SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2012-2013 Zitting 2012-2013
________________
5 juin 2013 5 juni 2013
________________
Question écrite n° 5-9191 Schriftelijke vraag nr. 5-9191

de Bert Anciaux (sp.a)

van Bert Anciaux (sp.a)

à la secrétaire d'État à l'Asile et la Migration, à l'Intégration sociale et à la Lutte contre la pauvreté, adjointe à la ministre de la Justice

aan de staatssecretaris voor Asiel en Migratie, Maatschappelijke Integratie en Armoedebestrijding, toegevoegd aan de minister van Justitie
________________
La politique de retour Het terugkeerbeleid 
________________
asile politique
migration de retour
demandeur d'asile
politiek asiel
remigratie
asielzoeker
________ ________
5/6/2013Verzending vraag
11/6/2013Antwoord
5/6/2013Verzending vraag
11/6/2013Antwoord
________ ________
Requalification de : demande d'explications 5-3427 Requalification de : demande d'explications 5-3427
________ ________
Question n° 5-9191 du 5 juin 2013 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-9191 d.d. 5 juni 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Dans sa réponse à une demande d'explications antérieure (5-3124), la secrétaire d'État ne se disait pas du tout favorable à ce que l'accompagnement du demandeur d'asile soit confié à une seule équipe. La secrétaire d'État reconnaît que des études plaident en faveur de cette approche mais elle indique aussi que d'autres, sur lesquelles elle se fonde plus volontiers, prouvent le contraire. On y démontre que, pour un retour volontaire, un transfert vers un centre ouvert de retour est préférable. Des accompagnateurs spécialement formés peuvent y préparer les personnes en vue de leur retour. La secrétaire d'État dit en outre que la pratique montre que son approche est la bonne.

Cette réponse m'étonne quelque peu. La secrétaire d'État peut sans doute se fonder sur des chiffres de retour en augmentation mais ceux-ci ne semblent avoir aucun lien avec les centres de retour (qui ne sont opérationnels que depuis septembre 2012). Au contraire. Des chiffres de janvier 2013 émanant de Fedasil, il ressort que des 2.081 personnes qui se sont vu désigner une place de retour seules 96 personnes (soit 4,6%) sont entre-temps retournées volontairement dans leur pays. La plupart d'entre elles proviendraient d'ailleurs de « pays sûrs » et ont été reconduites en bus touristique, dans les Balkans, où elles n'ont pas reçu d'aide à la réintégration,. Depuis septembre 2012, seules 16 personnes (0,8%) en provenance des centres de retour sont donc retournées dans leur pays de manière réellement volontaire dans le cadre d'un dossier de réintégration durable. D'autre part, 1.236 personnes ne se seraient jamais manifestées et 396 personnes auraient disparu des centres de retour. Un transfert vers les centres ouverts de retour comporte donc un risque de fuite de 78%. Cette approche a donc ses limites.

J'ai cependant connaissance d'une autre pratique, plus valable, qui est celle mise en œuvre en Australie où, depuis des années, on fait du case management individuel. Cela signifie que chaque demandeur d'asile est suivi du début à la fin par le même accompagnateur. Ce pays peut également se prévaloir d'excellents chiffres de retour volontaire, qui atteindraient 70%. L'explication en serait notamment que les demandeurs d'asile ont le sentiment de bénéficier d'une réelle chance et, s'ils sont déboutés, de pouvoir aussi quitter le pays dans des conditions dignes.

Je souhaite, à l'instar de la secrétaire d'État, une politique de retour humaine mais réellement volontaire. Je lui demande donc expressément de garder l'esprit ouvert et de ne pas exclure les éventuelles alternatives. Je suis préoccupé d'entendre la secrétaire d'État dire qu'elle préfère se fonder sur des études qui confirment son point de vue

La secrétaire d'État confirme-t-elle les chiffres précités ? Estime-t-elle qu'il s'agisse d'un bon résultat ? Quelles études vise-t-elle lorsqu'elle affirme que les centres ouverts de retour fonctionnent mieux ? La secrétaire d'État peut-elle me communiquer ces études ou leurs références ?

La secrétaire d'État a-t-elle connaissance du modèle australien, basé sur l'accompagnement ? L'a-t-elle déjà examiné et qu'en pense-t-elle ? La secrétaire d'État adhère-t-elle à ma thèse selon laquelle les chiffres de retour très favorables de l'Australie devraient à tout le moins légitimer, voire imposer la mise en œuvre de certains projets pilotes en Belgique ?

