SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2010-2011 Zitting 2010-2011
________________
12 juillet 2011 12 juli 2011
________________
Question écrite n° 5-2701 Schriftelijke vraag nr. 5-2701

de Cécile Thibaut (Ecolo)

van Cécile Thibaut (Ecolo)

à la ministre de la Fonction publique et des Entreprises publiques

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven
________________
L'accessibilité des trains pour les personnes à mobilité réduite Toegankelijkheid van de treinen voor personen met beperkte mobiliteit 
________________
Société nationale des chemins de fer belges
transport de voyageurs
facilités pour handicapés
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
faciliteiten voor gehandicapten
________ ________
12/7/2011Verzending vraag
20/7/2011Antwoord
12/7/2011Verzending vraag
20/7/2011Antwoord
________ ________
Requalification de : demande d'explications 5-975 Requalification de : demande d'explications 5-975
________ ________
Question n° 5-2701 du 12 juillet 2011 : (Question posée en français) Vraag nr. 5-2701 d.d. 12 juli 2011 : (Vraag gesteld in het Frans)

Pour l'accompagnement et l'accès au train des personnes à mobilité réduite (PMR), la Société nationale des chemins de fer belges (SNCB) forme ses agents, récemment baptisés " B for you ".

Malheureusement, il ne suffit pas de se présenter à la gare et d'appeler l'agent via la borne d'appel prévue à cet effet. Non seulement, la PMR doit arriver quinze minutes avant le départ du train mais de surcroît, elle doit encore, à l'heure actuelle, réserver son train minimum vingt-quatre heures à l'avance.

De plus, dans certaines zones rurales, la présence du personnel et du chef de gare est réduite.

Dès lors, impossible de planifier une réunion ou une sortie de dernière minute. Absolument discriminant pour les PMR.

Voici mes questions :

1) La SNCB a-t-elle l'intention d'assouplir les règles d'accès au rail (service public élémentaire) aux PMR ?

2) Sachant que le délai est de trois heures aux Pays-Bas et que la France et la Suisse ont des délais encore plus courts, comment justifiez-vous ce délai de vingt-quatre heures en Belgique ? Ne peut-on faire mieux ?

3) Connaissant la politique de l'emploi à la SNCB et l'automatisation des gares, ne peut-on craindre que la situation ne s'aggrave dans les zones rurales ?

 

Voor de begeleiding en de toegang tot de trein van personen met beperkte mobiliteit (PBM) geeft de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) een opleiding aan haar personeelsleden, die onlangs werden omgedoopt tot "B for you".

Jammer genoeg volstaat het niet zich aan te bieden in het station en een personeelslid te roepen via de daartoe voorziene praatpalen. Niet alleen moet de PBM vijftien minuten voor het vertrek van de trein ter plaatse zijn, hij moet bovendien zijn trein minimum vierentwintig uur op voorhand reserveren.

Bovendien is de aanwezigheid van stationspersoneel en van een stationschef in landelijke gebieden beperkt.

Het is dus onmogelijk een vergadering of een uitstap op het laatste moment te plannen. Dat is absoluut discriminerend voor de PBM's.

Ik heb de volgende vragen:

1) Is de NMBS van plan de regels voor de toegang tot het spoor (elementaire openbare dienst) voor de PBM 's te versoepelen?

2) In Nederland is de termijn drie uur en in Frankrijk en Zwitserland is de termijn nog korter. Hoe rechtvaardigt u de termijn van vierentwintig uur in België? Kunnen we niet beter?

3) Zullen het beleid met betrekking tot nieuwe indienstnemingen van de NMBS en de automatisering van de stations er niet toe leiden dat de situatie in landelijke gebieden nog zal verslechteren?

 
Réponse reçue le 20 juillet 2011 : Antwoord ontvangen op 20 juli 2011 :

1. Conformément aux articles 44 et suivants du Contrat de Gestion (2008-2012) conclu entre l’État Belge et la Société nationale des Chemins de fer belges (SNCB), la SNCB poursuit ses efforts afin d’améliorer l’accessibilité de ses services aux personnes à mobilité réduite dans le cadre d’un politique d’accessibilité intégrale. Le délai de 24 heures est prévu dans le cadre de l’article 44 du Contrat de Gestion.

