SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2012-2013 Zitting 2012-2013
________________
20 février 2013 20 februari 2013
________________
Question écrite n° 5-8274 Schriftelijke vraag nr. 5-8274

de Karl Vanlouwe (N-VA)

van Karl Vanlouwe (N-VA)

à la vice-première ministre et ministre de l'Intérieur et de l'Égalité des Chances

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen
________________
La concertation provinciale de sécurité Het provinciaal veiligheidsoverleg 
________________
sécurité publique
province
transport public
lutte contre le crime
openbare veiligheid
provincie
openbaar vervoer
misdaadbestrijding
________ ________
20/2/2013Verzending vraag
18/4/2013Antwoord
20/2/2013Verzending vraag
18/4/2013Antwoord
________ ________
Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-2911 Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-2911
________ ________
Question n° 5-8274 du 20 février 2013 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-8274 d.d. 20 februari 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

La concertation provinciale de sécurité réunit les autorités de police administrative et judiciaire. La principale tâche de cette concertation est de veiller à la réalisation des objectifs des conseils zonaux de sécurité par l'intermédiaire, d'une part, des plans zonaux de sécurité, et d'autre part, des cycles de gestion de ceux-ci.

La concertation provinciale de sécurité doit aussi aboutir à une approche intégrée et coordonnée des problèmes et phénomènes liés à la sécurité. Elle assure ainsi une meilleure coordination des actions menées par les services de police locale et fédérale. Elle donne à la fois des impulsions aux pouvoirs locaux et des signaux à l'autorité fédérale.

Le fonctionnement de cet organe de concertation est cependant un mystère. Nous savons qu'une concertation a eu lieu le 17 novembre 2009 et qu'on a pris part à plusieurs réunions du département de la sécurité civile. Ces informations se trouvent dans le rapport annuel de l'Intérieur. En outre, le site du gouverneur de Bruxelles nous permet de déduire qui participe à la concertation et quelles sont les tâches formelles de celle-ci (stimuler les conseils zonaux de sécurité et formuler des avis qui seront transmis aux conseils zonaux de sécurité et à l'autorité fédérale (textes de loi) ; loi sur la fonction de police (article 9) + Coordination de la politique en matière de police (exposé des motifs)).

On a décidé de mettre sur pied des opérations « Full Integrated Police Action (FIPA) transports en commun », auxquelles il faut recourir lorsqu'une présence policière renforcée s'impose dans les transports en commun et autour de ceux-ci.

Mes questions à la ministre sont les suivantes :

1) Combien de fois cet organe s'est-il réuni ces cinq dernières années ?

2) Les procès-verbaux et les décisions de la concertation sont-ils consultables, et la ministre peut-elle nous les transmettre ?

3) Quelles décisions a-t-on prises depuis 2009 quant à la polémique sur la compétence des agents de sécurité de la STIB de contrôler les documents d'identité ?

4) À combien de reprises a-t-on mené une FIPA dans les transports publics bruxellois en 2011, combien d'agents (de sécurité) y ont-ils pris part, quelles en étaient les raisons et quels ont été résultats ?

 

Het provinciaal veiligheidsoverleg brengt de overheden van bestuurlijke en gerechtelijke politie samen op provinciaal niveau. De voornaamste taak van dat overleg bestaat erin erop toe te zien dat de doelstellingen van de zonale veiligheidsraden worden bereikt, enerzijds via de zonale veiligheidsplannen en anderzijds via de beheerscycli van de zonale veiligheidsplannen.

Het provinciaal veiligheidsoverleg heeft ook tot doel tot een geïntegreerde en gecoördineerde benadering te komen van de problemen en fenomenen op het gebied van de veiligheid. Het verzekert aldus een betere coördinatie van het beleid gevoerd door de lokale en federale politiediensten. Het geeft zowel impulsen aan de lokale besturen, als signalen aan de federale overheid.

De werking van dit overlegorgaan is echter onbekend. We weten dat er op 17 november 2009 een overleg heeft plaatsgevonden, en dat er deel werd genomen aan verschillende vergaderingen van het departement civiele veiligheid. Die informatie komt uit het jaarrapport Binnenlandse Zaken. Verder kan men uit de website van de Brusselse gouverneur afleiden welke mensen deel uitmaken van dit overleg en welke formele opdrachten het heeft (de zonale Veiligheidsraden stimuleren en adviezen formuleren die meegedeeld worden aan de zonale Veiligheidsraden en aan de federale overheid (wetteksten); wet op het politieambt (artikel 9) + Coördinatie van het politiebeleid (memorie van toelichting)).

Er werd beslist om de operaties genaamd "Full Integrated Police Action - FIPA openbaar vervoer" op te zetten, die moeten worden gevoerd wanneer er grote nood is aan een grote politieaanwezigheid in en rond het openbaar vervoer.

Mijn vragen aan de geachte minister zijn:

1) Hoeveel keer is dit orgaan bijeengekomen de laatste vijf jaar?

2) Zijn de notulen en beslissingen van dit overleg ter inzage en kan u ons deze bezorgen?

3) Welke beslissingen zijn er in 2011 genomen met betrekking tot de polemiek over de bevoegdheid van MIVB-veiligheidsagenten om identiteitsdocumenten te mogen controleren?

4) Hoeveel keer heeft er in 2011 een FIPA voor het Brussels openbaar vervoer plaats gevonden, hoeveel (veiligheids-)agenten namen hieraan deel naar aanleiding van welke redenen, wat waren de resultaten?

 
Réponse reçue le 18 avril 2013 : Antwoord ontvangen op 18 april 2013 :

1. La concertation provinciale (art 9 al. 1 de la Loi sur la fonction e police) s’est réunie quatorze fois de 2008 à février 2013. Ce chiffre ne concerne que les réunions plénières. Les réunions, à fréquence indéterminée, d’éventuels groupes de travail ne sont pas prises en compte.

