SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2012-2013 Zitting 2012-2013
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5 juin 2013 5 juni 2013
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Question écrite n° 5-9206 Schriftelijke vraag nr. 5-9206

de Bert Anciaux (sp.a)

van Bert Anciaux (sp.a)

au ministre des Entreprises publiques et de la Coopération au développement, chargé des Grandes Villes

aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden
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L'impossibilité pour les trains belges de circuler au grand-duché de Luxembourg De onmogelijkheid voor Belgische treinen om het Groothertogdom Luxemburg binnen te rijden 
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Société nationale des chemins de fer belges
Luxembourg
sécurité des transports
transport transfrontalier
transport de voyageurs
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
Luxemburg
veiligheid van het vervoer
grensoverschrijdend vervoer
reizigersvervoer
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5/6/2013Verzending vraag
11/6/2013Antwoord
5/6/2013Verzending vraag
11/6/2013Antwoord
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Requalification de : demande d'explications 5-3542 Requalification de : demande d'explications 5-3542
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Question n° 5-9206 du 5 juin 2013 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-9206 d.d. 5 juni 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Le Grand-Duché de Luxembourg est censé approuver le système de sécurité installé par la Belgique sur la quasi-totalité des trains et des lignes. Il ne l'a toutefois pas encore fait. La conséquence est radicale : aucun train belge ne peut circuler sur le territoire luxembourgeois. Cela signifie qu'à Arlon, les voyageurs sont obligés de prendre un train luxembourgeois.

On peut – il faut – se demander comment une telle situation est possible. Les autorités luxembourgeoises n'ont-elles pas été informées suffisamment à l'avance des nouveaux systèmes de sécurité de la SNCB ? Les Pays-Bas et la France n'ont pourtant pas été confrontés à ce problème. Par conséquent, le voyageur doit se satisfaire d'un peu confortable changement de train engendrant une perte de temps.

Comment le ministre explique-t-il que contrairement à la France et aux Pays-Bas, le Luxembourg n'ait pas intégré ni approuvé à temps les systèmes de sécurité de la SNCB ? Le Luxembourg a-t-il été informé trop tard ou les raisons de ce retard incombent-eles à l'inertie des Luxembourgeois ? Bref, qui est responsable de ce fort peu élégant problème ? Combien de temps cette situation qui oblige les voyageurs à changer de train durera-t-elle encore ?

 

Het Groothertogdom Luxemburg wordt geacht om het veiligheidssysteem dat België op ondertussen quasi alle treinen en lijnen installeerde, goed te keuren. Dit gebeurde echter nog niet. Het gevolg is ingrijpend: er mogen geen Belgische treinen op het Luxemburgse grondgebied rijden. Dat betekent dat reizigers in Aarlen op een Luxemburgse trein moeten overstappen .

Daarbij kan en moet men zich afvragen hoe een dergelijke situatie ontstaat. Waren de Luxemburgse autoriteiten dan niet ruim bij voorbaat over de nieuwe veiligheidssystemen van de NMBS geïnformeerd? Nochtans rees dit probleem blijkbaar niet voor Nederland en Frankrijk. Het gevolg is wel dat reiziger zich met een weinig comfortabele overstap en tijdsverlies tevreden moet stellen.

Hoe verklaart de minister dat Luxemburg, in tegenstelling tot Frankrijk en Nederland, niet tijdig klaar was met de integratie en goedkeuring van de veiligheidssystemen van de NMBS? Werd Luxemburg te laat geïnformeerd of ligt de reden voor de vertraging bij de inertie van de Luxemburgers? Kortom, wie is aansprakelijk voor dit weinig elegante probleem? Hoe lang zal deze merkwaardige situatie, waarbij reizigers moeten overstappen, nog duren?

 
Réponse reçue le 11 juin 2013 : Antwoord ontvangen op 11 juni 2013 :

Il faut savoir que la Société nationale des chemins de fer belges (SNCB) s’est engagée à équiper, pour le 31 décembre 2013, l’entièreté de son parc de matériel roulant du système de sécurité TBL1+ (système de freinage d’urgence en cas de dépassement d’un feu rouge).

