SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2012-2013 Zitting 2012-2013
________________
22 novembre 2012 22 november 2012
________________
Question écrite n° 5-7264 Schriftelijke vraag nr. 5-7264

de Yoeri Vastersavendts (Open Vld)

van Yoeri Vastersavendts (Open Vld)

à la vice-première ministre et ministre de l'Intérieur et de l'Égalité des Chances

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen
________________
Fraude téléphonique - Fraude aux appels en absence - Prévention - Mesures Telefoonfraude - Gemiste oproepenfraude - Preventie - Maatregelen 
________________
fraude
téléphone
statistique officielle
fraude
telefoon
officiële statistiek
________ ________
22/11/2012Verzending vraag
18/2/2013Antwoord
22/11/2012Verzending vraag
18/2/2013Antwoord
________ ________
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7263
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7265
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7263
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7265
________ ________
Question n° 5-7264 du 22 novembre 2012 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-7264 d.d. 22 november 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Divers citoyens viennent de faire la douloureuse expérience d'une nouvelle forme de fraude téléphonique. Le fraudeur appelle très brièvement depuis un numéro étranger et raccroche rapidement. La victime constate un appel en absence et rappelle le numéro qui est en réalité un numéro payant étranger très onéreux. Le fraudeur tente de garder la victime le plus longtemps possible en ligne en lui annonçant, par exemple, qu'elle a gagné au loto. L'appel concerne parfois des lignes satellites dont le coût atteint 6 euros par minutes. Dans certains cas, les opérateurs remboursent la victime, dans d'autres, elles font un geste et, dans d'autres cas encore, elles refusent tout remboursement. Il paraît que certains opérateurs bloquent de tels numéros plus rapidement que d'autres.

Je souhaiterais poser au ministre les questions suivantes.

1) Quel a été, en 2010, 2011 et au premier semestre de 2012, le nombre de citoyens qui ont été victimes de cette fraude « aux appels en absence » ?

2) Quelles démarches concrètes allez-vous entreprendre pour lutter contre cette fraude, tant en ce qui concerne la prévention que le contrôle et la répression ?

3) Allez-vous rencontrer les opérateurs pour faire en sorte que ces numéros soient bloqués plus rapidement ?

4) Que pensez-vous de l'idée de bloquer les appels des consommateurs vers des satellites, sauf s'ils sont explicitement demandés ? Êtes-vous favorable à cette proposition et allez-vous prendre des mesures concrètes à ce sujet  ? Dans l'affirmative, pouvez-vous donner des explications concrètes quant au calendrier et au moyen (conventions avec les opérateurs ou intervention réglementaire) ?

 

Diverse burgers werden onlangs op een pijnlijke manier met een nieuwe vorm van telefoonfraude geconfronteerd. De fraudeur belt zeer kort vanuit een buitenlands nummer en legt snel in. Het slachtoffer ziet dat hij of zij een gemiste oproep heeft en belt het nummer terug. Dit nummer blijkt een duur buitenlands betaalnummer te zijn. De fraudeur probeert het slachtoffer zo lang mogelijk aan de lijn te houden via de mededeling dat het slachtoffer bijvoorbeeld heeft gewonnen met de lotto. Soms betreft het oproepen naar satellietlijnen, waardoor de kost oploopt tot 6 euro per minuut. In sommige gevallen betalen de operatoren het slachtoffer terug, in andere gevallen wordt een geste gedaan en in nog andere gevallen wordt helemaal niets terugbetaald. Naar verluidt zouden sommige operatoren sneller dergelijke nummers blokkeren dan andere.

Graag had ik dan ook volgende vragen voorgelegd aan de minister:

1) Hoeveel burgers werden, respectievelijk voor de jaren 2010, 2011 en de eerste helft van 2012 het slachtoffer van de zogenaamde "gemiste oproepenfraude" ?

2) Welke stappen zal u concreet zetten om deze fraude aan te pakken, zowel op vlak van preventie als inzake handhaving?

3) Gaat u hieromtrent samen zitten met de operatoren om deze nummers sneller te blokkeren?

4) Wat vindt u van het voorstel om oproepen naar satelliettelefoons voor consumenten te blokkeren, behalve als ze er expliciet om vragen? Bent u dit voorstel genegen en gaat u hieromtrent concrete stappen zetten? Zo neen, waarom niet? Zo ja, kan u concreet toelichten wat betreft de timing en het middel (afspraken met operatoren of regelgevend)?

 
Réponse reçue le 18 février 2013 : Antwoord ontvangen op 18 februari 2013 :

Ces données ne sont pas disponibles au sein de mon département.

Je vous renvoie dès lors vers mon collègue, le ministre de l’Économie, dont la réponse vous a déjà été communiquée.

Deze gegevens zijn binnen mijn departement niet beschikbaar.

Ik verwijs u daarom door naar mijn collega, de minister van Economie, die u al een antwoord heeft gegeven.