SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2011-2012 Zitting 2011-2012
________________
2 février 2012 2 februari 2012
________________
Question écrite n° 5-5490 Schriftelijke vraag nr. 5-5490

de Inge Faes (N-VA)

van Inge Faes (N-VA)

à la ministre de la Justice

aan de minister van Justitie
________________
Service public fédéral Justice - Fonctionnaire de l'information - Évaluation Federale Overheidsdienst Justitie - Informatieambtenaar - Evaluatie 
________________
ministère
bureau d'information
transparence administrative
relation administration-administré
ministerie
informatiebureau
openbaarheid van het bestuur
betrekking tussen overheid en burger
________ ________
2/2/2012Verzending vraag
5/3/2012Antwoord
2/2/2012Verzending vraag
5/3/2012Antwoord
________ ________
Question n° 5-5490 du 2 février 2012 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-5490 d.d. 2 februari 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Le droit et la justice sont des piliers de notre démocratie et il importe que tous les citoyens de notre pays connaissent leurs droits et leur devoirs. Ce n'est malheureusement pas toujours le cas. Le droit est compliqué et le seuil d'accessibilité du Service public fédéral (SPF) Justice est très élevé pour le citoyen lambda. Afin de résoudre ce problème, le SPF Justice a institué un fonctionnaire de l'information, chargé de répondre à toute question du citoyen relative à la Justice ou de l'aiguiller vers l'instance idoine. Bien entendu, en vertu du principe de la séparation des pouvoirs, ce service ne peut donner de conseil juridique individuel.

Pour connaître l'utilité du fonctionnaire de l'information du SPF Justice, je souhaiterais une réponse aux questions suivantes.

1) Combien de demandes d'information sont-elles parvenues au SPF Justice par ce canal en 2011 ?

2) Combien de ces demandes ont-elles été traitées avec succès ?

 

Recht en rechtspraak zijn belangrijke pijlers van onze democratie en het is van essentieel belang dat alle burgers van dit land hun rechten en plichten kennen. Helaas is dat niet altijd het geval. Het recht is ingewikkeld en de Federale Overheidsdienst (FOD) Justitie heeft voor de gewone man een zeer hoge toegangsdrempel. Om dit euvel te verhelpen heeft de FOD Justitie de informatieambtenaar in het leven geroepen. Die ambtenaar moet alle vragen van de burger in verband met Justitie beantwoorden of de persoon doorverbinden met de geschikte instantie. Uiteraard kan deze dienst geen individueel juridisch advies geven wegens het principe van de scheiding der machten.

Teneinde te weten te komen hoe belangrijk de informatieambtenaar in de FOD Justitie is, zouden wij graag een antwoord krijgen op volgende vragen:

1) Hoeveel informatievragen kwamen er in 2011 via deze weg in de FOD Justitie toe?

2) Hoeveel van die vragen werden succesvol behandeld?

 
Réponse reçue le 5 mars 2012 : Antwoord ontvangen op 5 maart 2012 :

La fonction de fonctionnaire d'information a été créée dans les différents services publics à la suite de l'obligation d'information au public imposée aux services publics fédéraux par la Charte de l'utilisateur des services publics du 4 décembre 1992 (M.B. du 22 janvier 1993) et par la décision du Conseil des ministres du 5 février 1993.

La tâche principale du fonctionnaire d'information du Service public fédéral (SPF) Justice consiste à aider à trouver des réponses aux questions des "stakeholders" sur des sujets ayant un rapport avec le SPF Justice. Dans la pratique quotidienne, le fonctionnaire d'information reçoit des questions sur une multitude de sujets relevant ou non des compétences du SPF Justice.

Si la question concerne une matière relevant des compétences du SPF Justice et si suffisamment d'informations pertinentes sont disponibles sur l'objet de la question, la personne qui l'a posée recevra du fonctionnaire d'information une réponse de fond sous la forme de renseignements individualisés. A défaut d'informations disponibles, le fonctionnaire d'information soumet la question au service compétent au sein du SPF Justice.

Lorsque la demande d'informations porte sur une matière qui ne relève pas des compétences du SPF Justice, le fonctionnaire d'information oriente la personne vers le service public compétent ou vers les instances les plus pertinentes.

Un nombre considérable de citoyens s'adressent au fonctionnaire d'information dans l'espoir d'obtenir un avis juridique centré sur leur situation personnelle. En raison de la séparation des pouvoirs et de la responsabilité individuelle des fonctionnaires, il ne peut être répondu à cette attente. Ces personnes sont redirigées vers les Commissions d'aide juridique de première ligne où elles peuvent trouver une aide juridique de première ligne. En fonction de la situation, la commission de médiation est également une option proposée.

