SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2011-2012 Zitting 2011-2012
________________
9 février 2012 9 februari 2012
________________
Question écrite n° 5-5576 Schriftelijke vraag nr. 5-5576

de Inge Faes (N-VA)

van Inge Faes (N-VA)

à la vice-première ministre et ministre de l'Intérieur et de l'Égalité des Chances

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen
________________
Police de la navigation - Missions sur l'eau - Fonctionnement Scheepvaartpolitie - Opdrachten op het water - Werking 
________________
police
contrôle de police
frais de justice
statistique officielle
surveillance maritime
politie
politiecontrole
gerechtskosten
officiële statistiek
maritiem toezicht
________ ________
9/2/2012Verzending vraag
16/5/2012Antwoord
9/2/2012Verzending vraag
16/5/2012Antwoord
________ ________
Question n° 5-5576 du 9 février 2012 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-5576 d.d. 9 februari 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Pour ses missions sur l'eau, la police de la navigation (SPN) dispose entre autres d'un Rigid Hull Inflatable Boat, de patrouilleurs, d'un patrouilleurs « mer » pour l'Escaut, d'un bateau d'intervention rapide « mer » pour la mer du Nord, de deux bateaux de travail et d'un single point of contact (SPOC).

Afin de situer les activités de la SPN dans le cadre de l'information judiciaire et par rapport aux acteurs de celle-ci, j'aimerais obtenir une réponse aux questions suivantes.

1) Combien de fois par année, depuis 2005, a-t-on fait appel à la SPN pour cette mission ? Quelle est la répartition géographique (par arrondissement/province) ?

2) Est-il possible d'obtenir une ventilation par type d'intervention ?

3) Dans combien de cas l'intervention a-t-elle été efficace ?

4) Des frais sont-ils liés à ces interventions dans le cadre d'une instruction judiciaire ? Sont-ils considérés comme des frais de justice ?

 

De scheepvaartpolitie (SPN) heeft voor deze taak van opdrachten op het water onder meer een RHIB (Rigid Hull inflatable Boat), patrouillevaartuigen, patrouillevaartuig "zee" voor de Schelde, snel interventievaartuig "zee" voor de Noordzee, twee werkboten en een single point of contact (SPOC).

Ten einde de werking van de SPN op dit vlak te kaderen in het opsporingsonderzoek en zijn actoren, had ik graag antwoord op volgende vragen :

1) Hoeveel keer wordt het SPN gevat voor deze taak per jaar, en dit sinds 2005? Hoe zit de geografische spreiding (arrondissementeel/provinciaal?)

2) Kan dit uitgesplitst worden per soort tussenkomst?

3) In hoeveel gevallen was de tussenkomst succesvol?

4) Zijn er aan deze tussenkomsten kosten verbonden in het kader van een gerechtelijk onderzoek? Worden deze aangerekend als gerechtskost?

 
Réponse reçue le 16 mai 2012 : Antwoord ontvangen op 16 mei 2012 :

Question 1.

Vu que la police de la navigation fait partie de la Direction Générale de la police Administrative, ses véhicules sont principalement engagés dans le cadre de tâches de police administrative et donc pas tellement pour des enquêtes de recherches.

Vous trouverez ci-dessous un aperçu des constatations en matière de police sur l’eau par les différentes sections de la police de la navigation.


SPN Ostende

Année

2007

2008

2009

2010

2011

Infractions de navigation maritime et intérieure

159

106

155

145

68

Accidents de navigation

16

17

11

15

21

Constatations de dégâts

4

9

9

7

3

Infractions environnementales

22

19

13

11

12

Infractions aux lois sociales

1

0

0

33

372

Cadavres dans l’eau

3

3

3

2

1

Vols

5

8

21

14

22

Total

210

162

212

227

499




SPN Zeebruges

Année

2007

2008

2009

2010

2011

Infractions de navigation maritime et intérieure

31

34

22

34

37

Accidents de navigation

27

15

23

27

22

Constatations de dégâts

4

14

43

27

29

Infractions environnementales

67

68

30

34

29

Infractions aux lois sociales

9

2

13

16

9

Cadavres dans l’eau

2

0

1

1

2

Vols

70

64

72

78

72

Total

210

197

204

217

200




SPN Anvers

Année

2007

2008

2009

2010

2011

Infractions de navigation maritime et intérieure

79

53

78

115

165

Accidents de navigation

15

31

11

16

13

Constatations de dégâts

44

26

20

57

31

Infractions environnementales

14

7

6

16

12

Infractions aux lois sociales

7

3

4

10

15

Cadavres dans l’eau

5

5

4

5

8

Vols

12

14

24

13

37

Total

176

139

147

232

281




SPN Gand

Année

2007

2008

2009

2010

2011

Infractions de navigation maritime et intérieure

110

151

152

161

125

Accidents de navigation

37

43

43

61

35

Constatations de dégâts

18

16

15

6

10

Infractions environnementales

29

14

12

10

9

Infractions aux lois sociales

7

8

4

3

4

Cadavres dans l’eau

1

 

