son autorité et pour lesquelles ils font l’objet d’une condamnation.

3) Au sein du SPF Justice, il est possible de s’adresser à deux types de personnes de confiance.

Premièrement, il y a la personne de confiance d’intégrité (centrale) au niveau du SPF Justice (un par rôle linguistique). Il s’agit de collègues avec lesquels les collaborateurs peuvent aborder, en toute confidentialité, tous les problèmes d’intégrité, les dilemmes éthiques ou les atteintes suspectées à l’intégrité. La personne de confiance conseille et informe les collaborateurs sur la procédure à suivre pour dénoncer une atteinte à l'intégrité et les soutient au cours des différentes étapes.

Deuxièmement, il y a les personnes de confiance au sein de la cellule psychosociale du service interne pour la prévention et la protection au travail. Celles-ci sont davantage actives dans le domaine du harcèlement au travail et dès lors davantage actives dans les conflits interactionnels.

Bien entendu, les membres du personnel peuvent toujours dénoncer à leur chef fonctionnel ou hiérarchique une atteinte à l'intégrité ou des pratiques non intègres, voire une présomption d'atteinte à l'intégrité ou de pratiques non intègres. C’est alors la piste privilégiée, car le responsable direct est en principe le mieux placé pour avoir un impact sur l’attitude et le comportement des collaborateurs.

Lorsque de membres du personnel préfèrent ne pas passer par leur supérieur, ils peuvent recourir à la procédure de dénonciation officielle instaurée par la loi du 15 septembre 2013. Cette loi prévoit que les membres du personnel de l'autorité fédérale peuvent dénoncer les atteintes à l'intégrité commises par d’autres membres du personnel de l’autorité fédérale dans l’exercice de leur fonction.

Les plaintes peuvent également être déposées au sein du Centre Intégrité auprès du médiateur fédéral.

4) Tous les collaborateurs qui entrent en service dans les prisons suivent une formation en déontologie. Un cours de déontologie est assuré tant dans la formation de base du personnel de surveillance que dans la formation de base du personnel non chargé de la surveillance. La formation de base du le personnel de surveillance se compose d’une formation de seize heures constituées de cinq volets : introduction, cinq sources, actes professionnels et relations vulnérables. La formation de base du personnel non chargé de la surveillance prévoit une demi-journée axée sur la déontologie.

Les centres de formation du personnel pénitentiaire de la DG EPI offrent également une formation accélérée sur la déontologie. Cette formation dure une journée et tous les collaborateurs de l’administration pénitentiaire peuvent s’y inscrire librement ou sur demande de leur chef. Les prisons peuvent également demander que ces formations pour les membres du personnel soient organisées dans leur établissement et sur mesure. Ainsi, la formation s’est déjà tenue dans les prisons de Malines et de Ypres et est programmée dans l’agenda des prisons de Beveren, de Bruges et de Turnhout.

Un module de formation spécifique « déontologie » est en outre actuellement élaboré sur mesure pour les membres du personnel des ateliers des prisons et de la Régie du travail pénitentiaire.

Pour les diverses formations, on part toujours, du point de vue du contenu, d’une initiation à la règlementation en vigueur qui est ensuite adaptée au moyen de casus sur le lieu de travail (adapté au groupe cible). Des mises à jour périodiques sont effectuées lorsque la règlementation est adaptée.

5) Tous les bagages sont quotidiennement passés aux rayons X et les membres du personnel ainsi que les visiteurs doivent traverser un portique de détection de métaux.

Des chiens drogues sont régulièrement sollicités pour le contrôle des visiteurs et des détenus. Quelques établissements y ont aussi recours pour le personnel mais cette pratique n’est pas encore uniformisée. Ci-après figurent les chiffres annuels concernant le nombre de contrôles de visiteurs effectués en présence de chiens drogue :

– 2014 : 5 085 ;

– 2015 : 4 333 ;

– 2016 : 3 464 ;

– 2017 (jusqu'en juin inclus) : 2 202.

