SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2012-2013 Zitting 2012-2013
________________
6 mars 2013 6 maart 2013
________________
Question écrite n° 5-8407 Schriftelijke vraag nr. 5-8407

de Bert Anciaux (sp.a)

van Bert Anciaux (sp.a)

au ministre des Entreprises publiques et de la Coopération au développement, chargé des Grandes Villes

aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden
________________
L'avenir des liaisons ferroviaires avec les Pays-Bas De toekomst van de treinverbindingen met Nederland 
________________
Pays-Bas
Société nationale des chemins de fer belges
transport de voyageurs
transport transfrontalier
Nederland
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
grensoverschrijdend vervoer
________ ________
6/3/2013Verzending vraag
14/3/2013Antwoord
6/3/2013Verzending vraag
14/3/2013Antwoord
________ ________
Requalification de : demande d'explications 5-3219 Requalification de : demande d'explications 5-3219
________ ________
Question n° 5-8407 du 6 mars 2013 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-8407 d.d. 6 maart 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Actualité

Le fiasco grotesque du train Fyra a provoqué une tempête il y a quelques semaines. Même la SNCB, qui initialement défendait farouchement le Fyra, semblait avoir perdu toute confiance en ce train. Il n'en fut pas toujours ainsi puisque, antérieurement, dans ses réponses à des questions assez critiques, le prédécesseur du ministre défendait le Fyra avec conviction. Les choses changent parfois.

Lors d' un accès d'efficacité, l'ensemble du projet fut déclaré suspendu. Il s'imposait de vérifier minutieusement si ce train était bien apte à assurer ces liaisons. Entre-temps, les NS et la SNCB allaient examiner d'autres possibilités.

Ce fut fait. Une liaison entre Bruxelles et La Haye respectant les points d'arrêt initiaux, sans réservation ni coût supplémentaire fut proposée, à la grande satisfaction de nombreux voyageurs, malgré quelques regrets parce que le train ne va plus jusqu'à Amsterdam.

Contexte et exposé des problèmes.

Avant tout, la situation semble particulièrement confuse.

En dépit de toute notre compréhension pour l'improvisation après la débâcle du Fyra, il est urgent d'offrir aux voyageurs une perspective sérieuse;

Le secrétaire d'État néerlandais a cependant déclaré cette semaine que rien n'était encore clair : ni le nombre de trains Fyra qui circuleraient, ni les horaires, ni la mesure dans laquelle la liaison actuelle avec La Haye serait maintenue;

De nombreux voyageurs, qui sont depuis des mois les victimes d'un service carrément exécrable, veulent que la clarté soit faite rapidement : quelle liaison, à quel moment et à quelles conditions ?

Les difficultés ont duré suffisamment longtemps !

Questions

Le ministre comprend-il les profondes frustrations mais surtout le vif besoin de milliers de voyageurs de disposer d'une liaison claire, fixe et surtout fiable entre Bruxelles et Amsterdam ?

Le ministre peut-il actuellement s'engager fermement à offrir aux voyageurs une perspective adéquate ou doit-il constater, comme son collègue néerlandais, que cette situation est encore toujours traitée sans rime ni raison, dans l'improvisation, sans qu'une réelle solution soit proposée ?

Bref : quand les voyageurs pourront-ils à nouveau disposer d'une liaison régulière et aisée entre Bruxelles et Amsterdam, ne nécessitant pas de réservation et desservant les anciens points d'arrêt et ce,surtout, sans coût supplémentaire ?

 

Actualiteit

Enkele weken geleden woedde een storm over de potsierlijk falende Fyratrein. Zelfs de NMBS, oorspronkelijk een onbesuisd verdediger van de Fyra, leek alle geloof in deze trein verloren te hebben. Het was ooit anders, want in antwoorden op eerdere kritische vragen, nog voor de Fyra reed, verdedigde de voorganger van de minister de Fyra met overtuiging. Het kan verkeren.

In een vlaag van krachtdadigheid werd het hele project "on hold" gezet. Er zou grondig worden nagekeken of deze trein wel geschikt was voor de verbindingen. In de tussentijd zouden de NS en de NMBS voor andere mogelijkheden zorgen.

Dat gebeurde ook. Mondjesmaat wordt een verbinding tussen Brussel en Den Haag, met de oorspronkelijke stopplaatsen, zonder reservering of extra kosten, aangeboden. Tot tevredenheid van vele reizigers, met enig geknor omdat de trein niet meer tot Amsterdam rijdt.

Context - probleemstelling

De situatie lijkt vooral bijzonder onduidelijk.