 

Op een eerdere vraag om uitleg (5-3124) toont de staatssecretaris zich absoluut geen voorstander om een asielzoeker te laten begeleiden door één team. De staatssecretaris beaamt dat er studies bestaan die die aanpak bepleiten, maar stelt dat er ook andere zijn die het tegendeel bewijzen. Deze laatste leest ze naar eigen zeggen veel liever. Die tonen naar verluidt heel duidelijk dat voor een vrijwillige terugkeer een verhuis naar een open terugkeercentrum beter is. Daar kunnen begeleiders die daarvoor speciaal zijn opgeleid, deze mensen specifiek op hun terugkeer voorbereiden. Verder stelt de staatssecretaris dat haar toetssteen de praktijk is, die zou aantonen dat haar aanpak de juiste is.

Dit antwoord verbaast me enigszins. De staatssecretaris kan zich weliswaar beroepen op stijgende terugkeercijfers, maar die lijken absoluut geen verband te houden met de terugkeercentra (die pas van kracht zijn sinds september 2012). Wel integendeel. Uit cijfers van Fedasil van januari 2013 blijkt dat van de 2.081 personen die zijn toegewezen aan de terugkeerplaatsen maar 96 personen (of 4,6%) inmiddels vrijwillig zijn teruggekeerd. Het merendeel hiervan blijkt bovendien uit 'veilige landen' te komen en werden met een toerbus naar de Balkan teruggebracht, en kregen daarbij geen integratiesteun. Sinds september 2012 zijn er dus slechts 16 mensen (0,8%) vanuit de terugkeercentra met een duurzaam re-integratiedossier echt vrijwillig teruggekeerd. Aan de andere zijde, blijken 1.236 mensen zich nooit te hebben aangemeld en zijn er bovendien nog eens 396 mensen ondergedoken vanuit de open terugkeercentra. Een overplaatsing naar de open terugkeercentra kent dus een onderduikpercentage van 78%. Deze aanpak lijkt dus niet zo succesvol te werken.

Ik ken echter een andere praktijk die een betere toetssteen vormt, namelijk die welke in Australië wordt toegepast. Daar wordt al sinds enkele jaren aan individueel case management gedaan, waarbij elke asielzoeker van begin tot einde wordt opgevolgd door dezelfde begeleider. Dat land kan zich ook beroepen op uitstekende vrijwillige terugkeercijfers, naar verluidt 70%. Dit komt onder meer omdat de asielzoekers het gevoel krijgen een eerlijke kans te krijgen en indien ze worden afgewezen ook op een waardige manier het land kunnen verlaten.

Ik wil net als de staatssecretaris een humaan maar effectief vrijwillig terugkeerbeleid. Ik vraag de staatssecretaris dan ook uitdrukkelijk om de geest open te houden en haar ogen niet te sluiten voor mogelijke alternatieven. Wanneer de staatssecretaris stelt dat ze liever studies leest die haar visie bevestigen, klinkt dat toch wat zorgwekkend.

Beaamt de staatssecretaris de bovenstaande cijfers? Vindt zij dit een goed resultaat? Over welke studies heeft de staatssecretaris het wanneer ze stelt dat open terugkeercentra beter werken? Kan de staatssecretaris mij deze studies of de referenties bezorgen?

Is de staatssecretaris bekend met het Australische model dat gebaseerd is op een integrale begeleiding? Heeft zij dit reeds bestudeerd en hoe beoordeelt zij dit? Beaamt de staatssecretaris mijn opvatting dat de zeer gunstige terugkeercijfers in Australië op zijn minst enkele proefprojecten in België rechtvaardigen en zelf noodzaken?

 
Réponse reçue le 11 juin 2013 : Antwoord ontvangen op 11 juni 2013 :

L'honorable membre trouvera ci-après la réponse à sa question.

Puisque le retour volontaire est l’alternative la plus humaine pour celui qui doit repartir, je m’y emploie. Le trajet de retour constitue le fer de lance de cette politique.

L’objectif du trajet de retour, dont les places de retour ouvertes ne sont que le dernier maillon, est, à partir du moment où une personne demande l’asile et aboutit dans le réseau d’accueil, de diffuser régulièrement des informations très claires quant aux perspectives d’avenir possibles, y compris le retour volontaire.

Pour évaluer les résultats de cette approche, il faut donc non seulement prendre en considération le nombre de personnes qui sont rentrées après avoir séjourné dans les places de retour ouvertes, mais aussi les retours effectués tout au long du trajet.

Les chiffres sont éloquents. La forte augmentation des chiffres globaux relatifs au retour volontaire sont depuis lors suffisamment connus. Mais la hausse des retours volontaires à partir du réseau d’accueil est également plus que significative. En 2012, nous avons constaté, par rapport à 2011, un doublement du nombre de personnes repartant depuis les centres. Le système tant critiqué des places de retour ouvertes existe depuis la mi-2012. Deux fois plus de personnes sont reparties volontairement depuis les centres dans la seconde moitié de 2012 qu’au cours du premier semestre de la même année.

