SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2012-2013 Zitting 2012-2013
________________
18 septembre 2013 18 september 2013
________________
Question écrite n° 5-9872 Schriftelijke vraag nr. 5-9872

de Martine Taelman (Open Vld)

van Martine Taelman (Open Vld)

au vice-premier ministre et ministre des Affaires étrangères, du Commerce extérieur et des Affaires européennes

aan de vice-eersteminister en minister van Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Europese Zaken
________________
Diplomates - Amendes de roulage et de stationnement impayées - Pays-Bas - Situation en Belgique - Plaques CD Diplomaten - Onbetaalde verkeers- en parkeerboetes - Nederland - Toestand in België - CD-kentekens 
________________
profession diplomatique
amende
infraction au code de la route
statistique officielle
personeel in diplomatieke dienst
geldboete
overtreding van het verkeersreglement
officiële statistiek
________ ________
18/9/2013Verzending vraag
18/12/2013Rappel
18/12/2013Antwoord
18/9/2013Verzending vraag
18/12/2013Rappel
18/12/2013Antwoord
________ ________
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-9873 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-9873
________ ________
Question n° 5-9872 du 18 septembre 2013 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-9872 d.d. 18 september 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Aux Pays-Bas, selon une récente étude, des diplomates, entre autres russes et chinois, ne font aucun cas des amendes de stationnement et de roulage. Sur une période de cinq ans, les amendes impayées s'élèveraient à quelque 700 000 euros. Ces cinq dernières années, la ville de La Haye, où de nombreux diplomates sont en poste, a infligé au total 307 000 euros d'amendes à des voitures portant l'immatriculation diplomatique CD. De cette somme, 185 954 euros n'ont pas été acquittés.

Le ministère néerlandais des Affaires étrangères demande tous les trois mois aux ambassades de régler les amendes dues, avec un succès mitigé. Aux États-Unis, on retire la plaque CD des diplomates qui se refusent à payer.

Voici mes questions :

1) Le ministre peut-il indiquer, pour chacune des années 2010, 2011 et 2012, combien d'amendes de stationnement et de roulage infligées à des diplomates (titulaires d'une plaque CD) sont restées impayées ? Peut-il également indiquer, pour ces trois dernières années, le montant annuel des amendes infligées à des diplomates qui restent dues ? Peut-on observer une aggravation ou une amélioration ?

2) Ces chiffres sont-ils comparables avec ceux enregistrés aux Pays-Bas et quel est le pourcentage d'amendes de stationnement et de roulage restant impayées sur l'ensemble des amendes infligées aux diplomates ?

3) Le ministre peut-il indiquer quels pays sont les pires payeurs en matière d'amendes de stationnement et de roulage infligées aux titulaires de plaques CD ?

4) Que pense le ministre de la réaction américaine consistant à priver de leur plaque CD les mauvais payeurs dont trois amendes sont restées impayées ? Envisage-t-il une mesure similaire ? Si oui, sous quelle forme et à quel terme ? Si non, que va-t-il entreprendre pour réduire le nombre des récalcitrants ?

 

Diplomaten uit onder andere Rusland en China negeren massaal parkeer- en verkeersboetes in Nederland, aldus een recent onderzoek. Het zou over een periode van vijf jaar gaan om zo'n 700.000 euro aan onbetaalde boetes. De afgelopen vijf jaar schreef diplomatenstad Den Haag voor 307.000 euro aan boetes uit voor auto's met het diplomatieke CD-kenteken. Daarvan is 185.954 euro niet betaald.

Het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken vraagt de ambassades elk kwartaal om openstaande boetes te betalen met wisselend succes. In de Verenigde Staten wordt het CD-kenteken ingetrokken van de hardleerse diplomaten die weigeren te betalen.

Ik had dan ook volgende vragen:

1) Kan de geachte minister aangeven en dit respectievelijk voor de jaren 2010, 2011 en 2012 hoeveel parkeer- en verkeersboetes er op jaarbasis onbetaald bleven die werden uitgeschreven jegens diplomaten (houders van een CD-kenteken) en kan u tevens het totaalbedrag op jaarbasis aangeven voor respectievelijk de laatste drie jaar dat nog openstaat wat betreft boetes die werden uitgeschreven jegens diplomaten? Is er sprake van een toename en/of een verbetering?

2) Liggen deze cijfers in het verlengde van Nederland en hoeveel bedraagt het percentage van niet betaalde parkeer- en verkeersboetes ten aanzien van diplomaten ten opzichte van het totaal aantal boetes dat werd uitgeschreven jegens diplomaten?

3) Kan u aangeven welke landen de grootste wanbetalers blijken te zijn wat betreft parkeer- en verkeersboetes jegens de CD-kentekens van deze landen?

4) Wat vindt u van de Amerikaanse aanpak waarbij hardleerse wanbetalers hun CD-kenteken kwijtspelen wanneer zij drie onbetaalde boetes hebben uitstaan? Overweegt u een gelijkaardige maatregel? Zo ja, wat omvat deze maatregel en tegen wanneer kunnen we deze verwachten? Zo neen, wat gaat u dan wel doen om het aantal wanbetalers terug te dringen?

