SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2011-2012 Zitting 2011-2012
________________
28 décembre 2011 28 december 2011
________________
Question écrite n° 5-4350 Schriftelijke vraag nr. 5-4350

de Dirk Claes (CD&V)

van Dirk Claes (CD&V)

à la ministre de la Justice

aan de minister van Justitie
________________
Disparitions inquiétantes - Dossiers de meurtres non élucidés - Nombres Onrustwekkende verdwijningen - Onopgeloste moorddossiers - Aantallen 
________________
mort
enquête judiciaire
homicide
statistique officielle
dood
gerechtelijk onderzoek
doodslag
officiële statistiek
________ ________
28/12/2011Verzending vraag
14/6/2012Antwoord
28/12/2011Verzending vraag
14/6/2012Antwoord
________ ________
Réintroduction de : question écrite 5-1923 Réintroduction de : question écrite 5-1923
________ ________
Question n° 5-4350 du 28 décembre 2011 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-4350 d.d. 28 december 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Concernant le nombre d'enquêtes relatives à des personnes disparues, je souhaiterais obtenir une réponse aux questions suivantes.

1) Combien d'enquêtes ont-elles été ouvertes pour disparitions inquiétantes en 2009 et 2010 ? Je souhaiterais une ventilation entre adultes et mineurs.

2) Combien de ces enquêtes ont-elles été closes entre-temps ?

3) Combien de ces enquêtes n'ont-elles pas encore été closes (la personne en question étant donc toujours portée disparue) ?

4) Ces vingt dernières années, combien de dossiers de meurtre n'ont-ils pas encore été élucidés dans notre pays ? J'aimerais obtenir une ventilation par arrondissement judiciaire.

 

In het kader van het aantal onderzoeken naar vermiste personen kreeg ik graag een antwoord op de volgende vragen:

1) Hoeveel onderzoeken naar onrustwekkende verdwijningen zijn in 2009-2010 geopend? Graag kreeg ik een opdeling tussen volwassenen en minderjarigen.

2) Hoeveel dergelijke onderzoeken werden inmiddels afgesloten?

3) Hoeveel dergelijke onderzoeken werden nog niet afgesloten (waarbij de persoon in kwestie dus nog altijd vermist is)?

4) Hoeveel moorddossiers van de voorbije twintig jaar zijn in ons land nog steeds niet opgehelderd? Graag kreeg ik een opdeling per gerechtelijk arrondissement.

 
Réponse reçue le 14 juin 2012 : Antwoord ontvangen op 14 juni 2012 :

1, 2 et 3. En ce qui concerne les points 1, 2 et 3, je vous fais parvenir les éléments de réponse qui m’ont bien été fourni par la Cellule Personnes Disparues à la Police Fédérale.

De nombreux dossiers sont des affaires pour lesquelles un dossier de disparition inquiétante a été ouvert au sein de la Cellule des Personnes Disparues de la Police Fédérale. Les chiffres présentés ne correspondent qu’aux dossiers qui ont été porté à la connaissance de la Cellule des Personnes Disparues.

Pour répondre à la première question, la Cellule des Personnes Disparues de la Police Fédérale a dénombré 1 527 disparitions inquiétantes pour l’année 2009 (dont 398 mineurs et 1 129 majeurs). Au cours de l’année 2010, ce sont 1 477 dossiers qui ont été ouverts par la Cellule des Personnes Disparues de la Police Fédérale (dont 315 mineurs et 1 162 majeurs). Après une extraction de données depuis la banque de données du Collège des procureurs généraux, il s’avère que 11 579 dossiers (5 655 en 2009 et 5 924 en 2010) ont été encodés dans les parquets correctionnels avec le code de prévention « 40C - Disparitions ». Cependant, ce code reprend également d’autres types de disparitions que celles jugées inquiétantes.

En réponse à la question 2, nous dénombrons, parmi les dossiers ouverts en 2009 et 2010, 1 424 personnes qui ont été retrouvées en 2009 (sur 1 527) tandis que 1 385 dossiers ont été résolus en 2010 (sur 1 477).

Enfin, les renseignements fournis par la Cellule des Personnes Disparues de la Police fédérale relatifs à la question 3 nous apprennent que 103 personnes disparues en 2009 n’ont pas été retrouvées et que 92 personnes disparues en 2010 demeurent également introuvables.

Cependant, il faut tenir compte du fait que les renseignements relatifs à l’année 2009 sont ceux qui ont été fournis dans le cadre de la question parlementaire numéro 4-6841 du 9 février 2010. En conséquence, il est possible que des personnes mentionnées comme toujours disparues en 2009 aient entre temps été localisées.

4. Les informations ci-dessous portent sur la question 4 et sont issues de la banque de données du Collège des procureurs généraux.

Remarques préliminaires – limites du champ des investigations menées.

A partir des données informatiques enregistrées dans la banque de données du Collège des procureurs généraux, les analystes statistiques du Collège des procureurs généraux ont été en mesure d’extraire des informations relatives au nombre d’affaires d’assassinat entrées dans les parquets correctionnels depuis le 1er janvier 2009. En effet, la banque de données du Collège des procureurs généraux dispose du code de prévention « 30A – assassinat » qui permet de sélectionner les affaires de ce type.

Les analystes statistiques du Collège des procureurs généraux ont aussi été en mesure d’extraire des informations qui portent sur l’état d’avancement de ces affaires, situation arrêtée à la date du 10 juillet 2011, ainsi que sur les motifs de classement sans suite.

Par contre, la terminologie « affaires non élucidées » que l’on retrouve dans la question parlementaire pose de nombreux problèmes.

Le terme « affaire élucidée » relève du langage courant ou policier mais ne correspond pas à un concept juridique. Une affaire criminelle élucidée signifie, en langage commun, une affaire dont l’enquête a, tout à la fois, permis d’expliquer le mécanisme qui a provoqué la mort d’une personne et qui a, aussi, permis la découverte de l’identité de l’auteur et son arrestation.

En outre, le terme d’élucidation n’est pas un concept juridique. En droit pénal belge, il n’y a « élucidation » que lorsqu’il est établi par une décision de justice définitive, le plus souvent une cour d’assises, que telle personne déterminée a été déclarée coupable d’assassinat. Avant cette décision de justice, la personne suspecte, inculpée ou accusée est juridiquement présumée innocente.

Bref, le terme « élucidation » ne rencontre pas les concepts juridiques utilisés en droit pénal et en procédure pénale en Belgique.

