SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2011-2012 Zitting 2011-2012
________________
13 juin 2012 13 juni 2012
________________
Question écrite n° 5-6473 Schriftelijke vraag nr. 5-6473

de Peter Van Rompuy (CD&V)

van Peter Van Rompuy (CD&V)

au vice-premier ministre et ministre de l'Économie, des Consommateurs et de la Mer du Nord

aan de vice-eersteminister en minister van Economie, Consumenten en Noordzee
________________
Budget et politique économique 2012-2013 - Recommandations européennes Begroting en economisch beleid 2012-2013 - Europese aanbevelingen 
________________
réduction des émissions de gaz
ministère
politique fiscale
tarif des communications
recommandation (UE)
budget de l'État
déficit budgétaire
condition de la retraite
établissement de crédit
compétitivité
indexation des salaires
distribution d'énergie
prix de l'énergie
Protocole de Kyoto
vermindering van gasemissie
ministerie
belastingbeleid
communicatietarief
aanbeveling (EU)
rijksbegroting
begrotingstekort
pensioenvoorwaarden
kredietinstelling
concurrentievermogen
loonindexering
energiedistributie
energieprijs
Protocol van Kyoto
________ ________
13/6/2012Verzending vraag
16/7/2012Antwoord
13/6/2012Verzending vraag
16/7/2012Antwoord
________ ________
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-6471
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-6472
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-6474
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-6475
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-6476
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-6477
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-6478
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-6479
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-6480
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-6481
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-6482
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-6483
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-6484
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-6485
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-6486
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-6487
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-6488
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-6471
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-6472
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-6474
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-6475
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-6476
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-6477
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-6478
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-6479
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-6480
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-6481
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-6482
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-6483
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-6484
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-6485
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-6486
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-6487
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-6488
________ ________
Question n° 5-6473 du 13 juin 2012 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-6473 d.d. 13 juni 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Le 30 mai dernier, la Commission européenne a communiqué ses recommandations en ce qui concerne le budget et la politique économique 2012-2013. La Belgique était visée par sept recommandations spécifiques :

- réduire le déficit budgétaire et le maintenir en dessous de 3 %, continuer à résorber la dette publique ;

- relever l'âge réel de la pension et réaliser des économies dans le secteur des soins de santé ;

- continuer à accroître le capital des banques les plus faibles ;

- améliorer la compétitivité des entreprises, réformer le système d'indexation des salaires ;

- déplacer la pression fiscale du travail vers l'environnement ;

- augmenter la concurrence dans le secteur de la téléphonie et de l'énergie ;

- réduire les émissions de CO2.

Hormis celle concernant la réduction des émissions de CO2, les recommandations adressées spécifiquement à la Belgique n'étaient pas nouvelles.

Quelles mesures prendrez-vous pour votre département afin de satisfaire aux recommandations concernant notre pays ?

 

Op 30 mei laatstleden maakte de Europese Commissie haar aanbevelingen voor de begroting en het economisch beleid 2012-2013 bekend. Voor België waren dit zeven landenspecifieke aanbevelingen:

- Het begrotingstekort terugdringen en onder de 3 % houden. De staatsschuld verder afbouwen;

- De werkelijke pensioenleeftijd opbouwen en besparen op de ziektekosten;

- Het kapitaal van de zwakste banken verder te verhogen;

- Het concurrentievermogen van de bedrijven verbeteren. Hervormen van het systeem van de loonindexering;

- De belastingdruk verschuiven van arbeid naar milieu;

- Meer concurrentie in de telefonie- en energiesector;

- De CO2-uitstoot terugdringen.

Met uitzondering van de CO2-uitstoot terugdringen, waren de landenspecifieke aanbevelingen voor België niet nieuw.

Welke maatregelen zult u voor uw departement nemen om aan de landenspecifieke aanbevelingen te voldoen?

 
Réponse reçue le 16 juillet 2012 : Antwoord ontvangen op 16 juli 2012 :

En réponse à la question posée par l’honorable membre, j’ai l’honneur de porter à sa connaissance ce qui suit:

Dans son accord de gouvernement du 1er décembre 2011, le gouvernement fédéral s’est engagé à mettre en place une politique de concurrence ambitieuse, ainsi qu’une analyse et une maîtrise effectives des prix dans le but de soutenir la croissance, d’enrayer les pressions inflationnistes, d’améliorer la compétitivité des entreprises, d’assurer une formation correcte et transparente des prix et de soutenir le pouvoir d’achat des citoyens.