Met alle begrip voor de improvisatie na het Fyra-debacle, wordt het nu de hoogste tijd om een deugdelijk perspectief aan de reizigers te bieden;

De Nederlandse staatssecretaris meldde deze week echter nog dat er nog niets duidelijk was: hoeveel Fyra's er zouden rijden en wanneer, in welke mate de huidige verbinding naar Den Haag wordt behouden;

Vele reizigers - al maandenlang slachtoffer van een ronduit rotslechte dienstverlening - willen nu snel duidelijkheid: welke verbinding, wanneer, welke voorwaarden?

Het gesukkel heeft nu echt wel lang genoeg geduurd!

Vraag

Begrijpt de minister de diepe frustraties maar vooral de hoge nood van duizenden reizigers aan een duidelijke, vaste en vooral goede verbinding tussen Brussel en Amsterdam?

Kan de minister daarover op dit moment vaste en deugdelijke engagementen aangaan die de reizigers een adequaat perspectief bieden of moet de minister, zoals zijn Nederlandse collega, toezien hoe die situatie nog steeds met losse flodders, improvisatie en halfbakken oplossingen wordt benaderd?

Kortom: wanneer zullen de reizigers terug kunnen beschikken over een regelmatige, gemakkelijke verbinding tussen Brussel en Amsterdam, zonder reservering, met de voormalige stopplaatsen en vooral ook zonder meerkosten?

 
Réponse reçue le 14 mars 2013 : Antwoord ontvangen op 14 maart 2013 :

En réponse aux questions de l'honorable membre, j'ai l'honneur de lui communiquer les éléments suivants:

Le différend avec les Pays-Bas en ce qui concerne le lancement de la ligne à grande vitesse n'a jamais concerné la suppression du train Benelux, qui avait été convenue depuis longtemps entre les deux compagnies ferroviaires.

Ce fut également le cas lors du lancement de la desserte à grande vitesse entre Bruxelles et Paris, et aujourd'hui seul le TGV relie ces deux villes.

Si les Pays-Bas ont tardé à donner leur feu vert au lancement des Fyras, c’est parce qu’ils étaient demandeurs d’une liaison à grande vitesse entre La Haye et Bruxelles, qui desservirait systématiquement Roosendaal et Dordrecht en raison du tracé que les Pays-Bas avaient choisi pour la ligne à grande vitesse. Selon les études de marché, cette liaison était cependant fortement déficitaire. Et les Pays-Bas demandaient une solution pour la desserte au sud du pays.

Le compromis trouvé le 3 décembre est le suivant: la Société nationale des chemins de fer belges (SNCB) et HSA assureront huit dessertes quotidiennes entre Anvers et Breda. Le lancement de cette nouvelle desserte a toutefois été postposé suite aux problèmes rencontrés par le Fyra.

Je comprends bien entendu la frustration des voyageurs suite aux difficultés rencontrées par le Fyra. En tant que ministre de tutelle de la SNCB, j’ai fortement insisté, avec ma collègue des Pays-Bas, pour que les deux opérateurs offrent dans les meilleurs délais une alternative temporaire crédible aux voyageurs entre Bruxelles en Amsterdam.

Depuis le 18 février 2013, un train classique IC a été instauré entre Bruxelles-Midi et La Haye HS, avec deux liaisons aller/retour par jour. A cette desserte s’ajoutent encore huit liaisons directes entre Roosendaal et Anvers.

A partir du 11 mars 2013, la fréquence de la liaison la Haye – Bruxelles-Midi atteindra huit liaisons par jour tandis que le train direct Roosendaal – Anvers sera supprimé. L’intercity temporaire entre Roosendaal et Anvers était une première mesure d’urgence, qui est maintenant développée comme intercity Bruxelles-Midi – Den Haag HS. Entre Anvers et Roosendaal, un train L continue de circuler seize fois par jour.

En plus des trains sur la ligne classique, les voyageurs vers Amsterdam disposent toujours de la possibilité de faire usage du Thalys.

Le train classique IC depuis La Haye HS roulera jusqu’à Bruxelles en semaine et jusqu’à Anvers pendant le weekend étant donné qu’il y a des travaux entre Anvers et Bruxelles.

Le train classique IC depuis La Haye HS circulera sans réservation et au tarif de l'ancien train Benelux.

La réactivation de l’ancien sillon Benelux est la solution la plus évidente à la fois en Belgique qu’aux Pays-Bas pour permettre un sillon continu entre Bruxelles et les Pays-Bas. Selon les partenaires néerlandais, le sillon Benelux ne serait plus disponible entre La Haye et Amsterdam.

