SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2012-2013 Zitting 2012-2013
________________
13 décembre 2012 13 december 2012
________________
Question écrite n° 5-7554 Schriftelijke vraag nr. 5-7554

de Nele Lijnen (Open Vld)

van Nele Lijnen (Open Vld)

à la ministre des Classes moyennes, des PME, des Indépendants et de l'Agriculture

aan de minister van Middenstand, KMO's, Zelfstandigen en Landbouw
________________
Projets TIC à grande échelle - Coût - Appel à Fedict ou à une entreprise externe - Accords de coopération - Perception par le personnel Grootschalige ICT-projecten - Kostprijs - Beroep op Fedict of extern bedrijf - Samenwerkingsverbanden - Perceptie door personeel 
________________
ministère
application de l'informatique
administration électronique
informatique de gestion
ministerie
toepassing van informatica
elektronische overheid
bedrijfsbeheerssysteem
________ ________
13/12/2012Verzending vraag
28/1/2013Antwoord
13/12/2012Verzending vraag
28/1/2013Antwoord
________ ________
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7547
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7548
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7549
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7550
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7551
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7552
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7553
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7555
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7556
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7557
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7558
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7559
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7560
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7561
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7562
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7563
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7564
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7565
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7547
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7548
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7549
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7550
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7551
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7552
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7553
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7555
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7556
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7557
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7558
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7559
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7560
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7561
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7562
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7563
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7564
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7565
________ ________
Question n° 5-7554 du 13 décembre 2012 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-7554 d.d. 13 december 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Il a été beaucoup question, voici quelque temps, du projet dit eHR. Celui-ci avait pour objectif une informatisation complète de la gestion du personnel des services publics fédéraux. Le projet a été lancé en 2007. Cinq ans plus tard, il s'avère qu'il est loin d'être réalisé. On doit à présent tout reprendre depuis le début. Depuis 2007, 22 millions d'euros environ ont déjà été consacrés au projet et les coûts vont encore augmenter.

Je ne puis que me réjouir de l'utilisation croissantes des applications informatiques au sein des services publics : cela rend le fonctionnement de l'administration plus efficace, plus rapide et plus accessible. Cela favorise la communication et permet à l'administration de travailler en toute transparence. Les nouvelles applications informatiques sont dès lors nécessaires. Cela ne signifie toutefois pas que toutes les dépenses consenties en matière de TIC apportent l'amélioration souhaitée en termes d'efficacité. Une préparation approfondie, une implémentation efficace et une évaluation (intermédiaire) correcte restent très importantes.

Je souhaiterais dès lors vous poser quelques questions à ce sujet :

1) Des projets TIC (à grande échelle) ont-ils été réalisés ces dernières années au sein de votre département ? Dans l'affirmative, quel était leur coût ? Le but visé a-t-il été atteint dans le délai préalablement défini et dans le respect des estimations de coût ?

2) Si des projets ont été réalisés: a-t-on fait appel à Fedict ou à une entreprise externe ? Avez-vous envisagé de recourir à une entreprise externe ? Pourquoi a-t-on choisi Fedict ou une entreprise externe ?

3) Si des projets TIC ont déjà été réalisés : cela s'est-il fait en concertation ou en coopération avec d'autres départements ou services publics fédéraux ?

4) Si des projets ont été réalisés dans le cadre des TIC, quelles en étaient les raisons principales ? Le projet a-t-il été perçu comme souhaitable ou nécessaire par le personnel ?

 

Een tijd geleden was er veel ophef over het zogenaamde eHR-project. Het doel was de volledige informatisering van het personeelsbeheer van de federale overheidsdiensten. Het project werd opgestart in 2007. Vijf jaar later blijkt dat het project allesbehalve is gerealiseerd. Nu moet men vanaf nul herbeginnen. Sinds 2007 werd al ongeveer 22 miljoen euro aan het project besteed en de kosten zullen nu nog verder oplopen.

Ik kan het toenemende gebruik van informaticatoepassingen binnen de overheid alleen maar toejuichen: het maakt de werking van de overheid efficiënter, sneller en toegankelijker. Het bevordert de communicatie en stelt de overheid in staat om transparant te werken. Nieuwe toepassingen op het vlak van informatica zijn dan ook nodig. Dit betekent echter niet dat elke kost die in het kader van ICT wordt gemaakt, ook de gewenste verhoogde efficiëntie en effectiviteit oplevert. Een grondige voorbereiding, een degelijke implementatie en een correcte (tussentijdse) evaluatie blijven zeer belangrijk.

Daarom had ik u graag enkele vragen gesteld omtrent dit thema:

1) Zijn op uw departement de jongste jaren (grootschalige) projecten uitgevoerd in het kader van ICT? Zo ja, wat was de kostprijs van deze projecten? Werd het vooropgestelde doel bereikt, en dit binnen de vooraf bepaalde tijd en kostenraming?