Cette observation ne constitue pas une remarque de « puriste » mais implique que le ministère public ne dispose pas des outils adéquats pour répondre à ce type de question. En effet, le ministère public classifie les dossiers qu’il traite (et leur état d’avancement) avec les concepts juridiques qui s’imposent à lui (tels que « non-lieu », « renvoi devant une cour d’assises », etc.), au rang desquels ne figure pas celui d’élucidation.

Il faut donc être prudent lors de la communication et de l’interprétation de données quantitatives en matière de recherche et poursuite des affaires pénales par les parquets près les tribunaux de première instance.

C’est la raison pour laquelle seront communiquées des données relatives aux affaires d’assassinat entrées dans les parquets de Belgique au cours des années 2009 à 2010, mais qu’aucune précision ne sera apportée au sujet de l’élucidation de ces faits.

Comme indiqué ci-après, et comme demandé dans la question parlementaire, les données communiquées ne concernent que les faits qualifiés pénalement d’assassinat (meurtre avec préméditation) à l’exclusion de toutes les autres qualifications proches ou moins proches. Ainsi, seront exclues des données communiquées, les renseignements relatifs aux meurtres (qui se distinguent des assassinats par la circonstance qu’ils –les meurtres- ne sont pas prémédités).

Avant d’examiner les données quantitatives extraites par les analystes statistiques du Collège des procureurs généraux, il convient encore de formuler les observations suivantes et ce, afin de délimiter le champ des investigations menées :

1. Les données chiffrées reprises dans les tableaux ci-après ont été extraites de la banque de données du Collège des procureurs généraux qui est alimentée par les enregistrements des sections correctionnelles des parquets près les tribunaux de première instance (système REA/TPI). Les données qui seront présentées ci-après correspondent à l’état de la banque de données au 10 juillet 2011.

2. Des 28 parquets de « premier degré » que compte notre pays (27 parquets d’instance + le parquet fédéral), il y en a 27 qui introduisent les affaires correctionnelles dans le système informatique REA/TPI. Seul le parquet d’Eupen n’enregistre pas ses dossiers dans le système informatique en raison de l’absence d'une version en langue allemande.

3. Les données qui ont été traitées afin de répondre à la présente demande, ne concernent que les infractions commises par des personnes majeures. Les procédures diligentées à charge de mineurs d’âge sont traitées par les sections « jeunesse » des parquets pour lesquelles les analystes statistiques ne disposent pas encore de données exploitables.

4. Le système informatique prévoit la possibilité d’enregistrer une prévention principale et des préventions secondaires. Les affaires comptabilisées dans les tableaux qui suivent concernent les infractions identifiées à partir du code de prévention principale ou secondaire « 30A : assassinat ».

Alors que l’article 393 du Code pénal définit le meurtre comme un homicide commis avec l’intention de donner la mort, l’article 394 du même code dispose que le meurtre commis avec préméditation est qualifié d’assassinat. Par conséquent, les données chiffrées reprises dans les tableaux ci-après ne concernent pas les meurtres commis sans préméditation, les homicides, les coups et blessures volontaires ayant entraîné la mort sans intention de la donner, les empoisonnements, les meurtres commis pour faciliter le vol, les tentatives d’assassinat ou de meurtre.

Il est important de faire remarquer que certains dossiers peuvent évoluer au cours de l’enquête. Ainsi, un dossier qualifié de « tentative d’assassinat » peut évoluer en un « assassinat » si la victime décède des suites de ses blessures. De même, un dossier qualifié de « meurtre » peut évoluer en un dossier « assassinat » si l’enquête menée met en évidence que la préméditation était présente chez l’auteur au moment des faits. L’évolution d’un dossier en cours d’enquête n’est pas toujours encodée de manière systématique dans le système informatique ce qui a pour conséquence que certains dossiers qui évoluent vers une affaire « d’assassinat » peuvent ne pas être pris en compte dans la présente analyse en raison d’un encodage lacunaire.

Enfin, précisons que l’enquête peut mettre en évidence qu’un dossier initialement qualifié d’assassinat peut s’avérer ne pas correspondre avec la réalité des faits (Ex : Un témoin affirme qu’une personne a été assassinée mais l’on remarque vite que la prétendue victime est toujours en vie).

5. Les informations extraites par les analystes statistiques du Collège des procureurs généraux sont présentées en annexe sous forme de quatre tableaux :

  • Le premier tableau dénombre les dossiers d’assassinat entrés dans les parquets correctionnels au cours des années 2009 à 2010 en les présentant par arrondissement judiciaire selon l’année d’entrée.

  • Le second tableau répertorie l’origine des dossiers ouverts au sein des parquets correctionnels.

  • Un troisième tableau indique l’état d’avancement de ces affaires, situation arrêtée à la date du 10 juillet 2011.

  • Enfin, le tableau 4 précise les motifs de classement sans suite qui ont été opérés.

Les quatre tableaux utilisent l’affaire pénale comme unité de compte, une même affaire pouvant compter un ou plusieurs prévenus/préjudiciés et comporter un ou plusieurs crimes ou délits.

Ces données ne donnent pas une indication de la criminalité réelle en matière d’assassinat. En effet, les données quantitatives contenues dans les tableaux de cette analyse ne reprennent que les dossiers portés à la connaissance des parquets.

Contextualisation des chiffres en annexe

Le premier tableau expose le nombre d’affaires d’assassinat entrées dans les parquets correctionnels au cours des années 2009 et 2010. Les données sont réparties selon l’année d’entrée de l’affaire au parquet et selon l’arrondissement judiciaire.

En deux années, 290 affaires d’assassinat ont été ouvertes dans les parquets correctionnels de Belgique .

Au total, 294 prévenus sont impliqués dans les 290 affaires.

Les données présentées comptabilisent les dossiers qui ont été encodés dans les différents parquets correctionnels du royaume et non le nombre de faits constatés. Pour un certain nombre d’affaires, il peut s’agir d’une constitution de partie civile qui amène à la création d’un nouveau dossier pour les mêmes faits. Ce nouveau dossier est par la suite joint au dossier mère.

Afin de vérifier dans combien de cas l’affaire fait suite à une constitution de partie civile, le tableau 2 répertorie les modes d’entrées des affaires.

Le tableau 2 répertorie le nombre d’affaires d’assassinat entrées dans les parquets correctionnels au cours des années 2009 à 2010, selon le mode d’entrée de l’affaire dans les parquets.

En deux années, 290 affaires d’assassinat ont été encodées dans le système informatique REA/TPI des parquets correctionnels. Sept affaires ont été ouvertes au parquet fédéral pour lequel il n’est pas possible de fournir la même distinction au niveau des modes d’entrée. En conséquence, ces sept affaires ont été regroupées dans la catégorie inconnu/erreur.

