SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2010-2011 Zitting 2010-2011
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29 mars 2011 29 maart 2011
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Question écrite n° 5-1913 Schriftelijke vraag nr. 5-1913

de Dirk Claes (CD&V)

van Dirk Claes (CD&V)

à la ministre de l'Intérieur

aan de minister van Binnenlandse Zaken
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Cyclomoteurs - Augmentation de la vitesse maximale - Contrôles Bromfietsen - Opgedreven snelheidscapaciteit - Controles 
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véhicule à deux roues
réglementation de la vitesse
sécurité routière
contrôle de police
tweewielig voertuig
snelheidsvoorschriften
verkeersveiligheid
politiecontrole
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29/3/2011Verzending vraag
12/4/2011Antwoord
29/3/2011Verzending vraag
12/4/2011Antwoord
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Aussi posée à : question écrite 5-1914 Aussi posée à : question écrite 5-1914
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Question n° 5-1913 du 29 mars 2011 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-1913 d.d. 29 maart 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

La vitesse maximale des cyclomoteurs est de plus en plus souvent augmentée, soit dans des points de vente agréés soit par les propriétaires eux-mêmes. Ces vélomoteurs atteignent dès lors une vitesse nettement supérieure à la vitesse autorisée. C'est particulièrement dangereux pour le cyclomotoriste, mais ce l'est tout autant pour les autres usagers de la route.

J'ai l'impression que les corps de police prennent ce problème au sérieux et effectuent de plus en plus souvent des contrôles coordonnés.

J'aimerais obtenir une réponse du ministre aux questions suivantes :

1) Combien de contrôles portant sur la vitesse maximale des cyclomoteurs ont-ils été effectués ces dernières années (2008, 2009 et 2010) ?

2) Dans combien de cas a-t-on constaté une augmentation de la vitesse maximale autorisée (moteur gonflé) (ventilation pour 2008, 2009 et 2010 et par province) ?

3) Dans combien de cas a-t-on imposé une sanction après avoir constaté l'augmentation de la vitesse maximale autorisée (ventilation pour 2008, 2009 et 2010 et par province) et quelles sanctions a-t-on été imposées ?

 

Steeds vaker wordt de snelheidscapaciteit van brommers opgedreven, hetzij door erkende verkooppunten of door de eigenaars zelf. Dit zorgt ervoor dat deze brommers een snelheid halen die ver boven de wettelijk toegestane snelheid reikt. Dit is bijzonder onveilig voor de bestuurder van de brommers, maar evenzeer voor alle actoren in het verkeer.

Ik heb de indruk dat de politiekorpsen dit probleem ernstig nemen en steeds vaker overgaan tot gecoördineerde controleacties.

Graag had ik een antwoord ontvangen op onderstaande vragen:

1) Hoeveel controles werden er de afgelopen jaren (2008, 2009 en 2010) uitgevoerd naar de snelheidscapaciteit van brommers?

2) Bij hoeveel controles werd vastgesteld dat de wettelijk vastgelegde snelheidscapaciteit werd overschreden (zogenaamd opfokken) (spreiding over 2008, 2009 en 2010, en per provincie)?

3) In hoeveel gevallen werd overgegaan tot een sanctie na het vaststellen van het overschrijden van de wettelijk vastgelegde snelheidscapaciteit (spreiding over 2008, 2009 en 2010, en per provincie) en welke sancties werden hierbij opgelegd?

 
Réponse reçue le 12 avril 2011 : Antwoord ontvangen op 12 april 2011 :

L’honorable membre trouvera ci-dessous réponse à ses questions.

Je vous renvoie pour les questions 1 et 2 à la réponse de mon collègue le secrétaire d’État de la Mobilité, à qui la question a également été posée : les informations sollicitées ne sont pas disponibles au niveau central au sein de mon département.

La question 3 relève de la compétence des autorités judiciaires et de mon collègue de la Justice.

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vragen.

Ik verwijs u voor de vragen 1 en 2 naar het antwoord van mijn collega de staatssecretaris van Mobiliteit, aan wie de vraag eveneens werd gesteld: de gevraagde informatie is binnen mijn niet departement niet op het centrale niveau beschikbaar.

Vraag 3 behoort tot de bevoegdheid van de gerechtelijke overheden en van mijn collega van Justitie.