2) Indien er projecten uitgevoerd zijn: werd hiervoor een beroep gedaan op Fedict of op een extern bedrijf? Heeft u een extern bedrijf overwogen? Waarom de keuze voor Fedict of een extern bedrijf?

3) Indien er ICT-projecten zijn uitgevoerd: gebeurde dit in overleg of in samenwerking met andere departementen of Federale Overheidsdiensten?

4) Indien er projecten zijn uitgevoerd in het kader van ICT: wat waren de belangrijkste redenen? Werd het project als wenselijk of noodzakelijk ervaren door het personeel?

 
Réponse reçue le 28 janvier 2013 : Antwoord ontvangen op 28 januari 2013 :

Agence fédérale pour la Sécurité de la Chaîne alimentaire (AFSCA)

1)Un grand nombre de projets informatiques sont mis en œuvre au sein de l’AFSCA ; outre les projets techniques, ceux-ci trouvent tous leur origine en dehors du département ICT. Ils sont en effet lancés à la demande et sur l’initiative des autres directions en fonction de leurs besoins ou de leurs objectifs et missions. Les projets sont gérés par l’AFSCA et avec les agents de son service ICT ; à cette fin, l’équipe ICT est renforcée sur base de contrats-cadres par des spécialistes externes en fonction des compétences techniques spécifiques requises ou des effectifs nécessaires. La taille des projets est intentionnellement limitée afin que les projets restent gérables, afin d’augmenter les chances de réussite et d’obtenir rapidement des résultats (délai de réalisation d’un an au maximum et volume de maximum 1000 jours/homme). Les objectifs des projets sont atteints, les délais de réalisation sont le plus souvent conformes aux délais estimés initialement, les retards sont limités et sont le plus souvent dus à des facteurs externes. Leur budget était de 7,5 millions d'euros en 2012.

2) Les projets sont gérés par l’AFSCA et avec les agents de son service ICT. À cette fin, l’équipe ICT est renforcée sur base de contrats-cadres par des spécialistes externes en fonction des compétences techniques spécifiques requises ou des effectifs nécessaires. La seule exception à cette règle est le projet Sanitel (le système belge permettant la gestion informatisée de l’identification, de l’enregistrement et de la surveillance des animaux (bovins, ovins, caprins, cervidés, volailles)), qui a été confié par externalisation à la firme Hewlett-Packard tant en ce qui concerne le développement que l’hébergement, la maintenance et l’évolution. L’AFSCA a fait appel à HP (au départ la firme EDS et ensuite HP) car ses effectifs internes devaient à ce moment-là faire face à d’autres priorités, et pour éviter de retarder le développement de Sanitel et le respect de nos engagements au niveau européen. En outre, HP peut garantir la disponibilité de l’application 24h/24 et 7j/7 pour les utilisateurs et peut exécuter des interventions jour et nuit, si nécessaire.

3) La plupart des projets sont internes à l’AFSCA. En ce qui concerne Sanitel, l’AFSCA collabore avec Dierengezondheidszorg Vlaanderen (DGZ), avec l'Association Régionale de Santé et d'Identification Animales (ARSIA ASBL) et avec le ministère de l’Agriculture du Grand-Duché de Luxembourg. Pour certains projets, l’AFSCA collabore avec l’Europe, la BCE ou le Registre national. Pour ce qui est de Fedict, l’Agence utilise surtout l’authentification e-ID et la connexion à Internet. Elle envisage également d’utiliser le Federal Service Bus afin d’avoir accès à des sources authentiques.

4) Outre les projets techniques, les projets ICT sont lancés à la demande et sur l’initiative des autres directions de l’AFSCA en fonction de leurs besoins ou de leurs objectifs et missions. On évite ainsi les projets inutiles et les résultats peuvent être exploités immédiatement par le personnel.

Centre d'Étude et de Recherches vétérinaires et agrochimiques (CERVA)

1. Oui

a) Sharepoint: +/-100 000 d'euros + 1 FTE (BI1 – 1 an)

b) LIMS: +/- 700 000 d'euros + 1 FTE (A – 2 ans)

Pour les deux projets

  • But atteint (oui dans l'ensemble).

  • Endéans le délai planifié: oui.

  • Estimation de coûts: oui

2. Oui, société externe.

Sharepoint

Le CERVA avait besoin de coaching pour renforcer ses connaissances et accélérer les développements. La présence d'un consultant externe dans l’entreprise pour une durée déterminée (+/- quatre mois FTE) semblait la meilleure solution.