Sur la base de ces chiffres, il apparaît clairement que l’instauration du trajet de retour a entraîné une augmentation des retours volontaires.

N’oublions pas que bon nombre de personnes sont retournées en toute autonomie, sans aucun soutien. Plusieurs ambassades et consulats ainsi que des instances étrangères signalent que nombreux sont ceux qui demandent des documents de voyage dans le cadre d’un retour volontaire sans que les autorités n’en soient informées.

Nous savons aussi qu’une part importante des demandeurs d’asile déboutés, qui restent sur le territoire belge, s’adressent ensuite au guichet de retour de l'Agence fédérale pour l’accueil des demandeurs d’asile (FEDASIL) ou à un partenaire local pour le retour afin de bénéficier d’une aide pour un retour volontaire. C’est la raison pour laquelle le nombre de demandeurs d’asile déboutés parmi les personnes qui optent pour le retour volontaire a fortement augmenté en 2012 par rapport à 2011. Cette tendance s’est poursuivie lors du premier trimestre de 2013, avec une hausse de 63 %.

Je connais effectivement le modèle australien. Toutefois, il ne me paraît pas possible, ni souhaitable, d’adopter ce système. En effet, le contexte insulaire de l’Australie, l’approche différente de la notion de « retour volontaire » et le traitement « offshore » de certaines catégories de candidats réfugiés ne permettent pas de comparer les systèmes belge et australien. En d’autres termes, la pratique australienne en matière de case management ne peut être généralisée comme étant une bonne pratique applicable à l’ensemble des étrangers en séjour irrégulier. Tel n’est manifestement pas le cas.

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vraag.

Omdat vrijwillige terugkeer het meest menselijke alternatief is voor wie moet terugkeren, heb ik hier sterk op ingezet. Het terugkeertraject is het speerpunt van dit beleid.

Doelstelling van het terugkeertraject, waarvan de open terugkeerplaatsen slechts de laatste schakel zijn, is om vanaf het moment dat een persoon asiel aanvraagt en in de opvang terecht komt, zeer duidelijk en op regelmatige tijdstippen te communiceren over de mogelijke toekomstperspectieven inclusief de vrijwillige terugkeer.

Om het resultaat van deze aanpak te beoordelen, moet dus niet alleen gekeken worden naar het aantal personen dat terugkeert vanuit de Open Terugkeerplaatsen, maar naar de terugkeer tijdens het gehele traject.

De cijfers tonen aan dat deze aanpak loont. De sterke stijging van de algemene cijfers voor vrijwillige terugkeer, is intussen genoegzaam bekend. Maar ook de stijging van de vrijwillige terugkeer vanuit opvangnetwerk is meer dan significant. In 2012 zagen we, ten opzichte van 2011, een verdubbeling van het aantal mensen dat vanuit de centra terugkeerde. Het zo bekritiseerde systeem van de open terugkeerplaatsen bestaat sinds midden 2012. Welnu : in de tweede helft van 2012, in vergelijking met de eerste helft, keerde ook dubbel zo veel mensen vrijwillig terug vanuit de centra.

Op basis van deze cijfers is het duidelijk dat de invoering van het terugkeertraject geleid heeft tot stijging van de vrijwillige terugkeer.

U mag niet vergeten dat heel wat personen zelfstandig vertrekken zonder enige ondersteuning. Verschillende ambassades en consulaten of buitenlandse overheden delen mee dat er heel wat personen reisdocumenten vragen om vrijwillig terug te keren zonder dat de overheid hiervan op de hoogte is.

We weten ook dat een belangrijk deel van de uitgeprocedeerde asielzoekers, die in België blijven, zich nadien nog tot het terugkeerloket van het Federaal Agentschap voor opvang van asielzoekers (FEDASIL) of een lokale terugkeerpartner wenden om begeleiding te vragen bij vrijwillige terugkeer. Dit verklaart waarom het aandeel van uitgeprocedeerde asielzoekers in de vrijwillige terugkeer sterk is gestegen in 2012 in vergelijking met 2011. Een tendens die zich verder zet in het eerste kwartaal van 2013, namelijk een stijging met 63 %.

Het Australische model is mij inderdaad bekend, maar het lijkt het me niet mogelijk, noch wenselijk om dit systeem over te nemen. De specificiteit van Australië als eiland, een andere invulling van het begrip “vrijwillige terugkeer” en het offshore behandelen van bepaalde categorieën van kandidaat-vluchtelingen laat niet toe het Australische systeem met het Belgische te vergelijken. Kortom, u mag de Australische praktijk van case management niet veralgemenen als zijnde een “best practice” die voor elke vreemdeling in onregelmatig verblijf toegankelijk zou zijn. Dit is duidelijk niet het geval.