SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2011-2012 Zitting 2011-2012
________________
23 décembre 2011 23 december 2011
________________
Question écrite n° 5-4233 Schriftelijke vraag nr. 5-4233

de Lieve Maes (N-VA)

van Lieve Maes (N-VA)

au vice-premier ministre et ministre des Affaires étrangères, du Commerce extérieur et des Affaires européennes

aan de vice-eersteminister en minister van Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Europese Zaken
________________
Les passeports internationaux présentant un défaut De defecte internationale paspoorten 
________________
passeport
produit défectueux
paspoort
gebrekkig product
________ ________
23/12/2011Verzending vraag
24/1/2012Antwoord
23/12/2011Verzending vraag
24/1/2012Antwoord
________ ________
Réintroduction de : question écrite 5-3852 Réintroduction de : question écrite 5-3852
________ ________
Question n° 5-4233 du 23 décembre 2011 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-4233 d.d. 23 december 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Le 12 octobre 2011, différents médias ont annoncé que près d'un demi-million de passeports internationaux belges présentaient un défaut de fabrication, le feuillet en plastique portant la photographie et d'autres informations pouvant être détaché du passeport.

Selon un porte-parole du SPF Affaires étrangères, 426 000 passeports délivrés entre janvier 2008 et février 2009 seraient en cause. Chaque mois, on en retrouve de 150 à 200, soit au total seulement 4 000, autrement dit moins d'1%.

Ces chiffres et ces éléments m'inspirent les questions que voici :

1. Le feuillet en plastique va-t-il se détacher de chacun de ces 426 000 passeports ?

2. Depuis quand le SPF Affaires étrangères est-il au courant de ce problème ?

3. Depuis quand les passeports défectueux sont-ils remplacés gratuitement ? Des gens ont-ils dû les faire remplacer à leur frais, par exemple lorsque le problème venait d'apparaître ? Si oui, combien ? Les a-t-on remboursés depuis lors ?

4. Le SPF Affaires étrangères a-t-il déjà reçu des demandes de remboursement des dépenses supplémentaires occasionnées par un passeport défectueux, comme les frais de visa, les modifications de vols et les annulations de réservations hôtelières ?

5. Dans l'affirmative, qu'en est-il advenu ?

6. Le ministre peut-il confirmer qu'il est possible, sur la base des numéros de passeport, de retrouver leurs titulaires ?

7. Quelles mesures le SPF Affaires étrangères a-t-il prises dans le cadre d'une approche proactive ? Ou pourquoi le SPF ne l'a-t-il toujours pas fait ?

 

Verschillende media melden op 12 oktober 2011 dat bijna een half miljoen Belgische internationale paspoorten een productiefout bevatten. Het plastic blaadje met de foto en andere informatie zou daardoor uit het paspoort scheuren.

Volgens een woordvoerder van de FOD Buitenlandse Zaken zou het gaan om een productiefout bij 426.000 paspoorten die tussen januari 2008 en februari 2009 werden uitgereikt. Elke maand duiken er 150 tot 200 defecte paspoorten op. In totaal doken er zo nog maar 4.000 paspoorten op, minder dan 1 procent dus.

De cijfers en data die ik zonet aanhaalde, doen bij mij toch wel enkele vragen rijzen:

1. Wil dit zeggen dat dit plastic blaadje uit al deze 426.000 paspoorten gaat scheuren?

2. Hoe lang is de FOD Buitenlandse Zaken al op de hoogte van dit probleem?

3. Sinds wanneer worden de defecte paspoorten kosteloos vervangen? Zijn er ook mensen die hun defecte paspoort nog dienden te laten vervangen op eigen kosten, bijvoorbeeld in de periode dat het probleem het eerst aan het daglicht kwam? Zo ja, hoeveel? En werden deze mensen naderhand gecompenseerd voor deze kosten?

4. Heeft de FOD Buitenlandse Zaken al vragen gekregen voor het terugbetalen van extra kosten veroorzaakt door een defecte paspoort, zoals visumkosten, het omboeken van vluchten, annuleren van hotelreservaties,… ?

5. Zo ja, wat is hiermee gebeurd?

6. Kan de minister bevestigen dat eigenlijk op basis van de paspoortnummers zou kunnen achterhaald worden over welke paspoorteigenaars het gaat?

7. Welke stappen heeft de FOD Buitenlandse Zaken tot nu toe ondernomen om dit probleem proactief aan te pakken? Of, waarom heeft de FOD dit tot nu toe niet gedaan?

 
Réponse reçue le 24 janvier 2012 : Antwoord ontvangen op 24 januari 2012 :

1. Les Affaires étrangères sont au courant depuis le printemps 2009 que le feuillet transparent d’une série de passeports produits entre début 2008 et début 2009 se détache parfois du livret, lors d’une utilisation très intensive. Jusque fin juin 2011, 3 949 passeports de cette série de 426 170 passeports produits - soit 0,93 % - avaient été remplacés gratuitement. Le nombre de remplacements gratuits pour cause de feuillet transparent détaché tourne autour des 150 à 200 par mois.