Enfin, le fonctionnaire d'information a également un rôle de help-desk pour les personnes qui éprouvent des difficultés lors de leurs recherches dans les banques de données du site internet du SPF Justice (en particulier les banques de données Législation belge et Personnes morales).

1. Les tableaux donnent pour les mois de 2011 un aperçu du nombre de demandes d'informations par langue (tableau 1), par moyen de communication (tableau 2), par type de demandeur (tableau 3) et par objet (tableau 4).

2. La section Fonctionnaire d'information répond dans le délai le plus bref possible et normalement au plus tard dans les cinq jours ouvrables à toutes les questions qui lui sont adressées. Elle répond soit sous la forme de renseignements individualisés, soit en soumettant la question à un service compétent, soit en renvoyant vers un autre service public ou une autre instance.

Tableau 1. Demandes d'informations par langue :

 

Néerlandais

Français

Autre*


Nombre absolu

%

Nombre absolu

%

Nombre absolu

%

Janvier

349

37%

567

60%

29

3%

Février

367

42%

481

55%

28

3%

Mars

412

40%

580

57%

29

3%

Avril

310

41%

432

57%

20

2%

Mai

437

44%

519

53%

27

3%

Juin

392

44%

463

53%

26

3%

Juillet

311

49%

298

47%

21

3%

Août

410

47%

427

49%

29

3%

Septembre

373

39%

554

58%

31

3%

Octobre

646

47%

715

52%

25

1%

Novembre

456

37%

761

61%

23

2%

Décembre

445

46%

495

51%

33

3%

Total

764

42%

764

54%

764

3%

Moyenne/mois

409

43%

524

54%

27

3%

*Autre = allemand, anglais, autre.

Tableau 2. Demandes d'informations par moyen de communication :


Téléphone

E-mail

Courrier/fax

Accueil


Nombre absolu

%

Nombre absolu

%

Nombre absolu

%

Nombre absolu

%

Janvier

473

50%

422

45%

41

4%

9

1%

Février

436

50%

399

46%

31

4%

10

1%

Mars

517

51%

445

44%

47

5%

12

1%

Avril

391

51%

338

44%

22

3%

11

1%

Mai

560

57%

379

39%

37

4%

7

1%

Juin

485

55%

355

40%

31

4%

10

1%

Juillet

310

49%

289

46%

28

4%

3

0%

Août

408

47%

407

47%

42

5%

9

1%

Septembre

561

59%

350

37%

37

4%

10

1%

Octobre

837

60%

511

37%

29

2%

9

1%

Novembre

680

55%

509

41%

45

4%

6

0%

Décembre

485

50%

451

47%

33

3%

4

0%

Total

764

53%

764

42%

764

4%

764

1%

Moyenne/mois

512

53%

405

42%

35

4%

8

1%

Tableau 3. Demandes d'informations par type de demandeur :


Particulier

Professionnel

Autorité

Interne

Divers


Nombre absolu

%

Nombre absolu

%

Nombre absolu

%

Nombre absolu

%

Nombre absolu

%

Janvier

771

82%

66

7%

61

6%

42

4%

5

1%

Février

708

81%

62

7%

68

8%

34

4%

4

0%

Mars

843

83%

73

7%

65

6%

36

4%

4

0%

Avril

636

83%

41

5%

46

6%

31

4%

8

1%

Mai

808

82%

65

7%

68

7%

40

4%

2

0%

Juin

728

83%

72

8%

54

6%

21

2%

6

1%

Juillet

514

82%

46

7%

42

7%

22

3%

6

1%

Août

707

82%

71

8%

54

6%

29

3%

5

1%

Septembre

770

80%

94

10%

52

5%

39

4%

3

0%

Octobre

1118

81%

125

9%

71

5%

65

5%

7

0%

Novembre

1024

83%

116

9%

63

5%

37

3%

0

0%

Décembre

794

82%

82

8%

53

5%

36

4%

8

1%

Total

764

82%

764

8%

764

6%

764

4%

764

0%

Moyenne/ mois

785

82%

76

8%

58

6%

36

4%

5

1%

Tableau 4. Demandes d'informations par objet :


