SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2011-2012 Zitting 2011-2012
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23 décembre 2011 23 december 2011
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Question écrite n° 5-4309 Schriftelijke vraag nr. 5-4309

de Karl Vanlouwe (N-VA)

van Karl Vanlouwe (N-VA)

au vice-premier ministre et ministre des Affaires étrangères, du Commerce extérieur et des Affaires européennes

aan de vice-eersteminister en minister van Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Europese Zaken
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L'absence d'observateurs internationaux lors des élections en Egypte De afwezigheid van internationale waarnemers bij de verkiezingen in Egypte 
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Égypte
élection parlementaire
vérification du scrutin
Service européen pour l'action extérieure
observateur
Egypte
parlementsverkiezing
toezicht op de verkiezingen
Europese Dienst voor extern optreden
waarnemer
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23/12/2011Verzending vraag
9/2/2012Antwoord
23/12/2011Verzending vraag
9/2/2012Antwoord
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Herindiening van : schriftelijke vraag 5-3853 Herindiening van : schriftelijke vraag 5-3853
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Question n° 5-4309 du 23 décembre 2011 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-4309 d.d. 23 december 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Le 28 novembre auront lieu les premières élections en Égypte depuis que le président Hosni Mubarak a été destitué en février. Un nouveau parlement sera élu, légitimé par l'électeur pour élaborer une nouvelle constitution.

Le processus électoral est réparti sur trois journées : la première est le 28 novembre, la deuxième se situe en décembre et la troisième en janvier 2012. La coutume égyptienne veut en effet que des juges soient présents dans chaque bureau pour faire fonction de jury. Comme il n'y a pas suffisamment de juges, on est contraint de scinder le vote en trois phases.

Les élections législatives sont également supervisées par le Conseil suprême des forces armées, le conseil militaire qui dirige l'Égypte depuis la chute de Hosni Mubarak il y a huit mois. Le Conseil ne veut permettre qu'à des observateurs nationaux et à des « témoins internationaux informels » de suivre les élections.

Une loi récente interdit aux observateurs internationaux de venir s'immiscer dans les affaires intérieures. Il ne serait possible que d'assister au scrutin (to observe and watch).

Tant le Canada que le président des États-unis Barack Obama déplorent cette décision du Conseil. Le président Obama a exhorté les chefs militaires à abroger la loi martiale et à permettre le déroulement des élections dans un climat libre et impartial correspondant aux normes démocratiques, comme le demandait le mouvement de la place Tahrir.

- Que pense le ministre de la décision du Conseil suprême des forces armées interdisant à de véritables observateurs internationaux de suivre les élections législatives ?

- Suffit-il que le Conseil admette des observateurs nationaux et des « témoins internationaux informels » pour se forger une idée précise du déroulement de ces élections ?

- Selon le ministre, pourquoi le Conseil suprême des forces armées n'a-t-il pas encore levé la loi martiale en vigueur depuis 1967 ?

- Les ministres européens des Affaires étrangères en ont-ils déjà discuté et quelle est la position du Service européen pour l'action extérieur (SEAE) de Catherine Ashton ?

 

Op 28 november zullen in Egypte de eerste verkiezingen plaatsvinden sinds de verdrijving van oud-president Hosni Mubarak in februari laatstleden. Er wordt een nieuw parlement verkozen dat een mandaat van de kiezer zal krijgen om een nieuwe grondwet op te stellen.

Het kiesproces wordt verspreid over drie dagen: de eerste op 28 november, de tweede in de loop van december en de laatste verkiezingsdag zal in januari 2012 plaats vinden. Dit komt omdat de Egyptische traditie wil dat er rechters aanwezig zijn in alle polling-stations om als jury op te treden, en omdat er niet genoeg rechters beschikbaar zijn is men verplicht de stembusgang over drie fases te laten gebeuren.

Naast de rechterlijke macht, staan de parlementsverkiezingen ook onder toezicht van de Opperste Raad van de Strijdkrachten. Dit is de militaire raad die Egypte heeft geleid sinds de exit van Hosni Mubarak acht maanden geleden. De Raad wil enkel binnenlandse waarnemers en "informele internationale getuigen" toelaten om de verkiezingen te monitoren.

Een onlangs ingevoerde wet laat niet toe dat er internationale waarnemers zich komen mengen in de binnenlandse aangelegenheden. Er zou enkel een mogelijkheid zijn om de verkiezingen bij te wonen (to observe and watch).

Zowel Canada als de Amerikaanse president Barack Obama betreuren deze beslissing van de Raad. President Obama heeft de militaire leidinggevenden eveneens aangespoord om de noodwet af te schaffen, en om de verkiezingen te laten plaats vinden in een vrij en fair klimaat in overeenstemming met democratische standaarden. Dit was één van de eisen van Tahrirbeweging.

Mijn vragen aan de geachte minister zijn:

- Wat vindt u van de beslissing van de Opperste Raad van de Strijdkrachten om geen volwaardige internationale waarnemers toe te laten bij de parlementsverkiezingen?