Le système en vigueur au Luxembourg est le MEMOR 2+.

Suite à l’installation de la TBL1+ sur les automotrices AM96 affectées à la relation Bruxelles-Luxembourg, ces dernières sont donc maintenant équipées des deux systèmes. Il faut dès lors que les AM96 soient rehomologuées dans les deux pays.

L’homologation est toujours en cours auprès des autorités luxembourgeoises et dans l’attente qu’elle aboutisse, la SNCB a dû adapter, depuis le 8 avril dernier, la relation Bruxelles–Luxembourg en limitant provisoirement les trains IC à Arlon où une correspondance est assurée vers Luxembourg.

La SNCB m’informe que l’homologation est normalement attendue avant la fin de cette année et dès qu’elle sera reçue, la relation directe Bruxelles-Luxembourg sera restaurée. Entretemps, la SNCB surveille attentivement le respect de ces correspondances en gare d'Arlon.

De manière générale et indépendamment du système TBL1+, la SNCB signale que les procédures d’homologation sont complexes et que les délais dépendent fortement des organismes de certification ferroviaire.

En ce qui concerne les automotrices Desiro qui sont équipées du système ETCS mais pas du système luxembourgeois MEMOR 2+, la SNCB m’indique qu’elles ne pourront être homologuées sur le réseau luxembourgeois que lorsque ce dernier sera équipé de l'ETCS, ce qui est prévu pour le service d'hiver 2015.

L'homologation des rames Desiro n'est toutefois pas en cause en ce qui concerne les ruptures de charge actuelles en gare d'Arlon car ce matériel ne circule pas entre Bruxelles et Luxembourg.

Men moet weten dat de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) er zich toe heeft verbonden om tegen 31 december 2013 al haar rollend materieel met het veiligheidssysteem TBL1+ uit te rusten (noodremsysteem bij het negeren van een rood licht).

Het in Luxemburg gebruikt systeem is het MEMOR 2+.

Sinds de uitrusting met het TBL1+ van de elektrische motorstellen MR96 die de verbinding Brussel-Luxemburg verzorgen, zijn de stellen dus nu met de twee systemen geëquipeerd. Daarom moeten de MR96 in beide landen herhomologeerd worden.

De homologatie is nog altijd bezig bij de Luxemburgse autoriteiten, en in afwachting van de afronding daarvan heeft de NMBS de verbinding Brussel-Luxemburg sinds afgelopen 8 april moeten aanpassen door de IC-treinen tijdelijk tot Aarlen te beperken, waar een aansluiting naar Luxemburg wordt verzekerd.

De NMBS deelt mij mee dat de homologatie normaal gezien vóór het einde van dit jaar wordt verwacht, en dat ze de rechtstreekse verbinding Brussel-Luxemburg zal herstellen zodra ze die homologatie ontvangen heeft. Ondertussen ziet de NMBS er nauwlettend op toe dat die aansluitingen in het station van Aarlen worden verzekerd.

Over het algemeen en los van het TBL1+ systeem merkt de NMBS op dat de homologatieprocedures ingewikkeld zijn en dat de termijnen sterk afhangen van de instanties die de spoorwegcertificaten uitreiken.

Met betrekking tot de elektrische motorstellen Desiro die met het ETCS-systeem en niet met het Luxemburgse MEMOR 2+ systeem zijn uitgerust, merkt de NMBS op dat ze maar op het Luxemburgse net zullen kunnen worden gehomologeerd wanneer dat laatste met het ETCS-systeem zal zijn uitgerust, wat verwacht wordt tegen de winterdienst van 2015.

De homologatie van de Desiro-treinstellen ligt in ieder geval niet aan de basis van de huidige onderbrekingen van de belasting in het station van Aarlen, want dat materieel rijdt niet tussen Brussel en Luxemburg.