Par conséquent, en tant que ministre de l'Économie, des Consommateurs et de la Mer du Nord, je travaille avec mon administration afin de :

  • Renforcer l’Observatoire des prix dans ses missions en lui accordant les moyens nécessaires pour analyser les marges et détecter toute variation anormale du prix d’un bien ou d’un service et permettre à l’Autorité de la Concurrence et, le cas échéant, au gouvernement d’intervenir sur une base motivée.

  • Garantir la coordination avec les régulateurs sectoriels et l’Observatoire des Prix pour accroître l’efficacité de l’Autorité de la Concurrence en lui allouant les moyens suffisants et en instaurant un cadre de sanctions dissuasif. L’indépendance du Conseil de la Concurrence sera garantie.

  • Actualiser les différentes réglementations relatives au commerce de détail, conformément aux normes européennes, afin d’élargir la palette de moyens permettant d’enrayer les distorsions de concurrence.

  • Réformer le Conseil de la Concurrence pour que celui-ci puisse disposer de plus de moyens pour un processus décisionnel plus efficace. En outre, l’organisation de l'Autorité belge de la concurrence, constituée de la Direction générale de la concurrence, du Conseil de la concurrence composé lui-même de l'assemblée générale du Conseil, de l'Auditorat et du Greffe, devrait être également modifiée.

En matière d’amélioration du niveau de concurrence dans le secteur de l’énergie, et en particulier dans les secteurs de l’électricité et du gaz naturel, l’actuel gouvernement a pris un certain nombre de mesures destinées, à court terme, à juguler les hausses de prix de l’électricité et du gaz qui ont-elles-mêmes un impact négatif sur le niveau des prix , et, à long terme, d’augmenter le niveau de concurrence en incitant les consommateurs à être plus actifs, à comparer les offres de prix des différents fournisseurs et en rendant le marché plus transparent et plus compétitif.

Les indexations à la hausse des prix variables de l’électricité et du gaz naturel ont été gelées du 1er avril 2012 au 31 décembre 2012. Prochainement, le régulateur fédéral, la Commission de régulation de l'électricité et du gaz (CREG) proposera au gouvernement une liste de critères d’acceptabilité pour les paramètres intervenant dans les contrats de prix variables. Ces paramètres de référence devront être plus compréhensibles, plus clairs, plus transparents et refléter les coûts réels d’approvisionnement en électricité et en gaz. L’intention est de rompre le lien entre le gaz et l’électricité, d’une part, et le pétrole, d’autre part.

Après la période estivale 2012, à la demande de mon collègue Wathelet et de moi-même, une vaste campagne d’information et de sensibilisation du public sera menée par le SPF Économie, en coordination avec les communes de Belgique, pour inciter les consommateurs à comparer les prix proposés par les différents fournisseurs, en utilisant notamment les outils de simulation et de comparaison des prix disponibles auprès des régulateurs régionaux.

Concernant la concurrence dans le secteur des télécommunications, le Parlement a récemment adopté une nouvelle loi. Cette dernière contient des mesures renforçant les droits des consommateurs. En disposant d'une plus grande liberté et de la possibilité de changer plus rapidement et plus simplement d'opérateur, le consommateur pourra mettre plus de pression sur les prix en incitant le marché des télécommunications à davantage de concurrence.

Au niveau des prix, j’ai demandé à l'Institut belge des services postaux et de télécommunications (IBPT) de réaliser une étude sur les tarifs téléphoniques (fixes et mobile). La comparaison entre les tarifs belges et étrangers devrait aboutir à un état des lieux précis de la facture de téléphone. Les résultats de cette étude sont attendus au plus tôt en automne de cette année.

