SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2011-2012 Zitting 2011-2012
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20 septembre 2012 20 september 2012
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Question écrite n° 5-7036 Schriftelijke vraag nr. 5-7036

de Bert Anciaux (sp.a)

van Bert Anciaux (sp.a)

au secrétaire d'État à l'Environnement, à l'Énergie et à la Mobilité, adjoint à la ministre de l'Intérieur et de l'Égalité des Chances, et secrétaire d'État aux Réformes institutionnelles, adjoint au premier ministre

aan de staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, toegevoegd aan de minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen, en staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de eerste minister
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Aéroport de Zaventem - Avions particulièrement bruyants - Mesures Luchthaven van Zaventem - Bijzonder luidruchtige vliegtuigen - Maatregelen 
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aéroport
bruit
luchthaven
lawaai
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20/9/2012Verzending vraag
21/2/2013Antwoord
20/9/2012Verzending vraag
21/2/2013Antwoord
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Question n° 5-7036 du 20 septembre 2012 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-7036 d.d. 20 september 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Le jeudi 13 septembre 2012, un peu avant 23 h, une avion particulièrement bruyant a décollé de de la piste 25 droite de l'aéroport de Zaventem. En effectuant un virage serré à droite, il a frôlé les maisons et a provoqué un bruit d'une intensité exceptionnelle. Cet appareil était le dernier à décoller, juste avant le régime de nuit. De nombreux riverains de l'aéroport, a fortiori les plus âgés, ont été tirés de leur sommeil dans les communes de Haren, Diegem, Neder-Over-Heembeek, Koningslo et dans la périphérie nord.

J'aimerais obtenir une réponse aux questions suivantes.

1) De quel appareil s'agissait-il ? De quel type d'appareil et de quelle compagnie aérienne ?

2) Quelle était la destination de cet appareil ?

3) Pourquoi cet appareil a-t-il effectué un virage aussi serré le forçant à décoller très lentement ?

4) Quel était le qc (quota count) de cet appareil ?

5) Quelles étaient à ce moment la force et la direction du vent ? Les normes en matière de vent ont-elles été respectées et l'avion volait-il contre le vent ?

6) L'appareil a-t-il emprunté une route directe vers sa destination ou a-t-il suivi une déviation, et dans l'affirmative, pourquoi ?

7) Le secrétaire d'État estime-t-il normal que des appareils aussi bruyants décollent encore de Zaventem ? Ce type d'appareil ne doit-il pas être interdit ?

 

Op donderdag 13 september 2012 , iets voor 23 uur, steeg op de luchthaven van Zaventem een bijzonder luidruchtig vliegtuig op via baan 25R. Via een scherpe bocht naar rechts vloog dit toestel rakelings over de huizen en veroorzaakte een uitzonderlijk hevig lawaai. Dit toestel steeg als laatste op, net voor het nachtregime in werking trad. Vele, zeker de wat oudere omwonenden van de luchthaven, onder andere in Haren, Diegem, Neder-Over-Heembeek, Koningslo en de Noordrand, werden uit hun slaap gewekt.

Graag kreeg ik antwoord op volgende vragen:

1) Over welk toestel ging het hier? Welk type toestel en welke vliegtuigmaatschappij?

2) Wat was de bestemming van dit toestel?

3) Waarom maakte dit toestel zulke scherpe bocht, zodat het slechts zeer langzaam kon opstijgen?

4) Wat was de qc (quota count) van dit toestel?

5) Wat waren op dat ogenblik de windkracht en windrichting? Werden de windnormen gerespecteerd en vloog men tegen de wind in?

6) Vloog het toestel rechtstreeks naar bestemming of werd een omleidingsroute gevolgd en zo ja, waarom?

7) Vindt de geachte staatssecretaris het normaal dat zulke lawaaierige toestellen nog opstijgen vanop Zaventem? Moet dit soort toestellen niet worden verboden?

 
Réponse reçue le 21 février 2013 : Antwoord ontvangen op 21 februari 2013 :

L’honorable membre trouvera ci-après la réponse à sa question. 

1) Le seul appareil ayant un QC supérieur à 8.0 qui a décollé de la piste 25R le 13 septembre vers 23 h 00 est le vol SQ7371 de Singapore Airlines. Ce vol était prévu à 22 h 10. L'appareil a quitté son emplacement à 22 h 40 et a décollé à 22 h 54.

Ce vol a été effectué avec un Boeing 747-412F immatriculé 9V-SFM (numéro de série 32898).

2) La destination de ce vol était Singapore Changi Airport (ICAO code WSSS).

3) Le vol SQ7371 s'est vu attribuer la procédure de départ SOPOK5Z par les services du contrôle aérien.