Compétences

SPF Justice

Contact

Données

Plainte

Avis dans un conflit

Hors compétences

Divers


Nombre

absolu

%

Nombre absolu

%

Nombre absolu

%

Nombre absolu

%

Nombre absolu

%

Nombre absolu

%

Janvier

519

55%

99

10%

17

2%

124

13%

127

13%

59

6%

Février

494

56%

83

9%

6

1%

127

14%

102

12%

64

7%

Mars

555

54%

104

10%

21

2%

151

15%

114

11%

76

7%

Avril

416

55%

108

14%

5

1%

85

11%

97

13%

51

7%

Mai

512

52%

165

17%

9

1%

113

11%

128

13%

56

6%

Juin

471

53%

139

16%

10

1%

103

12%

110

12%

48

5%

Juillet

318

50%

103

16%

14

2%

77

12%

63

7%

55

6%

Août

443

51%

138

16%

26

3%

110

13%

89

10%

60

7%

Septembre

441

46%

201

21%

17

2%

152

16%

102

12%

45

5%

Octobre

744

54%

260

19%

22

1%

174

12%

105

8%

81

6%

Novembre

622

50%

211

17%

21

2%

199

16%

123

10%

64

5%

Décembre

496

51%

166

17%

8

1%

117

12%

81

8%

105

11%

Total

764

52%

764

15%

764

2%

764

13%

764

11%

764

7%

Moyenne/

mois

503

52%

148

15%

15

2%

128

13%

103

11%

64

7%



Naar aanleiding van de verplichting tot informatieverstrekking aan het publiek, opgelegd aan de federale openbare diensten door het Handvest van de gebruiker van de openbare diensten van 4 december 1992 (Belgisch Staatsblad van 22 januari 1993), en bij beslissing van de Ministerraad van 5 februari 1993, werd de functie van Informatieambtenaar in de verschillende overheidsdiensten ingesteld.  

De hoofdtaak van de Informatieambtenaar van de Federale Overheidsdienst (FOD) Justitie bestaat uit het helpen vinden van antwoorden op de vragen van haar «stakeholders» over zaken die verband houden met de FOD Justitie. In de dagelijkse praktijk ontvangt de Informatieambtenaar vragen die handelen over een veelheid van onderwerpen, al dan niet behorend tot de bevoegdheden van de FOD Justitie.  

Ingeval de vraag een materie betreft die behoort tot de bevoegdheden van de FOD Justitie en wanneer er voor het onderwerp voldoende relevante informatie beschikbaar is, zal de vraagsteller van de Informatieambtenaar een inhoudelijk antwoord in de vorm van geïndividualiseerde inlichtingen ontvangen. Bij afwezigheid van beschikbare informatie, legt de Informatieambtenaar de vraag voor aan de bevoegde dienst binnen de FOD Justitie. 

Wanneer de informatievraag handelt over een materie die buiten de competentie van de FOD Justitie valt, verwijst de Informatieambtenaar de vraagsteller door naar de bevoegde overheidsdienst of de meest relevante instanties.  

Een aanzienlijk aantal burgers contacteert de Informatieambtenaar in de hoop een juridisch advies toegespitst op hun persoonlijke situatie te verkrijgen. Omwille van de scheiding der machten en de individuele aansprakelijkheid van de ambtenaren, kan er aan deze verwachting niet worden voldaan. Deze personen worden doorverwezen naar de Commissies voor juridische eerstelijnsbijstand waar zij terecht kunnen voor juridische eerstelijnsbijstand. Ook contact met de bemiddelingscommissie wordt, afhankelijk van de situatie, als optie voorgesteld.  

Tot slot vervult de Informatieambtenaar de rol van een helpdeskfunctie voor die mensen die moeilijkheden hebben met het verrichten van opzoekingen in de databanken op de website van de FOD Justitie (in hoofdzaak de databank Belgische Wetgeving en de databank Rechtspersonen). 

1. In de Tabellen wordt voor de maanden van 2011 een overzicht gegeven van het aantal informatievragen volgens taal (tabel 1), communicatiemiddel (tabel 2), type vraagsteller (tabel 3) en onderwerp van de vraag (tabel 4). 

