SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2012-2013 Zitting 2012-2013
________________
28 février 2013 28 februari 2013
________________
Question écrite n° 5-8355 Schriftelijke vraag nr. 5-8355

de Bart Laeremans (Vlaams Belang)

van Bart Laeremans (Vlaams Belang)

à la vice-première ministre et ministre de l'Intérieur et de l'Égalité des Chances

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen
________________
Missions accordées à des bureaux d'avocats - Réglementation - Aperçu Opdrachten gegund aan advocatenkantoren - Regelgeving - Overzicht 
________________
avocat
ministère
marché de services
aide judiciaire
marché public
advocaat
ministerie
dienstverleningscontract
rechtsbijstand
overheidsopdrachten
________ ________
28/2/2013Verzending vraag
25/4/2013Antwoord
28/2/2013Verzending vraag
25/4/2013Antwoord
________ ________
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8350
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8351
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8352
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8353
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8354
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8356
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8357
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8358
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8359
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8360
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8361
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8362
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8363
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8364
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8365
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8366
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8367
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8368
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8350
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8351
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8352
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8353
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8354
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8356
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8357
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8358
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8359
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8360
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8361
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8362
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8363
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8364
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8365
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8366
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8367
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8368
________ ________
Question n° 5-8355 du 28 février 2013 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-8355 d.d. 28 februari 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Sous le gouvernement Verhofstadt II, le bureau d'avocats Uyttendaele, Gérard et Associés s'est retrouvé au centre d'une tempête politique lorsqu'il est apparu qu'il se voyait confier de très nombreuses affaires par différents départements fédéraux. On pouvait se demander si la réglementation relative aux marchés publics avait été respectée et s'il n'y avait pas de confusion d'intérêts, Maître Uyttendaele, époux de madame Onkelinx, n'étant évidemment pas un spectateur neutre.

Par dessus le marché, la fuite d'un courriel erronément adressé a montré que maître Uyttendaele exhortait ses contacts au PS à lui donner encore davantage de dossiers. Comme si sa position dominante à l'échelon fédéral ne suffisait pas, il souhaitait une part encore plus importante aux niveaux régionaux et communaux. Il citait entre autres la Région wallonne, la Région de Bruxelles-Capitale, la Communauté française, les villes de Bruxelles, Charleroi et Mons, la SNCB, la Poste, Belgacom et diverses institutions d'utilité publiques, pararégionales et para communautaires.

De 2006 à 2009, les parlementaires ont posé de nombreuses questions à ce sujet, mais la question d'une possible confusion d'intérêts, ou d'un éventuel traitement de faveur dudit cabinet, n'a jamais été élucidée au fond.

Nous sommes quatre gouvernements plus tard, mais le cabinet Uyttendaele, Gérard et Associés gagne encore un pactole grâce aux nombreuses affaires qui lui sont confiées par les autorités, et l'épouse du premier nommé a fait partie de tous ces gouvernements, y compris le présent. Le problème reste donc aussi actuel que sous l'ère Verhofstatdt.

1) Depuis que le gouvernement est en fonctions, à quels cabinets d'avocats votre département ou des divisions de celui-ci ont-ils fait appel ? Combien de dossiers a-t-on confiés à chacun, et pour quels honoraires ?

2) Les révélations sur l'époque Verhofstadt II ont-elles conduit votre département à revoir ou à préciser la réglementation ? Si oui, dans quel sens ?

 

Tijdens de regering Verhofstadt II kwam het advocatenkantoor Uyttendaele, Gérard & co in een politieke storm terecht, toen bleek dat dit kantoor zeer veel opdrachten kreeg van verschillende federale ministeries. Het was toen niet duidelijk of daarbij de regels inzake openbare aanbestedingen waren gerespecteerd, en het was evenmin duidelijk of er geen belangenvermenging in het spel was. Meester Uyttendaele was als echtgenoot van mevrouw Laurette Onkelinx natuurlijk geen neutrale buitenstaander.

Alsof dat nog niet erg genoeg was, lekte kort daarop een verkeerd geadresseerd mailbericht uit, waarin meester Uyttendaele zijn contacten binnen de PS aanspoorde om hem nóg meer opdrachten toe te spelen. Zijn toppositie op het federale niveau was nog niet voldoende, hij wilde ook een nóg groter deel van de opdrachten van de verschillende regionale en stedelijke niveaus. Hij noemde onder andere het Waals Gewest, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Franse Gemeenschap, de stad Brussel, de stad Charleroi, de stad Bergen, de NMBS, De Post, Belgacom en diverse Instellingen van Openbaar Nut, pararegionalen en paracommunautaires.

Tussen 2006 en 2009 werden talrijke parlementaire vragen over die kwestie gesteld, maar het probleem van de mogelijke belangenvermenging, of van een mogelijke voorkeursbehandeling van het genoemde advocatenkantoor, werd nooit ten gronde uitgeklaard.