- Is het voldoende dat de Raad wel binnenlandse waarnemers en "informele internationale getuigen" toelaat om een goed beeld te kunnen schatten van het verloop van de parlementsverkiezingen?

- Wat zijn volgens u de redenen dat de Opperste Raad van de Strijdkrachten de uit 1967 gedateerde noodwet nog niet heeft opgeheven?

- Is dit reeds besproken met uw Europese collega's en wat is het standpunt van de Europese Dienst voor Extern Optreden van Catherine Ashton (EDEO)?

 
Réponse reçue le 9 février 2012 : Antwoord ontvangen op 9 februari 2012 :

1. La décision d’autoriser des observateurs internationaux à être présents lors d’élections est une compétence souveraine de l'État concerné. Une mission d’observation de l’Union européenne ou d’une organisation internationale ne peut avoir lieu que sur invitation des autorités égyptiennes. Le Haut Conseil des Forces Armées a décidé de ne pas inviter l’Union européenne. D’autres organisations, telles que le Centre Carter, ont bel et bien envoyé des observateurs lors de ces élections. Des Organisations non-gouvernementales (ONG) locales et des diplomates ont aussi pu observer le processus électoral.

2. L’absence de grandes missions internationales n’a pas empêché les analystes et les observateurs, tels que les diplomates présents sur place, de considérer ces élections parlementaires comme s’étant déroulées de façon ordonnée et transparente, en dépit de quelques défaillances techniques. Le Centre Carter partage également cet avis. Il a toutefois fait quelques suggestions afin d’améliorer le processus électoral.

3. Le Haut Conseil des Forces Armées juge que la situation en Égypte ne permet pas encore de lever l’état d’urgence. Après une première suspension de la loi, celle-ci a de nouveau été imposée suite à des incidents près de l’ambassade israélienne en septembre dernier. Le Haut Conseil est d’avis que la loi d’urgence est nécessaire afin de garantir la sûreté de la révolution tandis que l’élément catalyseur de la protestation est justement contre cette loi d’urgence. Le 25 janvier dernier, le Maréchal Tantawi a annoncé la levée de l’état d’urgence, ce dont je me félicite.

4. La Belgique est sur la même longueur d’onde que ses collègues de l’Union européenne et regrette que cette loi d’urgence ait à nouveau été imposée en septembre 2011. C’est aussi à ce propos que, durant la session de septembre du Conseil des Droits de l’Homme des Nations Unies, tant la Belgique que le représentant de l’Union européenne, ont exprimé leur préoccupation. Lors de contacts bilatéraux avec l'Égypte cette question a également été soulevée.

1. De beslissing om internationale waarnemers toe te laten bij verkiezingen behoort tot de soevereine bevoegdheid van het land in kwestie. Een waarnemingsmissie van de Europese Unie of een andere internationale organisatie kan dan ook enkel plaatsvinden op uitnodiging van de Egyptische autoriteiten. De Hoge Raad van de Militaire Strijdkrachten heeft beslist geen uitnodiging te sturen aan de Europese Unie. Organisaties zoals het Amerikaanse Carter Center hebben wel getuigen voor de verkiezingen gestuurd. Ook lokale Niet-gouvernementele organisaties (NGO’s) en diplomaten hebben het kiesproces kunnen observeren.

2. Het gebrek aan grote internationale waarnemingsmissies neemt niet weg dat de meeste analisten en waarnemers, zoals ook de aanwezige diplomaten, van oordeel waren dat de parlementsverkiezingen op een ordelijke en transparante manier zijn verlopen, ondanks enkele technische tekortkomingen. Ook het Carter Center is die mening toegedaan. Het heeft wel een aantal aanbevelingen gedaan om het kiesproces nog te verbeteren.

3. De Hoge Raad van de Militaire Strijdkrachten is van oordeel dat de situatie in Egypte het nog niet toelaat om de noodwet op te heffen. Na een aanvankelijke opschorting van de wet, werd die opnieuw ingevoegd na incidenten bij de Israëlische Ambassade in september vorig jaar. De Hoge Raad meent dat de noodwet nodig is om de revolutie veilig te stellen, terwijl het protest tegen de noodwet één van de katalysatoren was van het protest dat in januari vorig jaar begon. Op 25 januari jongstleden kondigde Maarschalk Tantawi het einde van de Noodtoestand aan, wat ik verwelkom.

4. België zit op dezelfde lijn als de collega’s van de Europese Unie en betreurt dat de noodwet in september 2011 opnieuw werd ingevoerd. Tijdens de septembersessie van de Mensenrechtenraad van de Verenigde Naties heeft zowel België als de vertegenwoordiger van de Europese Unie zijn bezorgdheid en spijt geuit over die noodwet. Ook in bilaterale contacten met Egypte wordt deze kwestie ter sprake gebracht.