LIMS

Il s'agit d'un outil très spécifique pour la gestion et le suivi d'échantillons dans l'organisation. Ce devait être fait par une firme externe avec un outil qui offrait au minimum les avantages suivants:

  • Outil configurable

  • Évolutif

  • Facile à employer

  • Ergonomique

  • Compatible avec Sharepoint

  • Orienté WEB

  • Contrat de support assuré durant au moins cinq années

De plus, l'outil sélectionné (après négociation via marché public) est identique à celui utilisé par l'ISP, ce qui facilitera les connexions futures entre systèmes et permettra des synergies au niveau des développements.

3. Jusqu'à maintenant on ne peut parler d'une vraie collaboration mais le CERVA est déjà en contact avec les informaticiens de l'ISP et organise 2 à 3 fois par an des réunions d'échanges (surtout en ce qui concerne Sharepoint). Le CERVA a également des contacts avec le Service public fédéral (SPF) Santé Publique pour collaborer dans le futur.

4. Ces projets étaient nécessaires.

MS Sharepoint

Solution intégrée pour:

  • Gestion documentaire (jusqu'à maintenant pas de réel système de gestion documentaire)

  • Portail/Intranet (avec intégration d'un 'Réseau social d'entreprise')

  • Système de rapportage (pas encore implémenté)

  • Système de gestion de projets (pas encore implémenté)

  • Certainement encore d'autres possibilités dans le futur

LIMS

Le LIMS actuel est trop ancien pour;

  • Être encore « upgradé »

  • Être mis en connexion avec d'autres systèmes (autres LIMS, interfaces avec des appareils périphériques...)

  • Être configurable (par les utilisateurs)

De plus, à partir de cette année, il n'était plus possible d'avoir un contrat de support de la part du fabricant

Bureau d’Intervention et de Restitution belge (BIRB)

1. Non, pas de projets. Le BIRB travaille essentiellement sur la maintenance évolutive et corrective de ses applications métiers existantes.

2. Pas d’application. Ceci étant, le statut d’OIP disposant d’un numéro de TVA empêche le BIRB de pouvoir bénéficier de la collaboration du FedICT.

3. Pas d’application.

4. Pas d’application.

Institut national d’assurances sociales pour travailleurs indépendants (INASTI)

Au cours de ces dernières années, aucun projet de grande envergure (c'est à dire dont le montant est supérieur à dix millions d'euros) n'a été réalisé à l'INASTI.

DG Indépendants

Je ne dispose pas des données demandées pour la DG Indépendants du SPF Sécurité Sociale. En effet, je ne suis compétente que sur le plan de la matière.

Pour toutes les autres questions (personnel, logistique, …) relatives au SPF Sécurité Sociale, et donc aussi pour la DG Indépendants, c’est la vice-première ministre et ministre des Affaires Sociales et de la Santé publique, Mme Onkelinx, qui est compétente.

Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV)

1) Er worden tal van informatica projecten uitgevoerd bij het FAVV; deze hebben steeds, buiten technische zaken, hun oorsprong buiten het ICT departement, maar ontstaan op vraag en initiatief van andere directies naar aanleiding van hun behoeften of hun doelstellingen en opdrachten. De projecten worden in eigen beheer en met eigen ICT mensen gerealiseerd; de ICT ploeg wordt hiervoor versterkt via kadercontracten door externe specialisten in functie van specifieke technische competenties of noodzakelijke mankracht. De projecten worden bewust kleinschalig gehouden om beheersbaar te blijven, de kans op slagen te verhogen en snel resultaten op te brengen (maximale doorlooptijd van 1 jaar en omvang van 1000 mandagen). De projectdoelstellingen werden bereikt; de doorlooptijd is meestal conform de initiële schatting; vertragingen zijn klein en zijn meestal te wijten aan externe factoren. In 2012 bedroeg de jaarlijkse begroting 7,5 miljoen €.

2) Bij het FAVV worden de projecten in eigen beheer en met eigen ICT mensen gerealiseerd. De jaarlijkse kostprijs bedroeg tot nu toe 850 000 euro alles inbegrepen. De ICT ploeg wordt hiervoor versterkt via kadercontracten door externe specialisten in functie van specifieke technische competenties of noodzakelijke mankracht. De enige uitzondering hierop is het project Sanitel (het Belgische systeem voor geïnformatiseerd beheer van de identificatie, de registratie en het toezicht op dieren (runderen, schapen, geiten, herten, pluimvee)) dat uitbesteed werd zowel voor ontwikkeling als hosting, onderhoud en evolutie aan de firma Hewlett-Packard. Er werd beroep gedaan op HP (destijds EDS dat door HP overgenomen werd) omdat de interne mankracht nog andere gelijktijdige prioriteiten had die de ontwikkeling zou vertraagd hebben zodat we niet tijdig aan onze Europese verplichtingen zouden voldaan hebben; HP kan er ook voor zorgen dat de toepassing 24u/24 en 7d/7 beschikbaar blijft voor de gebruikers en kan desnoods dag en nacht tussen komen.