Als antwoord op de vraag van het geachte lid kan ik het volgende meedelen:

In het regeringsakkoord van 1 december 2011 heeft de federale regering zich verbonden tot de invoering van een vergaand mededingingsbeleid en een doeltreffende analyse en beheersing van de prijzen met als doel de groei te bevorderen, de inflatiedruk te beperken, de competitiviteit van de bedrijven te verbeteren, een correcte en transparante prijsstelling te garanderen, en de koopkracht van de burgers veilig te stellen.

Als minister van Economie, Consumenten en Noordzee werk ik er samen met mijn administratie dan ook aan om:

  • Het Prijzenobservatorium te versterken in zijn opdrachten door het de nodige middelen toe te kennen om de marges te bestuderen en elke abnormale variatie van prijs van een product of dienst op te sporen zodat de Mededingingsautoriteit, en eventueel de regering, op gemotiveerde basis kan optreden.

  • De coördinatie met de regulatoren van de sector en het Prijzenobservatorium te waarborgen om zo de efficiëntie van de Mededingingsautoriteit te vergroten door voldoende middelen toe te kennen en een ontradende strafregeling in te voeren. De onafhankelijkheid van de Raad voor de Mededinging zal gegarandeerd zijn.

  • De verschillende wetgevingen met betrekking tot de kleinhandel conform de Europese normen te actualiseren om de waaier aan middelen te vergroten waarmee concurrentievervalsing ingedijkt kan worden.

  • De Raad voor de Mededinging reorganiseren, zodat deze over meer middelen kan beschikken voor een efficiëntere besluitvorming. Daarnaast is ook een reorganisatie nodig van de Belgische Mededingingsautoriteit, bestaande uit de Algemene Directie Mededinging, en van de Raad voor de Mededinging, bestaande uit de algemene vergadering van de Raad, het Auditoraat en de Griffie.

Inzake verbetering van het concurrentieniveau van de energiesector en inzonderheid in de sectoren elektriciteit en gas, heeft de huidige regering een aantal maatregelen genomen die bestemd zijn om op korte termijn de prijsstijgingen van elektriciteit en gas onder controle te houden, prijsstijgingen die een negatieve impact hebben op het prijzenniveau en om op lange termijn het concurrentieniveau te verhogen door de verbruikers aan te zetten om de prijzen van de verschillende leveranciers te vergelijken en om de markt transparanter en competitiever te maken.

De opwaartse indexeringen van de variabele prijzen van elektriciteit en aardgas werden bevroren vanaf 1 april 2012 tot 31 december 2012. Binnenkort zal de federale regulator, de (Commissie voor de regulering van de elektriciteit en het gas (CREG) aan de regering een lijst met criteria van aanvaardbaarheid voorstellen voor parameters die medebepalend zijn bij de contracten met variabele prijzen. Deze referteparameters zullen verstaanbaarder moeten zijn, duidelijker, transparanter en de reële bevoorradingskosten van elektriciteit en gas weergeven. Het is de bedoeling de link tussen gas en elektriciteit enerzijds en petroleum anderzijds te doorbreken.

Na de zomerperiode van 2012 zal op vraag van mijn collega Wathelet en mijzelf, door de Federale Overheidsdienst (FOD) Economie, in coördinatie met de Belgische gemeenten een grote informatie- en sensibiliseringcampagne van het publiek worden georganiseerd, om de verbruikers aan te sporen om de prijzen te vergelijken die door de verschillende leveranciers worden aangeboden, door inzonderheid gebruik te maken van de werktuigen voor de simulatie- en vergelijking, die beschikbaar zijn bij de gewestelijke regulatoren.

Wat betreft de concurrentie in de telecommunicatiesector heeft het Parlement recent een nieuwe wet aangenomen die maatregelen omvat om de rechten van de consument te versterken. Als de consument over een grotere vrijheid beschikt en sneller en eenvoudiger van operator kan veranderen, zal hij meer druk op de prijzen kunnen uitoefenen door de telecommunicatiemarkt tot meer concurrentie aan te zetten.

Wat betreft de prijzen heb ik aan het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie (BIPT) gevraagd een studie uit te voeren over de (vaste en mobiele) telefoontarieven. De vergelijking tussen de Belgische en buitenlandse tarieven zou een duidelijk licht op de telefoonfactuur moeten werpen. Men verwacht de resultaten van deze studie ten vroegste in het najaar van 2012.