En effet, le problème ne se pose de toute façon en pratique que pour un nombre de passeports très limité et certainement pas pour tous les passeports de cette série.

2. Les Affaires étrangères ont demandé au producteur de remplacer gratuitement tous les passeports de cette série présentant ce défaut, même après le délai d’un an de la garantie contractuelle. Le producteur l’a accepté et procède à un remplacement dans tous les cas qui s’avère justifié.

3. Immédiatement après détection des premiers cas d’arrachage du polycarbonate, le producteur a en concertation avec les Affaires étrangères utilisé un matériel plus résistant, présentant un aspect légèrement moins esthétique mais des performances bien supérieures de résistance. Des problèmes avec cette nouvelle série n’ont jusqu’à présent pas été signalés.

Une lettre circulaire a été envoyée aux ambassades et aux consulats le 12 mai 2009, puis aux communes et provinces le 15 mai 2009, pour les informer du problème et de la possibilité ainsi que des conditions de remplacement gratuit.

4. Les Affaires étrangères ont déjà reçu des demandes de remboursement de frais occasionnés par le défaut du polycarbonate (le feuillet transparent). Le contrat actuel avec le producteur ne prévoit pas de demande de dédommagement pour ce défaut du polycarbonate.

Cependant les Affaires étrangères ont, pour les cas flagrants où le défaut du polycarbonate avait provoqué des dommages financiers (par exemple personnes en transit dans un aéroport étranger ne pouvant pas continuer leur voyage), entretemps mis au point une procédure de dédommagement basée sur les éléments suivants : remboursement des tickets de voyages annulés ou de la différence payée pour un re-booking, remboursement des frais d’hôtel, indemnité journalière (pour les repas); ces deux derniers frais sont plafonnés aux montants maximum en vigueur pour les agents des Affaires étrangères en matière de missions. Nous demandons bien évidemment les preuves des frais encourus.

5. Il n’y a pas de campagne de rappel. Nous n’avons pas l’intention d’écrire individuellement à tous les détenteurs de passeports de la série susmentionnée, d’autant plus que le problème ne se pose que dans un nombre de cas très limité.

1. Buitenlandse Zaken is er sinds voorjaar 2009 op de hoogte van dat het doorzichtig tussenblaadje in een serie paspoorten geproduceerd tussen begin 2008 en begin 2009 af en toe los raakt, wanneer het paspoort zeer intensief gebruikt wordt. Van deze reeks werden tot eind juni 2011 3 949 paspoorten, zijnde 0,93 % van de 426 170 geproduceerde paspoorten, gratis vervangen. Het aantal gratis vervangingen ten gevolge van de loskomende transparant schommelt tussen de 150 en 200 per maand.

Het is dus in elk geval zo dat het probleem zich in de praktijk slechts voor een zeer beperkt aantal paspoorten stelt en zeker niet voor alle paspoorten uit die serie.

2. Buitenlandse Zaken heeft aan de producent gevraagd om alle paspoorten uit die serie die dat defect vertonen gratis te vervangen, ook na de contractuele garantieperiode van één jaar. De producent heeft daarmee ingestemd en doet dat ook voor alle gevallen die terecht blijken.

3. Onmiddellijk na ontdekking van de eerste gevallen in 2009, is de producent in overleg met Buitenlandse Zaken overgeschakeld naar een duurzamer materiaal voor het decodeerblad, weliswaar met een minder esthetisch uitzicht maar met een grotere weerstand. Met die nieuwe reeks paspoorten zijn er tot nu toe geen problemen geweest.

Op 12 mei 2009 werden per omzendmail alle ambassades en consulaten en op 15 mei 2009 alle gemeenten en provincies in kennis gesteld van het probleem en de mogelijkheid en voorwaarden voor gratis vervanging van een defect paspoort.

4. Buitenlandse Zaken heeft al vragen gekregen om kosten terug te betalen die veroorzaakt werden door de productiefout in het policarbonaat (transparant decodeerblaadje). Het huidige contract met de producent voorziet geen mogelijkheid tot schadevergoeding voor die productiefout.

Niettemin heeft Buitenlandse Zaken voor de flagrante gevallen waarbij de productiefout in het policarbonaat financiële schade had veroorzaakt (bijv. personen in transit in een buitenlandse luchthaven die hun reis niet konden verderzetten) een schadevergoedingsprocedure uitgewerkt gebaseerd op de volgende elementen: terugbetaling van de geannuleerde reisbiljetten of betaling van het supplement voor een herboeking, betaling van hotelkosten en een dagvergoeding (voor maaltijden); die twee laatste kosten worden beperkt tot de maximumbedragen van toepassing voor de personeelsleden van Buitenlandse Zaken op dienstreis. Uiteraard worden bewijsstukken gevraagd betreffende de opgelopen schade.

5. Er is geen terugroepcampagne. Er zijn geen plannen om de personen die over een paspoort uit die serie beschikken, individueel aan te schrijven, te meer daar het probleem zich slechts in een zeer beperkt aantal gevallen stelt.