2. Les notes de cette concertation, conformément au règlement d’ordre intérieur existant, peuvent être consultées par toute personne justifiant d’un intérêt. Les procès-verbaux me sont régulièrement transmis ainsi qu’à mon administration.

3. La loi du 3 août 2012 modifiant la loi du 10 avril 1990 réglementant la sécurité privée et particulière a modifié la compétence des agents de sécurité lors du contrôle des documents d’identité. Cette nouvelle réglementation prévoit que les contrôles d’identités pourront être effectués :

1° après que l’intéressé a commis un délit de droit commun ou un crime ou si il a ou a eu un comportement mettant gravement en danger la sécurité des tiers ou la sienne ;

2° afin de vérifier le respect de la réglementation en vigueur en matière de transports en commun ou en cas d’infraction à la réglementation précitée.

Toute personne qui refuse de s’identifier ou qui présente une fausse identité, pourra être retenue sur place en attendant l’arrivée des services de police.

4. Il y a eu une opération FIPA (Full Integrated police Action) à Bruxelles durant l’année 2011, soit le 31 mars.

190 agents y ont participé à cette opération : 130 policiers et soixante membres des sociétés de transport public (STIB – De lijn – SNCB).

12 463 usagers ont été contrôlés (251 par la police et 12 205 par les membres des sociétés de transport public).

Veuillez trouver en annexe les résultats obtenus lors de cette opération.

FIPA - TRANSPORTS EN COMMUN - FICHE RESULTATS

FIPA 31/03/2011

Personnes contrôlées
Gecontroleerde personen


258

VOLET JUDICIAIRE - GERECHTELIJKE LUIK

Personnes signalées – BNG
Geseinde personen - ANG

29

Arrestations judiciaires TOTAL
Gerechtelijke aanhoudingen TOTAAL

4

Stupéfiants
Verdovende middelen

5

Procès verbaux (autres que pour décrochage scolaire)
Processen-verbaal (andere dan voor schoolverzuim)

22

Saisies TOTAL
Inbeslagnames TOTAAL

11

Personnes mises à disposition (Parquet)
Ter beschikking gestelde personen  (Parket)

1

VOLET ADMINISTRATIF – BESTUURLIJK LUIK


Arrestations Administatives TOTAL
Bestuurlijke aanhoudingen TOTAAL

25

Séjours illégaux
Illegaal verblijf

25

Autres motifs
Andere redenen

0

Contrôle titre de transports
Controles Vervoersbewijzen

12205

Constats
Vaststellingen

504


1. Het provinciaal overleg (art. 9, eerste lid van de Wet op het politieambt) is veertien keer bijeengekomen van 2008 tot februari 2013. Dit cijfer betreft enkel de plenaire vergaderingen. Er werd geen rekening gehouden met de vergaderingen, met onbepaalde frequentie, van eventuele werkgroepen.

2. De notulen van dit overleg kunnen, conform het bestaande huishoudelijk reglement, geraadpleegd worden door iedereen die een belang aantoont. De notulen worden regelmatig bezorgd aan mij en mijn administratie.

3. De wet van 3 augustus 2012 tot wijziging van de wet van 10 april 1990 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid heeft de bevoegdheid van veiligheidsagenten bij de controle van identiteitsdocumenten gewijzigd. De nieuwe regeling voorziet dat tot identiteitscontrole kan worden overgegaan:

1° nadat de betrokkene een gemeenrechtelijk wanbedrijf of misdaad heeft gepleegd of in geval hij een gedrag heeft vertoond dat de veiligheid van derden of zijn eigen veiligheid ernstig in het gedrang brengt;

2° om het naleven van de vigerende regelgeving inzake openbaar vervoer na te gaan of in geval van inbreuk op voornoemde regelgeving.

Wie zich weigert te identificeren of wie een valse identiteit opgeeft, kan ter plaatse onmiddellijk worden aangehouden in afwachting dat de opgeroepen politie ter plaatse komt.

4. Er heeft in 2011 één FIPA operatie (Full Integrated Police Action) plaatsgevonden te Brussel, op 31 maart.

190 agenten hebben eraan deelgenomen: 130 politiemensen en zestig leden van de openbare vervoersmaatschappijen (MIVB – De lijn – NMBS).

12 463 reizigers werden gecontroleerd (258 door politie en 12 205 door leden van openbare vervoersmaatschappijen).

Gelieve hierbij een overzichtstabel met de resultaten voor deze operatie te willen vinden.

FIPA - TRANSPORTS EN COMMUN - FICHE RESULTATS

FIPA 31/03/2011

Personnes contrôlées
Gecontroleerde personen

258

VOLET JUDICIAIRE - GERECHTELIJKE LUIK

Personnes signalées – BNG
Geseinde personen - ANG

29

Arrestations judiciaires TOTAL
Gerechtelijke aanhoudingen TOTAAL

4

Stupéfiants
Verdovende middelen

5

Procès verbaux (autres que pour décrochage scolaire)
Processen-verbaal (andere dan voor schoolverzuim)

22

Saisies TOTAL
Inbeslagnames TOTAAL

11

Personnes mises à disposition (Parquet)
Ter beschikking gestelde personen  (Parket)

1

VOLET ADMINISTRATIF – BESTUURLIJK LUIK


Arrestations Administatives TOTAL
Bestuurlijke aanhoudingen TOTAAL

25

Séjours illégaux
Illegaal verblijf

25

Autres motifs
Andere redenen

0

Contrôle titre de transports
Controles Vervoersbewijzen

12205

Constats
Vaststellingen

504