 
Réponse reçue le 18 décembre 2013 : Antwoord ontvangen op 18 december 2013 :

Je puis informer l’honorable membre de ce qui suit :

1) Les amendes du Code de la route sont envoyées directement par l’autorité verbalisante aux missions diplomatiques où le véhicule ou le diplomate sont enregistrés. Si les amendes sont payées, mon département n’en est pas informé.

Je ne puis donc me prononcer sur le nombre d’amendes, sur les montants y afférents et sur la tendance de croissance ou baisse de leur nombre.

2) Les parquets me transmettent cependant les amendes non payées. C’est ainsi que la direction du Protocole a enregistré 971 avis d’amendes non payées pendant les années 2010, 2011 et 2012. Mes services envoient systématiquement un rappel aux missions diplomatiques concernées avec une nouvelle demande de paiement. Mon département n’est cependant pas tenu au courant de la suite et ignore donc si la mission diplomatique ou le diplomate en question ont réglé l’amende suite à ce nouveau rappel.

Seul l’autorité verbalisante ainsi que le service public fédéral (SPF) Finance sont au courant et peuvent fournir de l’information chiffré à ce sujet. Pour les mêmes raisons, il n’est pas possible de faire la comparaison avec les Pays Bas.

3) Parmi les missions diplomatiques bilatérales, ce sont l’Angola, l’Arménie, Cuba, l'Égypte, la Géorgie et le Kazakhstan qui sont le plus verbalisés. L’Arabie saoudite et l’Inde sont parmi les mauvais payeurs.

Parmi les représentations auprès de l’OTAN, la Turquie est un mauvais payeur. Parmi les représentations auprès de l’Union européenne, ce sont Chypre, l’Allemagne et la Grèce qui s’acquittent le moins des amendes qu’ils reçoivent.

4) Je ne puis confirmer que les États-Unis retirent les plaques diplomatiques après trois amendes non payées. Je procéderai à des vérifications à ce sujet. Lors des sanctions, il importerait, à mon avis, de faire une distinction entre des infractions de parking et des infractions liées directement à la sécurité des usagers de la route.

Entretemps, je puis cependant informer l’honorable membre que l’ambassade des États-Unis à Bruxelles insiste auprès de ses diplomates accrédités dans notre pays à payer scrupuleusement les amendes encourues.

Ik kan het geachte lid hieromtrent de volgende informatie verstrekken :

1) Parkeer- en verkeersboetes worden door de verbaliserende overheid rechtstreeks naar de diplomatieke missie gestuurd waarbij het voertuig of de betrokken diplomaat is ingeschreven. Als de boetes betaald worden heeft mijn departement daar geen weet van.

Ik kan dus geen uitspraak doen over het aantal boetes, over de bedragen van deze boetes evenmin als over een eventuele terugval of toename van het aantal boetes.

2) De parketten stellen mij, na verloop van tijd, enkel in kennis van de onbetaald gebleven boetes. Zo ontving de directie Protocol over de jaren 2010, 2011 en 2012, 971 meldingen van niet betaalde boetes. Hierop werd door mijn diensten een herinneringsnota gestuurd aan de betrokken diplomatieke zending met een nieuw verzoek tot betaling. Mijn departement wordt echter niet op de hoogte gebracht of de diplomatieke zending of de diplomaat in kwestie hieraan uiteindelijk gevolg geeft.

Het is enkel de verbaliserende overheid en de federale overheidsdienst (FOD) Financiën die dit uiteindelijk weten en precieze cijfers op dat gebied kunnen geven. Omwille van bovenvermelde redenen kan dan ook geen vergelijk gemaakt worden met Nederland.

3) Bij de bilaterale diplomatieke zendingen zijn de landen die het hoogst scoren wat het aantal boetes betreft : Angola, Armenië, Cuba, Egypte, Georgië en Kazakstan. Saoedi-Arabië en India behoren bij de slechte betalers.

Bij de permanente vertegenwoordigingen bij de NAVO is Turkije een slechte betaler. Bij de permanente vertegenwoordigingen bij de Europese Unie zijn dat : Cyprus, Duitsland, Griekenland, Hongarije, Malta en Slovenië.

4) Ik heb er vooralsnog geen weet van dat de Verenigde Staten de diplomatieke nummerplaten zouden intrekken na drie niet betaalde verkeersboetes. Ik zal dit echter laten nagaan. Bij het sanctioneren dient er mijns inziens een onderscheid gemaakt te worden tussen parkeerboetes en overtredingen die de verkeersveiligheid in het gedrang brengen.

Ik kan het geachte lid ondertussen wel meedelen dat de ambassade van de Verenigde Staten in Brussel haar diplomaten ten zeerste aanspoort om opgelopen boetes te betalen.