1

 

1

Vols

19

6

22

20

12

Total

221

238

249

261

196




SPN Liége

Année

2007

2008

2009

2010

2011

Infractions de navigation maritime et intérieure

725

529

638

545

433

Accidents de navigation

15

24

13

12

18

Constatations de dégâts

22

3

1

21

12

Infractions environnementales

29

39

57

40

48

Infractions aux lois sociales

0

0

0

0

0

Cadavres dans l’eau

1

0

0

1

1

Vols

5

8

7

6

8

Total

797

603

716

625

520



Question 2.

Vous trouverez les détails des interventions dans les tableaux de la question 1.

Question 3.

Les chiffres repris à la question 1 reprennent uniquement les constatations effectuées.

Question 4.

Pour ce service, la police de la navigation ne porte aucun frais en compte.

Vraag 1.

Aangezien de scheepvaartpolitie deel uitmaakt van de Algemene Directie van de Bestuurlijke Politie worden haar vaartuigen dan ook vooral ingezet in het kader van taken van bestuurlijke politie en dus niet zozeer voor opsporingsonderzoeken.

Onderstaand vindt een overzicht van de vaststellingen inzake politie te water door de verschillende secties van de scheepvaartpolitie.


SPN Oostende

Jaar

2007

2008

2009

2010

2011

inbreuken zeevaart/binnenvaart

159

106

155

145

68

scheepvaartongevallen

16

17

11

15

21

schadevaststellingen

4

9

9

7

3

milieu inbreuken

22

19

13

11

12

inbreuken sociale wetgeving

1

0

0

33

372

waterlijken

3

3

3

2

1

diefstallen

5

8

21

14

22

totaal

210

162

212

227

499




SPN Zeebrugge

Jaar

2007

2008

2009

2010

2011

inbreuken zeevaart/binnenvaart

31

34

22

34

37

scheepvaartongevallen

27

15

23

27

22

schadevaststellingen

4

14

43

27

29

milieu inbreuken

67

68

30

34

29

inbreuken sociale wetgeving

9

2

13

16

9

waterlijken

2

0

1

1

2

diefstallen

70

64

72

78

72

totaal

210

197

204

217

200




SPN Antwerpen

Jaar

2007

2008

2009

2010

2011

inbreuken zeevaart/binnenvaart

79

53

78

115

165

scheepvaartongevallen

15

31

11

16

13

schadevaststellingen

44

26

20

57

31

milieu inbreuken

14

7

6

16

12

inbreuken sociale wetgeving

7

3

4

10

15

waterlijken

5

5

4

5

8

diefstallen

12

14

24

13

37

totaal

176

139

147

232

281




SPN Gent

Jaar

2007

2008

2009

2010

2011

inbreuken zeevaart/binnenvaart

110

151

152

161

125

scheepvaartongevallen

37

43

43

61

35

schadevaststellingen

18

16

15

6

10

milieu inbreuken

29

14

12

10

9

inbreuken sociale wetgeving

7

8

4

3

4

waterlijken

1


1


1

diefstallen

19

6

22

20

12

Totaal

221

238

249

261

196




SPN Liége

Jaar

2007

2008

2009

2010

2011

inbreuken zeevaart/binnenvaart

725

529

638

545

433

scheepvaartongevallen

15

24

13

12

18

schadevaststellingen

22

3

1

21

12

milieu inbreuken

29

39

57

40

48

inbreuken sociale wetgeving

0

0

0

0

0

waterlijken

1

0

0

1

1

diefstallen

5

8

7

6

8

Totaal

797

603

716

625

520



Vraag 2.

Details van de tussenkomsten vindt u de tabellen onder vraag 1.

Vraag 3.

De cijfers bij vraag 1 geven alleen de gedane vaststellingen weer.

Vraag 4.

Voor deze dienstverlening worden geen kosten aangerekend door de scheepvaartpolitie.