2. Alle vragen die de afdeling Informatieambtenaar ontvangt, worden in een zo kort mogelijke tijdspanne en normaliter uiterlijk binnen de vijf werkdagen beantwoord. Hetzij in de vorm van geïndividualiseerde inlichtingen, hetzij door het voorleggen van de vraag aan een bevoegde dienst of nog in de vorm van een doorverwijzing naar een andere overheidsdienst of instantie. Tabel 1. Informatievragen volgens taal: 

Tabel 1. Informatievragen volgens taal:

 

Nederlands

Frans

Andere*

absoluut

%

absoluut

%

absoluut

%

januari

349

37,00%

567

60%

29

3%

februari

367

42%

481

55%

28

3%

maart

412

40%

580

57%

29

3%

april

310

41%

432

57%

20

2%

mei

437

44%

519

53%

27

3%

juni

392

44%

463

53%

26

3%

juli

311

49%

298

47%

21

3%

augustus

410

47%

427

49%

29

3%

september

373

39%

554

58%

31

3%

oktober

646

47%

715

52%

25

1%

november

456

37%

761

61%

23

2%

december

445

46%

495

51%

33

3%

Totaal

4 908

42%

6292

54%

321

3%

Gem/mnd

409

43%

524

54%

27

3%

            *Andere = Duits, Engels, andere. 

Tabel 2. Informatievragen volgens communicatiemiddel : 

 

telefoon

e-mail

brief/fax

onthaal

absoluut

%

absoluut

%

absoluut

%

absoluut

%

januari

473

50%

422

45%

41

4%

9

1%

februari

436

50%

399

46%

31

4%

10

1%

maart

517

51%

445

44%

47

5%

12

1%

april

391

51%

338

44%

22

3%

11

1%

mei

560

57%

379

39%

37

4%

7

1%

juni

485

55%

355

40%

31

4%

10

1%

juli

310

49%

289

46%

28

4%

3

0%

augustus

408

47%

407

47%

42

5%

9

1%

september

561

59%

350

37%

37

4%

10

1%

oktober

837

60%

511

37%

29

2%

9

1%

november

680

55%

509

41%

45

4%

6

0%

december

485

50%

451

47%

33

3%

4

0%

Totaal

6 143

53%

4 855

42%

423

4%

100

1%

GEM/MND

512

53%

405

42%

35

4%

8

1%

 Tabel 3. Informatievragen volgens type aanvrager : 

 

particulier

professioneel

overheid

intern

divers

absoluut

%

absoluut

%

absoluut

%

absoluut

%

absoluut

%

januari

771

82%

66

7%

61

6%

42

4%

5

1%

februari

708

81%

62

7%

68

8%

34

4%

4

0%

maart

843

83%

73

7%

65

6%

36

4%

4

0%

april

636

83%

41

5%

46

6%

31

4%

8

1%

mei

808

82%

65

7%

68

7%

40

4%

2

0%

juni

728

83%

72

8%

54

6%

21

2%

6

1%

juli

514

82%

46

7%

42

7%

22

3%

6

1%

augustus

707

82%

71

8%

54

6%

29

3%

5

1%

september

770

80%

94

10%

52

5%

39

4%

3

0%

oktober

1 118

81%

125

9%

71

5%

65

5%

7

0%

november

1 024

83%

116

9%

63

5%

37

3%

0

0%

december

794

82%

82

8%

53

5%

36

4%

8

1%

Totaal

9 421

82%

913

8%

697

6%

432

4%

58

0%

Gem/mnd

785

82%

76

8%

58

6%

36

4%

5

1%

Tabel 4. Informatievragen volgens onderwerp van de vraag : 

 

bevoegdheid

FOD Justitie

contact

gegevens

klacht

advies in conflict

buiten competentie

diverse

 

absoluut

%

absoluut

%

absoluut

%

absoluut

%

absoluut

%

absoluut

%

januari

519

55%

99

10%

17

2%

124

13%

127

13%

59

6%

februari

494

56%

83

9%

6

1%

127

14%

102

12%

64

7%

maart

555

54%

104

10%

21

2%

151

15%

114

11%

76

7%

april

416

55%

108

14%

5

1%

85

11%

97

13%

51

7%

mei

512

52%

165

17%

9

1%

113

11%

128

13%

56

6%

juni

471

53%

139

16%

10

1%

103

12%

110

12%

48

5%

juli

318

50%

103

16%

14

2%

77

12%

63

7%

55

6%

augustus

443

51%

138

16%

26

3%

110

13%

89

10%

60

7%

september

441

46%

201

21%

17

2%

152

16%

102

12%

45

5%

oktober

744

54%

260

19%

22

1%

174

12%

105

8%

81

6%

november

622

50%

211

17%

21

2%

199

16%

123

10%

64

5%

december

496

51%

166

17%

8

1%

117

12%

81

8%

105

11%

Totaal

6 031

52%

1 777

15%

176

2%

1532

13%

1241

11%

764

7%

GEM/MND

503

52%

148

15%

15

2%

128

13%

103

11%

64

7%