6) En ce qui concerne l’accès pour la livraison de marchandises, toutes les nouvelles prisons sont équipées de caméras. Les prisons plus anciennes disposent en général d’un réseau de caméras moins développé mais un contrôle manuel des véhicules est effectué par défaut et suivant une procédure fixe lors de chaque entrée dans la prison et lors de la sortie.

7) La DG EPI dispose uniquement des chiffres concernant les faits qui ont conduit à un dossier disciplinaire :

– 2015 : deux dossiers disciplinaires pour lesquels une mesure disciplinaire a été imposée :

- introduction de drogues ; sanction disciplinaire : la démission d’office ;

- introduction de médicaments pour un détenu ; sanction disciplinaire : le déplacement disciplinaire ;

– 2016 : deux dossiers disciplinaires pour lesquels une mesure disciplinaire a été imposée :

- introduction de gsm pour des détenus ; sanction disciplinaire : la démission d’office ;

- introduction de différents objets ; sanction disciplinaire : le déplacement disciplinaire ;

– 2017 : trois dossiers disciplinaires pour lesquels une procédure disciplinaire est en cours :

- introduction de denrées alimentaires pour un détenu ;

- introduction des gsm et de différents objets pour un détenu ;

- introduction de boissons pour un détenu.

1) De deontologische regels van het rijkspersoneel zijn in diverse bronnen vastgelegd. Zo zijn er vooreerst :

– het statuut van de Rijksambtenaar (koninklijk besluit van 2 oktober 1937) ;

– het het deontologisch kader voor de ambtenaren van het federaal administratief openbaar ambt (omzendbrief 573 van 17 augustus 2006, Belgisch Staatsblad van 27 augustus 2007).

Daarnaast zijn er een aantal regels die specifiek gelden voor penitentiair personeel. Die liggen vast in de Bijzondere Instructie van toepassing op de personeelsleden van de buitendiensten van het Bestuur Strafinrichtingen (koninklijk besluit van 14 mei 1971).

Ook de federale overheidsdienst (FOD) Justitie heeft aandacht aan dit fenomeen besteed en heeft in 2006 een waardencharter uitgewerkt.

Binnen de federale overheidsdienst (FOD) Justitie bestaat er bovendien een Raad voor ethiek en deontologie, een permanent orgaan dat de opvolging verzekert van projecten en initiatieven op het vlak van integriteit en dat waakt over een coherent integriteitsbeleid. Deze Raad is samengesteld uit vrijwilligers van alle entiteiten van de FOD Justitie.

De missie van de Raad is om een volwaardig integriteitsbeleid uit te werken, een actieplan op te stellen, voorstellen van beleidsinstrumenten te lanceren aan het directiecomité en medewerkers te sensibiliseren. Momenteel werkt de Raad aan een sensibiliseringsactie rond het gebruik van sociale media.

Het directoraat-generaal Penitentiaire Inrichtingen (DG EPI) is een actieve partner in de uitwerking van het integriteitsbeleid voor de FOD Justitie, en meer specifiek voor de gevangenissen. Zowel voor regio Noord als voor regio Zuid werd in 2016 een specifieke deelraad EPI voor ethiek en deontologie opgericht, en dat onder de overkoepelende Raad voor ethiek en deontologie van de FOD Justitie. De deelraden zetten zich in voor een organisatiecultuur binnen de gevangenissen waar vertrouwen en integriteit kernaspecten zijn van de dagelijkse werkrealiteit. Dit doen ze door alle medewerkers binnen het DG EPI te sensibiliseren over het thema integriteit en door, in samenwerking met de integriteitscoördinator van de FOD Justitie, lokale initiatieven binnen de Nederlandstalige en Franstalige inrichtingen aan te moedigen en op te volgen. In 2016 en in 2017 organiseerden de deelraden een specifiek seminarie over deontologie, ethiek en integriteit voor gevangenisdirecteurs, personeelsverantwoordelijken en andere medewerkers van de gevangenissen. In 2017 organiseerde de deelraad Zuid een seminarie dat zich specifiek richtte op de doelgroep zorgequipes en psychologen. Samen met externe partners werken zij momenteel aan een methodiek om ethische vragen te behandelen.