Il s'agit d'une procédure qui est disponible la nuit entre 23 h 00 et 5 h 59, indépendamment du type d'avion. Vu le retard pris par ce vol, il se peut fort bien que les services du contrôle aérien lui aient attribué une procédure nocturne sans réaliser que l'appareil pouvait encore décoller avant 23 h 00.

La procédure SOPOK5Z nécessite un virage à droite (de ± 46°) à une hauteur de 700 pieds heading 291, afin d'intercepter le radial 044 du VOR de Chièvres (CIV) par un virage à gauche (de ± 67°). L'appareil ne peut pas voler au-delà du radial 278 du VOR de Bruxelles (BUB).

Les virages prévus sont des virages standard.

Le taux de montée imposé par l'AIP s'élève à 7 % jusqu'à 3 200 pieds. Selon le profil de vol fourni par le système ANOMS de Brussels Airport, le taux de montée du vol SQ7371 à 3 200 pieds atteignait 10,9 %, ce qui est certainement supérieur au minimum requis.

4) L'inspection aéronautique dispose du certificat acoustique de cet appareil, qui a été délivré par la Civil Aviation Authority de Singapore ; document N°AWN/054 du 21 août 2003.

D'après ce document, le QC s'élève à 22.1 pour le départ et à 8.1 pour l'arrivée.

Selon les données figurant sur le certificat acoustique qui est en notre possession, ce vol répondait à l'article 4, § 1er, 4°, de l'arrêté ministériel relatif à la gestion des nuisances sonores à l'aéroport de Bruxelles-National.

5) Au moment du départ, le PRS a été appliqué, et ce depuis 16 h 02 : décollage à partir de la piste 25R et atterrissage sur les pistes 25L/R.

Il ressort de rapports d'observations météorologiques de l'aéroport qu'à 22 h 50, il y avait un vent moyen sur une période de 10 minutes d'ouest-sud-ouest, 250°, 4 nœuds, parfaitement dans l'axe de la piste 25.

Après 23 h, la configuration a été modifiée conformément au PRS : décollage à partir des pistes 25R/20 et atterrissage sur les pistes 25R/L. Dans cette configuration, la piste 25R est utilisée pour le trafic via ELSIK, NIK, HELEN, DENUT, KOK et CIV, et la piste 20 pour le trafic via LNO, SPI, SOPOK, PITES et ROUSY; les appareils ayant une masse maximale au décollage supérieure à 200 tonnes doivent utiliser la piste 25R, quelle que soit leur destination.

À 23 h 20, le vent a tourné vers le sud-sud-ouest, 190~200° et restait autour de 5 nœuds.

Les normes en matière de vent ont dès lors été respectées. 

METAR EBBR 131920Z 30003KT CAVOK 13/08 Q1019 NOSIG=

METAR EBBR 131950Z 27003KT CAVOK 12/10 Q1019 NOSIG=

METAR EBBR 132020Z VRB01KT CAVOK 12/09 Q1019 NOSIG=

METAR EBBR 132050Z 25004KT CAVOK 12/09 Q1019 NOSIG=

METAR EBBR 132120Z 19004KT CAVOK 11/09 Q1019 NOSIG=

METAR EBBR 132150Z 19004KT CAVOK 11/09 Q1018 NOSIG=

METAR EBBR 132220Z 20005KT CAVOK 11/09 Q1018 NOSIG=

METAR EBBR 132250Z 20005KT CAVOK 11/09 Q1018 NOSIG=

METAR EBBR 132320Z 20005KT CAVOK 10/08 Q1018 NOSIG=

METAR EBBR 132350Z 22006KT CAVOK 10/08 Q1018 NOSIG= 

6) Le profil de vol horizontal du vol SQ7371 obtenu via le système ANOMS de Brussels Airport ne présente aucun écart par rapport à la procédure de départ standard.

7) Cet appareil avec son QC de départ de 22.1 figure parmi les Boeing 747 les moins bruyants en service à Brussels Airport. L'arrêté ministériel du 3 mai 2004 relatif à la gestion des nuisances sonores à l'aéroport de Bruxelles-National autorise le décollage, entre 7 h et 20 h 59, d'appareils ayant un QC maximum de 48.0 et, entre 21 h 00 et 22 h 59, d'appareils ayant un QC maximum de 24.0. En outre, tous les appareils disposant d'un « Grandfather Right » peuvent décoller entre 07 h 00 et 22 h 59, et ce jusqu'au 24 octobre 2014.

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vraag.  

1) Het enige toestel met een QC hoger dan 8.0 dat opgestegen is van piste 25R op 13 september rond 23u00 is vlucht SQ7371 van Singapore Airlines. Deze stond gepland om 22u10, heeft zijn standplaats verlaten om 22u40 en is opgestegen om 22u54.

Deze vlucht werd uitgevoerd met een Boeing 747-412F immatriculatie 9V-SFM (Serienummer 32898). 

