SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2010-2011 Zitting 2010-2011
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10 mars 2011 10 maart 2011
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Question écrite n° 5-1703 Schriftelijke vraag nr. 5-1703

de Bert Anciaux (sp.a)

van Bert Anciaux (sp.a)

au ministre de la Justice

aan de minister van Justitie
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Le nombre record de détenus dans les prisons belges Het recordaantal gevangenen in Belgische gevangenissen 
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établissement pénitentiaire
détenu
strafgevangenis
gedetineerde
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10/3/2011Verzending vraag
19/4/2011Antwoord
10/3/2011Verzending vraag
19/4/2011Antwoord
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Requalification de : demande d'explications 5-597 Requalification de : demande d'explications 5-597
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Question n° 5-1703 du 10 mars 2011 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-1703 d.d. 10 maart 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Cette semaine, la direction générale des prisons a annoncé que la barre des 11 000 détenus avait été franchie. La prison de Forest illustre cette surpopulation : elle compte actuellement 679 détenus alors qu'elle a une capacité de seulement 400 places. Cette prison dépasse donc sa capacité de près de 70 % !

Par le biais de bien d'autres questions, j'ai déjà confronté le ministre à cette situation inhumaine, intolérable, insoutenable et donc irréelle. Le ministre a toujours répondu avec beaucoup de bonne volonté, en proposant des projets concrets, mais envisage tout à moyen, voire à long terme. Dans l'intervalle, ce problème ne cesse de s'aggraver. Les limites de l'admissible ont déjà été franchies depuis très longtemps. Face à cette situation devenue totalement incontrôlable, les réponses volontaristes et bien intentionnées du ministre ne suffisent plus. Cette crise profonde appelle des mesures de crise directes ainsi qu'une politique de crise. Des solutions telles que la location temporaire de cellules à l'étranger ne répondent pas au caractère urgent de ces problèmes.

Le ministre estime-t-il comme moi que notre système carcéral peut être considéré comme totalement défaillant ? Estime-t-il qu'en raison de la conjonction de la surpopulation, du manque de personnel et de l'assistance physique et psychique lamentable, notre système carcéral présente toutes les caractéristiques d'une crise profonde et aiguë ? Partage-t-il mon analyse selon laquelle la négligence structurelle prolongée nécessite maintenant une politique urgente, voire de crise ? Est-il disposé à aborder ce point avec ses collègues et à prendre des mesures exceptionnelles à cet égard dès demain ? Quelle autre issue voit-il ?

 

Deze week berichtte het Directoraat-generaal van het Gevangeniswezen dat de kaap van de 11.000 gevangenen werd overschreden. De gevangenis van Vorst levert een illustratie van deze overbezetting. Daar bevinden zich momenteel 679 gevangenen terwijl de accommodatie plaats biedt voor 400. Deze gevangenis overschrijdt dus haar capaciteit met bijna 70%!

Via heel wat andere vragen confronteerde ik de minister met deze onmenselijke, onduldbare, onhoudbare en dus onwezenlijke toestand. De minister antwoordt steeds met heel veel goede wil, concrete plannen enz., maar kadert deze allemaal in een tijdsperspectief van middellange tot lange termijn. Ondertussen woekert dit probleem steeds verder. De grens van de toelaatbaarheid werd al heel lang overschreden. Tegenover deze compleet uit de hand gelopen toestand bieden de voluntaristische en welgemeende antwoorden van de minister geen voldoening meer. Deze diepe crisis vraagt om directe crisismaatregelen, smeekt om een crisisbeleid. Oplossingen zoals het tijdelijk huren van cellen in het buitenland e.a. komen niet tegemoet aan de urgentie van deze problemen.

Geachte minister, bent u het met mij eens dat de toestand van ons gevangeniswezen helemaal als bankroet mag worden beoordeeld? Beaamt de minister dat de cumul van alsmaar meer overbezetting, het gebrek aan personeel, de lamentabele fysieke en psychische hulpverlening ons gevangeniswezen alle kenmerken van een diepe en acute crisis vertoont? Verklaart de minister zich akkoord met mijn analyse dat de jarenlange structurele verwaarlozing nu een urgent, zelfs crisisbeleid nodig heeft? Is de minister bereid om deze crisisaanpak met zijn collegae te bespreken en vanaf morgen hier uitzonderlijke maatregelen te treffen? Hoe anders ziet de minister hier een uitweg?

