SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2011-2012 Zitting 2011-2012
________________
4 mai 2012 4 mei 2012
________________
Question écrite n° 5-6188 Schriftelijke vraag nr. 5-6188

de Yves Buysse (Vlaams Belang)

van Yves Buysse (Vlaams Belang)

à la vice-première ministre et ministre de l'Intérieur et de l'Égalité des Chances

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen
________________
Navires marchands belges - Piraterie - Services de sécurité privés armés Belgische handelsschepen - Piraterij - Gewapende private bewakingsfirma's 
________________
piraterie
flotte marchande
sécurité et gardiennage
sécurité maritime
arme à feu et munitions
piraterij
koopvaardijvloot
beveiliging en bewaking
veiligheid op zee
vuurwapen
________ ________
4/5/2012Verzending vraag
5/9/2012Antwoord
4/5/2012Verzending vraag
5/9/2012Antwoord
________ ________
Aussi posée à : question écrite 5-6187 Aussi posée à : question écrite 5-6187
________ ________
Question n° 5-6188 du 4 mai 2012 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-6188 d.d. 4 mei 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

La piraterie reste un problème majeur pour la côte est de l'Afrique. En 2011, 299 actes de piraterie ont été enregistrés dont 25 % contre des bateaux sous pavillon européen.

De plus en plus de pays occidentaux, notamment la Norvège, le Danemark, le Luxembourg, l'Espagne, l'Italie, Chypre et Malte, autorisent les propriétaires de navires à décider s'ils prendront à leur bord des services de sécurité privés armés (private armed guards - PAG). Les résultats sont prometteurs : les navires transportant des PAG subissent moins d'actes de piraterie, voire plus du tout. Les pirates savent en effet parfaitement quels pavillons autorisent la présence d'armes à bord.

Les armateurs belges plaident, depuis plusieurs mois déjà, en faveur d'une réglementation comparable. Les raisons en sont évidentes. Le renforcement de la sécurité chez d'autres augmente le risque pour les bateaux belges, qui peuvent ainsi devenir une cible de prédilection. Outre la sécurité de l'équipage, qui est prioritaire, on ne peut perdre de vue un autre facteur : nos armateurs subissent de plus en plus de pression de la part des clients pour naviguer sous le pavillon de pays autorisant le recours à des gardes de sécurité armés.

Mes questions :

1) En février, le ministre Vande Lanotte s'est engagé à défendre la légalisation d'armes à bord des navires marchands belges lors du prochain conseil des ministres. L'a-t-il fait ?

2) Existe-t-il, au sein du gouvernement, un accord sur le fait d'autoriser des services de sécurité privés armés à bord des navires marchands belges ?

3) Quand pouvons-nous espérer une initiative législative/un projet de loi ?

 

Piraterij blijft een groot probleem voor de oostkust van Afrika. In 2011 zijn er 299 aanvallen geregistreerd, waarvan 25% tegen op schepen onder een Europese vlag.

Steeds meer westerse landen - onder meer Noorwegen, Denemarken, Luxemburg, Spanje, Italië, Cyprus en Malta - geven scheepseigenaars de toelating om te beslissen of ze op dit gevaarlijke traject "gewapende private bewakingsdiensten" (private armed guards - PAG) aan boord nemen. Met succes: schepen met PAG's aan boord worden niet meer of minder aangevallen door piraten. Zij weten immers perfect welke vlaggen wapens aan boord toestaan.

De Belgische reders dringen al maanden aan op een gelijkaardige regeling. De redenen daarvoor liggen voor de hand. De verhoogde beveiliging bij anderen verhoogt immers het risico voor onze schepen, waardoor Belgische schepen een geliefkoosd doelwit dreigen te worden. Naast de veiligheid van de bemanning, die prioritair is, mag nog een andere factor niet uit het oog worden verloren: rederijen worden steeds vaker door klanten onder druk gezet om uit te vlaggen naar landen die wel gewapende privébeveiliging toestaan.

Mijn vragen:

1) In februari deed minister Vande Lanotte de toezegging dat hij de legalisering van wapens aan boord van Belgische handelsschepen op de eerstkomende ministerraad zou verdedigen. Is dat ondertussen gebeurd?

2) Bestaat er binnen de regering een akkoord over het toestaan van gewapende private bewakingsdiensten aan boord van Belgische handelsschepen?

3) Wanneer mogen we een concreet wetgevend initiatief/wetsontwerp verwachten?

 
Réponse reçue le 5 septembre 2012 : Antwoord ontvangen op 5 september 2012 :

L’honorable membre trouvera ci-dessous réponse à ses questions. 

1, 2 et 3) Le 20 juillet dernier, le Conseil des ministres a approuvé un avant-projet de loi portant diverses mesures pour la lutte contre la piraterie maritime.  

Cet avant-projet permet, à défaut de détachements militaires, le recours légal aux entreprises de sécurité maritime à bord de navires de manière temporaire, dans des zones bien déterminées, conformément au droit international, et dans le respect de la réglementation tant nationale qu’internationale.  

Ce nouvel avant-projet vise à autoriser des activités de surveillance, de protection et de sécurisation de navires battant pavillon belge dans des zones marines présentant un risque élevé de piraterie. C’est actuellement le cas dans les eaux au large de la Somalie et dans le Golfe de Guinée. Seules les entreprises de sécurité maritime disposant d’une autorisation octroyée sur base du droit belge sont admises. Cette nouvelle mesure participant à la sécurisation de navires battant pavillon belge constitue une mesure complémentaire aux mesures préventives recommandées par l’industrie aux capitaines et aux exploitants de navires. 

Vu la spécificité de la mission de sécurité maritime, il ne semble pas adéquat à ce stade de la généraliser comme simple mission  complémentaire pour des entreprises de gardiennage classiques sans expérience et avec du personnel sans expérience également et sans formation. 

L’avant-projet est actuellement transmis au Conseil d’État pour avis.

Het geacht lid vindt hieronder de antwoorden op zijn vragen.

1, 2 en 3) Op 20 juli jongstleden heeft de Ministerraad zijn goedkeuring verleend aan een wetsontwerp houdende verschillende maatregelen in de strijd tegen maritieme piraterij.

Dit voorontwerp maakt, bij gebrek aan militaire detachementen, het zich tijdelijk wettelijk beroepen op beveiligingsbedrijven voor de scheepvaart mogelijk aan boord van schepen, in een goed gedefinieerde zones, in overeenstemming met het internationaal recht, en in overeenstemming met de nationale en internationale voorschriften.

Met dit nieuwe voorontwerp is het toegestaan het toezicht, de bescherming en veiligheid van de onder Belgische vlag varende schepen in de zeegebieden met een hoog risico op piraterij mogelijk te maken. Dit is momenteel het geval is in de wateren van Somalië en in de Golf van Guinea. Alleen de maritieme beveiligingsbedrijven met toestemming verleend op basis van de Belgische wet zijn toegestaan. Deze nieuwe maatregel maakt deel uit van het veiligstellen van de onder Belgische vlag varende schepen en is een aanvullende maatregel op de preventieve maatregelen die aan kapiteins en reders door de industrie worden aanbevolen.

Gezien het specifieke karakter van de missie van de veiligheid op zee, lijkt het niet gepast in dit stadium die te generaliseren als een eenvoudige missie ter aanvulling voor de traditionele en onervaren beveiligingsbedrijven en met personeel dat eveneens onervaren en niet opgeleid is.

Het voorontwerp wordt voor advies aan de Raad van State overgemaakt.