2) De bestemming van deze vlucht was Singapore Changi Airport (ICAO code WSSS) 

3) Vlucht SQ7371 kreeg van de luchtverkeersleiding vertrekprocedure SOPOK5Z toegewezen. 

Dit is een procedure die beschikbaar is ‘s nachts tussen 23u00 en 5u59, ongeacht het type vliegtuig. Gezien de vertraging van deze vlucht is het zeer goed mogelijk dat de verkeersleiding een nachtprocedure toegewezen heeft zonder erbij stil te staan dat het toestel nog voor 23u00 kon opstijgen. 

Procedure SOPOK5Z vereist een bocht naar rechts (van ±46°) op een hoogte van 700 voet heading 291, teneinde radiaal 044 van de VOR van Chièvres (CIV) te onderscheppen middels een linkse bocht (van ±67°). Het toestel mag hierbij niet voorbij radiaal 278 van de VOR van Brussel (BUB) vliegen. 

De verwachtte bochten zijn standaard bochten.

De klimgraad opgelegd door de AIP bedraagt 7 % tot aan 3200 voet. Volgens het vluchtprofiel gehaald uit het ANOMS systeem van Brussels Airport bedroeg de klimgraad van vlucht SQ7371 op 3200 voet 10,9 %, wat zeker hoger is dan de minimale vereiste. 

4) De luchtvaartinspectie beschikt over een geluidscertificaat van dit toestel dat afgeleverd werd door de Civil Aviation Authority van Singapore ; document N°AWN/054 d.d. 21 augustus 2003.

Dit document geeft aan dat de QC voor vertrek 22.1 bedraagt, en de QC voor aankomst 8.1.

Volgens de gegevens op het geluidscertificaat waarover wij beschikken, voldeed deze vlucht aan artikel 4 § 1 4° van het Ministerieel Besluit dat betrekking heeft op het beheer van de lawaaihinder op Brussel-Nationaal luchthaven.  

5) Op het ogenblik van vertrek werd de PRS toegepast, en dit sedert 16u02: opstijgen vanaf 25R en landen op 25L/R.

Uit meteorologische observatierapporten van de luchthaven blijkt dat om 22u50 de gemiddelde wind over 10 minuten west-zuid-west was, 250°, 4 knopen, zijnde perfect in de as van piste 25.

Na 23u werd de configuratie gewijzigd conform de PRS; opstijgen vanaf 25R/20, landen op 25R/L. In die configuratie wordt piste 25R gebruikt voor het verkeer via ELSIK, NIK, HELEN, DENUT, KOK en CIV; piste 20 wordt gebruikt voor het verkeer via LNO, SPI, SOPOK, PITES en ROUSY; toestellen met een maximale opstijgmassa van meer dan 200 ton moeten gebruik maken van piste 25R, ongeacht hun bestemming. 

Om 23u20 draaide de wind naar zuid-zuid-west, 190~200° en bleef rond 5 knopen.

De normen met betrekking tot de wind werden bijgevolg gerespecteerd. 

METAR EBBR 131920Z 30003KT CAVOK 13/08 Q1019 NOSIG=

METAR EBBR 131950Z 27003KT CAVOK 12/10 Q1019 NOSIG=

METAR EBBR 132020Z VRB01KT CAVOK 12/09 Q1019 NOSIG=

METAR EBBR 132050Z 25004KT CAVOK 12/09 Q1019 NOSIG=

METAR EBBR 132120Z 19004KT CAVOK 11/09 Q1019 NOSIG=

METAR EBBR 132150Z 19004KT CAVOK 11/09 Q1018 NOSIG=

METAR EBBR 132220Z 20005KT CAVOK 11/09 Q1018 NOSIG=

METAR EBBR 132250Z 20005KT CAVOK 11/09 Q1018 NOSIG=

METAR EBBR 132320Z 20005KT CAVOK 10/08 Q1018 NOSIG=

METAR EBBR 132350Z 22006KT CAVOK 10/08 Q1018 NOSIG= 

6) Het horizontale vluchtprofiel van vlucht SQ7371 verkregen via het ANOMS systeem van Brussel Airport vertoont geen enkele afwijking van de standaard vertrekprocedure. 

7) Dit toestel met zijn vertrek-QC van 22.1 behoort tot de minst lawaaierige Boeing 747s in gebruik op Brussels Airport. Het Ministerieel Besluit betreffende het beheer van de lawaaihinder op de luchthaven Brussel-Nationaal van 3 mei 2004 laat overdag (tussen 07u00 en 20u59) het opstijgen toe van toestellen met een QC tot 48.0, en gedurende de avond (tussen 21u00 en 22u59) van toestellen met een QC tot 24.0. Bovendien mogen alle toestellen die over een « Grandfather Right » beschikken opstijgen tussen 07u00 en 22u59 en dit tot 24 oktober 2014.