 
Réponse reçue le 19 avril 2011 : Antwoord ontvangen op 19 april 2011 :

Le 1er mars 2011, la population carcérale totale s'élevait à 11 055 unités pour une capacité de 9 179.

L'augmentation de la population carcérale au cours de ces dernières décennies est un phénomène mondial.

Il ressort des statistiques annuelles du Conseil de l'Europe (le rapport "Space I" - statistiques 2008 - dernier rapport publié) que la Belgique se situe dans la moyenne en ce qui concerne le nombre de détenus par 100 000 habitants. Pour l'année 2008, ce nombre s'élevait à 92 alors qu'il s'élevait à 99 pour la France, 93 pour l'Italie, 152 pour l'Espagne, 98 pour la Grèce, et même 931 pour la Russie. En revanche, les pays scandinaves et les Pays-Bas enregistrent un score inférieur.

Bien que la population carcérale augmente encore dans beaucoup de pays européens, une tendance à la baisse se dessine déjà dans d'autres pays, dont les Pays-Bas.

Le pourcentage de surpopulation en Belgique oscillait entre 12 % et 19% dans les années 2008, 2009 et 2010, avec des pics en juin et décembre 2009. Avec la mise en service de Tilburg, en février 2010, le taux de surpopulation est alors tombé à 13 %. En février 2011, nous étions de nouveau à 17 %.

D'après le même rapport du Conseil de l'Europe, le taux de surpopulation notamment en France, en Italie, en Espagne et en Grèce est supérieur au taux enregistré en Belgique.

Le problème de la surpopulation et de l'augmentation de la population carcérale n'est absolument pas neuf et résulte d'une combinaison de nombreux facteurs, à savoir les évolutions sociales, la sous-capacité structurelle, la politique criminelle, la fixation de la peine, la détention préventive, etc.

Pour remédier aux conséquences néfastes de la surpopulation dans les prisons, nous oeuvrons à la concrétisation d'un Masterplan pour une infrastructure carcérale plus humaine.

Ce plan inclut aussi bien la réalisation de nouvelles constructions que l'extension de sites existants et le reconditionnement des bâtiments conservés.

Les déclarations de gouvernement des 21 décembre 2007 et 20 mars 2008 du gouvernement fédéral indiquaient explicitement la nécessité d’élaborer un plan d’action concernant l’exécution des peines et, en particulier, de s’atteler de façon accélérée à la surpopulation carcérale à laquelle nos établissements pénitentiaires sont confrontés.

En exécution de l'accord de gouvernement, le gouvernement a approuvé le 18 avril 2008 le Masterplan 2008 - 2012 - 2016 pour une infrastructure pénitentiaire dans des conditions humaines.

Le plan contient cinq grands points d'action :

- un programme de rénovation pour rétablir la capacité perdue ;

- la construction de cellules supplémentaires sur des sites existants afin de faire face à la surpopulation ;

- la construction de sept nouveaux établissements afin de faire face aux besoins croissants et de prévoir une capacité tampon de manière à pouvoir rénover des anciens établissements en toute sécurité ;

- la construction de six nouveaux établissements en remplacement des établissements fort vétustes ;

- un programme de rattrapage en matière de rénovation afin de garantir des conditions de vie sûres et humaines.

L'exécution du plan a débuté immédiatement après l'approbation de celui-ci.

La location temporaire de 650 cellules à Tilburg aide à maintenir l'augmentation de la surpopulation sous contrôle jusqu'à la réalisation de nouveaux bâtiments.

En outre, le nombre de condamnés sous surveillance électronique en tant que forme alternative d'exécution des peines a été augmenté de façon substantielle.

En ce qui concerne l'effectif du personnel dans les prisons, un projet portant sur l'encadrement harmonisé et objectivé du régime dans chaque établissement pénitentiaire a été lancé avec l'accord du Conseil des ministres du 18 février 2011.

Ce projet a également fait l'objet d'un protocole conclu le 6 octobre 2010 en Comité de secteur III – Justice entre l'autorité et les trois organisations syndicales représentatives.

Le protocole a été signé par toutes les organisations syndicales représentatives.

Outre une série d'autres éléments déjà exécutés, il est prévu dans le protocole que "l'autorité s'engage à lancer la discussion autour d'une approche globale pour les prisons (surpopulation, occupations de poste, coefficient, absentéisme, formation, redistribution des détenus, etc.), à partir de mi-novembre 2010, par prison et sur la base d'une méthodologie adaptée."

Op 1 maart 2011 bedroeg de totale gevangenisbevolking 11 055 eenheden voor een capaciteit van 9 179.

