SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2010-2011 Zitting 2010-2011
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23 juin 2011 23 juni 2011
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Question écrite n° 5-2630 Schriftelijke vraag nr. 5-2630

de Bert Anciaux (sp.a)

van Bert Anciaux (sp.a)

au ministre de la Défense

aan de minister van Landsverdediging
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Armée belge - Exigences posées au recrutement - Évolution Belgisch leger - Rekruteringseisen - Evolutie 
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armée
recrutement
personnel militaire
krijgsmacht
aanwerving
militair personeel
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23/6/2011 Verzending vraag
21/11/2011 Antwoord
23/6/2011 Verzending vraag
21/11/2011 Antwoord
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Question n° 5-2630 du 23 juin 2011 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-2630 d.d. 23 juni 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Il est inutile de dire que l'armée a besoin de personnes physiquement et mentalement aptes et que ces exigences se traduisent en exigences de recrutement. Par ailleurs, tant la profession de soldat que l'armée dans son ensemble ont totalement changé cette dernière décennie. Les forces armées de 2011 sont fort différentes de celles d'il y a vingt ans, sans parler d'il y a quarante ans.

Naturellement, il y a des composantes où la préparation physique optimale est cruciale, bien qu'il y aura à cet égard de grandes différences par exemple entre un pilote de chasse, un chef de char et un para-commando. En même temps, d'autres secteurs ou missions, entre autres ceux qui concernent l'électronique ou des appareils de communication avancés, demandent une toute autre aptitude, comme une haute capacité de concentration, une gestion du stress, une vivacité d'esprit pour l'interprétation de données,… Indépendamment de la grande diversité mentale, la condition physique semble aussi difficile à définir. À cela s'ajoute la circonstance que l'on n'attend plus de la part d'un nombre croissant de soldats des prestations hautement physiques parce qu'il sont engagés uniquement pour du travail de bureau ou d'assistance.

Cela s'inscrit dans un climat de recrutement particulièrement difficile, sur lequel j'ai déjà interrogé précédemment le ministre.

Je souhaiterais recevoir une réponse aux questions suivantes :

1) Qui définit les critères de recrutement pour les engagements à l'armée ? Dans quelle mesure ces critères ont-ils été/sont-ils évalués ? Comment ont-ils évolué cette dernière décennie ?

2) Dans quelle mesure les critères de sélection pour l'armée varient-ils en fonction des tâches pour lesquelles les recrues sont engagées ? Les mêmes critères physiques s'appliquent-ils à toutes les recrues, comme pour les sens, l'endurance et la force ? Dans l'affirmative, comment explique-t-on cela étant donné les missions très variées existant à l'armée ? Dans la négative, où et comment ces critères diffèrent-ils ?

3) Toutes les recrues sont-elles attirées à l'armée dans la perspective de pouvoir être affectées à des missions militaires physiques ? Dans l'affirmative, le ministre ne trouve-t-il pas cette vision totalement dépassée parce que la réalité au sein de l'armée est totalement différente ?Dans la négative, où se situent les différences et comment sont-elles appliquées lors du recrutement ?

4) Sur le plan de la condition physique, fait-on une différence entre les soldats, les sous-officiers, les officiers et les officiers supérieurs ? Dans l'affirmative, quelles différences et sur quelle base ?

5) Lorsque les recrues sont incorporées dans l'armée, comment sont-elles confrontées, au cours de leur carrière, aux critères initiaux ? Bref, dans quelle mesure le personnel de l'armée satisfait-il aux conditions de recrutement pour les nouvelles recrues ? Ces critères sont-ils appliqués de manière décroissante ? Dans l'affirmative, dans quelle mesure un membre du personnel de l'armée doit-il encore satisfaire aux critères de recrutement lors de son cinquantième anniversaire ? Le ministre peut-il garantir que, dans des circonstances normales, tout le personnel de l'armée est physiquement apte ?

6) Pense-t-il que le recrutement est difficile à l'armée parce que les conditions physiques sont trop exigeantes et ne sont pas pertinentes pour toutes les missions au sein de l'armée ?

7) L'armée utilise-t-elle des critères particuliers pour le personnel qui est surtout affecté à la technologie informatique, d'autres critères physiques (surtout neurologiques) s'appliquant dans ce cas ?

8) Dans quelle mesures l'armée recrute-t-elle aussi des personnes limitées sur le plan physique ou sensoriel ? Combien de personnes présentant ces limitations travaillent-elles actuellement à l'armée et à quelles fonctions ? Quelle est la position officielle de l'armée à ce sujet ?

