SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2011-2012 Zitting 2011-2012
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9 février 2012 9 februari 2012
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Question écrite n° 5-5581 Schriftelijke vraag nr. 5-5581

de Elke Sleurs (N-VA)

van Elke Sleurs (N-VA)

à la vice-première ministre et ministre des Affaires sociales et de la Santé publique, chargée de Beliris et des Institutions culturelles fédérales

aan de vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, belast met Beliris en de Federale Culturele Instellingen
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Le retard des chiffres du Résumé clinique minimal De vertraging van de Minimale Klinische Gegevens 
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établissement hospitalier
données médicales
ziekenhuis
medische gegevens
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9/2/2012Verzending vraag
21/2/2012Antwoord
9/2/2012Verzending vraag
21/2/2012Antwoord
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Requalification de : demande d'explications 5-1786 Requalification de : demande d'explications 5-1786
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Question n° 5-5581 du 9 février 2012 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-5581 d.d. 9 februari 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

La réponse à ma question écrite n° 5-2886 indique que les données les plus récentes du Résumé clinique minimum (RCM) datent de 2008, ce qui signifie que le traitement des informations collectées nécessite près de trois ans.

Par ailleurs, les données Finhosta, instrument qui permet à votre administration de contrôler systématiquement la comptabilité des institutions de soins, ont plus de cinq ans de retard. Je vous ai interrogée à ce sujet dans ma questions écrite n° 5-2476.

Je souhaiterais une réponse aux questions suivantes.

1) Que comptez-vous faire pour réduire le délai entre le début de la collecte des données et la publication des résultats du traitement du RCM ?

2) De quelle manière tirerez-vous parti des RCM existants pour ajuster votre politique ?

3) De quelle manière compensez-vous l'obsolescence des données pour répondre aux problèmes et besoins ?

4) De quelle manière identifiez-vous les problèmes et besoins urgents ?

5) Comment l'important retard observé au Service public fédéral (SPF) Santé publique s'explique-t-il ?

 

Uit het antwoord op mijn schriftelijke vraag 5-2886 blijkt dat de meest recente Minimale klinische gegevens (MKG) dateren van 2008. Dit betekent dat de verwerking van de ingezamelde informatie bijna drie jaar in beslag neemt.

Tezelfdertijd hebben de FINHOSTA gegevens, het instrument van uw administratie die de systematische controle op de boekhouding van zorginstellingen verzekert, ruim vijf jaar vertraging. Ik ondervroeg u daarover in mijn schriftelijke vraag 5-2476.

Graag had ik van de geachte minister een antwoord op de volgende vragen:

1) Wat zijn uw plannen om de tijdspanne tussen de start van de inzameling en de resultaten van de verwerking van de MKG gegevens te verminderen?

2) Hoe zal u de bestaande MKG gegevens gebruiken om uw beleid bij te sturen?

3) Hoe vangt u de veroudering van de data op om acute problemen of noden bij te sturen?

4) Hoe detecteert u acute problemen en acute noden?

5) Hoe is de grote achterstand bij de Federale Overheidsdienst (FOD) Volksgezondheid te verklaren?

 
Réponse reçue le 21 février 2012 : Antwoord ontvangen op 21 februari 2012 :

1) Je tiens à souligner que le résumé clinique minimum (RCM), n’a été collecté que pour les années de 1990 à 2007. Depuis 2008, les données du RCM et du Résumé infirmier minimum (RIM) sont collectées dans le cadre du Résumé hospitalier minimum (RHM). L’intégration de ces deux registres et l’extension, surtout des données infirmières et des informations relatives au personnel, sont la cause principale du retard.

Dans l’intervalle, le résumé hospitalier minimum de 2008 est clôturé, et 2009 suivra bientôt (dans le courant de février 2012). Les RHM de 2010 et 2011 seront finalisés cette année.

Outre cet effort d’accélération du rattrapage du passé, un travail d’amélioration de la qualité des données par l’ajout de nouveaux contrôles sur la base d’analyses effectuées sur les périodes précédentes se poursuit également.

2) L’expérience nous apprend que les données ne changent pas significativement au niveau national au fil des années, bien qu’il y ait évidemment certaines tendances. Pouvoir disposer des années les plus récentes est cependant une plus-value lorsqu’il s’agit d’examiner la situation d’un hôpital, un type d’hôpital ou d’un service en particulier.

Les modalités de collecte des données impliquent un délai d’attente de minimum six mois après la conclusion du semestre concerné. Les données hospitalières minimales sont un instrument pour réaliser par la suite des analyses et étudier certaines tendances. Il ne s’agit pas d’un « Early warning system » dans lequel les données seraient transmises jour après jour.

3) L’expérience nous enseigne que l’évolution des données est surtout marquée au niveau local, beaucoup moins au niveau macro. Par ailleurs, je vous rappelle que la gestion du système hospitalier, y compris son financement, est basée sur de nombreuses informations, les données RHM, FINHOSTA, etc. n’en formant qu’une partie. La majorité des données est d’extraction récente (2009 ou 2010).