Intussen zijn er vier regeringen gekomen en gegaan, maar het kantoor van Uyttendaele, Gérard en co verdient nog altijd fortuinen dankzij de vele overheidsopdrachten, en zijn echtgenote Laurette Onkelinx heeft sindsdien in alle regeringen een ministerportefeuille bekleed, ook in de huidige. Het probleem blijft dus even actueel als ten tijde van Verhofstadt.

1) Op welke advocatenkantoren hebben uw departement en/of onderdelen ervan beroep gedaan sinds het aantreden van deze regering? Hoeveel dossiers werden aan elk kantoor toevertrouwd, en welk bedrag werd daarvoor aan elke kantoor uitbetaald?

2) Hebben de onthullingen uit de periode Verhofstadt II in uw departement geleid tot een herziening of aanscherping van de regels? Zo ja, welke?

 
Réponse reçue le 25 avril 2013 : Antwoord ontvangen op 25 april 2013 :

1. Il importe tout d’abord de souligner que mon département traite un grand nombre de litiges sans intervention d’un avocat.

Depuis l’entrée en fonction de l’actuel gouvernement, mon département a fait appel, au cours de cette période, aux avocats suivants :

ALOFS Georges, BEECKMANS Saskia, BOUTENS Philippe, BRAIBANT Thierry, BREEMANS Rudy, BUTENAERTS Stijn, CLESSE Jacques, COLLARD Françoise, D’HOOGHE David, DE BLOCK Luc, DE BRUYN Antoine, DESCAMPS Willem, DESOIGNIES Benoit, DIERCKX Liliane, FAUCONNIER Florence, FERON François, GOETHALS Jo, JEUNEHOMME Jean-François, LEFEBVRE Paul, LETEN Nathalie, LUYPAERS Peter, MAHIEU Michel, MAUSSION France, PEETERS Patrick, RENSON Bernard, ROOSSENS Philippe, STEEGEN Bruno, STOMMELS Marc, TEMMERMAN Jan, TOBBACK Wim, VAN BURM Henry, VAN HEUVEN Dirk, VERGUCHT Peter.

Étant donné que certains services du département ne disposent pas de statistiques qui permettent de préciser les montants individuels payés aux différents avocats, le montant global des frais d’avocats payés au cours de cette période est communiqué ci-dessous, subdivisé par juridiction devant laquelle les affaires ont été portées, étant les cours et tribunaux, le Conseil d'État et la Cour constitutionnelle.

Il y a lieu de souligner que ces montants peuvent également se rapporter à des dossiers ouverts avant la période concernée, mais pour lesquels des états d’honoraires ont dû être payés au cours de cette période.

  • Cours et tribunaux: 796 156,26 euros

  • Conseil d'État: 230 924,59 euros

  • Cour constitutionnelle: 83 360,04 euros

2. Il n’y a pas eu de révision ou de précision des règles depuis la période Verhofstadt II. La réglementation des marchés publics est appliquée en vue de la désignation des avocats.

1. Allereerst dient te worden benadrukt dat mijn departement een heel aantal geschillen zelf behandelt, dus zonder tussenkomst van een raadsman.

Sinds het aantreden van de huidige regering deed mijn departement voor in die periode nieuw ingeleide zaken een beroep op de volgende advocaten :

ALOFS Georges, BEECKMANS Saskia, BOUTENS Philippe, BRAIBANT Thierry, BREEMANS Rudy, BUTENAERTS Stijn, CLESSE Jacques, COLLARD Françoise, D’HOOGHE David, DE BLOCK Luc, DE BRUYN Antoine, DESCAMPS Willem, DESOIGNIES Benoit, DIERCKX Liliane, FAUCONNIER Florence, FERON François, GOETHALS Jo, JEUNEHOMME Jean-François, LEFEBVRE Paul, LETEN Nathalie, LUYPAERS Peter, MAHIEU Michel, MAUSSION France, PEETERS Patrick, RENSON Bernard, ROOSSENS Philippe, STEEGEN Bruno, STOMMELS Marc, TEMMERMAN Jan, TOBBACK Wim, VAN BURM Henry, VAN HEUVEN Dirk, VERGUCHT Peter.

Vermits een aantal diensten van het departement niet beschikken over statistieken, die toelaten te zeggen welke individuele bedragen werden betaald aan de onderscheiden advocaten, wordt hieronder een globaal bedrag meegedeeld van de in voormelde periode betaalde advocatenkosten, dit weliswaar opgesplitst per instantie, waar de zaken aanhangig werden gemaakt, zijnde de rechtbanken en hoven, de Raad van State en het Grondwettelijk Hof.

Hierbij dient te worden opgemerkt dat deze bedragen ook betrekking kunnen hebben op dossiers, die reeds vóór de betreffende periode werden geopend, maar waarvoor wel tijdens die periode ereloonstaten van advocaten dienden te worden betaald.

  • Rechtbanken en Hoven : 796 156,26 euro

  • Raad van State :230 924,59 euro

  • Grondwettelijk Hof : 83 360,04 euro

2. Er heeft geen herziening of aanscherping van de regels plaatsgevonden sinds de periode Verhofstadt II. Voor de aanduiding van de advocaten werd de wetgeving betreffende de overheidsopdrachten toegepast.