Pour les dossiers enregistrés dans les parquets correctionnels, 103 affaires (36 %) ont été encodées à la suite d’une plainte ou d’une constitution de partie civile. Ces constitutions de partie civile qui amènent à la création d’un nouveau dossier peuvent concerner des faits qui ont déjà fait l’objet d’un encodage préalable dans le système informatique pour un autre dossier.

Le mode d'entrée renvoie à la nature et à l'auteur du document étant à l'origine de l'affaire correctionnelle.

(1) services de police

La rubrique services de police comprend les services de police locale et fédérale.

Les PV simplifiés gardés par les services de police et pour lesquels seules des listes sont envoyées au parquet ne sont pas pris en compte.

(2) services d'inspection

Les services d'inspection sont des services administratifs ayant une compétence verbalisante limitée. Il s'agit entre autres des Douanes et accises, du TEC, de la SNCB, des inspections aéroportuaires, des gardes forestiers, des administrations de l'environnement, du contrôle de la navigation, du service de la navigation et de différents services publics.

(3) plaintes & parties civiles

Il s'agit de plaintes émanant de particuliers, de plaintes d'huissiers de justice ou d'organisations particulières ainsi que des constitutions de partie civile.

(4) autres envois

Les envois d'autres parquets (les mises à disposition) et tribunaux, d'autres sections du même parquet, des parquets et tribunaux étrangers et des tribunaux du même arrondissement judiciaire donnent lieu à la création d'une nouvelle affaire. Cette rubrique est aussi une catégorie 'résiduaire' pour toutes les affaires qui n'ont pas trouvé place dans une des trois autres rubriques.

Le troisième tableau indique les différents états d’avancement des affaires d’assassinat entrées dans les parquets correctionnels entre le 1er janvier 2009 et le 31 décembre 2010.

Pour une meilleure interprétation, il est nécessaire de tenir compte de l’âge de la cohorte présentée. En effet, selon la date d’extraction du 10 juillet 2011, les données quantitatives exposées correspondent à des dossiers dont l’âge varie entre six et trente mois. De ce fait, certains dossiers devraient encore évoluer vers un autre état d’avancement. Cela implique que des proportions différentes sont observées selon la cohorte étudiée. Par exemple, il est logique de trouver une plus grande proportion d’affaires à l’état d’information pour les dossiers de la cohorte de 2010 que pour ceux de la cohorte de 2009.

Parmi l’ensemble de ces affaires, 8,62 % ont été classées sans suite (25 affaires) ; 2,41 % ont été envoyées pour disposition vers une autre instance (sept affaires) ; enfin, 81,38 % se trouvent dans l’état d’avancement « instruction » « chambre du conseil » ou « citation & suite » (236 affaires). Les motifs de classement sans suite sont exposés dans le tableau 4 ci-dessous.

Dans le cadre de la réponse à la question parlementaire numéro 4-6841, les analystes statistiques avaient opté pour une présentation des états d’avancement qui reprenait la catégorie « jonction ». Dans le présent document, les affaires qui se trouvaient dans l’état d’avancement « jonction » à la date du 10 juillet 2011 ont été réparties dans les autres catégories en fonction de l’état d’avancement attribué à leur affaire mère.

Les affaires dont l’état d’avancement est « jonction » ont été examinées afin de ne garder que l’état d’avancement de l’affaire « mère ». Sur la période étudiée, 106 affaires ont fait l’objet d’une jonction (soit 36,55 % du total des affaires). Lorsque l’on se penche sur l’état d’avancement des 106 affaires-mère auxquelles les affaires d’assassinat ont été jointes, nous obtenons les informations suivantes : un dossier est à l’information, deux dossiers ont été classés sans suite, vingt-deux dossiers sont à l’instruction, soixante-sept dossiers ont été fixés devant la chambre du conseil en vue du règlement de la procédure et enfin, il y a quatorze dossiers qui ont fait l’objet d’une citation ou d’une décision ultérieure à la citation.

Il est également important de signaler que lorsqu’une affaire est mise à disposition d’un autre parquet, les analystes statistiques comptabilisent deux fois cette affaire : une fois dans le parquet initial et une fois dans le parquet destinataire.

Les différents états d’avancement peuvent être :

  • Information : Cette catégorie contient toutes les affaires qui étaient encore à l’information au 10 juillet 2011.

  • Classement sans suite : Le classement sans suite constitue une renonciation provisoire aux poursuites, mettant fin à l'information. La décision de classement sans suite est toujours provisoire. Tant que l'action publique n'est pas éteinte, l’affaire peut être rouverte.

  • Pour disposition : Cette rubrique présente les affaires qui, au 10 juillet 2011, ont été transmises pour disposition. Pour autant qu'elles ne reviennent pas vers le parquet expéditeur, les affaires transmises restent dans cet état pour le parquet initial. Elles peuvent donc être considérées comme clôturées pour ce parquet. Ces affaires sont rouvertes sous un autre numéro auprès du parquet destinataire.

  • Instruction : La rubrique instruction reprend les affaires mises à l'instruction et qui n’ont pas encore été fixées devant la chambre du conseil pour le règlement de la procédure.

  • Chambre du conseil :La rubrique Chambre du Conseil reprend les affaires depuis la phase du règlement de la procédure jusqu’au moment d’une fixation éventuelle devant le tribunal correctionnel. Les affaires pour lesquelles on a renoncé aux poursuites conservent cet état d’avancement.

  • Citation et suite : La rubrique citation et suite présente les affaires pour lesquelles une citation ou une décision postérieure à la citation est attribuée. Il s’agit d’affaires pour lesquelles il y a une citation, une fixation devant le tribunal correctionnel, un jugement, une opposition, un appel, etc.

Le tableau 4 précise les motifs des classements sans suite pour les affaires d’assassinat entrées dans les parquets correctionnels au cours des années 2009 et 2010 et classées sans suite à la date du 10 juillet 2011.

Le classement sans suite constitue une renonciation provisoire aux poursuites, mettant fin à l'information. Tant que l'action publique n'est pas éteinte, l'affaire peut être rouverte.

Sur les vingt-cinq dossiers classés sans suite, un motif technique est avancé pour vingt-quatre d’entre eux. Le motif « charges insuffisantes » est le motif le plus souvent invoqué puisqu’il revient dans douze dossiers classés sans suite. Viennent ensuite les « « absences d’infractions » (cinq dossiers).