4) Le contrôle des données est effectué par les Inspecteurs du service Comptabilité des hôpitaux du Service public fédéral (SPF) Santé publique, lors des visites d’inspection effectuées systématiquement. Pour les véritables problèmes aigus, d’autres enregistrements seraient indiqués. En ce moment, un enregistrement au jour le jour est en cours dans les services d’urgence. Il faut encore surmonter des problèmes techniques et l’absence de dossiers électroniques uniformes des patients fait que la charge de travail pour l’enregistrement est lourde pour les travailleurs des hôpitaux. Raison pour laquelle j’ai ajouté un montant annuel supplémentaire de 16,3 millions d'euros depuis 2008 dans le budget hospitalier, en vue de soutenir l’informatisation du volet infirmier du dossier patient. L’expérience de certains hôpitaux qui ont réalisé cette informatisation montre le gain en partage de données, en continuité des soins et en allègement de la charge pour les infirmiers.

5) L’intégration des données RCM et RIM dans le résumé hospitalier minimum RHM et l’extension des données infirmières et de personnel sont les principales raisons du retard. Les hôpitaux doivent de leur côté adapter leurs programmes de collecte, parfois en sous-traitance avec des firmes, et cela leur demande également du temps.

1) Ik wil er op wijzen dat de de minimale klinische gegevens (MKG), enkel voor de jaren 1990 tot 2007 verzameld werden. Sinds 2008 worden de MKG samen met de minimale verpleegkundige gegevens (MVG), opgevraagd binnen de minimale ziekenhuisgegevens (MZG). Het integreren van deze twee registraties en het uitbreiden van vooral de verpleegkundige gegevens in de VG-MZG en de personeelsgegevens zijn de hoofdoorzaak van de vertraging.

Ondertussen zijn de MZG 2008 afgewerkt, en zullen die van 2009 weldra volgen (in de loop van februari 2012). De MZG 2010 en 2011 zullen dit jaar worden afgerond.

Naast deze inspanning om de achterstand uit het verleden versneld in te halen, werkt men ook aan het verbeteren van de gegevenskwaliteit, door op basis van de analyses over de vorige periodes nieuwe controles toe te voegen.

2) De ervaring leert ons dat de gegevens op nationaal vlak over de jaren heen niet zoveel veranderen, ook al zijn er natuurlijk bepaalde trends. Het kunnen beschikken over de meest recente jaren vormt echter wel een meerwaarde wanneer met de situatie van één ziekenhuis, van een type ziekenhuis of van een dienst specifiek onder de loep wil nemen.

De manier waarop de gegevens worden opgevraagd, zorgt voor een wachttijd van minstens 6 maanden na het afsluiten van het betrokken semester. De MZG vormen een instrument om achteraf analyses uit te voeren en bepaalde trends te bestuderen. Het is geen “Early warning system” waarbij de gegevens dagelijks zouden verzonden worden.

3) De ervaring leert ons ook dat de gegevens vooral op lokaal vlak veranderen, en veel minder op macroniveau. Ik herinner er overigens aan dat het ziekenhuisbeheersysteem, met inbegrip van zijn financiering, zich op vele informatiebronnen baseert, en dat de MZG, FINHOSTA, enz. daar maar een onderdeel van vormen. De meeste gegevens zijn recent (2009 of 2010).

4) Tijdens hun systematische inspectiebezoeken controleren de inspecteurs van de dienst Boekhouding van de ziekenhuizen van de Federale Overheidsdienst (FOD) Volksgezondheid de gegevens. Voor echt acute problemen zijn andere registraties meer aangewezen. Op dit ogenblik gebeurt er in de spoedgevallendiensten een dagelijkse registratie. Er moeten nog technische problemen overwonnen worden, en het gemis aan een eenvormig elektronisch patiëntendossier verzwaart de registratielast voor de medewerkers op de spoedgevallendiensten. Daarom heb ik sinds 2008 het ziekenhuisbudget met een bijkomend jaarlijks bedrag van 16,3 miljoen euro verhoogd, met de bedoeling om het informatiseren van het verpleegkundig onderdeel van het patiëntendossier te steunen. De ervaring van sommige ziekenhuizen die deze informatisering hebben uitgevoerd toont de voordelen op het vlak van het delen van gegevens, de zorgcontinuïteit en de lastenverlichting voor de verpleegkundigen.

5) Het integreren van de medische (MG-MZG) en verpleegkundige (VG-MZG) gegevens in de minimale ziekenhuisgegevens (MZG) en het uitbreiden van de verpleegkundige en personeelsgegevens zijn de hoofdoorzaak van de vertraging. De ziekenhuizen moeten van hun kant hun registratieprogramma's, die soms in handen zijn van onderaannemingen, aanpassen, en dat vergt eveneens tijd.