Naast preventieve integriteitsinstrumenten, bestaan er ook verschillende reactieve instrumenten :

– evaluaties ;

– aanspreken van het personeelslid en uitleg vragen (mondeling of schriftelijk) ;

– ordemaatregelen : deze maatregelen beogen geen sanctie, maar worden in het belang van de dienst opgelegd, zoals :

- verbod om de inrichting te betreden ;

- schorsing in het belang van de dienst ;

- verplaatsing in het belang van de dienst ;

– tuchtstraffen : tuchtmaatregelen zijn gericht op het bestraffen van foutief gedrag en houden een werkelijke sanctie in voor het betrokken personeelslid. Een tuchtprocedure is een uitzonderlijke aangelegenheid die steeds ernstig wordt overwogen. Het spreekt voor zich dat een goede communicatie en begeleiding na een incident tot snelle en goede resultaten kan leiden, daar waar een tuchtprocedure eerder lang duurt.

De vijf mogelijke tuchtstraffen zijn :

- terechtwijzing ;

- inhouding van wedde (minimum een maand – maximum zesendertig maand) ;

- verplaatsing bij tuchtmaatregel ;

- ontslag van ambtswege ;

- afzetting.

Tot slot bestaat er een officiële meldprocedure voor integriteitsschendingen of praktijken van niet-integer gedrag (deze is van toepassing bij alle federale overheidsdiensten). Dankzij die procedure kunnen personeelsleden in alle discretie en met de nodige bescherming en ondersteuning (een vermoeden van) niet-integer gedrag of een integriteitsschending melden. Zo kunnen sancties worden opgelegd en verdere integriteitsschendingen worden vermeden. De vertrouwenspersonen integriteit zijn centrale contactpersoon en spelen hierin een cruciale rol.

2) Bij de screening van penitentiair personeel wordt aandacht besteed aan betrouwbaarheid en integriteit. Alle personeelsleden moeten een uittreksel uit het strafregister aanleveren en in de voorafgaande selectieproeven en in de stage (voor bewakingspersoneel) wordt de competentie « betrouwbaarheid tonen en integer gedrag » getest en opgevolgd. Er zijn geen periodieke herzieningen van de screening van penitentiair personeel, maar er is wel opvolging via evaluatie- en functioneringsgesprekken.

Weliswaar wordt het DG EPI door het parket voor eventueel tuchtrechtelijk gevolg in kennis gesteld van misdrijven gepleegd door personeelsleden die onder haar gezag vallen en waarvoor deze veroordeeld werden.

3) Binnen de FOD Justitie zijn twee types van vertrouwenspersonen die kunnen worden aangesproken.

Er is in eerste instantie de (centrale) vertrouwenspersoon Integriteit op niveau van de FOD Justitie (één per taalrol). Het zijn collega’s met wie medewerkers elk probleem over integriteit, ethische dilemma’s of veronderstelde integriteitsschending kunnen bespreken, en dat in alle vertrouwelijkheid. De vertrouwenspersoon adviseert en informeert medewerkers over de procedure voor een aangifte van een integriteitsschending en ondersteunt hen in de verschillende stappen.

Ten tweede zijn er tevens de vertrouwenspersonen bij de psychosociale cel van de interne dienst voor preventie en bescherming op het werk. Deze zijn weliswaar meer actief op het terrein van het « pesten op het werk » en dus meer betrokken bij interactionele conflicten.

Personeelsleden kunnen een (vermoeden van) integriteitsschending of niet-integere praktijken uiteraard ook steeds melden bij hun functionele of hiërarchische leidinggevende, wat de voorkeurpiste is, omdat de directe chef in principe best geplaatst is om impact te hebben op het gedrag en de houding van medewerkers.

