SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2011-2012 Zitting 2011-2012
________________
6 février 2012 6 februari 2012
________________
Question écrite n° 5-5506 Schriftelijke vraag nr. 5-5506

de Anke Van dermeersch (Vlaams Belang)

van Anke Van dermeersch (Vlaams Belang)

au vice-premier ministre et ministre des Finances et du Développement durable, chargé de la Fonction publique

aan de vice-eersteminister en minister van Financiën en Duurzame Ontwikkeling, belast met Ambtenarenzaken
________________
Trésorerie - Société fédérale de participation et d'investissement - Collaboration Thesaurie - Federale Participatie- en investeringsmaatschappij - Samenwerking 
________________
trésor
Société fédérale de Participations et d'Investissement
schatkist
Federale Participatie- en Investeringsmaatschappij
________ ________
6/2/2012Verzending vraag
28/3/2012Antwoord
6/2/2012Verzending vraag
28/3/2012Antwoord
________ ________
Question n° 5-5506 du 6 février 2012 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-5506 d.d. 6 februari 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Par une lettre du 4 novembre 2010, la Société fédérale de participation et d'investissement (SFPI) a présenté à la Trésorerie des factures pour des frais d’expertise juridique et financière pour un total de 41,9 millions d’euros. Ces factures concernent des prestations exécutées entre octobre 2008 et avril 2010 dans le cadre des missions déléguées à la SFPI. En 2008, la SFPI avait reçu une provision de 20 millions d’euros pour couvrir de telles dépenses. Le solde de 21,9 millions est à charge du budget de l’année 2011, alors qu’aucun crédit n’était initialement prévu.

Les prestations de ces experts ont été directement commandées par la SFPI qui a prépayé toutes les factures. La Trésorerie, qui n'est pas impliquée dans la désignation de ces experts ni dans la détermination de leur rémunération, n'était donc pas en mesure de programmer ces dépenses. La Trésorerie ne recevant même pas de copie des rapports d’expertise envoyés à la SFPI, elle ne peut dès lors pas bénéficier des avis fort coûteux des experts.

1) Quelles mesures le ministre a-t-il déjà prises pour impliquer la Trésorerie dans la désignation des experts et dans la détermination de leur rémunération, ou, si ce n'est pas possible, pour veiller au moins à ce que la Trésorerie soit informée à temps de sorte qu'elle puisse programmer les dépenses y afférentes ?

2) Quelles mesures a-t-il prises en vue d'une fluidité optimale des informations de la SFPI vers la Trésorerie ? La transmission des rapports d'expertise serait une première étape dans ce sens.

 

In een brief van 4 november 2010 heeft de Federale Participatie- en investeringsmaatschappij (FPIM) aan de Thesaurie facturen voorgelegd voor juridische en financiële expertisekosten voor een totaal van 41,9 miljoen euro. Die facturen betreffen de prestaties die werden uitgevoerd tussen oktober 2008 en april 2010 in het kader van de opdrachten die aan de FPIM waren gedelegeerd. In 2008 had de FPIM een provisie van 20 miljoen euro ontvangen om dergelijke uitgaven te dekken. Het saldo van 21,9 miljoen valt ten laste van de begroting van het jaar 2011, terwijl initieel geen enkel krediet was uitgetrokken.

De FPIM heeft de prestaties van die deskundigen rechtstreeks besteld en alle facturen vooruitbetaald. De Thesaurie was niet betrokken bij de aanstelling van de deskundigen en al evenmin bij de vaststelling van hun vergoeding. Zij was dus ook niet in staat die uitgaven te programmeren. De Thesaurie ontvangt zelfs geen kopie van de deskundigenverslagen die naar de FPIM worden gezonden en kan dus niet eens de vruchten plukken van de duur betaalde adviezen van de deskundigen.

1) Welke maatregelen heeft de minister reeds genomen om de Thesaurie te betrekken bij de aanstelling van de deskundigen en bij de vaststelling van hun vergoeding, of indien dit niet mogelijk is, om er minstens voor te zorgen dat de Thesaurie hiervan tijdig op de hoogte wordt gebracht, zodat zij de daarmee samenhangende uitgaven kan programmeren?

2) Welke maatregelen heeft hij genomen om een optimale doorstroming van informatie van de FPIM naar de Thesaurie te verwezenlijken? De doorzending van de genoemde deskundigenverslagen zou een eerste stap in die richting zijn.

 
Réponse reçue le 28 mars 2012 : Antwoord ontvangen op 28 maart 2012 :

1. Les interventions de l'État Fédéral pour aider les institutions financières en difficultés, nécessitaient l’assistance et l’avis d’experts juridiques ou financiers. Ceux-ci ont pour la plus grande partie agi à la demande de la Société fédérale de participation et d'investissement (SFPI) dans le cadre de sa mission déléguée. Ainsi la plupart des factures à cet égard ont été transmises à la SFPI et ont été payées par celle-ci.

Dans l’intérêt de la transparence, les frais contractés par la SFPI dans le cadre de ses missions déléguées, seront dorénavant mis à charge du budget des dépenses. Pour 2012 et les années suivantes les crédits nécessaires seront prévus sur le budget des Finances, division 61, Administration de la Trésorerie, art. 61 02 12.11.05 « Frais de fonctionnement de la Société Fédérale de Participations et d’Investissements ». Pour 2012, un montant de 977 000 euros a déjà été inscrit sur le budget.

2. La mission que la SFPI avait confiée à l’expert financier de l’Union Bank of Switzerland (UBS) dans le cadre du dossier Dexia est terminée. La Trésorerie a lancé elle-même un marché public afin de désigner un nouveaux conseiller financier pour l’assister dans ce dossier.

Afin de réaliser une communication d’information optimale de la SFPI vers la Trésorerie, l’Administration Générale de la Trésorerie a déjà contacté la SFPI. La SFPI n’a pas d’obstacle pour transmettre des rapports à la Trésorerie.

1. De tussenkomsten van de Federale Staat om de financiële instellingen in moeilijkheden te helpen vereiste de bijstand en het advies van juridische of financiële experts. Deze hebben voor het grootste gedeelte gehandeld op vraag van de Federale Participatie- en investeringsmaatschappij (FPIM) in het kader van haar gedelegeerde opdracht. Zo werden de meeste facturen dienaangaande aan de FPIM overgemaakt en werden ze ook door de FPIM betaald.

Omwille van de doorzichtigheid zullen de kosten aangegaan door de FPIM in het kader van de gedelegeerde opdrachten voortaan ten laste van de uitgavenbegroting worden gelegd. Voor 2012 en de daarop volgende jaren zullen de nodige kredieten worden voorzien op de begroting van Financiën, afdeling 61, Administratie der Thesaurie, art. 61 02 12.11.05 “Werkingskosten van de Federale Participatie en Investeringsmaatschappij”. Voor 2012 werd reeds een bedrag van 977 000 euro op de begroting ingeschreven.

2. De opdracht die FPIM had met de financieel expert van Union Bank of Switzerland (UBS) in het kader van het Dexia-dossier werd afgesloten. De Thesaurie heeft zelf een overheidsopdracht opgestart om een nieuwe financieel raadgever aan te duiden om haar in dat dossier bij te staan.

Om een optimale doorstroming van informatie van de FPIM naar de Thesaurie te verwezenlijken heeft de Algemene Administratie van de Thesaurie reeds contact opgenomen met de FPIM. De FPIM heeft er geen probleem mee om verslagen door te zenden aan de Thesaurie.