ANNEXE QPV 5-4350

Tableau 1 : Nombre d’affaires d’assassinat entrées dans les parquets correctionnels de Belgique entre le 1er janvier 2009 et le 31 décembre 2010. Données présentées par année et par arrondissement judiciaire (n & % en colonne)

 

2009

2010

TOTAL

n

%

n

%

n

%

Anvers

Anvers

18

12,95

14

9,27

32

11,03

Malines

7

5,04

7

4,64

14

4,83

Turnhout

1

0,72

-

-

1

0,34

Hasselt

4

2,88

15

9,93

19

6,55

Tongres

7

5,04

9

5,96

16

5,52

Bruxelles

Bruxelles

29

20,86

41

27,15

70

24,14

Louvain

3

2,16

1

0,66

4

1,38

Nivelles

1

0,72

1

0,66

2

0,69

Gand

Gand

12

8,63

8

5,30

20

6,90

Termonde

25

17,99

10

6,62

35

12,07

Audenaerde

6

4,32

1

0,66

7

2,41

Bruges

10

7,19

4

2,65

14

4,83

Courtrai

-

-

7

4,64

7

2,41

Ypres

1

0,72

1

0,66

2

0,69

Furnes

1

0,72

-

-

1

0,34

Liège

Liège

8

5,76

9

6,96

17

5,86

Huy

-

-

1

0,66

1

0,34

Verviers

-

-

1

0,66

1

0,34

Namur

1

0,72

2

1,32

3

1,03

Dinant

-

-

1

0,66

1

0,34

Arlon

1

0,72

3

1,99

4

1,38

Marche-en Famenne

-

-

1

0,66

1

0,34

Mons

Charleroi

-

-

2

1,32

2

0,69

Mons

2

1,44

3

1,99

5

1,72

Tournai

1

0,72

3

1,99

4

1,38

Parquet fédéral

Parquet fédéral

1

0,72

6

3,97

7

2,41

Belqique

139

100,00

151

100,00

290

100,00

Le parquet fédéral est compétent lorsqu’il s’agit d’assassinats perpétrés sur des citoyens belges à l’étranger. Il est également compétent en cas de violation au droit pénal international pour les cas de crimes de guerre, crimes contre l’humanité ou des génocides

Tableau 2 : Nombre d’affaires d’assassinat entrées dans les parquets correctionnels de Belgique, entre le 1er janvier 2009 et le 31 décembre 2010. Données présentées par arrondissement, selon le mode d’entrée de l’affaire dans les parquets (n et % en ligne)

 

 

Services de police

Services d’inspection

Plaintes & parties civiles

Autres envois

Inconnu / erreur

TOTAL


n

%

n

%

n

%

n

%

n

%

n

%

Anvers

Anvers

26

81,25

-

-

2

6,25

4

12,50

-

-

32

100,00

Malines

6

42,86

-

-

8

57,14

-

-

-

-

14

100,00

Turnhout

1

100,00

-

-

-

-

-

-

-

-

1

100,00

Hasselt

14

73,68

-

-

2

10,53

3

15,79

-

-

19

100,00

Tongres

6

37,50

-

-

9

56,25

1

6,25

-

-

16

100,00

Bruxelles

Bruxelles

37

53,86

-

-

31

44,29

2

2,86

-

-

70

100,00

Louvain

2

50,00

-

-

1

25,00

1

25,00

-

-

4

100,00

Nivelles

1

50,00

1

50,00

-

-

-

-

-

-

2

100,00

Gand

Gand

7

35,00

-

-

12

60,00

1

5,00

-

-

20

100,00

Termonde

10

28,57

-

-

23

65,71

2

5,71

-

-

35

100,00

Audenaerde

1

14,29

-

-

6

85,71

-

-

-

-

7

100,00

Bruges

4

28,57

-

-

3

21,43

7

50,00

-

-

14

100,00

Courtrai

3

42,86

-

-

4

57,14

-

-

-

-

7

100,00

Ypres

2

100,00

-

-

-

-

-

-

-

-

2

100,00

Furnes

-

-

-

-

1

100,00

-

-

-

-

1

100,00

Liège

Liège

16

94,12

-

-

-

-

1

5,88

-

-

17

100,00

Huy

-

-

-

-

-

-

1

100,00

-

-

1

100,00

Verviers

1

100,00

-

-

-

-

-

-

-

-

1

100,00

Namur

3

100,00

-

-

-

-

-

-

-

-

3

100,00

Dinant

1

100,00

-

-

-

-

-

-

-

-

1

100,00

Arlon

1

25,00

-

-

-

-

3

75,00

-

-

4

100,00

Marche-en-Famenne

-

-

-

-

1

100,00

-

-

-

-

1

100,00

Mons

Charleroi

2

100,00

-

-

-

-

-

-

-

-

2

100,00

Mons

4

80,00

-

-

-

-

1

20,00

-

-

5

100,00

Tournai

4

100,00

-

-

-

-

-

-

-

-

4

100,00

Parquet fédéral

Parquet fédéral

-

-

-

-

-

-

-

-

7

100,00

7

100,00

Belgique

152

52,41

1

0,34

103

35,52

27

9,31

7

2,41

290

100,00

Tableau 3 : État d’avancement, arrêté à la date du 10 juillet 2011, des affaires d’assassinat entrées dans les parquets correctionnels au cours des années 2009 et 2010 (n et % en colonne)

 

 

2009

2010

TOTAL

n

%

n

%

n

%

Information

2

1,44

20

13,25

22

7,59

Sans suite

12

8,63

13

8,61

25

8,62

Pour disposition

2

1,44

5

3,31

7

2,41

Instruction

23

16,55

47

31,13

70

24,14

Chambre du conseil

81

58,27

47

31,13

128

44,14

Citation & suite

19

13,67

19

12,58

38

13,10

TOTAL

139

100,00

151

100,00

290

100,00

Tableau 4 : Nombre d’affaires d’assassinat entrées dans les parquets correctionnels entre le 1er janvier 2009 et le 31 décembre 2010 et classées sans suite à la date du 10 juillet 2011. Données présentées en fonction du motif de classement sans suite enregistré, par année d’entrée (n & % en colonne)

 

 

2009

2010

TOTAL

n

%

n

%

n

%

Classement de nature technique

12

100,00

12

92,31

24

96,00

Absence d’infraction

3

25,00

2

15,38

5

20,00

Charges insuffisantes

6

50,00

6

46,15

12

48,00

Extinction de l’action publique

1

8,33

2

15,38

3

12,00

Décès de l’auteur

1

8,33

2

15,38

3

12,00

Irrecevabilité de l’action publique

2

16,67

1

7,69

3

12,00

Incompétence

2

16,67

1

7,69

3

12,00

Auteur(s) inconnu(s)

-

-

1

7,69

1

4,00

Classement sans suite pour motifs d’opportunité

-

-

1

7,69

1

4,00

Motifs propres à la personnalité

-

-

1

7,69

1

4,00

Conséquences disproportionnées-trouble social

-

-

1

7,69

1

4,00

TOTAL

12

100,00

13

100,00

25

100,00



1.2 en 3. Hierbij vindt u het antwoord met betrekking tot de punten 1, 2 en 3 dat mij door de Cel Vermiste Personen van de Federale Politie werd meegedeeld.