 

Het hoeft weinig betoog dat het leger fysiek en mentaal fitte mensen nodig heeft en dat deze eisen zich vertalen in rekruteringseisen. Anderzijds is het beroep soldaat en ook het leger als geheel de laatste decennia helemaal veranderd. Een krijgsmacht anno 2011 heeft nog weinig te maken met deze van twintig laat staan veertig jaar geleden.

Uiteraard blijven er componenten waar de optimale fysieke paraatheid cruciaal is, hoewel ook hier grote verschillen zullen zijn, bijvoorbeeld tussen een gevechtspiloot, een tankcommandant en een paracommando. Tegelijkertijd vragen andere onderdelen of opdrachten, onder andere deze die met elektronica of sterk geavanceerde communicatieapparatuur hebben te maken, voor een heel andere paraatheid, zoals een hoog concentratievermogen, volgehouden taakspanningen, snelle intelligentie bij interpretaties van gegevens, … Nog los van de grote mentale diversiteit lijkt ook de fysieke conditie moeilijk onder een hoedje te vangen. Daarbij komt nog het fenomeen dat van steeds meer soldaten geen directe hoge fysieke prestaties worden verwacht, omdat ze volledig voor bureau- of deskwerk worden ingezet.

Dit kadert in het licht van een bijzonder moeilijk rekruteringsklimaat, waarover ik de geachte minister al eerder ondervroeg.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Wie bepaalt de rekruteringscriteria voor aanwervingen binnen het leger? In welke mate werden / worden deze criteria geëvalueerd? Hoe evolueerden deze in het voorbije decennium?

2) In welke mate variëren de selectiecriteria voor het leger, afhankelijk waarvoor de rekruten worden ingezet? Gelden voor alle rekruten dezelfde fysieke drempels, zoals voor zintuigen, uithoudingsvermogen en kracht? Zo ja, hoe valt dit te verklaren in het licht van de zeer uiteenlopende opdrachten voor het leger? Zo niet, waar en hoe verschillen ze?

3) Worden alle rekruten binnen het leger aangetrokken in het perspectief dat zij zullen worden ingezet voor fysieke militaire opdrachten? Zo ja, vindt de geachte minister deze visie niet hopeloos achterhaald omdat de realiteit binnen het leger er helemaal anders uitziet? Zo niet, waar liggen de verschillen en hoe worden deze toegepast bij de rekrutering?

4) Wordt er qua fysieke conditie een onderscheid gemaakt tussen soldaten, onderofficieren, officieren en topofficieren? Zo ja, welke verschillen en op welke basis?

5) Eens de rekruten opgenomen zijn in het leger, hoe worden zij in hun verdere loopbaan fysiek getoetst op de oorspronkelijke criteria? Kortom, in welke mate komen de personeelsleden van het leger tegemoet aan de rekruteringseisen voor nieuwe rekruten? Worden deze criteria decrescendo toegepast? Zo ja, in welke mate moet een personeelslid van het leger op zijn vijftigste verjaardag nog voldoen aan de rekruteringscriteria? Kan hij waarborgen dat alle personeelsleden van het leger in normale omstandigheden fysiek fit zijn?

6) Denkt hij dat de moeilijke rekrutering voor het leger te maken heeft met te hoge fysieke eisen, die niet voor alle opdrachten binnen het leger relevant zijn?

7) Hanteert het leger bijzondere criteria voor personeelsleden die vooral voor informaticatechnologie worden ingezet, waarbij andere fysieke (voor neurologische) criteria gelden?

8) In welke mate rekruteert het leger ook mensen met fysieke of sensorische beperkingen? Hoeveel mensen met deze beperkingen zijn er momenteel aan de slag binnen het leger, op welke functies? Welke officiële stelling huldigt het leger hieromtrent?

 
Réponse reçue le 21 novembre 2011 : Antwoord ontvangen op 21 november 2011 :

L'honorable membre est prié de trouver ci-après la réponse à ses questions.

1. Les tests de sélection sont fixés par l'A.R. du 11 septembre 2003 relatif au recrutement des militaires. Cet A.R. stipule également que le Directeur général des Ressources Humaines détermine les critères de sélection après concertation avec le Directeur général de la Formation, avec le Sous-chef d’État-major Opérations et Entraînement et avec le Commandant de la Composante médicale.

Les tests et critères de sélection sont évalués en permanence par les services en charge du recrutement et de la préparation de la politique du personnel. Les résultats de ces évaluations en matière de «validité prédictive» ont été utilisés au cours des dernières années, entre-autre pendant les commissions de recrutement.