De stijgende gevangenisbevolking van de laatste decennia is een mondiaal fenomeen.

Uit de jaarlijkse statistieken van de Raad van Europa (Het rapport “Space I” - statistiek van 2008 – laatste gepubliceerde rapport) blijkt dat België scoort in de middenmoot wat betreft het aantal opgeslotenen per 100 000 inwoners. Voor het jaar 2008 bedroeg dit cijfer 92 terwijl het voor Frankrijk 99, voor Italië 93, Spanje 152, Griekenland 98 en Rusland zelfs 931 bedroeg. Scandinavische landen en Nederland daarentegen scoren lager.

Alhoewel de gevangenisbevolking in vele Europese landen nog stijgt, is er in andere landen – waaronder Nederland – al een dalende trend vast te stellen.

Het overbevolkingpercentage in België schommelde in de jaren 2008 – 2009 – 2010 tussen 12 % en 19 %, met pieken in juni en december 2009. Met de ingebruikname van Tilburg in februari 2010 is de overbevolkingsgraad toen gezakt naar 13 %. In februari 2011 zaten we terug op 17 %.

Volgens hetzelfde rapport van de Raad van Europa is de overbevolkingsgraad onder andere in Frankrijk, Italië, Spanje, Griekenland hoger dan deze in België.

Het probleem van de overbevolking en van de stijging van de gevangenispopulatie is absoluut geen nieuw fenomeen en is een combinatie van tal van factoren: maatschappelijke evoluties, structurele ondercapaciteit, strafrechtelijk beleid, straftoemeting, voorlopige hechtenis, enz.

Om te remediëren aan de nadelige gevolgen van de overbevolking in de gevangenissen werken we aan de verwezenlijking van een Masterplan voor een gevangenisinfrastructuur in humane omstandigheden.

Dit plan houdt zowel te realisatie van nieuwbouw in, als de uitbreiding van bestaande sites en de herconditionering van de gebouwen die behouden blijven.

De regeringsverklaringen van 21 december 2007 en 20 maart 2008 van de federale regering stelden uitdrukkelijk dat een actieplan moest worden uitgewerkt voor de strafuitvoering en dat meer bepaald de overbevolking waarmee onze penitentiaire inrichtingen worden geconfronteerd, versneld moet worden aangepakt.

In uitvoering van het regeerakkoord heeft de regering op 18 april 2008 en op 19 december 2008 het Masterplan 2008 – 2012 - 2016 voor een gevangenisinfrastructuur in humane omstandigheden goedgekeurd.

Het plan bevat vijf grote actiepunten:

– een renovatieprogramma voor het herstel van verloren capaciteit;

- de bouw van bijkomende cellen op bestaande sites om de overbevolking op te vangen;

- de bouw van zeven nieuwe inrichtingen voor het opvangen van de stijgende behoefte, en het voorzien van een buffercapaciteit zodat we oude inrichtingen in veilige omstandigheden kunnen renoveren;

- de bouw van zes nieuwe inrichtingen ter vervanging van sterk verouderde inrichtingen;

- een inhaalprogramma voor renovatie dat zorgt voor veilige en humane leefomstandigheden.

Onmiddellijk na de goedkeuring van het plan werd gestart met de uitvoering ervan.

De tijdelijke huur van 650 cellen in Tilburg helpt om de groei van de overbevolking onder controle te houden totdat nieuwbouw is gerealiseerd.

Daarnaast werd eveneens een substantiële verhoging van het aantal veroordeelden onder het regime elektronisch toezicht gerealiseerd als alternatieve vorm van strafuitvoering.

Wat betreft de personeelsbezetting in de gevangenissen is – met goedkeuring van de Ministerraad van 18 februari 2011 - gestart met een project met betrekking tot de geharmoniseerde en geobjectiveerde omkadering voor het regime in iedere penitentiaire inrichting.

Dit project maakte ook het voorwerp uit van een protocol dat op 6 oktober 2010 werd afgesloten binnen het sector-comité III – Justitie het Protocol tussen de overheid en de drie representatieve vakorganisaties.

Het protocol werd door alle representatieve vakorganisaties ondertekend.

Naast een aantal andere elementen die al zijn uitgevoerd, voorzag het protocol dat “de overheid zich engageert om de discussie rond de globale aanpak voor de gevangenissen (overbevolking, postenzetting, coëfficiënt, absenteïsme, vorming, herverdeling gedetineerden, enz.) op te starten vanaf midden november 2010, per gevangenis en op basis van een aangepaste methodologie.