Het aantal dossiers geeft de zaken weer voor dewelke een onrustwekkend verdwijningsdossier bij de Cel Vermiste Personen van de Federale Politie werd geopend. Deze voorgestelde cijfers stemmen enkel overeen met de dossiers die ter kennis van de Cel Vermiste Personen werden gebracht.

De eerste vraag kan de Cel Vermiste Personen van de Federale Politie als volgt beantwoorden: 1 527 onrustwekkende verdwijningen in 2009 (waarvan 398 minderjarigen en 1 129 meerderjarigen). In 2010 werden 1 477 dossiers door de Cel Vermiste Personen van de Federale Politie geopend (waarvan 315 minderjarigen en 1 162 meerderjarigen). Na een gegevensextractie uit de gegevensbank van het College van procureurs-generaal, blijkt dat 11 579 dossiers (5 655 in 2009 en 5 924 in 2010) in de correctionele parketten onder tenlasteleggingscode “40C – Verdwijning” werden ingevoerd. Onder deze code worden evenwel ook andere soorten verdwijningen opgenomen.

Voor het antwoord op vraag 2 geldt dat voor de in 2009 geopende dossiers 1 424 (op 1 527) personen werden teruggevonden. In 2010 werden 1 385 (op 1 477) dossiers opgelost.

Uit de informatie van de Cel Vermiste Personen van de Federale Politie met betrekking tot vraag 3, blijkt ten slotte dat in 2009 en 2010 respectievelijk 103 en 92 personen niet werden teruggevonden.

Er moet evenwel rekening mee worden gehouden dat de gegevens omtrent 2009 overeenstemmen met de informatie die in het kader van parlementaire vraag nr. 4-6841 van 9 februari 2010 werd gegeven. Bijgevolg kan het zijn dat sommige van de in 2009 nog steeds als vermist opgegeven personen ondertussen werden gelokaliseerd.

4. De hieronderstaande informatie heeft betrekking op vraag 4 en komt uit de gegevensbank van het College van procureurs-generaal.

Voorafgaande opmerkingen met betrekking tot de afbakening van het veld van de gevoerde onderzoeken.

Op basis van de informaticagegevens die in de gegevensbank van het College van procureurs-generaal werden geregistreerd, konden de statistische analisten van het College van procureurs-generaal informatie uit de gegevensbank halen omtrent het aantal moordzaken dat bij de correctionele parketten sinds 1 januari 2009 was ingestroomd. In de gegevensbank van het College van procureurs-generaal is immers tenlasteleggingscode “30A - moord” opgenomen waarmee dit soort misdrijven kan worden geselecteerd.

De statistische analisten van het College van procureurs-generaal konden ook informatie uit de gegevensbank halen omtrent de vooruitgangsstaat van deze zaken (toestand per 10 juli 2011) en de motieven van zondergevolgstelling.

De term “onopgeloste zaken” in de parlementaire vraag zorgt daarentegen voor heel wat moeilijkheden.

De term “opgeloste zaak” behoort tot de omgangs- of politietaal maar is geen juridisch concept. In de omgangstaal is een opgeloste strafzaak een zaak waarvan het onderzoek enerzijds het mechanisme dat de dood van een persoon tot gevolg heeft gehad heeft kunnen ontrafelen en anderzijds tot de ontdekking van de identiteit van de dader en zijn arrestatie heeft geleid.

Bovendien is de term oplossing geen juridisch concept. In het Belgisch strafrecht is er enkel sprake van “oplossing” wanneer in een definitieve uitspraak, meestal door het Hof van Assisen, wordt bepaald dat een welbepaalde persoon aan moord schuldig werd bevonden. Vóór deze uitspraak wordt de verdachte, aangeklaagde of beschuldigde persoon geacht onschuldig te zijn.

De term “oplossing” beantwoordt kortom niet aan de juridische concepten die in het strafrecht en de strafrechtspleging in België worden gebruikt.

Deze commentaar is geen “puristische” opmerking, maar geeft te kennen dat het openbaar ministerie niet over gepaste middelen beschikt om dit soort vragen te beantwoorden. Het openbaar ministerie rangschikt de dossiers die worden behandeld (en hun vooruitgangsstaat) volgens de van toepassing zijnde juridische concepten (zoals “buitenvervolgingstelling”, “verwijzing naar Hof van Assisen, enz.). Het concept van de oplossing is hier niet in opgenomen.

Kwantitatieve gegevens inzake opsporingen en vervolgingen van strafzaken door de parketten bij de rechtbanken van eerste aanleg moeten dus met de nodige omzichtigheid worden gecommuniceerd en geïnterpreteerd.

Daarom zullen gegevens over de in 2009 en 2010 bij de Belgische parketten ingestroomde moordzaken worden gegeven, zonder verduidelijking omtrent het oplossen van deze feiten.

Zoals hierna aangegeven en zoals gevraagd in de parlementaire vraag, hebben de meegedeelde gegevens enkel betrekking op feiten die strafrechtelijk als moord worden omschreven (doodslag met voorbedachten rade), met uitzondering van alle andere aansluitende of minder aansluitende kwalificaties. Zo zal informatie omtrent doodslag uit de meegedeelde gegevens verwijderd zijn (die van moord verschilt doordat doodslag niet met voorbedachten rade wordt gepleegd).

Alvorens de door de statistische analisten van het College van procureurs-generaal uit de gegevensbank gehaalde kwantitatieve gegevens nader te bekijken, moeten volgende opmerkingen worden geformuleerd om het veld van de gevoerde onderzoeken af te bakenen:

1. De cijfergegevens in de hieronderstaande tabellen komen uit de gegevensbank van het College van procureurs-generaal die aan de hand van de registraties van de correctionele afdelingen van de parketten bij de rechtbanken van eerste aanleg (REA/TPI-systeem) wordt aangevuld. Deze gegevens stemmen overeen met de toestand van de gegevensbank op 10 juli 2011.