2. Tous les postulants effectuent des tests communs (potentiel intellectuel, qualités caractérielles, tests physiques et tests médicaux). Selon la fonction et la catégorie de personnel pour laquelle ils postulent, ils peuvent être soumis à d’autres épreuves académiques et/ou spécifiques (médicales, physiques, etc.). Un seuil d’exclusion (SE), un seuil de délibération (SD) et un poids (importance) sont attribués à chaque épreuve de sélection et ce par fonction de recrutement. Ceci permet de refléter la spécificité de chaque fonction au travers des critères de sélection en attribuant à certaines épreuves soit des seuils plus élevés, soit plus de poids.

3. Tous les candidats sont informés du fait qu’ils seront appelés à participer à des opérations à l'étranger au cours de leur carrière militaire. Les candidats retenus sont actuellement affectés dans une unité opérationnelle en début de carrière. Ces derniers doivent dès lors tous disposer de compétences physiques minimum (correspondant actuellement au niveau fusilier d’infanterie légère) afin de ne pas mettre en danger leur sécurité ou celle des membres de leur équipe par manque de condition physique. Il existe des critères physiques supplémentaires pour certaines fonctions plus exigeantes, comme celle de para-commando, plongeur, pilote, etc

4. Aucune distinction n’est faite entre les 3 catégories de personnel au niveau de la condition physique. Seule une distinction entre homme et femme est faite au niveau des épreuves physiques communes. Un poids plus important est attribué au score obtenu aux épreuves physiques lorsque le niveau requis pour l’accès à une fonction particulière est plus exigeant. C’est pourquoi le poids retenu pour la fonction de fusilier a été fixé à 35 %, alors que celui pour la fonction d’assistant technicien n’est que de 5 %. Des épreuves physiques complémentaires sont également prévues pour les fonctions de plongeur, de para-commando et de pilote, sans qu’une distinction homme/femme ne soit faite.

5. Une fois incorporés, les militaires doivent accomplir annuellement leurs Tests Militaires d’Aptitude Physique (TMAP). Ces tests évaluent l’aptitude physique de chaque militaire tout au long de sa carrière et sont indépendants des tests de recrutement. Pour l’évaluation des prestations, une distinction est faite entre les hommes et les femmes. Un coefficient est appliqué par catégorie d’âge de 10 ans. A partir de l’année calendrier au cours de laquelle le militaire atteint ses 50 ans, les TMAP deviennent facultatifs. Les résultats obtenus servent de moyen d’évaluation de la condition physique de base, tant pour le militaire que pour le commandement. Le militaire qui effectue et réussit ces épreuves offre ainsi la garantie d’être en ordre physiquement dans des circonstances normales. Il est d’ailleurs nécessaire de réussir les TMAP pour être envoyé en opération.

Le Dossier Médical Opérationnel Individuel (DMOI) assure un suivi optimal de la santé pendant l’engagement du personnel de la Défense en regroupant toutes les données médicales relevantes.

6. Des exigences physiques élevées sont d’application vu que l’accent est actuellement mis sur le recrutement pour des fonctions de combat. Souvent l’aspect médical est à l’origine du départ.

7. En ce qui concerne les fonctions de recrutement dans le domaine des systèmes d’information et de communication (CIS) et dans le domaine des techniques d’information et de communication (ICT), il n’y a pas de différence au niveau des critères physiques ou de leur pondération par rapport aux autres fonctions existantes au sein de la même catégorie de personnel et dans le même type de recrutement. En ce qui concerne les épreuves académiques, un poids plus important est, par contre, accordé à l’épreuve d’électricité et de mécanique. Vu le contenu réel de la fonction (mise en œuvre sur le terrain), les soldats CIS doivent satisfaire à des critères médicaux, un rien plus sévères. Ces fonctions ne sont d’ailleurs pas considérées comme des fonctions techniques, les postulants ne doivent dès lors pas présenter d’épreuves techniques.

8. La Défense est liée à des fonctions militaires présentant des exigences spécifiques qui excluent d’office tout handicap lors du recrutement. Néanmoins, les militaires, victimes d’un accident pendant le service engendrant un certain handicap, peuvent bénéficier d’un reclassement dans des fonctions plus administratives. La Défense atteint par contre l’objectif de 3 % fixé dans l’Arrêté Royal du 5 mars 2007 organisant le recrutement de personnes handicapées dans certains services publics fédéraux au niveau du personnel civil. Vous trouverez les données chiffrées demandées pour le personnel civil de la Défense dans le tableau en annexe à cette réponse.