3) De meeste projecten zijn intern aan het FAVV. Voor Sanitel wordt er samengewerkt met Dierengezondheidszorg Vlaanderen (DGZ), l'Association Régionale de Santé et d'Identification Animales (Arsia asbl) en het ministère de l’Agriculture van het Groot-Hertogdom Luxemburg. Voor sommige projecten werkt het FAVV ook samen met Europa, de KBO en het Rijksregister. Van Fedict gebruiken we vooral de e-ID authenticatie en de verbinding met internet. Het overweegt ook het gebruik van de Federal Service Bus voor toegang tot authentieke bronnen.

4) Buiten technische projecten ontstaan de ICT projecten op vraag en initiatief van andere directies van het FAVV naar aanleiding van hun behoeften of hun doelstellingen en opdrachten. Hierdoor vermijden we nutteloze projecten en kunnen de resultaten onmiddellijk door het personeel worden benut.

Centrum voor onderzoek in diergeneeskunde en agrochemie (CODA)

1)Ja

a) Sharepoint: +/-100 000 euro + 1 FTE (BI1 – 1 jaar)

b) LIMS: +/- 700 000 euro + 1 FTE (A – 2 jaar)

Voor de twee projecten:

  • Doel bereikt (ja in het algemeen)

  • binnen de bepaalde tijd: ja

  • kostenraming: ja

2. Ja, externe bedrijven.

Sharepoint

Het CODA had coaching nodig om zijn kennis te versterken maar ook hulp om de ontwikkelingen te versnellen. De aanwezigheid van een externe consulent binnen het bedrijf voor een bepaalde duur (+/- vier maanden FTE) leek ons de beste oplossing.

LIMS

Het is een heel specifieke software voor het beheer en de follow-up van stalen binnen de organisatie. Het moest door een extern bedrijf gedaan worden met een tool die minstens de volgende voordelen aanbood:

  • Configureerbare tool

  • Evolutief

  • Gemakkelijk te gebruiken

  • Ergonomisch

  • Compatibel met Sharepoint

  • WEB georiënteerd

  • Support Contract verzekerd voor minstens 5 jaren

Daarenboven is de geselecteerde software (STARLIMS – na onderhandelingsprocedure overheidsopdrachten) dezelfde als deze die door het WIV gebruikt is, wat de toekomstige aansluitingen tussen systemen en synergieën op niveau van de ontwikkelingen zal bevorderen.

3. Tot nu toe kan men niet van een echte samenwerking praten maar het CODA is al in contact met de informatici van het WIV en organiseert twee of drie keer per jaar uitwisselingsvergaderingen (vooral wat Sharepoint betreft). Het CODA heeft ook contact met de FOD Volksgezondheid om in de toekomst samen te werken.

4. Projecten waren noodzakelijk.

MS Sharepoint

Geïntegreerde oplossing voor:

  • documentenbeheer (tot nu toe geen echt documentbeheersysteem)

  • Portaal/Intranet (met integratie van “Sociaal netwerk bedrijf”)

  • Rapporteringsysteem (nog niet geïmplementeerd)

  • Project management systeem (nog niet geïmplementeerd)

  • Zeker nog andere mogelijkheden in de toekomst

LIMS

Ons huidige LIMS was te oud om:

  • ‘upgraded’ te worden

  • Aansluitingen met andere systemen te maken (andere LIMS, interfaces met randapparatuur...)

  • Configureerbaar te zijn (door de gebruikers)

Daarenboven konden wij vanaf dit jaar geen “support” contract meer van de fabrikant krijgen.

Belgisch interventie en restitutie bureau (BIRB)

1. Neen, geen projecten. Het werk van het BIRB bestaat er vooral in de bestaande vakgerichte toepassingen te onderhouden en te verbeteren.

2. Niet van toepassing. Omwille van het statuut van ION met BTW-nummer kan het BIRB trouwens geen beroep doen op de medewerking van FedICT.

3. Niet van toepassing.

4. Niet van toepassing.

Rijksinstituut voor de sociale verzekeringen der zelfstandige RSVZ)

In de loop van de laatste jaren werden er geen grootschalige projecten, dit wil zeggen met een kostprijs groter dan 10 miljoen euro, uitgevoerd op het RSVZ.

DG Zelfstandigen

Aangezien ik enkel inhoudelijk bevoegd ben voor de DG Zelfstandigen van de Federale Overheidsdienst (FOD) Sociale Zekerheid, beschik ik niet over de gevraagde gegevens. Voor alle andere onderwerpen (personeel, logistiek, …) met betrekking tot de FOD Sociale Zekerheid, en dus ook tot de DG Zelfstandigen, is het de vice-eerste minister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, mevrouw Onkelinx, die bevoegd is.