2. Op 28 “eersterangsparketten” in ons land (27 parketten van eerste aanleg + federaal parket), voeren er 27 de correctionele zaken in het REA/TPI-informaticasysteem in. Het parket van Eupen doet dit niet omdat er geen Duitstalige versie van het systeem bestaat.

3. De gegevens die werden gebruikt om deze vraag te beantwoorden hebben enkel betrekking op misdrijven die door meerderjarigen werden gepleegd. De versnelde procedures tegen minderjarigen worden door de afdelingen “jeugd” van de parketten behandeld. Hierover beschikken de statistische analisten nog niet over bruikbare gegevens.

4. Het informaticasysteem voorziet in de mogelijkheid een voornaamste tenlastelegging en secundaire tenlasteleggingen te registreren. De zaken die in onderstaande tabellen in rekenschap worden genomen hebben betrekking op misdrijven die geïdentificeerd zijn op basis van de voornaamste of secundaire tenlasteleggingscode “30A - moord”.

Artikel 393 van het Strafwetboek omschrijft doodslag als doding met het oogmerk te doden. In artikel 394 van hetzelfde wetboek wordt echter gesteld dat doodslag met voorbedachten rade als moord wordt gekwalificeerd. De cijfergegevens uit de hieronderstaande tabellen hebben dus geen betrekking op doodslag zonder voorbedachten rade, doding, opzettelijke slagen en verwondingen met de dood tot gevolg, vergiftiging, doodslag om diefstal te vergemakkelijken, pogingen tot moord of doodslag.

Er moet op worden gewezen dat sommige dossiers in de loop van het onderzoek kunnen evolueren. Zo kan een dossier van “poging tot moord” evolueren naar “moord” wanneer het slachtoffer aan zijn verwondingen overlijdt. Een dossier “doodslag” kan evolueren naar “moord” als het gevoerde onderzoek aantoont dat de dader, op het moment van de feiten, met voorbedachten rade heeft gehandeld. De evolutie van een lopend dossier wordt niet stelselmatig in het informaticasysteem ingevoerd. Dit heeft tot gevolg dat sommige dossiers die naar "moord" evolueren, omwille van een onvolledige invoer, niet in de huidige analyse in rekening worden gebracht.

Er moet ten slotte worden vermeld dat een onderzoek kan aantonen dat een oorspronkelijk dossier van moord niet overeenstemt met de realiteit (bv. een getuige verklaart dat een persoon werd vermoord, maar er wordt snel vastgesteld dat het zogezegde slachtoffer nog in leven is).

5. De door de statistische analisten van het College van procureurs-generaal uit de gegevensbank gehaalde informatie wordt in bijlage in vier tabellen voorgesteld:

  • De eerste tabel geeft het aantal moorddossiers weer dat van 2009 tot 2010 bij de correctionele parketten is ingestroomd, per gerechtelijk arrondissement en volgens het jaar van instroom.

  • De tweede tabel geeft in een lijst de binnen de correctionele parketten geopende dossiers weer.

  • In een derde tabel is de vooruitgangsstaat van deze zaken opgenomen (toestand per 10 juli 2011).

  • In tabel 4 worden ten slotte de motieven van zondergevolgstelling uiteengezet.

De strafzaak is in de vier tabellen de teleenheid. Iedere zaak kan een of meerdere verdachten/benadeelden en een of meerdere misdaden of wanbedrijven omvatten.

Deze gegevens geven geen aanwijzing over de echte criminaliteit inzake moord. De kwantitatieve gegevens in de tabellen van deze analyse zijn immers enkel een weergave van de dossiers die ter kennis van de parketten zijn gebracht.

Contextualisering van de cijfers in bijlage

In de eerste tabel wordt het aantal moordzaken weergegeven dat bij de correctionele parketten in 2009 en 2010 is ingestroomd. De gegevens zijn opgedeeld volgens het jaar van instroom van de zaak bij het parket en volgens het gerechtelijke arrondissement.

In twee jaar werden 290 moordzaken bij de Belgische correctionele parketten geopend .

In totaal zijn 294 verdachten betrokken bij 290 zaken.

Voor deze gegevens werd rekening gehouden met de dossiers die in de verschillende Belgische correctionele parketten werden ingevoerd en niet met het aantal vastgestelde feiten. Voor een aantal zaken gaat het om een burgerlijke partijstelling die leidt tot het opstellen van een nieuw dossier voor dezelfde feiten. Dit nieuwe dossier wordt vervolgens bij de moederzaak gevoegd.

Teneinde na te gaan in hoeveel gevallen de zaak het gevolg is van een burgerlijke partijstelling, wordt de wijze van inleiding van de zaken in tabel 2 opgedeeld.

In tabel 2 wordt het aantal moordzaken dat van 2009 tot 2010 bij de correctionele parketten is ingestroomd volgens de wijze van inleiding van de zaak bij de parketten opgedeeld.

In twee jaar werden 290 moordzaken in het REA/TPI-informaticasysteem van de correctionele parketten ingevoerd. Er werden zeven zaken bij het federaal parket geopend waarbij hetzelfde onderscheid op basis van de wijze van inleiding niet kan worden gemaakt. Bijgevolg werden deze zeven zaken in de categorie ongekend/fout opgenomen.

103 zaken (36 %) van de bij de correctionele parketten geregistreerde dossiers werden naar aanleiding van een klacht of een burgerlijke partijstelling ingevoerd. Deze burgerlijke partijstellingen, die tot het opstellen van een nieuw dossier leiden, kunnen betrekking hebben op feiten die reeds voorheen voor een ander dossier in het informaticasysteem werden ingevoerd.

De wijze van inleiding verwijst naar de aard en de opsteller van het document dat aan de basis ligt van de correctionele zaak.

(1) politiediensten

De rubriek politiediensten omvat de lokale en federale politiediensten.

De vereenvoudigde pv's die bij de politiediensten blijven en waarvan enkel lijsten naar het parket gezonden zijn worden niet meegeteld.

(2) inspectiediensten

De inspectiediensten zijn administratieve diensten met beperkte verbaliserende bevoegdheid. Het betreft onder andere de Douane en Accijnzen, de TEC, de NMBS, de luchthaveninspectiediensten, de boswachters, de milieuadministraties, de scheepvaartcontrole, de dienst voor de scheepvaart en verschillende openbare diensten.