Wanneer personeelsleden dit liever niet via hun leidinggevende doen, dan kunnen ze ook gebruik maken van de officiële meldprocedure, die er gekomen is door de wet van 15 september 2013. Door die wet kan je als personeelslid van de federale overheid melding doen van integriteitsschendingen, gepleegd door personeelsleden van de federale overheid in de uitoefening van hun functie.

Ook kunnen klachten ingediend worden bij Centrum Integriteit bij de federale ombudsman.

4) Alle medewerkers die in de gevangenissen in dienst treden, volgen een opleiding deontologie. Zowel in de basisopleiding voor bewakend personeel als in de basisopleiding voor niet-bewakend personeel komt een vak deontologie aan bod. In de basisopleiding voor bewakend personeel gaat het om een opleiding van zestien uur bestaande uit vijf luiken : inleiding, vijf bronnen, professioneel handelen en kwetsbare relaties. In de basisopleiding voor niet-bewakend personeel wordt er een halve dag gefocust op deontologie.

De opleidingscentra voor penitentiair personeel van het DG EPI bieden ook een flitstraining aan over deontologie. Dat is een eendaagse opleiding waarvoor alle medewerkers van het gevangeniswezen zich vrij kunnen inschrijven of op vraag van hun chef. Gevangenissen kunnen ook vragen om deze opleiding lokaal en op maat van hun inrichting te organiseren voor de personeelsleden.

Een specifiek opleidingsonderdeel « deontologie » wordt bovendien momenteel op maat uitgewerkt voor personeelsleden van de werkhuizen in de gevangenissen en van de Regie van de gevangenisarbeid.

Bij de diverse opleidingen, wordt er inhoudelijk steeds vertrokken vanuit een kennismaking met de vigerende regelgeving, die daarna wordt toegepast aan de hand van casussen op de werkvloer (aangepast aan de doelgroep). Periodieke updates worden uitgevoerd wanneer de regelgeving wordt aangepast.

5) Alle bagage gaat dagelijks door een RX-apparaat en personeelsleden en bezoekers moeten passeren via een metaaldetectiepoort.

Drugshonden worden regelmatig ingezet voor de controle van bezoekers en gedetineerden. In enkele inrichtingen gebeurt dit ook naar personeel toe, maar deze werkwijze is nog niet geüniformeerd. Hierna worden de jaarcijfers gegeven voor wat betreft het aantal controles met drugshonden naar bezoekers toe :

– 2014 : 5 085 ;

– 2015 : 4 333 ;

– 2016 : 3 464 ;

– 2017 (tot en met juni) : 2 202.

6) Wat betreft de toegang voor de levering van goederen, zijn alle nieuwe gevangenissen uitgerust met camera’s. In oudere gevangenissen beschikt men doorgaans over een minder uitgebreid cameranetwerk maar gebeurt er standaard en via een vaste procedure manueel een controle van de voertuigen bij elke binnenkomst en bij het verlaten van de gevangenis.

7) Het DG EPI beschikt enkel over cijfers van feiten die hebben geleid tot een tuchtdossier :

– 2015 : twee tuchtdossiers waarvoor een tuchtmaatregel werd opgelegd :

- binnensmokkelen van drugs met als tuchtstraf : ontslag van ambtswege ;

- binnensmokkelen van medicatie voor een gedetineerde met als tuchtstraf : verplaatsing bij tuchtmaatregel ;

– 2016 : twee tuchtdossiers waarvoor een tuchtmaatregel werd opgelegd :

- binnensmokkelen van GSM’s voor gedetineerden met als tuchtstraf : ontslag van ambtswege ;

- binnensmokkelen van verschillende voorwerpen met als tuchtstraf : verplaatsing bij tuchtmaatregel ;

– 2017 : drie tuchtdossiers waarvoor de tuchtprocedure nog lopende is :

- binnensmokkelen van voeding voor een gedetineerde ;

- binnensmokkelen van gsm’s en andere voorwerpen voor een gedetineerde ;

- binnensmokkelen van drank voor een gedetineerde.