Si la SNCB veut garantir une aide à une personne à mobilité réduite, elle doit pouvoir être certaine de sa faisabilité, pas seulement dans une gare de départ, mais également dans les gares de correspondance et d'arrivée. La situation doit être examinée en tenant compte de tous ces facteurs. À cet effet, un certain temps minimum est nécessaire pour la réservation.

Toutefois, dans le cas où la personne à mobilité réduite n’est pas en mesure de réserver son assistance 24 heures à l’avance, la SNCB s’efforcera, dans la mesure du possible, de lui fournir une assistance pour lui permettre de voyager dans les meilleures conditions possibles.

La réservation de l’assistance est donc une mesure qui permet à la personne à mobilité réduite d’être certaine de bénéficier du service d’assistance adapté à ses besoins au moment qui lui convient et de voyager en toute quiétude.

La SNCB étudie actuellement des pistes d’amélioration possibles.

À cet effet elle organise un service par taxi de certaines gares sans personnel à des gares avec assistance aux PMR. Ce service complémentaire à été testé avec succès et sera maintenu.

En outre, dans la gare de Waregem un « monte escalier » pour monter des sièges roulantes est en test.

2. En ce qui concerne la situation aux Pays-Bas, la SNCB m’a communiqué qu’ils constituent une exception et l’approche de l’aide y est différente.

Quant au délai de réservation en France, il est de 48 heures conformément au Règlement Européen.

3. La volonté de la SNCB n’est pas de réduire l’offre d’assistance mais, au contraire, d’optimaliser son service d’assistance aux personnes à mobilité réduite en l’étendant à un plus grand nombre de gares et aux trains internationaux. Pour y répondre, des mesures complémentaires doivent être prises.

1. Overeenkomstig artikel 44 en volgende van het Beheerscontract gesloten tussen de Belgische Staat en de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS), levert de NMBS voorts inspanningen om haar diensten meer toegankelijk te maken voor personen met beperkte mobiliteit en dit in het kader van een beleid van integrale toegankelijkheid. Artikel 44 van het Beheerscontract voorziet een termijn van 24 uur.

Indien de NMBS hulpverlening wil garanderen aan personen met beperkte mobiliteit, moet ze zeker zijn van de haalbaarheid ervan en dit niet enkel in het vertrekstation, maar ook in de overstapstations en de stations van de eindbestemming. De situatie dient, rekening houdend met al deze factoren, onderzocht te worden. Om die reden is er bij de reservatie een minimum termijn nodig.

Indien de persoon met beperkte mobiliteit echter de gevraagde begeleiding niet 24 uur op voorhand kan reserveren, zal de NMBS in de mate van het mogelijke, trachten een begeleiding aan te bieden die de persoon in staat zal stellen te reizen onder de best mogelijke omstandigheden.

De reservering van de begeleiding is dus een maatregel die de persoon met beperkte mobiliteit de zekerheid biedt te kunnen genieten van een aan zijn behoeften aangepaste begeleiding op het voor hem passende moment en om te kunnen reizen in alle sereniteit.

De NMBS onderzoekt momenteel de mogelijkheden om verbeteringen in te voeren.

Aldus organiseert ze een taxidienst van bepaalde stations zonder personeel naar stations met begeleiding voor personen met beperkte mobiliteit. Deze bijkomende dienstverlening werd succesvol getest en zal behouden blijven. Tevens wordt momenteel in het station van Waregem een “traplift”voor rolstoelen uitgetest.

2. Wat de situatie in Nederland betreft, informeerde de NMBS mij dat Nederland een uitzondering vormt en dat de begeleiding er anders wordt aangepakt.

Wat de reserveringstermijn betreft, bedraagt die in Frankrijk 48 uur overeenkomstig de Europese Regelgeving.

3. De NMBS heeft niet de bedoeling het begeleidingsaanbod in te perken, integendeel, ze wil de hulpverlening aan personen met beperkte mobiliteit optimaliseren en uitbreiden tot een groter aantal stations en tot de internationale treinen. Om daaraan te beantwoorden, moeten er bijkomende maatregelen worden genomen.