Les passagers pour Amsterdam pourront donc choisir entre un train à grande vitesse direct Thalys ou une liaison classique avec une correspondance à Amsterdam pour atteindre Rotterdam. Les correspondances sont assurées et sont prévues pour réduire le temps d'attente au minimum selon NS.

La fréquence de huit trains aller/retour par jour entre Bruxelles et La Haye a été déterminée par les opérateurs et prend en compte les limitations en matière de coûts, de sillons en de matériel disponible. La situation sera évaluée à la mi-avril.

In antwoord op de vragen van het geachte lid, heb ik de eer de volgende elementen te geven:

Het geschil met Nederland met betrekking tot de lancering van de hoge snelheidsverbinding betrof nooit de afschaffing van de Beneluxtrein, die lang geleden tussen de twee spoorwegmaatschappijen overeengekomen werd.

Dat was eveneens het geval bij de lancering van de hoge snelheidsverbinding tussen Brussel en Parijs, en vandaag verbindt enkel de TGV deze twee steden.

Dat Nederland gewacht heeft om groen licht te geven aan de lancering van de Fyra, ligt in het feit dat het vragende partij was voor een hoge snelheidsverbinding tussen Den Haag en Brussel, die in elk geval door Roosendaal en Dordrecht zou gegaan zijn omwille van het tracé dat Nederland voor de hoge snelheidslijn gekozen had. Volgens marktstudies was deze verbinding echter fors verlieslatend. En Nederland vroeg om een oplossing voor de bediening van het zuiden van hun land.

Het compromis dat op 3 december gevonden werd is het volgende: de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) en HSA zullen acht dagelijkse verbindingen tussen Antwerpen en Breda verzekeren. De lancering van deze nieuwe verbinding werd echter uitgesteld door de problemen met de Fyra.

Ik begrijp natuurlijk de frustratie van de reizigers in navolging van de problemen met de Fyra. Als voogdijminister van de NMBS heb ik er samen met mijn Nederlandse collega sterk op aangedrongen dat de twee operatoren zo snel mogelijk tot een tijdelijk en geloofwaardig alternatief zouden komen voor de reizigers tussen Brussel en Amsterdam.

Sinds 18 februari 2013 is een klassieke IC-treinverbinding tussen Den Haag HS en Brussel-Zuid ingelegd, met twee dagelijkse frequenties heen en terug. Bij deze verbinding komen nog acht rechtstreekse verbindingen tussen Roosendaal en Antwerpen.

Vanaf 11 maart wordt de frequentie Den Haag HS – Brussel-Zuid verhoogd naar acht verbindingen heen en terug, en valt de rechtstreekse trein Roosendaal-Antwerpen weg. De tijdelijke intercity tussen Antwerpen en Roosendaal was een eerste noodmaatregel, die nu verder wordt uitgebouwd tot de intercity Brussel-Zuid – Den Haag HS. Tussen Antwerpen – Roosendaal blijft een L-trein zestien keer per dag rijden.

Behalve de treinen op de klassieke lijn, beschikken de reizigers naar Amsterdam nog steeds over de mogelijkheid om gebruik te maken van de Thalys.

De klassieke IC-treinverbinding van Den Haag HS zal gedurende de week tot Brussel rijden en tijdens het weekend tot Antwerpen vermits er dan werken zijn tussen Antwerpen en Brussel.

De klassieke IC-treinverbinding van Den Haag HS zal zonder reservering en aan het tarief van de voormalige Beneluxtrein rijden.

De reactivering van het oude Beneluxrijpad is zowel in België als in Nederland de meest voor de hand liggende oplossing om een doorgaand rijpad mogelijk te maken tussen Brussel en Nederland. Volgens de Nederlandse partners zou het Beneluxrijpad niet meer beschikbaar zijn tussen Den Haag en Amsterdam.

De passagiers voor Amsterdam zullen dus kunnen kiezen uit een rechtstreekse hogesnelheidstrein Thalys of een klassieke verbinding, met een overstap om Amsterdam via Rotterdam te bereiken. De overstappen worden gewaarborgd en zijn volgens NS voorzien om de wachttijd voor de reiziger tot een minimum te herleiden.

De frequentie van de acht treinen heen en terug per dag tussen Brussel en Den Haag werd bepaald door de operatoren en houdt rekening met de beperkingen rond de kosten, de rijpaden en het beschikbare materieel. De toestand wordt midden april geëvalueerd.