Annexe à la réponse à la question parlementaire N° 5-2630 du 23 juin 2011

Bijlage aan het antwoord op de parlementaire vraag Nr 5-2630 van 23 juni 2011

Tableau : Nombre de personnes ayant un handicap à la date du 1er juillet 2011

Tabel : Aantal personen met een handicap op datum van 1 juli 2011



F

N



Statut

Statuut

Femme

Vrouw

Homme

Man

Femme

Vrouw

Homme

Man

Total

Totaal

Défense (personnel civil) – Defensie (burgerpersoneel)

Statutair

13

29

16

20

78

Contr.

2

4

0

1

7

IGN (1)

Statutair

0

0

0

0

0

NGI (1)

Contr.

0

0

0

0

0

OCASC (2)

Statutair

0

1

0

0

1

CDSCA (2)

Contr.

0

1

1

1

3

IV-INIG (3)

Statutair






IV-NIOOO (3)

Contr.






MRA (4)

Statutair

0

0

0

2

2

KLM (4)

Contr.

0

0

0

0

0

MNFB (5)

Statutair

0

0

0

0

0

NGFB (5)

Contr.

0

0

0

0

0

TOTAL

Statutair






TOTAAL

Contr.






(1) Institut Géographique National

Nationaal Geografisch Instituut

(2) Office Central d’Action Sociale et Culturelle

Centrale Dienst voor Sociale en Culturele Actie

(3) Institut des Vétérans – Institut National des Invalides de Guerre, Anciens Combattants et Victimes de Guerre

Instituut voor Veteranen – Nationaal Instituut voor Oorlogsinvaliden, Oud-strijders en Oorlogsslachtoffers

(4) Musée Royal de l’Armée

Koninklijk Legermuseum

(5) Mémorial National du Fort de Breendonk

Nationaal Gedenkteken van het Fort van Breendonk

Het geachte lid gelieve hierna het antwoord te willen vinden op de door hem gestelde vragen.

1. De selectieproeven worden bepaald door het koninklijk besluit van 11 september 2003 betreffende de werving van de militairen. Dit koninklijk besluit bepaalt eveneens dat het de Directeur-generaal human resources is die de selectiecriteria vastlegt, na overleg met de Directeur-generaal vorming, de Onderstafchef operaties en training en de Commandant van de medische component.

De selectieproeven en de –criteria worden permanent geëvalueerd door de diensten belast met de werving en de voorbereiding van het personeelsbeleid. De resultaten van deze evaluaties inzake “predictieve validiteit” werden de laatste jaren onder andere gebruikt tijdens de wervingscommissies.

2. Alle sollicitanten leggen gemeenschappelijke proeven af (intellectueel potentieel, karakteriële hoedanigheden, fysieke proeven en medische proeven). Naargelang de functie en personeelscategorie waarvoor ze solliciteren, kunnen ze ook onderworpen worden aan bijkomende academische en/of specifieke (medische, fysieke, enz.) proeven. Aan elke selectieproef en per functie wordt een uitsluitingsdrempel (UD), een deliberatiedrempel (DD) en een gewicht (belang) toegekend. Dit laat toe om de specificiteit van elke functie te weerspiegelen in de selectiecriteria, hetzij door hogere drempels, hetzij door hogere gewichten toe te kennen.

3. Alle sollicitanten worden geïnformeerd over het feit dat zij tijdens hun militaire loopbaan zullen deelnemen aan operaties in het buitenland. De aanvaard sollicitanten worden momenteel bij het begin van hun loopbaan tewerkgesteld in een operationele eenheid. Zij dienen bijgevolg allen aan een minimum fysieke vereiste (niveau fuselier lichte infanterie) te voldoen zodat zij hun veiligheid en die van hun teamleden niet in gevaar brengen door een gebrek aan fysieke conditie. Voor sommige veeleisende functies zoals paracommando, duiker, piloot, enz. zijn er bijkomende fysieke vereisten.

4. Er wordt geen onderscheid gemaakt qua fysieke conditie tussen de 3 personeelscategorieën. Bij de gemeenschappelijke fysieke proeven wordt enkel een onderscheid gemaakt tussen man en vrouw. Naarmate het vereiste fysieke niveau echter belangrijker wordt voor een functie, wordt een hoger gewicht toegekend aan de behaalde score voor de fysieke proef. Zo bedraagt bijvoorbeeld bij de soldaten dit gewicht 35 % voor de functie van fuselier, en 5 % voor een assistent technicus. Er zijn ook bijkomende fysieke proeven voorzien voor de functies duiker, paracommando en piloot. Hier wordt geen onderscheid gemaakt tussen man en vrouw.