(3) klachten en burgerlijke partijen

Het gaat om klachten van particulieren, gerechtsdeurwaarders of privéorganisaties, alsook om burgerlijke partijstellingen

(4) andere overzendingen

De overzendingen van andere parketten (de terbeschikkingstellingen) en rechtbanken, van andere afdelingen van hetzelfde parket, van buitenlandse parketten en rechtbanken en van rechtbanken van hetzelfde gerechtelijk arrondissement leiden tot een nieuwe zaak. Deze rubriek is ook een ‘restcategorie’ voor alle zaken die in de drie andere rubrieken niet konden worden ondergebracht.

In tabel 3 worden de verschillende vooruitgangsstaten van de tussen 1 januari 2009 en 31 december 2010 bij de correctionele parketten ingestroomde zaken weergegeven.

Voor een betere interpretatie moet rekening worden gehouden met de ouderdom van de voorgestelde cohorte. Afgaande op de extractiedatum (10 juli 2011), komen de uiteengezette kwantitatieve gegevens overeen met dossiers van 6 tot 30 maanden oud. Bijgevolg zouden sommige dossiers nog naar een andere vooruitgangsstaat moeten evolueren. Dit impliceert dat er, naargelang de bestudeerde cohorte, verschillende verhoudingen worden vastgesteld. Verhoudingsgewijs is het bijvoorbeeld logisch dat bij de dossiers van cohorte 2010 meer zaken in het stadium van het opsporingsonderzoek zijn dan in de cohorte van 2009.

8,62 % van al deze zaken werd zonder gevolg gesteld (25 zaken), 2,41 % werd ter beschikking naar een andere instantie doorgestuurd (zeven zaken). 81,38 % bevindt zich in de vooruitgangsstaat “onderzoek”, “raadkamer” of “dagvaarding en vervolg” (236 zaken). De motieven van zondergevolgstelling worden in tabel 4 weergegeven.

In het kader van het antwoord op parlementaire vraag nr. 4-6841 hadden de statistische analisten voor een voorstelling van de vooruitgangsstaten gekozen waarin de categorie “voeging” was opgenomen. In dit document werden de zaken die zich op 10 juli 2011 in vooruitgangsstaat "voeging" bevonden, in functie van de vooruitgangsstaat van de moederzaak, onder de andere categorieën verdeeld.

De zaken waarvan de vooruitgangsstaat in “voeging” is werden nader onderzocht om enkel de vooruitgangsstaat van de “moederzaak” te behouden. Tijdens de bestudeerde periode werden 106 zaken gevoegd (36,55 % van alle zaken). Uit de vooruitgangsstaat van de 106 moederzaken waaraan de moordzaken werden gevoegd, kan het volgende worden opgemaakt: 1 dossier bevindt zich in het stadium van het vooronderzoek, 2 dossiers werden zonder gevolg gesteld, 22 dossiers zijn in onderzoek, voor 67 dossiers is een rechtsdag voor de raadkamer vastgesteld met het oog op de regeling van de rechtspleging en in 14 dossiers was er sprake van een dagvaarding of een beslissing na de dagvaarding.

Er moet ook worden opgemerkt dat de statistische analisten een zaak twee keer tellen wanneer een zaak ter beschikking wordt gesteld van een ander parket: eenmaal bij het parket van oorsprong en eenmaal bij het parket van bestemming.

De verschillende mogelijke vooruitgangstaten zijn:

  • Vooronderzoek: Deze categorie bevat alle zaken die op 10 juli 2011 nog in vooronderzoek waren.

  • Zonder gevolg: De zondergevolgstelling is een voorlopige beslissing om af te zien van vervolging waardoor een einde aan het vooronderzoek wordt gesteld. De beslissing tot zondergevolgstelling is steeds voorlopig. Zolang de openbare vordering niet is vervallen, kan de zaak opnieuw worden geopend.

  • Ter beschikking Deze rubriek bevat de zaken die op 10 juli 2011 ter beschikking zijn gesteld. Zolang ze niet terugkeren naar het parket-verzender, blijven de zaken in deze vooruitgangsstaat bij het parket van oorsprong. Ze kunnen dus door dit parket als afgesloten worden beschouwd. Deze zaken worden onder een andere nummer bij het parket van bestemming geopend.

  • Onderzoek: Deze categorie bevat de zaken voor welke een gerechtelijk onderzoek is ingesteld en die nog niet voor de regeling van de rechtspleging werden vastgesteld.

  • De rubriek raadkamer bevat de zaken vanaf de fase van de regeling van de rechtspleging tot op het tijdstip waarop eventueel een rechtsdag voor de correctionele rechtbank wordt bepaald. De zaken waarin is afgezien van vervolging behouden deze vooruitgangsstaat.

  • Dagvaarding en vervolg: De rubriek dagvaarding en vervolg bevat de zaken waarin er sprake is van een dagvaarding of een beslissing na de dagvaarding. Het betreft zaken waarvoor er een dagvaarding is, een rechtsdag voor de correctionele rechtbank werd bepaald, er een vonnis, verzet, hoger beroep, enz. is.

In tabel 4 worden de motieven van zondergevolgstelling voor moordzaken weergegeven die in 2009 en 2010 bij de correctionele parketten zijn ingestroomd en op 10 juli 2011 zonder gevolg waren gesteld.

De zondergevolgstelling is een voorlopige beslissing om af te zien van vervolging waardoor een einde aan het vooronderzoek wordt gesteld. Zolang de strafvordering niet is vervallen, kan de zaak opnieuw worden geopend.

Op vijfentwintig zonder gevolg gestelde dossiers werd in vierentwintig gevallen een technisch motief aangevoerd. Het motief “onvoldoende bewijzen” wordt het meeste gebruikt, namelijk in twaalf zonder gevolggestelde dossiers. Hierna volgt het motief “geen misdrijf” (vijf dossiers).

