SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2011-2012 Zitting 2011-2012
________________
3 juillet 2012 3 juli 2012
________________
Question écrite n° 5-6653 Schriftelijke vraag nr. 5-6653

de Karl Vanlouwe (N-VA)

van Karl Vanlouwe (N-VA)

à la ministre de la Justice

aan de minister van Justitie
________________
Aéroport de Zaventem - Interception d'illégaux - « Inadmissibles » - État de la question - Forum INAD - Office des étrangers - Visites de contrôle Luchthaven van Zaventem - Onderscheppen van illegalen - "Inadmissibles" - Stand van zaken - INAD-forum - Dienst Vreemdelingenzaken - Controlebezoeken 
________________
aéroport
Office des étrangers
asile politique
migration illégale
statistique officielle
demandeur d'asile
luchthaven
Dienst Vreemdelingenzaken
politiek asiel
illegale migratie
officiële statistiek
asielzoeker
________ ________
3/7/2012Verzending vraag
9/1/2013Herkwalificatie
3/7/2012Verzending vraag
9/1/2013Herkwalificatie
________ ________
Geherkwalificeerd als : vraag om uitleg 5-2904 Geherkwalificeerd als : vraag om uitleg 5-2904
________ ________
Question n° 5-6653 du 3 juillet 2012 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-6653 d.d. 3 juli 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Brussels Airlines transporte la plupart des passagers vers notre pays, et est donc le plus fréquemment confronté avec ce qu'on appelle les inadmissibles (INADS).

Le forum INAD a été créé pour coordonner les activités l'Office des étrangers, de Brussels Airlines et de la police fédérale. Lors des réunions trimestrielles, on part chaque fois d'une analyse objective, suivie de propositions d'initiatives visant à optimiser les chances de succès des refoulements que Brussels Airlines doit exécuter par application de la Convention de Chicago du 7 décembre 1944 relative à l'aviation civile internationale et de l'article 74/4 de la loi du 15 décembre 1980.

Parmi les immigrants illégaux qui tentent de pénétrer sur notre territoire, 85 % sont interceptés à Zaventem (1 175 en 2009). Pourtant, l'aéroport ne dispose pas d'une section du Service des étrangers.

Mes questions à la ministre sont les suivantes.

1) En 2011 et durant le premier semestre 2012, combien d'INADS a-t-on interceptés à l'aéroport de Zaventem et aux autres aéroports, aux frontières maritimes et terrestres ?

2) De quels pays la majorité des INADS proviennent-ils ? Quelles évolutions peut-on observer ?

3) Quand le dernier forum INAD a-t-il eu lieu ? Combien de fois s'est-il réuni en 2011 ?

4) Combien de visites de contrôle à l'aéroport de Zaventem l'Office des étrangers a-t-il effectuées en 2011 ? Combien aux autres aéroports ? Combien de fonctionnaires de l'Office des étrangers y ont-ils participé ?

 

Brussels Airlines vervoert het grootste aantal passagiers naar ons land, en wordt dus ook het vaakst geconfronteerd met de zogenaamde inadmissibles (INADS).

Opdat de Dienst Vreemdelingenzaken, Brussels Airlines en de Federale Politie hun activiteiten op elkaar zouden afstemmen wordt hiervoor het INAD-forum georganiseerd. Op die driemaandelijkse bijeenkomsten "vertrekt men steeds vanuit een objectieve analyse, gevolgd door de voorstellen van initiatieven om tot een maximale slaagkans te komen met betrekking tot de terugdrijvingen die door Brussels Airlines uitgevoerd moeten worden in uitvoering van de Conventie van Chicago betreffende de internationale burgerlijke luchtvaart van 07/12/1944 en artikel 74/4 van de wet van 15/12/1980."

Op de luchthaven van Zaventem worden 85 % van de illegale immigranten onderschept die proberen het land binnen te komen (1175 in 2009). De luchthaven beschikt echter niet over een eigen afdeling van de Dienst Vreemdelingenzaken (DVZ).

Mijn vragen aan de minister zijn:

1) Hoeveel INADS werden in 2011 en in de eerste maanden van 2012 onderschept op de luchthaven van Zaventem en de andere luchthavens, aan de zeegrenzen en landgrenzen?

2) Uit welke landen komen de meeste INADS? Welke evoluties zijn hier op te merken?

3) Wanneer vond het recentste INAD-forum plaats? Hoeveel maal kwam dat samen in 2011?

4) Hoeveel controlebezoeken aan de luchthaven van Zaventem heeft de Dienst Vreemdelingenzaken (DVZ) in 2011 gedaan? Hoeveel aan de andere luchthavens? Door hoeveel ambtenaren van DVZ werd dit gedaan?