5. Eens in dienst genomen, moeten de militairen jaarlijks hun Militaire Testen voor Lichamelijke Geschiktheid (MTLG) afleggen. Deze testen beoordelen de fysieke hoedanigheid van elke militair doorheen zijn ganse loopbaan. Deze MTLG staan los van de rekruteringstesten. Bij de beoordeling van de prestaties wordt er een onderscheid gemaakt tussen man en vrouw. Er wordt een coëfficiënt toegepast per leeftijdscategorie van 10 jaar. Vanaf het kalenderjaar waarin de militair 50 jaar wordt, is het afleggen van de MTLG facultatief. De behaalde resultaten dienen zowel voor de militair als voor het commando als evaluatiemiddel van de fysieke basisconditie. Indien de militair deze proef aflegt en slaagt, is dit een garantie dat deze militairen in normale omstandigheden fysiek fit zijn. Het slagen voor de MTLG is noodzakelijk om in operatie gestuurd te worden.

Het Individueel Medisch Dossier Operaties (IMDO) bevat alle relevante medische gegevens en zorgt voor een optimale gezondheidsopvolging tijdens de inzet van het personeel van Defensie.

6. Momenteel wordt de focus gelegd op het werven van gevechtsfuncties waardoor er hoge fysieke eisen gesteld worden. Vaak liggen medische redenen aan de basis van het vertrek.

7. Voor de wervingsfuncties in het domein van communicatie- en informatiesystemen (CIS) en in het domein van de informatie- en computertechnieken (ICT) bestaan er geen verschillen qua fysieke criteria en hun ponderaties t.o.v. functies binnen dezelfde personeelscategorie en hetzelfde type werving. Binnen de academische proeven wordt voor deze functies echter meer gewicht gegeven aan de proef elektriciteit en mechanica. Gezien de jobinhoud (opbouw te velde) dienen de soldaten CIS aan iets strengere medische vereisten te voldoen. Deze functies worden trouwens ook niet beschouwd als technische functies, de sollicitanten moeten dus geen technische proeven afleggen.

8. Defensie is gebonden aan militaire functies met specifieke vereisten die automatisch elke handicap bij de aanwerving uitsluiten. Dit belet niet dat sommige militairen kunnen gereclasseerd worden naar meer administratieve functies indien zij slachtoffer waren van een ongeval tijdens de dienst met een zekere handicap tot gevolg. Bij het burgerpersoneel bereikt Defensie de doelstelling van 3%, vastgelegd in het Koninklijk Besluit van 5 maart 2007 tot organisatie van de werving van personen met een handicap in sommige federale overheidsdiensten. In de tabel in bijlage aan dit antwoord, vindt u de gevraagde cijfergegevens voor het burgerpersoneel van Defensie.

Annexe à la réponse à la question parlementaire N° 5-2630 du 23 juin 2011

Bijlage aan het antwoord op de parlementaire vraag Nr 5-2630 van 23 juni 2011

Tableau : Nombre de personnes ayant un handicap à la date du 1er juillet 2011

Tabel : Aantal personen met een handicap op datum van 1 juli 2011



F

N



Statut

Statuut

Femme

Vrouw

Homme

Man

Femme

Vrouw

Homme

Man

Total

Totaal

Défense (personnel civil) – Defensie (burgerpersoneel)

Statutair

13

29

16

20

78

Contr.

2

4

0

1

7

IGN (1)

Statutair

0

0

0

0

0

NGI (1)

Contr.

0

0

0

0

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OCASC (2)

Statutair

0

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0

1

CDSCA (2)

Contr.

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1

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1

3

IV-INIG (3)

Statutair






IV-NIOOO (3)

Contr.






MRA (4)

Statutair

0

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2

2

KLM (4)

Contr.

0

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0

0

0

MNFB (5)

Statutair0

0

0

0

0

0

NGFB (5)

Contr.

0

0

0

0

0

TOTAL

Statutair






TOTAAL

Contr.






(1) Institut Géographique National

Nationaal Geografisch Instituut

(2) Office Central d’Action Sociale et Culturelle

Centrale Dienst voor Sociale en Culturele Actie

(3) Institut des Vétérans – Institut National des Invalides de Guerre, Anciens Combattants et Victimes de Guerre

Instituut voor Veteranen – Nationaal Instituut voor Oorlogsinvaliden, Oud-strijders en Oorlogsslachtoffers

(4) Musée Royal de l’Armée

Koninklijk Legermuseum

(5) Mémorial National du Fort de Breendonk

Nationaal Gedenkteken van het Fort van Breendonk