BIJLAGE QPV 5-4350

Tabel 1 : Aantal moordzaken dat tussen 1 januari 2009 en 31 december 2010 bij de Belgische correctionele parketten is ingestroomd. Gegevens per jaar van instroom en per gerechtelijk arrondissement (a & % in kolom)

 

2009

2010

TOTAAL

a

%

a

%

a

%

Antwerpen

Antwerpen

18

12,95

14

9,27

32

11,03

Mechelen

7

5,04

7

4,64

14

4,83

Turnhout

1

0,72

-

-

1

0,34

Hasselt

4

2,88

15

9,93

19

6,55

Tongeren

7

5,04

9

5,96

16

5,52

Brussel

Brussel

29

20,86

41

27,15

70

24,14

Leuven

3

2,16

1

0,66

4

1,38

Nijvel

1

0,72

1

0,66

2

0,69

Gent

Gent

12

8,63

8

5,30

20

6,90

Dendermonde

25

17,99

10

6,62

35

12,07

Oudenaarde

6

4,32

1

0,66

7

2,41

Brugge

10

7,19

4

2,65

14

4,83

Kortrijk

-

-

7

4,64

7

2,41

Ieper

1

0,72

1

0,66

2

0,69

Veurne

1

0,72

-

-

1

0,34

Liège

Luik

Luik

8

5,76

9

6,96

17

5,86

Hoei

-

-

1

0,66

1

0,34

Verviers

-

-

1

0,66

1

0,34

Namen

1

0,72

2

1,32

3

1,03

Dinant

-

-

1

0,66

1

0,34

Aarlen

1

0,72

3

1,99

4

1,38

Marche-en-Famenne

-

-

1

0,66

1

0,34

Mons

Bergen

Charleroi

-

-

2

1,32

2

0,69

Bergen

2

1,44

3

1,99

5

1,72

Doornik

1

0,72

3

1,99

4

1,38

Federaal parket

Federaal parket[1]

1

0,72

6

3,97

7

2,41

België

139

100,00

151

100,00

290

100,00

Het federaal parket is bevoegd voor moorden op Belgische burgers in het buitenland. Het is tevens bevoegd bij schending van het internationaal strafrecht voor gevallen van oorlogsmisdaden, misdaden tegen de menselijkheid of genocides.

Tabel 2 : Aantal moordzaken dat tussen 1 januari 2009 en 31 december 2010 bij de Belgische correctionele parketten is ingestroomd. Gegevens per arrondissement, volgens de wijze van inleiding van de zaak bij de parketten (a en % in lijn)



 

 

Politie-diensten

Inspectie-diensten

Klachten & burgerlijke partijen

Andere overzendingen 

Ongekend / fout

TOTAAL

 

a

%

a

%

a

%

a

%

a

%

a

%

Antwerpen

Antwerpen

26

81,25

-

-

2

6,25

4

12,50

-

-

32

100,00

Mechelen

6

42,86

-

-

8

57,14

-

-

-

-

14

100,00

Turnhout

1

100,00

-

-

-

-

-

-

-

-

1

100,00

Hasselt

14

73,68

-

-

2

10,53

3

15,79

-

-

19

100,00

Tongeren

6

37,50

-

-

9

56,25

1

6,25

-

-

16

100,00

Brussel

Brussel

37

53,86

-

-

31

44,29

2

2,86

-

-

70

100,00

Leuven

2

50,00

-

-

1

25,00

1

25,00

-

-

4

100,00

Nijvel

1

50,00

1

50,00

-

-

-

-

-

-

2

100,00

Gent

Gent

7

35,00

-

-

12

60,00

1

5,00

-

-

20

100,00

Dendermonde

10

28,57

-

-

23

65,71

2

5,71

-

-

35

100,00

Oudenaarde

1

14,29

-

-

6

85,71

-

-

-

-

7

100,00

Brugge

4

28,57

-

-

3

21,43

7

50,00

-

-

14

100,00

Kortrijk

3

42,86

-

-

4

57,14

-

-

-

-

7

100,00

Ieper

2

100,00

-

-

-

-

-

-

-

-

2

100,00

Veurne

-

-

-

-

1

100,00

-

-

-

-

1

100,00

Luik

Luik

16

94,12

-

-

-

-

1

5,88

-

-

17

100,00

Hoei

-

-

-

-

-

-

1

100,00

-

-

1

100,00

Verviers

1

100,00

-

-

-

-

-

-

-

-

1

100,00

Namen

3

100,00

-

-

-

-

-

-

-

-

3

100,00

Dinant

1

100,00

-

-

-

-

-

-

-

-

1

100,00

Aarlen

1

25,00

-

-

-

-

3

75,00

-

-

4

100,00

Marche-en-Famenne

-

-

-

-

1

100,00

-

-

-

-

1

100,00

Bergen

Charleroi

2

100,00

-

-

-

-

-

-

-

-

2

100,00

Bergen

4

80,00

-

-

-

-

1

20,00

-

-

5

100,00

Doornik

4

100,00

-

-

-

-

-

-

-

-

4

100,00

Federaal parket

Federaal parket

-

-

-

-

-

-

-

-

7

100,00

7

100,00

België

152

52,41

1

0,34

103

35,52

27

9,31

7

2,41

290

100,00

Tabel 3 : Vooruitgangstaat op 10 juli 2011 van moordzaken die bij correctionele parketten in 2009 en 2010 zijn ingestroomd (a en % in kolom)

 

 

2009

2010

TOTAAL

a

%

a

%

a

%

Vooronderzoek

2

1,44

20

13,25

22

7,59

Zonder gevolg

12

8,63

13

8,61

25

8,62

Ter beschikking

2

1,44

5

3,31

7

2,41

Onderzoek

23

16,55

47

31,13

70

24,14

Raadkamer

81

58,27

47

31,13

128

44,14

Citation & suite

Dagvaarding en vervolg

19

13,67

19

12,58

38

13,10

TOTAAL

139

100,00

151

100,00

290

100,00

Tabel 4 : Aantal van 1 januari 2009 tot 31 december 2010 bij de correctionele parketten ingestroomde moordzaken die op 10 juli 2011 zonder gevolg waren gesteld. Gegevens in functie van het geregistreerde motief van zondergevolgstelling, per jaar van instroom (a & % in kolom)

 

 

2009

2010

TOTAAL

a

%

a

%

a

%

Technisch

12

100,00

12

92,31

24

96,00

Geen misdrijf

3

25,00

2

15,38

5

20,00

Onvoldoende bewijzen

6

50,00

6

46,15

12

48,00

Verval van de strafvordering

1

8,33

2

15,38

3

12,00

Overlijden van de dader

1

8,33

2

15,38

3

12,00

Niet-toelaatbaarheid van de strafvordering

2

16,67

1

7,69

3

12,00

Onbevoegdheid

2

16,67

1

7,69

3

12,00

Dader(s) onbekend

-

-

1

7,69

1

4,00

Opportuniteit

-

-

1

7,69

1

4,00

Motieven eigen aan de persoon van de dader

-

-

1

7,69

1

4,00

Wanverhouding gevolgen – maatschappelijke verstoring

-

-

1

7,69

1

4,00

TOTAAL

12

100,00

13

100,00

25

100,00